AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Er det akseptabelt å pusse opp i romjulen? Tenker da selvsagt ikke på helligdagene. Har en snekker som sier han kan komme tilbake da, men er usikker på om det er "greit" i blokken. Har akkurat flyttet inn. Anonymkode: 49dc6...9de
svartkatt Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Samme det vel.. så lenge det er ro når det skal være ro.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 Selvfølgelig er det greit. Det er jo helt vanlige arbeidsdager tirsdag-fredag. Anonymkode: 37d7f...794 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Det er lov, jeg hadde ikke brydd meg om litt snekring. Men hadde satt pris på å slippe boring i murvegg. Anonymkode: 3ad9e...b42
Mokkilokki Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 Så sant dere ikke har noe spesifisert i reglene som er det helt greit. Det er jo vanlige arbeidsdager så naboene kan ikke klage. Bare hver obs på om der er lov og starte kl. 0700 eller senere.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Jeg synes det er kjipt gjort når folk gjerne har ferie da, og det i tillegg går en haug sykdom/folk har gjester osv. Anonymkode: 6e65c...b0d 4
Blåttvann Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 Jeg hadde unngått ting som bråker før kl.10 og så hadde jeg sluttet i 16-tiden. Eventuelt snakket med naboene og hørt om de får besøk. Men det er helt vanlige dager sånn egentlig, og de færreste har husordensregler for romjulen.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 Hadde snakket med naboene. Strengt tatt har du lov de dagene det ikke er hellig ( om det ikke står noe annet i reglene der du bor) , men i tilfelle noen har planlagt juleselskaper/ gjester er det kjipt og få det ødelagt. Du er nyinnflyttet, skal ha et godt forhold med naboene og hensyn går begge veier. Snakk med dem. Dette er fin mulighet til og bli kjent. Kanskje alle skal på jobb osv og synes det er greit at du snekrer, så har du startet med og vise deg som en hensynsfull og hyggelig nabo i tillegg. Anonymkode: 88df1...2ad 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 Mokkilokki skrev (12 minutter siden): Så sant dere ikke har noe spesifisert i reglene som er det helt greit. Det er jo vanlige arbeidsdager så naboene kan ikke klage. Bare hver obs på om der er lov og starte kl. 0700 eller senere. Huff. Tenk og få juleferien ødelagt av en nyinnflyttet nabo som har sjekket at det er lov og starte klokken 7 😅» kan ikke klage» som og gå til sak, men klage og banne seg imellom kan man. Ofte kan den først virke som lurt og gjøre seg uvenn med alle fordi det gagner en selv her og nå, men det er ikke alltid det vil lønne seg i lengden. Anonymkode: 88df1...2ad
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Så lenge det ikke er røde dager eller det står noe spesifisert i reglene der du bor så har du lov. Personlig hadde jeg blitt skikkelig irritert om noen satte igang med veldig bråkete arbeid i romjulen. Når man gjerne har julelunsj eller middag med venner og familie osv, så ønsker man ikke sitte og høre på boring i vegger, hamring og saging Anonymkode: 24888...f91 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Jeg hadde ikke gjort det . Hvorfor tøye regler så langt det går og slå i bordet med at det er lov hvis noen klager? Noen har velfortjent ferie i jula og da er det greit med fred. Men igjen ; jeg er overlykkelig over at jeg ikke har naboer nærmere enn en km når jeg hører hvor problematisk det er i blokk. Anonymkode: 9aafb...053 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det akseptabelt å pusse opp i romjulen? Tenker da selvsagt ikke på helligdagene. Har en snekker som sier han kan komme tilbake da, men er usikker på om det er "greit" i blokken. Har akkurat flyttet inn. Anonymkode: 49dc6...9de Selvsagt er det ok. Men det er normal kutyme å nabovarsle alt støyende arbeid (inkludert ditt eget) som tar mer enn 5-15 minutter minst en uke før det skal utføres. Så du må vente den uka. For dersom du ikke nabovarsler risikerer jo man at folk har invitert gjester til middag mens du pusser opp. Så en uke før skal tidspunkt fra og til postes på tavle i felles oppgang. Og ditt nr oppgis sånn at folk kan ringe deg om den bursdagen du må ta hensyn til, eller om annet du må pusse opp rundt. Anonymkode: 42516...434 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ville også tenkt meg om to ganger før jeg satte igang med støyende arbeid i en leilighet i mellomjulen. Om dette er et sted du skal bo, TS, så er det litt kjipt å få naboene til å bli irritert på deg nesten før du flytter inn. Selv om det «er lov». Selv hadde jeg gleden av å høre på naboenes festmusikk/-støy til kl. 03 natten før arbeidsdag i julen i fjor. Det er heller ikke OK, synes jeg. (Og det er vel strengt tatt «ikke lov», heller.) Anonymkode: 95523...25c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 Jeg hadde klagd om romjula ble forstyrret av bråk fra snekkere. Kall meg gjerne kjip, men i romjula tar man hensyn til naboene Anonymkode: 4a334...9c4 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Er det akseptabelt å pusse opp i romjulen? Tenker da selvsagt ikke på helligdagene. Har en snekker som sier han kan komme tilbake da, men er usikker på om det er "greit" i blokken. Har akkurat flyttet inn. Anonymkode: 49dc6...9de Hva er reglene om nabovarsel i blokken? Anonymkode: 88df1...2ad
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde klagd om romjula ble forstyrret av bråk fra snekkere. Kall meg gjerne kjip, men i romjula tar man hensyn til naboene Anonymkode: 4a334...9c4 Så de som skal jobbe med å f.eks instalere internett i en blokk, kan ikke jobbe i romjulen for de lager bråk? Så da skal arbeidsgiver betale lønn, og de skal sitte på ræven for å ta hensyn til deg? Er noen da som sitter med dårlig nett og tv som faller ut. Skal på jobb i morgen slik at andre kan gå på jobb. Er ikke alle som har fri. Anonymkode: f6f27...746 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Skrevet 26. desember 2022 Syns det er fullstendig tonedøvt å få utført håndverksarbeid i julen, selv om der er hverdager der dette er formelt lovlig. Der er 51 andre uker i året man kan bruke. Man trenger ikke ødelegge andres jul med å være så hensynsløs mot naboer. I min blokk er halve huset hjemme i julen, der flere sover på dagtid pga nattarbeid. Like forbanna er der en kronegoist som måtte ødelegge førjulstid og romjulstid med støyende håndverkerarbeid som plager hele huset. Dette var ikke engang nabovarslet, der andre som var hjemme ikke engang ble gitt mulighet til å redde sin jul med å dra bort. Når man bor i ett bygg med andre mennesker kan man vise normale hensyn. Normalt hensyn er ikke å dra frem vinkelsagen i juletiden. Anonymkode: b487e...a6d 1
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 Ja, selvsagt. Man må jo bruke tiden man har tilgjengelig. 1
Mokkilokki Skrevet 26. desember 2022 #20 Skrevet 26. desember 2022 Jeg venter selv arbeidsfolk denne uka som vil støye. Bor i blokk. Ikke alle arbeidsfolk har ferie i romjulen og av og til må man ta det tidspunktet de kan. Det vil som regel alltid være et tidspunkt det ikke passer for andre når det gjelder ferietid eller lørdag. Vi har mange nye naboer i min blokk og noen holder alltid på med noe. Sånn er det bare. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå