Gå til innhold

Stress ved utgangsdøren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en retriever hann på 11 måneder som stresser seg voldsomt opp når vi skal ut. Når han skjønner at vi skal ut sprinter han gjennom huset, hopper og klorer på døren. Han får beskjed om å sette seg på plassen sin, og det gjør han, men han sitter og skjelver og bjeffer. 

Ellers er han ganske bedagelig både ute og inne, men det er en skyhøy forventning til døren. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem nå, for hver gang vi går ut belønner jeg jo stresset, men samtidig er jo stakkaren gul i øynene om morgenen og må få gå på do. Jeg har forsøkt med både godbiter og leke for å avlede, men det finnes ikke interessant når han vet døren snart åpner seg. 

Dette begynte for ca 1,5 måned siden, så jeg er klar over at det mest sannsynlig er noe kjønnsmodning på gang også, men jeg ønsker ikke at atferden setter seg. Han er noe bedre med mannen min, han er like vilter og stresset, men begynner ikke med bjeffingen. 

Er det noen som har hatt samme problem? Og hvordan løste dere det? 

Anonymkode: 92f58...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å være rolig, ikke øs opp hunden men spør rolig en gang; skal vi gå ut. Pass på at han sitter rolig ved utgangsdøren og at den ikke blir åpnet før han er rolig - vent heller og gjenta sitt. Du skal gå først ut, ikke la han rushe ut døren, gjenta sitt slik at du får lukket døren. Tren på kommandoen «rolig». Retrievere er superlykkelige hunder som lett kan boble over og bli litt mye😄

Anonymkode: 656a3...542

Skrevet

Med en gang han starter med adferden du ikke vil ha noe av - gå og sett deg! Ikke si ett pip til hunden! Når den skjønner at du ikke kommer og roer seg ned, prøver du igjen. Med en gang han tar av så går du bare og setter deg igjen. 

Kan ta laaaaaang tid de første dagene, men når han forstår at eneste måten den døra åpnes på er at han er rolig, så er det lærdom som sitter godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...