AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Kan man snakke med psyk. sykepl. om alt? Eller er der noe de ikke har kompetanse på eller mulighet til å behandle? Anonymkode: e60e9...34a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Ja du kan snakke med de om alt men de vil ikke ha like god kompetanse på ting som en psykolog. De skal fungere mest som en støtte og samtalepartner og ikke behandler Anonymkode: 8549a...183 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 De har vel i utgangspunktet ikke kompetanse til å behandle noe som helst. Anonymkode: 8f105...b40 10 2
Topsi Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Du kan snakke med de om alt, men hvis det kommer noe hen ikke har kompetanse til så henviser hen nok videre 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 Ja, men du risikerer å få dumme svar. Jeg prøvde få hjelp for en stund siden fordi jeg har taklet ett brudd svært dårlig og drukket tett og mye etter jeg ble alene. Fikk beskjed om at det var helt normalt ved kjærlighetssorg av en psykiatrisk sykepleier. Så da gikk bare hjem å drakk videre, siden der ikke var noen hjelp å få. Anonymkode: 5113d...c15 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Psykiatriske sykepleierer er ofte ganske inkompetente Anonymkode: db0af...b6e 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Jeg fikk mye god hjelp for utbrenthet, angst og depresjon. Anonymkode: 2df51...3a9 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, men du risikerer å få dumme svar. Jeg prøvde få hjelp for en stund siden fordi jeg har taklet ett brudd svært dårlig og drukket tett og mye etter jeg ble alene. Fikk beskjed om at det var helt normalt ved kjærlighetssorg av en psykiatrisk sykepleier. Så da gikk bare hjem å drakk videre, siden der ikke var noen hjelp å få. Anonymkode: 5113d...c15 Hvilken hjelp ville du ha? Anonymkode: e37b6...b7a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvilken hjelp ville du ha? Anonymkode: e37b6...b7a Akkurat dét lurer jeg også på... Anonymkode: 8b62f...8d5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 Den kompetansen de har er vel mest innen kognitiv terapi. Mye kan behandles kognitivt men mye krever også annen behandling som de ikke kan gi feks psykoterapi, traumeterapi ol. I vår kommune er det strammet inn slik at alle som ber om lavterskeltilbud må ha noe de vil behandle, støttesamtaler er det slutt på. Anbefaler at du spør hva du kan få hjelp med. Anonymkode: 71b11...886
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 De er vel mest kompetente til å snakke om været. Anonymkode: 9928f...9b9 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den kompetansen de har er vel mest innen kognitiv terapi. Mye kan behandles kognitivt men mye krever også annen behandling som de ikke kan gi feks psykoterapi, traumeterapi ol. I vår kommune er det strammet inn slik at alle som ber om lavterskeltilbud må ha noe de vil behandle, støttesamtaler er det slutt på. Anbefaler at du spør hva du kan få hjelp med. Anonymkode: 71b11...886 Sykepleiere har ikke lov til å gi terapi! De kan ikke behandle brukerne. Det er en grunn for at det beter bruker og ikke pasient. Det er kun psykologer og psykiatere som har lov til å behandle pasienter. Anonymkode: 9928f...9b9 2
Topsi Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sykepleiere har ikke lov til å gi terapi! De kan ikke behandle brukerne. Det er en grunn for at det beter bruker og ikke pasient. Det er kun psykologer og psykiatere som har lov til å behandle pasienter. Anonymkode: 9928f...9b9 Så når sykepleieren på sykehuset gir deg stell og medisin er du bruker? Sykepleiere har lov å gi sykepleie,. Det inkluderer psykososiale behov. Endret 25. desember 2022 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sykepleiere har ikke lov til å gi terapi! De kan ikke behandle brukerne. Det er en grunn for at det beter bruker og ikke pasient. Det er kun psykologer og psykiatere som har lov til å behandle pasienter. Anonymkode: 9928f...9b9 Hva kalles det de gjør på DPS da? Jeg har alltid tenkt på det som behandling... Anonymkode: 2df51...3a9 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): De har vel i utgangspunktet ikke kompetanse til å behandle noe som helst. Anonymkode: 8f105...b40 Dette!!!☝🏼☝🏼☝🏼 psykiatrisk sykepleier er ingen terapeut, psykiater eller psykolog. Anonymkode: 7f4ed...c34 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #16 Skrevet 25. desember 2022 Altså, du kan jo si hva som helst til dem. Men det kan du også gjøre til naboen, bikkja eller veggen. Det du egentlig spør om er om en psykiatrisk sykepleier er kompetent til å gi deg konstruktive svar og hjelpe deg videre så du får det bra, og da er svaret i de aller fleste tilfeller nei. Det er ikke nok psykologer og psykiatere til å dekke det skrikende behovet for psykisk helsehjelp i Norge, så da settes det inn psykiatriske sykepleiere så det skal se ut som folk har fått et tilbud og lovkravet til helsehjelp er oppfylt på papiret. Men det kan nesten sammenlignes med at en snekker skal operere blindtarmen din. Anonymkode: d480f...e06 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #17 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har vært hos både psykologer og psykiater, men det var hos psyk. sykepleier jeg fikk den aller beste hjelpen. Dette var på DPS. Anonymkode: 63706...463 2
Topsi Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Altså, du kan jo si hva som helst til dem. Men det kan du også gjøre til naboen, bikkja eller veggen. Det du egentlig spør om er om en psykiatrisk sykepleier er kompetent til å gi deg konstruktive svar og hjelpe deg videre så du får det bra, og da er svaret i de aller fleste tilfeller nei. Det er ikke nok psykologer og psykiatere til å dekke det skrikende behovet for psykisk helsehjelp i Norge, så da settes det inn psykiatriske sykepleiere så det skal se ut som folk har fått et tilbud og lovkravet til helsehjelp er oppfylt på papiret. Men det kan nesten sammenlignes med at en snekker skal operere blindtarmen din. Anonymkode: d480f...e06 Dette er jo helt absurd, psykiatriske sykepleiere kan fint hjelpe folk med f eks å møte angst i hverdagen, med å være en stabiliserende faktor i livet til noen med kronisk psykisk sykdom etc. Du vet, det er sykepleiere på operasjonsstuer og post-operativt etter blindtarmsoperasjon også. Og sykepleiere samhandler selvsagt med behandlende lege/psykolog
Wilma89 Skrevet 25. desember 2022 #19 Skrevet 25. desember 2022 Jeg er psykiatrisk sykepleier og pasientene mine snakker som regel med meg om alt. Jeg hjelper pasientene mine hovedsaklig med rusmestring, men kommer ofte innom temaer som angst, traumer, vold, overgrep osv, men jeg er tydelig på at jeg ikke er kompetent til å bedrive feks traumebehandling. Så hvis det er et ønske sender jeg personen til en kollega som er psykolog/psykologspesialist. Opplever dog ofte at pasientene ikke ønsker/orker gå inn i intensiv traumebehandling, men ønsker noen som kan lytte/støtte og få anerkjennelse for at det de har opplevd ikke er greit. Må presisere at pasientene mine ofte er i veldig vanskelige livssituasjoner og sjeldent på en plass der de er klare for feks traumebehandling.
Wilma89 Skrevet 25. desember 2022 #20 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Sykepleiere har ikke lov til å gi terapi! De kan ikke behandle brukerne. Det er en grunn for at det beter bruker og ikke pasient. Det er kun psykologer og psykiatere som har lov til å behandle pasienter. Anonymkode: 9928f...9b9 Det er feil. Jeg jobber som psykiatrisk sykepleier og er behandler for pasientene mine, men i et team som også består av psykologspesialist og psykiater. Så kan bruke de til drøfting eller hvis jeg opplever at en av pasientene mine har behov for mer enn hva jeg kan tilby. I tillegg må behandlingsplanene jeg utarbeider sammen med pasienten godkjennes av psykologspesialist eller psykiater. Jobber man i kommunen blir som regel personer omtalt som bruker/klient, men når man jobber i spesialisthelsetjenesten omtales de som pasienter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå