AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Da har vi vært i juleselskap en liten tur, og kol hjem til at hunden har Britt seg ut av buret sitt og revet opp hele senga vår. går dette på innbo forsikring? Hunden var i bur og har kommet seg ut. Anonymkode: 2ffc5...97b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da har vi vært i juleselskap en liten tur, og kol hjem til at hunden har Britt seg ut av buret sitt og revet opp hele senga vår. går dette på innbo forsikring? Hunden var i bur og har kommet seg ut. Anonymkode: 2ffc5...97b Sjekk vilkår på innboforsikring, på min sto det; dekker ikke biting/ødeleggelse utført av valp eller unghund. Så for meg var det lite å hente på å melde skade, når unghunden hadde ødelagt for flere tusen. Anonymkode: a085f...99e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjekk vilkår på innboforsikring, på min sto det; dekker ikke biting/ødeleggelse utført av valp eller unghund. Så for meg var det lite å hente på å melde skade, når unghunden hadde ødelagt for flere tusen. Anonymkode: a085f...99e Det samme leste jeg på mitt forsikrings dokument. Men stilles det annerledes når hunden var plassert i bur? Og brøt seg løs? Anonymkode: 2ffc5...97b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #4 Skrevet 26. desember 2022 Kikket på min innboforsikring nå. Den dekker ikke skadet forårsaket av kjæledyr (men den ville dekket skadet forårsaket av gnagere, ville fugler og insekter). Anonymkode: 77321...961
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #5 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det samme leste jeg på mitt forsikrings dokument. Men stilles det annerledes når hunden var plassert i bur? Og brøt seg løs? Anonymkode: 2ffc5...97b Nei. Anonymkode: b6887...b37 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #6 Skrevet 26. desember 2022 Er det virkelig lov å ha hund i bur når man ikke er hjemme?! Anonymkode: fe2ff...4b3 2 2
Troyamin Skrevet 26. desember 2022 #7 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det samme leste jeg på mitt forsikrings dokument. Men stilles det annerledes når hunden var plassert i bur? Og brøt seg løs? Anonymkode: 2ffc5...97b Det kommer vel inn under "forsvarlig sikret". Mulig forsikringsselskapet vil sette seg på bakbeina her.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #8 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det virkelig lov å ha hund i bur når man ikke er hjemme?! Anonymkode: fe2ff...4b3 Ja, hvis buret er stort nok. Anonymkode: a085f...99e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #9 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det samme leste jeg på mitt forsikrings dokument. Men stilles det annerledes når hunden var plassert i bur? Og brøt seg løs? Anonymkode: 2ffc5...97b Nei. Anonymkode: a9625...13a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det virkelig lov å ha hund i bur når man ikke er hjemme?! Anonymkode: fe2ff...4b3 Hva skal vi ellers gjøre? La den gå løs rundt i huset? Ødelegge? vi har et stort og romslig bur, og det er anbefalt at hunder skal ligge i bur både på natt, og i bil. Vår eldste hund bruker ikke bur, da han ikke gjør noe skade. Anonymkode: 2ffc5...97b
Linazer Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva skal vi ellers gjøre? La den gå løs rundt i huset? Ødelegge? vi har et stort og romslig bur, og det er anbefalt at hunder skal ligge i bur både på natt, og i bil. Vår eldste hund bruker ikke bur, da han ikke gjør noe skade. Anonymkode: 2ffc5...97b Hvor er det anbefalt? 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, hvis buret er stort nok. Anonymkode: a085f...99e Problemet er at kjøpebur ikke er store nok iht Mattilsynets meninger om dette (heldigvis): Liten hund min 2 kvm, middels min 3 kvm og stor hund 5 kvm. Dessverre er altfor mange hunder i Norge innesperret i små bur. I Sverige er dette forbudt ved lov. Anonymkode: f75e4...a37 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva skal vi ellers gjøre? La den gå løs rundt i huset? Ødelegge? vi har et stort og romslig bur, og det er anbefalt at hunder skal ligge i bur både på natt, og i bil. Vår eldste hund bruker ikke bur, da han ikke gjør noe skade. Anonymkode: 2ffc5...97b Dette er jo bare tull og mishandlig. Selvfølgelig er det ikke anbefalt at hunder skal ligge i bur dag og natt. Anonymkode: f75e4...a37 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er det virkelig lov å ha hund i bur når man ikke er hjemme?! Sitat Er det lov å ha hunden i bur? Ja, men det må være stort nok. Bruk av lukkede bur begrenser hundens mulighet for å bevege seg og slike bur egner seg derfor ikke til oppholdssted. Mattilsynet definerer at hunden med god klaring skal ha plass til å stå oppreist, snu seg rundt, ligge i naturlig stilling, strekke seg, endre liggestilling og regulere kroppstemperaturen ved å legge seg på ulike underlag (f. eks teppe og bart gulv). Det skal også være plass til vannskål i buret. I praksis betyr dette at kjøpebur blir for små for mange hunderaser. Mange bruker derfor gjerder, kompostbingevegger eller annet for å stenge av et område i huset hvor hunden kan oppholde seg dersom man ikke ønsker å la den gå fritt rundt mens den er alene hjemme eller om natta. Dersom hunden trives godt i bur må den gjerne ha et bur den kan ligge i, men da må døren være åpen eller fjernet. Kilde: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453 Anonymkode: 77321...961
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Skrevet 26. desember 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Kilde: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/hund/er_det_lov_aa_ha_hunden_i_bur.16453 Anonymkode: 77321...961 Det står jo der at det ikke er anbefalt med lukkede bur... Anonymkode: 54265...e14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå