AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Vi bor rett ved siden av svigers, eller 2 hus ifra. Svigers er verdens snilleste personer, og det er ingenting vondt i noen av de. Likevel kan det blir slitsomt, da min samboer jobber i Nordsjøen og er mye borte. Svigers prøver å være grei å invitere meg med på familiesammenkomster og middager, også de gangene han er på jobb. Denne uken har de invitert meg på 3 middager og jeg kjenner at jeg vet ikke hva jeg skal si for å slippe, skal jobbe hele romjulen og ville bare nyte dagene med fri. Føler jeg må reise bort om jeg sier jeg ikke kan, da de ser om jeg er hjemme pga vi er naboer og de garantert kjører forbi eller går forbi huset. Hva kan jeg gjøre? Føler meg som en teit person men det blir for mye, uansett hvor godt jeg liker dem. Anonymkode: bed86...f77 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 «Tusen takk for invitasjonen, men akkurat nå trenger jeg litt tid alene/for meg selv.» Si det som det er Å trenge tid alene er ikke det samme som å si at du misliker deres selskap og det forstår de nok. Anonymkode: 9e479...e56 10 3
PM75 Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Tusen takk for invitasjonen, men akkurat nå trenger jeg litt tid alene/for meg selv.» Si det som det er Å trenge tid alene er ikke det samme som å si at du misliker deres selskap og det forstår de nok. Anonymkode: 9e479...e56 Godt innspill! De forsøker bare å være snille med deg og tenker at du kanskje trenger selskap når samboer er borte. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 PM75 skrev (1 time siden): Godt innspill! De forsøker bare å være snille med deg og tenker at du kanskje trenger selskap når samboer er borte. Ja det vet jeg og jeg tenker ikke at de er annet enn fine mennesker, jeg er oppriktig veldig glad i dem og vi har ett fint forhold. Jeg bare syns det blir litt mye. Anonymkode: bed86...f77 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi bor rett ved siden av svigers, eller 2 hus ifra. Svigers er verdens snilleste personer, og det er ingenting vondt i noen av de. Likevel kan det blir slitsomt, da min samboer jobber i Nordsjøen og er mye borte. Svigers prøver å være grei å invitere meg med på familiesammenkomster og middager, også de gangene han er på jobb. Denne uken har de invitert meg på 3 middager og jeg kjenner at jeg vet ikke hva jeg skal si for å slippe, skal jobbe hele romjulen og ville bare nyte dagene med fri. Føler jeg må reise bort om jeg sier jeg ikke kan, da de ser om jeg er hjemme pga vi er naboer og de garantert kjører forbi eller går forbi huset. Hva kan jeg gjøre? Føler meg som en teit person men det blir for mye, uansett hvor godt jeg liker dem. Anonymkode: bed86...f77 Tror kanskje jeg hadde takket ja til en av de tre middagene, både for å være hyggelig mot dem og for å slippe å lage mat en dag. Hadde selvfølgelig valgt den middagen der de hyggeligste gjestene er invitert. Anonymkode: a22ed...29c 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 PM75 skrev (1 time siden): Godt innspill! De forsøker bare å være snille med deg og tenker at du kanskje trenger selskap når samboer er borte. Ja! De er sikkert sånne «ingen skal være alene i romjula»-mennesker. Bare si at du har lyst til å ha det rolig etter jobb. Anonymkode: a22ed...29c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tror kanskje jeg hadde takket ja til en av de tre middagene, både for å være hyggelig mot dem og for å slippe å lage mat en dag. Hadde selvfølgelig valgt den middagen der de hyggeligste gjestene er invitert. Anonymkode: a22ed...29c For å være høflig? Jeg syns bare det er kjipt om jeg må basere dagene mine på at jeg må gjøre ting som dette, som jeg absolutt ikke vil pga jeg vil slappe av de få dagene, for å please svigers om du skjønner. Det er ikke bare i julen det er slik, det er svært ofte i helger osv og jeg forstår det er bare godt ment men det er slitsomt når man kun har få dager å slappe av på. Anonymkode: bed86...f77
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 «Takk for invitasjonen, men det passer ikke» Anonymkode: c3c78...232 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 Bare si takk, det passer ikke / jeg orker ikke. Ikke lag noe stor greie ut av det. Anonymkode: 9698b...a2d 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #10 Skrevet 26. desember 2022 Ta opp telefonen, eller ring på, i alle fall. Meldinger og slikt er en uting i slike situasjoner. Forklar svigermor akkurat hva du føler, og understrek hvor mye du setter pris på dem. Og takk ja til en kveld, det klarer du. Når det gjelder helger og slik forstår jeg deg bedre, en rolig kveld på sofaen er gull verdt en fredag eller lørdag. Her gjør vi det slik at vi ofte besøker egne alene, det blir raskt en vane for begge parter. Anonymkode: fb695...292 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #11 Skrevet 26. desember 2022 Jeg ville gått på minst en av middagene, og ellers tatt en hvit løgn om at jeg ikke følte meg bra. Anonymkode: 2cf25...a6f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Skrevet 26. desember 2022 Det vil være lurt å tenke litt langsiktig her. Venne dem på at du har behov for ro og hvile hjemme hos deg selv i perioder når du jobber mye. Si at du setter pris på invitasjoner og at de tenker på å inkludere deg. Men denne julen skal du løpe slalom imellom vakter, og imellom dem har du behov for å krølle deg sammen på sofaen med et teppe og en god film for å lade opp til neste vakt. Så stikker du innom dem spontant en dag en halvtime for en kopp kaffe, gir dem en klem og en blid prat. Gjør det på vei til jobb, så du "må" gå etter en kort prat. Anonymkode: 295f5...41f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Skrevet 26. desember 2022 Si det som det er. Du kan og legge på en liten hvit løgn om at du er litt pjusk. De spør for å være høflige, ikke for å mase Anonymkode: 15fc5...f70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå