Gå til innhold

Fått valp, jeg ville egentlig ikke ha, men samboer ville og han klager nå på at den tisser inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer insisterte på at vi skulle få valp, mens jeg sa at jeg ikke ville pga det er så mye jobb med det. Det ble en stor krangel av det og han var skuffet over at jeg ikke støttet han i ønsket om å få valp. Til slutt gikk jeg med på å få valp, men har hele veien vært tydelig på at det er mye jobb og at jeg forventer at han er klar for å ta ansvaret. Det er et levende vesen og fortjener eiere som har tid og lyst. 

Nå er valpen i hus og vi har hatt den i ca 2 uker. Samboer er sliten og irritert fordi den ikke er stueren enda og fordi den biter og herjer . En del av meg har lyst til å si "hva var det jeg sa?", men samtidig orker jeg ikke krangle. 

Hunden er fin og søt, og jeg er sikker på at jeg kommer til å bli glad i den. Men jeg er egentlig ikke noe hundemenneske, han lovet at han skulle ta hovedansvaret for hunden, men jeg er redd for at mye kommer til å falle på meg. Er jeg urimelig? Jeg blir irritert fordi jeg var så tydelig på at jeg egentlig ille ville ha hund, det var han som ønsket det så sterkt, og da forventet jeg jo at han skal greie det ansvaret.. 

Anonymkode: d023f...8c7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må ta ansvaret. Ikkje ta over oppgåver.

Anonymkode: f0a5f...771

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Høres ut som om dere bør selge den igjen fortest mulig, før den knytter seg altfor mye til dere (og før den blir "ungdom" og vanskelig å selge). 

Anonymkode: 0aaf5...d43

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du skal kreve at han biter sammen tenna og tar det hele og fulle ansvaret for hunden. Han skal gå på dressur kurs og hele pakka. Følger han ikke opp så omplasseres hunden. Still det som et krav.

Anonymkode: ed56a...47b

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Kan dere levere den tilbake til oppdretter? Det høres ikke ut som om dette kommer til å gå bra….. Det er mye jobb med valper, og de er absolutt ikke bare søte😄 Når valpestadiet er over kommer tenåringsperioden, og den er heller ikke enkel…. 

Anonymkode: d7fff...215

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ivertfall ikke begynn å ta over! Da lærer han at hvis han syter, så gjør du arbeidet. Og husk, at han klager betyr ikke nødvendigvis at han ikke gjør det? Han bare vil lufte seg litt til deg?

Du kan jo svare litt løst at ja, det er mye arbeid med hund og er nok ekstra slitsomt i starten med hundebaby, men det blir nok bedre snart. Han får bare stå på og være fokusert i treninga.

Ps. Valper har liten blære, det vil hjelpe å ta den ut hyppig, og spesielt etter soving og spising.

Anonymkode: 5a42b...ca9

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hans ansvar. Ikke gå i fella og overta alt arbeidet. Det var han som ville ha hund, selv om du protesterte. Men han får finne ut av dette kjapt, mtp at han må selge den videre om det er for mye for ham.

Anonymkode: 5fba0...44f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal jo bidra jeg også, men forventer at han tar hovedansvaret. 

Han mente at det ville være bra for han og fokusere på en valp, men ser jo nå at han heller gjerne skulle brukt tiden på å spille ps5 og lignede. Da kjenner jeg at jeg blir irritert 

Anonymkode: d023f...8c7

• Liker 1
Skrevet

1. Å få den stueren kan gå fort. Fikk vår helt ren på 3 uker. Bare ta den med ut generelt hver 2.time, når den sniffer intenst på gulvet, rett etter mat og drikke. Spørs litt på rasen hvor fort det går.

2. Avled biting med leker. Biter den veldig i fingre, trykk ned tunga (ikke ved vanlig kosebiting, som valper gjør). Dette vil nok få protester, men folk jeg kjenner med røde kors-hunder, anbefaler dette ☺️ pass på nok stimuli slik at den ikke Biter pga den kjeder seg, men ikke overstimuler.

3. Valpekurs!!!!

4. Drit i fremmede folk som sier hunden må sosialiseres, og vil hilse med deres hund på den søte valpen. Det vil bare gi et kjempeproblem senere, da hunden  vil trekke og bjeffe for å hilse på andre hunder. 

5. Ikke ta en "told you so", men prøv å ha en ærlig samtale om hund er det han så for seg. Det vil være mange opp-og-ned perioder frem til den er 2-3 år, hvor den er sykt slitsom. Det er så ekstremt viktig å være 2 på laget, for det krever mye å være konsekvent med oppdragelsen hele tiden. Man må digge hunden og være motivert. Ta det som en team samtale, der du nevner "oss" og "vi" er motivert til oppgaven. 

Anonymkode: 1db06...e29

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La ham sitte med det. 

Anonymkode: edfa6...eec

Skrevet

Om oppdretteren er seriøs, så vil de heller ha tilbake valpen nå så de kan gi den til noen andre, enn at den skal fortsette å bo hos noen som blir irritert av totalt normale og forventet valpeoppførsel. 

Valpen fortjener bedre. 

Anonymkode: 3ab36...e2b

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...