Gå til innhold

Hvordan fordeler kiloene seg hos deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk går forskjellig opp i vekt i løpet av et svangerskap, men jeg er litt nyskjerrig på hvordan det fordelte seg hos deg? 😊 altså la du på deg mye i starten? Slutten? Jevnt over? 

Jeg er 24 + 1 og har gått opp 7 kg så langt. Var aldri kvalm og har ikke slitt med oppkast eller dårlig matlyst. Er veldig spent på hvor mye jeg vil ende opp på.. er det sånn at «alle» legger på seg mest mot slutten?

Anonymkode: b2a93...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte legge på meg i uke 24-25. Jeg gikk opp 10kg totalt, mesteparten den siste tiden :) Meste var magen og puppene. 

Anonymkode: 97098...a47

Skrevet

Jeg er i uke 34. Har gått opp 14 kilo til nå. Mest på magen selfølgelig, men litt på rumpe/lår. Har økt i vekt jevnt fra start. Egentlig ganske fornøyd med fordelingen. Fin og rund struttemage ❤️

Skrevet

Uke 17 og ikke gått opp noe enda. Gleder meg til magen kommer 🤩

Anonymkode: 9e8ff...2dc

Skrevet

Gikk opp 25 kg, alt var borte innen to uker. Var mest vann, og det la seg overalt

Skrevet

Jeg gikk opp rundt 20-21 kilo. Det meste forsvant de første 6 ukene. De siste kiloene forsvant de påfølgende månedene. For meg var det mest vannvekt. Jeg har lagt på meg mest rundt rygg og så klart puppene er større, eller myyye større. 

Anonymkode: 5f3e0...556

Skrevet

Uke 30, gått opp 13 kilo. Stort sett på mage og pupper, men begynner å se litt på hoftene og leggene (ser ut som det er vann). Var likt med forrige og, ble 20 kilo totalt. Hadde myyyyyye pupp. 

Anonymkode: 8392b...cb3

Skrevet

Gravid med nr 3, har hyperemesis med alle men likevel gikk jeg opp rundt 15-16 kilo med de to forrige. Veide 5 kilo mindre enn utgangspunktet under 1 uke etter fødsel med begge to, så jeg går ned i vekt når jeg er gravid. Føler likevel at beina og lårene mine blir større og jeg synes også at jeg ser mer pløs ut i ansiktet. Er nok vann. Får stor mage også da 😊

Anonymkode: aa8a7...efd

Skrevet

Jeg gikk opp 2,2 kg totalt. Alt kom etter uke 30. Puppene gikk opp to cup-størrelser helt i begynnelsen av svangerskapet, og resten gikk til magen. 

Anonymkode: 78a65...796

Skrevet

1. trimester: -2kg

2. trimester: ca +10kg

3. trimester: ca +5kg

Anonymkode: c6e6f...d3c

Skrevet

Gikk opp 6,8 kg med tvillinger, var normalvektig i utgangspunktet og det er mindre enn vekten av "svangerskapet", så det var alt for lite. men var totalt blottet for matlyst.

I nr to gikk jeg opp 7kg, akkurat det "svangerskapet" veier (blod, fostervann, baby etc). Fikk mao kun mage og pepper i begge svangerskapene. 

Skrevet

Syns dette egentlig er et utrolig sårt tema. Jeg er førstegangsgravid, alltid vært tynn og veldig trent. Jeg har nå i uke 10 allerede gått opp 6kg, og leser på alle appene og helsesidene for gravide at man skal gå opp mellom 6-12 kg. Blir jo livredd for at jeg gjør noe galt. Spiser ikke mer enn før for er veldig kvalm og ikke lyst på noe. Beveger meg derimot mindre - også pga alle plagene. Men har jo ikke lyst å slanke meg i graviditeten, men heller ikke skape et usunt sted for baby. Når det er sagt, mye av vekten legger seg på magen og puppene her 🙈

Anonymkode: c691a...911

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.12.2022 den 21.25):

Syns dette egentlig er et utrolig sårt tema. Jeg er førstegangsgravid, alltid vært tynn og veldig trent. Jeg har nå i uke 10 allerede gått opp 6kg, og leser på alle appene og helsesidene for gravide at man skal gå opp mellom 6-12 kg. Blir jo livredd for at jeg gjør noe galt. Spiser ikke mer enn før for er veldig kvalm og ikke lyst på noe. Beveger meg derimot mindre - også pga alle plagene. Men har jo ikke lyst å slanke meg i graviditeten, men heller ikke skape et usunt sted for baby. Når det er sagt, mye av vekten legger seg på magen og puppene her 🙈

Anonymkode: c691a...911

Har du snakket med jordmor? Hvor henter du informasjon?

Dersom du er normalvektig ligger vanlig vektøkning på ca. 11,5 til 16 kg. Er du undervektig i utgangspunktet (du skriver du er tynn) så er vanlig vektøkning ca. 12,5 til 18 kg. Dette fra NHI. Så jeg ville ikke stresset med at du har gått opp i starten.

Jeg hadde ingen kvalme i starten av svangerskapet, som jo var deilig, men førte til at jeg bare spiste. Gikk raskt opp 4 kg i første trimester, og det var jo ikke fosteret...

Nå er jeg uke 39 og har gått opp 15 kilo totalt. Mesteparten i 2. trimester, så flatet det litt ut i 3. 

Anonymkode: 96957...329

AnonymBruker
Skrevet

Jeg la på meg 30, kiloene la seg litt overalt men mest på magen. Trodde jeg hadde ødelagt kroppen min fir alltid, men nå 1 år senere er jeg nesten tilbake hvis jeg var. Spiste sunt under svangerskapet,men tydeligvis mye😅

Anonymkode: 4143f...0f8

AnonymBruker
Skrevet

Er i uke 25. Har lagt på meg 7 kg. Synes nesten ikke at jeg er gravid (bakovervendt livmor, høy og slank). Puppene mine er ENORME da. Ellers merker jeg på ingen måte at jeg har noe mer fett på kroppen eller vann i kroppen eller noe, så skjønner ikke helt hvor de 7kg er selv 😅 Bruker mine vanlige klær enda utenom BHer.

Anonymkode: 555a5...dc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er i uke 25. Har lagt på meg 7 kg. Synes nesten ikke at jeg er gravid (bakovervendt livmor, høy og slank). Puppene mine er ENORME da. Ellers merker jeg på ingen måte at jeg har noe mer fett på kroppen eller vann i kroppen eller noe, så skjønner ikke helt hvor de 7kg er selv 😅 Bruker mine vanlige klær enda utenom BHer.

Du er heldig😄

AnonymBruker
Skrevet

Hoftene, kinnene, lår rumpe, og mage

Anonymkode: 8e3f5...135

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du er heldig😄

Jaa jeg vet! Bekymrer meg dog mye for at noe er feil med meg siden det ikke vises selv om alle mål, UL osv sier at alt er i skjønneste orden 😅 Og tenker mye på om jeg kanskje bare EKSPLODERER de siste månedene nå og får alt av plager haha..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke når jeg begynte å legge på meg, men det ble mest på lårene og pupper. Jeg hadde enormt stor mage på slutten og fødte baby på nesten 4 kilo. Neste barn var nesten 4.5 kilo.

Jeg har strekkmerker på lårene og hoftene etter svangerskapene. Magen ser ut som ett verdenskart av strekkmerker. Jeg bryr meg ikke om de strekkmerkene, det er min historie som gravid.

Nå idag er det fremdeles lårene, baken og hoftene som er verst. Magen er også stor, skulle tru jeg var 5 mnd gravid.

Jeg la på meg 25 kilo første gang og rakk ikke gå ned særlig før jeg var gravid igjen 4 mnd etter første fødsel. 
Gikk masse ned etter siste fødsel, men ikke alt. Er allikevel normalvektig.

Anonymkode: e1ec7...059

AnonymBruker
Skrevet

Du finner masse grafer over hva som er normal vektoppgang uke for uke i svangerskapet om du googler. 

For meg gikk det litt i rykk og napp begge gangene. 

Med førstemann la jeg bare på meg 9 kg totalt, og de var vekke to uker etter fødselen. 

Med andremann la jeg på meg 11 kg, og de var vekke innen to-tre uker de også. 

Jeg la raskere på meg med andremann enn førstemann, men var litt sånn plutselig et par kg opp, så noen uker uten vektoppgang, så plutselig litt opp igjen, osv. 

Anonymkode: c1a38...af2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...