Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte rykter om at alle skal få tilbud om tidlig ultralyd rundt uke 12. men at det kommer an på sykehusene, og om de har rukket å legge tilrette for det i 2023. Er det noen som vet noe mer? Men da må man kanskje «bestille» fødeplass veldig tidlig for å få det tilbudet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt kontakt med en privat klinikk for å få tidlig ultralyd, hvis det er viktig for deg å få det. 

Anonymkode: 6257f...28c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kontaktet Volvat uke 12...det får du vite eventuelt nakkefolde etc ..det er det ikke sikker du får på sykehuset 

Skrevet

Legen skrev henvisning til sykehuset på første kontroll.

Anonymkode: 7895f...af2

Skrevet
Sofakona skrev (2 timer siden):

Jeg kontaktet Volvat uke 12...det får du vite eventuelt nakkefolde etc ..det er det ikke sikker du får på sykehuset 

Hadde ultralyd ved 12 uker på sykehuset og det var blant annet nakkefold de sjekket.

Anonymkode: 81ed9...697

• Liker 1
Skrevet

Mener fastlege eller jordmor henviser? Du kan få henvisning før første kontroll bare hør med legen :)

Anonymkode: d5f4e...eb2

Skrevet

På sykehuset jeg tilhører får man automatisk tilbudet når lege henviser til ordinær ultralyd, hvis de har kapasitet 😊 Så lenge man drar til lege «tidlig» nok. Jeg var selv i uke 10, og fikk TUL i uke 13

Anonymkode: c6446...b6e

Skrevet

Alle sykehus skal ha tilbudet på plass innen 2023, så fra januar 2023 skal du få det.

Jeg hadde en kontroll hos legen i uke 10 i august, og han sendte henvisning da. Fikk time i uke 13, og nakkefold osv var noe de sjekket da.

Anonymkode: bf679...222

Skrevet

Jeg ble henvist til UL i uke 12 av jordmor ved første kontroll.

Skrevet

Jeg var hos legen i uke 8. hun henviste meg til TUL i uke 12. så jeg skal dit i januar.

Anonymkode: 57654...73e

Skrevet

Jeg var på tidlig UL uke 6/7 privat, men lege har også sagt at hun skal henvise til tidlig UL uke 12 på sykehuset. Tror de fleste får det tilbudet nå. 

Anonymkode: 3b460...1d1

Skrevet

Det er vell sagt at fra 2023 skal alle gravide få tilbud om tidlig ultralyd mellom uke 11 og 13. Du kan bare ringe fastlegen din når du vet du er gravid, også henviser fastlegen deg til sykehuset for tul til riktig tid (selv ringte jeg rundt uke 6, Og fikk en ringetime med legen, det holdt i massevis). Da skal du få en skikkelig gjennomgang av fosteret, og eventuelle avvik skal informeres om, og det blir sjekket hovedsaklig for trisomi 8,13 og 21 (ble litt usikker på tallene, men er kromosom de har fokus på). Der sjekkes nakkefold, sjekkes nesebein, ryggmargen og alt de kan sjekke så tidlig, også lengde på svangerskapet.

Tul skal nå inngå i den vanlige svangerskapsomsorgen, i Trondheim får en henvisning til OUL etter tidlig ultralyd. Så det er det sykehuset selv som fikser nå. Men du må som sagt skaffe time til lege/jordmor selv og be om henvisning til tul, det foregår ikke automatisk. For de må vite at du er gravid.

Anonymkode: 57576...bb5

Skrevet

Så lenge du er ute i god tid til første kontroll hos lege/jordmor henvises du til ultralyd derfra :) jeg var hos jordmor i uke 8 for å være sikker, og fikk time på St. Olavs i Trondheim i uke 12. Usikker på om det er innført på alle sykehus enda

Anonymkode: e9bf4...09f

Skrevet

Tror nok det tar tid å ende praksisen i landet. Legene vil gjerne ikke ha oss inn før uke 12, samtidig er det litt sent å henvist til TUL når man allerede er 12 uker på vei når henvisningen blir sendt. Jeg fikk derfor ikke TUL før uke 14, grunnet mye pågang og sen henvisning. Så mulig at man i løpt av tiden må få legetime før uke 12, for å kunne bli henvist i rett tid.

Uansett, jeg trodde dette var noe alle var pliktig å få til fra 2023? Så vil nok tro at du får TUL, og da sjekker de selvsagt alt de kan sjekke. Slik som nakkefold, måler ca hvor langt du er på vei, ser etter de organene det er mulig å se etter osv. Vet at noen setter termin, noe de heldigvis ikke gjorde til meg da vedkommende satte meg 1 uke lengre bak enn menstermin og det «de andre» private ultralydene jeg hadde vært på. På OUL så stemte terminen med menstermin/private ultralyder. 
Så om du har penger og mulighet så hadde jeg nok foretrukket privat ultralyd rundt uke 12-14 isteden for. Det var for min del bare mer stressende å vente i 2 mnd i frykt for å bli satt tilbake enda mer, fordi det ble målt feil med det elendige apparatet som ble brukt på det sykehuset. De private har bedre utstyr og får dermed målt mer presist også.

Anonymkode: 05624...f92

Skrevet

Jeg fikk, pga alder - de over 35, pluss har ei datter med diagnose. Fikk nipt test. Tilhører sus. Og får oppfølging og tidlig ultralyd neste gang pga jenta vår døde to dager over termin.. så kommer Ann på. Du får ikke uten spesiell grunn vil jeg ante. 

Anonymkode: bda75...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk, pga alder - de over 35, pluss har ei datter med diagnose. Fikk nipt test. Tilhører sus. Og får oppfølging og tidlig ultralyd neste gang pga jenta vår døde to dager over termin.. så kommer Ann på. Du får ikke uten spesiell grunn vil jeg ante. 

Jo, tidlig ultralyd er en del av standard svangerskapsoppfølging og et tilbud alle skal få.

Skrevet

Jeg skal føde på Ullevål og er over 33 år ved termin, og får derfor TUL. De jobbet seg visstnok nedover i aldersgrupper der. 

Anonymkode: 047e8...3db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, tidlig ultralyd er en del av standard svangerskapsoppfølging og et tilbud alle skal få.

Aha! Good! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...