Gå til innhold

Om å stille krav tidlig i en relasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor flinke er dere på det? Sier dere fra om daten gjør eller sier noe du ikke liker eller svelger dere kameler og går å plages av det resten av forholdet? Opplever dere å få mer respekt av å sette visse krav og grenser eller lar dere være i frykt for å bli dumpet som kravstor? 

Hvordan ville du selv ha tatt det om daten din sa fra om ting? 

Tenker på alt fra smatting og slurping hver gang dere spiser, uhøflig oppførsel mot kelneren, tregt svar på meldinger og du plages av det, sexistiske spøker du ikke egentlig finner deg i, vinglete oppførsel osv? 

Jeg sa fra om en ting til han jeg datet sist etter seks treff. Noe han gjorde mot meg som jeg ikke likte og jeg sa at der går grensen min, da kalte han meg vanskelig og krevende men hvorfor skal vi gå på akkord med oss selv bare for at menn skal like oss som nikkedukkene sine? Gjør vi oss en dum tjeneste å ikke si fra sånn at de tror vi aksepterer det i et forhold og fortsetter oppførselen sin? Eller gjør vi oss en feil å rette pekefinger mot andre og risikere å bli dumpet for å være vanskelig? Må vi kvinner alltid være enten tolerant og dørmatte eller såkalt vanskelig og kravstor? Hvorfor tåler ikke menn når damer stiller krav eller setter grenser? 

Anonymkode: ac319...f80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt fra flere menn jeg har vært sammen med at jeg er for snill. At de mister respekt når jeg ikke setter grenser. Har derfor begynt å si fra mye før om grensene mine, men da ble jeg kalt krevende, sur og vanskelig selvom jeg sa fra på en fin og mild men tydelig måte.

Derfor ute etter å høre andres erfaringer og tanker rundt dette :) ts

• Liker 2
  • Hjerte 3
Gjest Hottentått
Skrevet

Jeg ville aldri gått videre med en som gjorde sånne ting som det der. Yaiks🙈

Tenker at når man ser ting man ikke kan leve med bør man avslutte. Man kan ikke endre voksne mennesker. De vil kanskje ta seg sammen en liten stund, men alt i alt er man jo den man er..🤷‍♀️

Skrevet

Du kan egentlig ikke vinne her. Jeg hadde i hvertfall ikke fortsatt med en kvinne som "sa fra". Men hvorfor vurderer du å fortsette å date noen som har en humor du ikke liker eller oppfører seg uhøflig mot kelnere? Det er da ganske greie dealbreakere? 

Anonymkode: 67f03...b2e

• Liker 3
Skrevet

Kommer helt an på hva han gjør. Er vidt forskjellige eksempler du kommer med her.
Smatting: Nei, dette kommenterer jeg ikke på.
Vinglete oppførsel: Kommenterer ikke, forlater fyren.
Tregt svar (som f.eks går ut over en avtale): Sier fra
Brutte avtaler: Sier fra de første to ganger, så er det over og ut. 

Anonymkode: 31f7c...5f2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Om en date i tidlig fase hadde begynt å sette krav til meg, hadde det ikke blitt flere dater 😊

Anonymkode: 2a12d...db8

Skrevet

Selvfølgelig skal man sette krav og grenser for oppførsel man ikke kan leve med. Du må vel egentlig stille deg spørsmålet om du ønsker en partner, uansett oppførsel, eller den rette partner for deg. Dating er å finne ut om noe kan bli noe, og det er naturlig at man i de fleste tilfeller finner ut at dette ikke kan bli noe, fordi de fleste ikke passer sammen. 

Så du kan jo kjøre strategien om å finne seg i alt mulig, fordi du vil ha partner, om han aldri så mye har sider du hater, men da vil det også være det du velger å leve med. Samt at du vil gå nye frustrerende å opprette tråder om de kommende årene. 

Jeg anbefaler deg å si fra om ting og sette grenser, samt dumpe menn som ikke tåler det, eller som du egentlig ikke passer sammen med, men det kan jeg vel si fordi det for meg var viktig å finne riktig parret, ikke bare en partner. Du får tenke over hva som er viktig for deg. 

Anonymkode: ab554...295

• Liker 4
Skrevet

Ikke gå nye, men ha mye. 😄

Anonymkode: ab554...295

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Om en date i tidlig fase hadde begynt å sette krav til meg, hadde det ikke blitt flere dater 😊

Anonymkode: 2a12d...db8

Så hvis daten din sa at hen også ville ha orgasme ut av sexen og foreslo å gjøre det på andre måter så begge ble tilfredstilt så ville du dumpet vedkommende? 

Eller om du rapet høyt på restaurant og daten din sa vennlig at du kunne prøve å gjøre det litt mer diskret? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nå freidig stilt krav om det viktigste. Kjipt å ta det seinere. Viktigste for meg var dog gjennomført ålreit kvinnesyn, ikke rusmisbruk og ikke fuck boy-takter. Dumt å ikke gjøre det, synes jrg.

Anonymkode: 96962...8b8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror at altfor mange "svelger kameler" for å ikke virke "gretten" eller "vanskelig", eller fordi "det er bedre enn å være alene". 

Anonymkode: 34f16...669

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan egentlig ikke vinne her. Jeg hadde i hvertfall ikke fortsatt med en kvinne som "sa fra".

Anonymkode: 67f03...b2e

Så hvis du er røff mot en kvinne under sex og hun sier fra etterpå at det var over grensen hennes så hadde du ikke tålt det? Eller hvis du brukte et døgn på å svare på meldinger og hun sa at det hadde vært fint om du svarte fortere? Eller du sa noe frekt til en butikkansatt og hun sa til deg at sånt kan man ikke si? 

• Nyttig 2
Skrevet

For å spesifisere så mener jeg ikke å begynne å kritisere noen man møter for første gang. Men å si fra til noen man dater over flere ganger eller lengre tid, noen som man egentlig liker men som har eller gjør visse ting som ikke er greit. 

Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på å sette krav og si fra om  adferd du ikke liker. Man må ikke true noen for å si fra at du skulle ønske at han svarte oftere på meldinger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å spesifisere så mener jeg ikke å begynne å kritisere noen man møter for første gang. Men å si fra til noen man dater over flere ganger eller lengre tid, noen som man egentlig liker men som har eller gjør visse ting som ikke er greit. 

Ikke kritisere hvis han har gjort noe kritikkverdig? Joda, kritisere. 

Anonymkode: 34f16...669

Skrevet

Klare grenser er attraktivt!

F.eks så er leiligheten min  alkoholfri sone, pleier alltid å si fra om slikt. Pluss andre ting som jeg reagerer på. Så lenge man sier fra på en respektfull måte så tenker jeg at det er mer enn innafor.

Anonymkode: 02a21...c46

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med å gi klar beskjed tidlig. Men så er det en del ting jeg ikke hadde kommentert, bare heller ikke truffet fyren noe mer.

Og jeg kan nok bli sett på som kravstor og vanskelig av noen, men jeg er veldig lykkelig som singel, så og skulle ta til takke med noen som ikke behandler, meg eller andre så bra, ser jeg virkelig ikke noe poeng med. 

Anonymkode: a39c5...b54

• Liker 3
Skrevet

Kan være en hårfin balansegang, og det er viktig å formulere seg hyggelig og i en ålreit tone. Ellers blir man fort oppfattet som en sur kjeftekjerring. 

Skrevet

Jeg satt aldri krav.

Jeg dumpet om det var ting som ikke var forenelig med mine verdier, ønsker, holdninger, eller ved røde flagg. 

Etter noen år med dette traff jeg han jeg fortsatt er sammen med, 20 år senere, uten at jeg har trengt å stille et eneste krav. 

Anonymkode: c01d9...87e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor flinke er dere på det? Sier dere fra om daten gjør eller sier noe du ikke liker eller svelger dere kameler og går å plages av det resten av forholdet? Opplever dere å få mer respekt av å sette visse krav og grenser eller lar dere være i frykt for å bli dumpet som kravstor? 

Tenker på alt fra smatting og slurping hver gang dere spiser, uhøflig oppførsel mot kelneren, tregt svar på meldinger og du plages av det, sexistiske spøker du ikke egentlig finner deg i, vinglete oppførsel osv? 

Jeg sa fra om en ting til han jeg datet sist etter seks treff. Noe han gjorde mot meg som jeg ikke likte og jeg sa at der går grensen min, da kalte han meg vanskelig og krevende men hvorfor skal vi gå på akkord med oss selv bare for at menn skal like oss som nikkedukkene sine? Gjør vi oss en dum tjeneste å ikke si fra sånn at de tror vi aksepterer det i et forhold og fortsetter oppførselen sin? Eller gjør vi oss en feil å rette pekefinger mot andre og risikere å bli dumpet for å være vanskelig? Må vi kvinner alltid være enten tolerant og dørmatte eller såkalt vanskelig og kravstor? Hvorfor tåler ikke menn når damer stiller krav eller setter grenser? 

Jeg stiller ikke krav til folk jeg knapt kjenner. Slurper de som en tulling, så bare slutter jeg å date dem. Er de slem med kelneren, merker jeg meg det. Da blir det ikke date nr to da. Jeg gidder ikke å prøve å oppdra et voksent menneske. 🤣

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...