Gå til innhold

Fastlege og vikar er like ubrukelige begge to. Er det jeg som overreagerer?

Anbefalte innlegg

Jeg syns både fastlegen min og vikaren hennes er ubrukelige begge to. Jeg forstår at det er fastlege mangel, at det er mange pasienter, at de er stresset og slitne, og at mine problemer ikke er like ille som mange andre sine problemer. Men jeg reagerer likevel på disse to hendelsene:

1. Jeg gikk til fastlegen for ekstreme ryggsmerter. Hun gjorde noen enkle undersøkelser, og konkluderte med at jeg kanskje har enkel prolaps.

Jeg spurte om MR eller røntgen, men hun mente det var unødvendig. Hun anbefalte meg å ta smertestillende og ringe ambulanse dersom jeg mistet følelser i beina/mistet kontroll over blæren.

For det første hjelper ikke smertestillende mot smertene jeg opplever, for det andre ønsker jeg gode råd og tips for å bli kvitt smertene.

Jeg gikk til fysioterapeut og naprapat for annen vurdering og hjelp. De gjorde undersøkelser og konkluderte med at jeg absolutt ikke har prolaps. De mente at om jeg hadde hatt prolaps, hadde jeg opplevd store smerter av undersøkelsene. De kom med gode tips og råd for å bli bedre i ryggen.

2. Jeg gikk til vikaren hennes for psykiske problemer, deriblant depresjon og angst. Jeg sa noe ala «Beklager, jeg gråter mye for tiden og holder på å gråte igjen» og hun svarte «Nei, vær så snill, ikke gråt» og lo.

Jeg spurte om henvisning til psykolog, men hun mente det er for lang venteliste og at de som har det vanskeligere enn meg blir prioritert til å være på venteliste. Hun anbefalte meg å starte på antidepressiva. 

For det første, så har jeg slitt i flere år før jeg endelig turt å snakke ut for å få hjelp. For det andre, burde ikke antidepressiva være den «siste» løsningen? Vil alle vonde tanker og følelser forsvinne? Hvor lenge skal jeg gå på det? Hva skjer når jeg slutter? Vil alle vonde tanker og følelser komme tilbake da? 

Jeg drar sjeldent til lege, så jeg reagerte kraftig på disse to hendelsene. Jeg endte opp med å prøve å bytte lege, og er nå på venteliste.

Er det jeg som overreagerer?

Anonymkode: cfa2b...585

• Liker 1
  • Hjerte 1

Fortsetter under...

Hatt det samme jeg å! 

Lever uten fastlege pga fastelegekrisen, så lever på vikarer. Vikarene jeg har hatt har vært ubrukelige. Hadde smerter i ryggen og gikk til vikarlegen som jeg hadde. Han mente det var bare å ta en Paracet, men jeg krevde en røntgenundersøkelse. Etter mye om og men fikk jeg det og det viste seg å være en glidning på ryggvirvlene. Tok kontakt med fysio og det ble mye bedre etterhvert. 

En annen vikarlege ønsket jeg henvisning til psykolog. Dette kunne hu ikke hjelpe meg med pga lang venteliste… Satte ned foten og ble henvist! 

Bli så forbanna så mye du kan! Det gjorde jeg og da fikk jeg «viljen min». 

Anonymkode: 769b1...91f

Siden du spør så synes jeg ikke de er ubrukelige. Du sier jo selv at du er deprimert og da blir jo det meste litt farget av det.

Fastlegen sa du kanskje hadde enkel prolaps, altså at det var usikkert. Da tok han jo ikke feil. Det viste seg at legen sannsynligvis hadde rett i at MR ikke var nødvendig. Mye tyder på at du ikke har prolaps. En helt grei avgjørelse.

Når det gjelder vikaren, fikk hun all informasjonen hun trengte for å ta riktig avgjørelse? Ofte behøves det mer enn en samtale. Jeg ville gått tilbake og forklart nærmere, bla. hvordan du blir påvirket og om varigheten. Så bør du spørre henne alt det du skriver ovenfor som du lurer på angående antidepressiva.

Mange har veldig god effekt av antidepressiva i kombinasjon med samtaler. Det må ikke være en psykolog for at det skal være godt nok eller at du skal bli bra. Hvis du ikke kommer noen vei med denne vikaren i runde to vil jeg anbefale deg å henvende deg til kommunens psykisk helseteam. Du behøver ikke henvisning og tilbudet er gratis.

Anonymkode: 47aa9...54d

• Nyttig 1

Annonse

Sjekk om ventelisten du står på er reell. Det er en haug fastleger som ikke tar inn nye pasienter men som likevel har venteliste. Legelisten.no har oversikten. 

Anonymkode: 954c1...a18

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvorfor lage flere tråder om dette?😊 (beklager på forhånd om du ikke er ts i den andre tråden likevel!)

Anonymkode: dabfd...97f

Hvorfor tror du hun er samme person? Personen i tråden du viser til har jo tatt både MR og røntgen. 

Når det gjelder dine spørsmål TS. Med tanke på ryggen, så er vondt i ryggen en folkesykdom og du får sjelden hjelp hos lege hvis det ikke er et akutt traume, eller det stråler i fot/går ut over urinlatingen. Som regel må man prøve "alternativ" behandling. Og det har du jo tydeligvis gjort og fått hjelp. Det viktigste er ofte i mange tilfeller å trene styrke for å få bort vondter. 

Når det gjelder depresjon har nok legen også et poeng. Kun de sykeste får hjelp når man henvises til psykolog. Men det er jo fint om de informerer om andre tilbud man kan bruke. 

Anonymkode: 41580...05f

• Liker 2
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stå på ditt. Krev henvisning til MR og psykolog. Det høres ut som du har fått dårlig hjelp. 

Anonymkode: d6c89...259

Det er helt vanlig å avvente ved ryggsmerter. Prolaps går stort sett over av seg selv og skal som regel ikke opereres med mindre man har nevrologiske utfall. 

Anonymkode: 0c3cf...23e

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt vanlig å avvente ved ryggsmerter. Prolaps går stort sett over av seg selv og skal som regel ikke opereres med mindre man har nevrologiske utfall. 

Det stemmer det, i de fleste tilfeller.

Så tilfelle 1 tenker jeg var innafor.

Tilfelle 2 var virkelig ikke innafor, lo hun av deg og ba deg ikke begynne å gråte? 

Anonymkode: 735a3...5f9

• Liker 1
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det stemmer det, i de fleste tilfeller.

Så tilfelle 1 tenker jeg var innafor.

Tilfelle 2 var virkelig ikke innafor, lo hun av deg og ba deg ikke begynne å gråte? 

Anonymkode: 735a3...5f9

Helt enig med tilfelle 2, derfor jeg bare nevnte ryggsmertene. 

Ryggsmerter er veldig vanlig og sjelden alvorlig, og det trengs ikke MR med mindre du har alarmsymptomer. Vær i bevegelse, gå til fysio, ta smertestillende og gi det tid så går det over av seg selv. Helt rett vurdering av legen her. Det høres rart ut at legen lo av deg når du snakket om at du hadde det vanskelig, og det er selvfølgelig ikke greit. Samtidig er det ikke sånn at alle som kjenner seg litt nedfor ryker rett inn til behandling, så det er ikke nødvendigvis slik at resultatet av timen var feil. 

Anonymkode: d6992...735

Annonse

Nja, jeg vet ikke om du overreagerer, men du har jo ditt syn på helse og hva som er behandlingskrevende. Slik du forklarer ting, er det jo ingenting av det som krever noe særlig utredning. Ryggsmerter er jo som en normaltilstand å regne, da prevalensen er godt over 50%. De aller fleste ikke-i-øyeblikket oppståtte ryggsmerter skyldes jo ingenting alvorlig eller reparerbart. Det er en del av livet. Når du besøker en lege med ryggsmerter vil alltid legens eneste fokus være å avdekke om dette er farlig (få få få) eller ufarlige (mange) smerter. Smertene i seg selv kan kuperes med smertestillende eller fysioterapi, aller helst i kombinasjon. Det finnes ingen «hemmelig» behandling mot vanlige ryggsmerter. Dersom du har uholdbare ryggsmerter over lengre tid kan jo bildeundersøkelser bli aktuelt, men de aller fleste prolapser eller ryggbrudd blir ikke operert.

Absolutt alle har psykiske utfordringer. Det er ingenting i den beskrivelsen du har gitt som gir den minste grunn til psykologhenvisning (gitt at det ikke ligger mer bak enn det du sier). Antidepressiva er førstevalg ved ren scoring på klinisk depresjon. Det er jo ikke noe som noen har funnet på, det er jo empiri. Fastleger i Norge følger som regel retningslinjene som gjelder. Føler du ikke at du har fått nok tid til å forklare/beskrive problemet ditt, må du si ifra.

Anonymkode: c7a74...41b

• Liker 2
  • Nyttig 2

Jeg tenker ryggsmertene var riktig avgjørelse. Det blir feil å henvise alle med ryggsmerter til MR. Da ville helsevesenet blitt overbelastet, og det ville ikke hatt noe betydning for tilfriskning om du faktisk fikk dokumentert en prolaps. Beste behandlingen for ryggplager når det ikke foreligger alvorlig nerverotaffeksjon er bevegelse og styrketrening. Det er faktisk gjort en studie som sammenligner prognosen til prolaps pasienter, der de som fikk se MR av prolapsen og dokumentert skaden hadde litt dårligere prognose enn de som bare fikk beskjed om at de hadde en kink i ryggen. Tror det har med at man lettere vil sykeliggjøre seg selv om man hører ordet prolaps, og dermed blir redd for å bruke kroppen normalt. 

Når det kommer til at hun lo og ikke ba deg gråte da du prøvde å fortelle om psykiske plager, så synes jeg det var veldig uprofesjonelt. Det er utrolig vanskelig å gå til en lege og fortelle om sånt. Og da bør man aldri bli møtt med en sånn type bagatellisering. Selv har jeg både prolapser, spiseforstyrrelse og depresjon. Ryggen er veldig bra nå 2 år etter skaden og jeg konkurrerer nå igjen på høyt nivå i styrkeløft. Jeg fikk MR, men de bildene har ikke gjort noe for tilfriskningen. Det var gradvis trening og lett bevegelse som etterhvert ble tung trening. Ryggen er jo fremdeles en svakhet pga skaden, der 2 mellomvirvelskiver er punktert. Og de kan ikke heles, men så lenge ryggen føles god og er funksjonell, så etter det faktisk ikke så mye. Depresjonen er litt sånn som henger over hele tiden men går i bølger. Nå tar jeg antidepressiva, efexor, og det hjelper utrolig bra for meg. Den er litt vond å starte opp med og å slutte med, men det varer et par uker. Spiseforstyrrelsen, som er bulimi er litt bedre på medisiner enn uten. Har tidligere gått mye til psykolog og psykiater uten at det egentlig hjalp noe hverken på spiseforstyrrelse eller depresjon. Så om du kan få noen medisiner mens du venter på psykolog, så ville jeg tatt det.

Anonymkode: 842a9...e7b

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Absolutt alle har psykiske utfordringer. Det er ingenting i den beskrivelsen du har gitt som gir den minste grunn til psykologhenvisning (gitt at det ikke ligger mer bak enn det du sier). Antidepressiva er førstevalg ved ren scoring på klinisk depresjon. Det er jo ikke noe som noen har funnet på, det er jo empiri. Fastleger i Norge følger som regel retningslinjene som gjelder. Føler du ikke at du har fått nok tid til å forklare/beskrive problemet ditt, må du si ifra.

Anonymkode: c7a74...41b

Ehm..nei? Altså jeg er enig i at en ikke automatisk får henvisning til psykolog ved depresjon. Førstelinjetjenesten, altså fastlegen, skal selv kunne behandle mild depresjon i utgangspunktet. Men å si at antidepressiva er førstevalg stemmer ikke.

(Men det kan jo fort skje i praksis, som en «enkel utvei» når legen ikke selv har tid/interesse/mulighet til å drive enkel samtalebehandling, og samtidig vet at pasienten ikke ville kvalifisert for spesialisthelsetjenesten..men da følges ikke retningslinjene!)

Fra Helsenorge: «Depresjon hos voksne»

Behandling

Depresjon behandles vanligvis med samtaleterapi og/eller antidepressive legemidler (antidepressiva). Ved mild til moderat depresjon anbefales samtaleterapi som førstevalg, fremfor legemidler. Kombinasjonsbehandling med begge deler fungerer best for de med alvorlig depresjon. Det kan ta en stund før legemidlene har ønsket effekt, og det er viktig å fortsette med legemidlene når du føler deg bedre til annet er avtalt med lege.

https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/depresjon/depresjon-voksne/

Anonymkode: 6cb27...7c4

• Liker 1
Annonse

Du overdriver med å si legene er dårlig.

Smertene dine fysisk og psykisk er reelle men man får ikke feks kastet MR etter seg med veldig vondt i ryggen uten noen spesielle utslag som nerver i klem osv. høres ut som akutt lumbago og det kan være vondt nok, men helt unødvendig å bruke MR på. Første gang man sier man har psykiske plager får man heller ikke som regel henvisning til psykolog med en gang. Det er ikke uvanlig å tilby antidepressiva først. Så jeg ser ingen feil legene har gjort her. 

Om du sliter ekstremt psykisk kan du ta det opp på neste time igjen. Hvor lenge du har hatt der slik osv. 

Anonymkode: d9e46...b0d

• Liker 1

Leger forsøker henvise minst mulig. Fastleger som henviser for ofte vil raskt få dårlig rykte på seg og henvisningene deres vil lettere bli avslått. Det er vanskelig å få ordentlig og rask utredning blant annet grunnet dette problemet. Helst skal du være godt halvdød slik at de er sikker på at det har noe for seg å henvise deg

Anonymkode: 76377...df2

• 11 måneder senere...

Samme her, fastlege i Bergen- er det ikke slik at leger og helseperonell skal hjelpe menneesker? Det virker ikke som om det er så mye hjelp å få der ute, er lettere sjokket over hvordan de behandler folk.

Hvor kan man melde til tilsynsmyndigheter over leger som ikke er skikket til jobben? de kan finne seg noe annet å gjøre.

Anonymkode: c4309...854

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...