AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #21 Del Skrevet 26. desember 2022 Sofakona skrev (Akkurat nå): Du skal kastrere den? Da må du ha mat som er beregnet til det. Purina one har for steriliserte… Anonymkode: e586c...65d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #22 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vet du om dette gjelder all kattemat fra dyrebutikk? Eller kan noen merker være bedre enn andre? Anonymkode: e586c...65d Mat fra dyrebutikk skal være trygge, det er en annen tråd her som belyser det du spør om på en veldig god måte. Søk den opp, bla på sidene. Ikke kjøp mat fra dagligvare, det er så mye salt og katter har små nyrer, jeg mistet nesten min men klarte å redde henne etter hun overnattet på dyreklinikken med intravanøs..... dyrelegen sa at mat fra dagligvare ofte er årsaken til at de får for mye salt og dør av nyresvikt, veldig mange katter dør nettopp av dette, Anonymkode: 2c26c...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #23 Del Skrevet 26. desember 2022 Hvis man kan en brøkdel om ernæring til katt så vet man at tørrfôr på det generelle har for mye karbohydrater og at rent våtfôr/råfôr er den mest korrekte måten å fôre katten sin på. Men, om man nå ønsker å bruke tørrfôr VÆRSÅSNILL og snu sekken. En katt er en carnivore , det vil si en KJØTTETER. Fôr fra dagligvaren kan kun garantere for 4% kjøtt, det sier seg selv at det er latterlig lite. Det som forundrer meg mest er at folk ikke innser at det å kjøpe en stor sekk hos dyrebutikk vil i mange tilfeller være sykt mye rimeligere i lengden enn å kjøpe på matbutikk. En katt vil holde seg mett lengre, dvs spise mindre av et bra fôr kontra det skvipet som selges i dagligvaren. Og hva gjelder våtfòret fra dagligvaren betaler man for dyrt vann der det er minimalt med kjøtt i de også. Legg heller liiiitt mer penger i det og kjøp merker som Bozita og lignende for å gi katten noe mer mat i magen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #24 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mat fra dyrebutikk skal være trygge, det er en annen tråd her som belyser det du spør om på en veldig god måte. Søk den opp, bla på sidene. Ikke kjøp mat fra dagligvare, det er så mye salt og katter har små nyrer, jeg mistet nesten min men klarte å redde henne etter hun overnattet på dyreklinikken med intravanøs..... dyrelegen sa at mat fra dagligvare ofte er årsaken til at de får for mye salt og dør av nyresvikt, veldig mange katter dør nettopp av dette, Anonymkode: 2c26c...330 Våre katter har fått dette fóret noen ganger nå. https://www.purina.no/katt/kattemat/produkt-purina-one-torrfor-sterilcat-storfe Er dette så dårlig fór? Leser ingrediensene men er det noe særlig salt her? Mulig jeg ikke forstår helt innholdet… Anonymkode: e586c...65d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #25 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Våre katter har fått dette fóret noen ganger nå. https://www.purina.no/katt/kattemat/produkt-purina-one-torrfor-sterilcat-storfe Er dette så dårlig fór? Leser ingrediensene men er det noe særlig salt her? Mulig jeg ikke forstår helt innholdet… Anonymkode: e586c...65d Her er ingredienslista - en pose inneholder 100%, sant. At første ingrediens kun er 16% betyr at det er ofte en hel masse «dritt» i posen. Her står det ikke hvordan storfe’en er prossesert men jeg antar tørka. Neste ut er tørka fjærkreprotein , for de som måtte lure er dette oftest nebb og klør som er malt til et mel. Neste på lista som er 14% er Hvete, og nå skal ikke jeg gå inn på kornfritt vs korn men hvete er hvert fall ikke den kornsorten jeg ville brukt. Resten nedover er ikke animalske proteinkilder - så jeg personlig hadde ikke fôret med dette fôret fordi kjøttinnholdet er for lavt i forhold til det jeg mener en carnivore/kjøtteter bør ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #26 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Våre katter har fått dette fóret noen ganger nå. https://www.purina.no/katt/kattemat/produkt-purina-one-torrfor-sterilcat-storfe Er dette så dårlig fór? Leser ingrediensene men er det noe særlig salt her? Mulig jeg ikke forstår helt innholdet… Anonymkode: e586c...65d Nei, dette er selvsagt ikke et dårlig fôr. Folk som sier at dette er dårlig for er drevet av kunnskapsmangel. Er kunnskapsmangel noe man skal respektere? Nei, absolutt ikke. Endret 26. desember 2022 av PetterKanin 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #27 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Nei, dette er selvsagt ikke et dårlig fôr. Folk som sier at dette er dårlig for er drevet av kunnskapsmangel. Er kunnskapsmangel noe man skal respektere? Nei, absolutt ikke. Jeg er nysgjerrig på hvorfor du mener dette er et bra fôr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #28 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (1 time siden): Nei, dette er selvsagt ikke et dårlig fôr. Folk som sier at dette er dårlig for er drevet av kunnskapsmangel. Er kunnskapsmangel noe man skal respektere? Nei, absolutt ikke. Snakker om kunnskapsmangel du… les deg opp på hva slags næring katter faktisk kan dra nytte av vs hva som er i drittmaten på matbutikk Anonymkode: 301db...c0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #29 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg lurer på det samme. Vi må kutte kraftig ned på mat og dagligvarer, både til to og firbente. vi har 2 rasekatter og jeg er redd for å feilærnere de. Bruker Acana (hakket under Orijen, litt mindre kjøttinnhold). Har begynt å kjøpe fra butikken og så blander jeg disse 2 sammen. gir de også en del fisk og VOM (rent kjøtt), men sistnevnte er vanskelig å få tak i. Anonymkode: 3783d...4b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #30 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Snakker om kunnskapsmangel du… les deg opp på hva slags næring katter faktisk kan dra nytte av vs hva som er i drittmaten på matbutikk Anonymkode: 301db...c0d Et fint råd til deg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #31 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Et fint råd til deg selv. Jeg spør igjen siden du tydelig anser deg som et orakel - kan ikke du forklare katteernæring og kattens behov for meg er du snill. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #32 Del Skrevet 26. desember 2022 Sportsidioten skrev (55 minutter siden): Jeg spør igjen siden du tydelig anser deg som et orakel - kan ikke du forklare katteernæring og kattens behov for meg er du snill. Hvorfor skal jeg seive opplæring av deg? Hvilke fordeler gir det meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #33 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (34 minutter siden): Hvorfor skal jeg seive opplæring av deg? Hvilke fordeler gir det meg? Jeg kan ernæring til katt jeg da dette er noe jeg jobber med, derfor blir jeg veldig overrasket når noen som påstår de kan ernæring til en carnivore sier at det der er et bra fôr, faktisk relativt latterlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #34 Del Skrevet 26. desember 2022 Sportsidioten skrev (36 minutter siden): Jeg kan ernæring til katt jeg da dette er noe jeg jobber med, derfor blir jeg veldig overrasket når noen som påstår de kan ernæring til en carnivore sier at det der er et bra fôr, faktisk relativt latterlig Jeg ser du påstår at du kan det i allefall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #35 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (3 minutter siden): Jeg ser du påstår at du kan det i allefall. Ja, det påstår jeg. Så derfor lurer jeg på hvordan du kan påstå at et fôr med hvete og lite kjøtt er et bra fôr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #36 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) Sportsidioten skrev (2 minutter siden): Ja, det påstår jeg. Så derfor lurer jeg på hvordan du kan påstå at et fôr med hvete og lite kjøtt er et bra fôr? For det første lurer jeg på hvor jeg har skrevet at det er et bra fôr? Endret 26. desember 2022 av PetterKanin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #37 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) PetterKanin skrev (36 minutter siden): For det første lurer jeg på hvor jeg har skrevet at det er et bra fôr? My bad. Hvordan kan du påstå det ikke er et dårlig fôr, når det av åpenbare årsaker er det? Endret 26. desember 2022 av Sportsidioten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #38 Del Skrevet 26. desember 2022 (endret) Sportsidioten skrev (23 minutter siden): My bad. Hvordan kan du påstå det ikke er et dårlig fôr, når det av åpenbare årsaker er det? Fordi det ikke er et dårlig for. Kattefôr må ikke være rent kjøtt for å være et OK fôr. Det blir nesten som å si at brød ikke er grei mat for mennesker. Endret 26. desember 2022 av PetterKanin 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 26. desember 2022 #39 Del Skrevet 26. desember 2022 PetterKanin skrev (2 timer siden): Fordi det ikke er et dårlig for. Kattefôr må ikke være rent kjøtt for å være et OK fôr. Det blir nesten som å si at brød ikke er grei mat for mennesker. Det er jo et dårlig fôr. Innholdsfortegnelsen lyver jo ikke. De kan kun vise til 16% men legger jeg godviljen til sier jeg at det er 30% animalske proteiner, det er -HVETE-. Hadde det vært bygg eller havre skulle jeg latt denne være uten å kommentere den, men det er hvete. Det er mais både i melform og i vanlig form og det er soyamel i tillegg. ingen av disse typene vil kunne nyttegjøres særlig bra for en katt, og i tillegg vil en del katter kunne reagere negativt på både hvete og soya som ofte er tatt bort i en del hypoallergeniske fôr. Det -er- et dårlig fôr enten du vil være ved det eller ikke. Det som er vel så synd er at sånne type utsagn som dette gjør til at katten fortsatt har en særdeles lav status i Norge. Det er ikke til å gjemme under en stol at mange velger å skaffe seg katt ovenfor hund fordi «en katt koster så lite» både hva gjelder innkjøp og mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #40 Del Skrevet 26. desember 2022 Sportsidioten skrev (16 minutter siden): Det er jo et dårlig fôr. Innholdsfortegnelsen lyver jo ikke. De kan kun vise til 16% men legger jeg godviljen til sier jeg at det er 30% animalske proteiner, det er -HVETE-. Hadde det vært bygg eller havre skulle jeg latt denne være uten å kommentere den, men det er hvete. Det er mais både i melform og i vanlig form og det er soyamel i tillegg. ingen av disse typene vil kunne nyttegjøres særlig bra for en katt, og i tillegg vil en del katter kunne reagere negativt på både hvete og soya som ofte er tatt bort i en del hypoallergeniske fôr. Det -er- et dårlig fôr enten du vil være ved det eller ikke. Det som er vel så synd er at sånne type utsagn som dette gjør til at katten fortsatt har en særdeles lav status i Norge. Det er ikke til å gjemme under en stol at mange velger å skaffe seg katt ovenfor hund fordi «en katt koster så lite» både hva gjelder innkjøp og mat. Det blir ikke dårlig fôr av at du påstår det er dårlig fôr... Katten har høy status. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå