AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Del Skrevet 25. desember 2022 Nå tør jeg ikke å skrive uten å være anonym, for jeg er redd for kjeft. Jeg har hatt katt i alle år, den forrige ble nesten 20 år. Han fikk Friskies tørrfôr og Whiskas våtfor, og ellers litt snacks. Nå har vi kjøpt oss katt igjen, og denne liker best variasjon i maten. Så nå har jeg stående Friskies for kattunge, Friskies for voksen katt, Purina One for kattunge, et annet for fra dyrebutikk og Whiskas våtfor. Han spiser alt, får jevnlig kokt fisk og stjeler gjerne andre ting i tillegg. Veterinær ønsker at vi skal kjøpe veterinær-for. Men det er litt tungvint, langt å reise. Og så har jeg hittil erfart at variasjon er fint. Dermed er jeg litt motvillig til å kjøpe en diger sekk... Hva gjør andre? Er det dyremishandling å gi katten butikkmat? Anonymkode: 4df45...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 25. desember 2022 #2 Del Skrevet 25. desember 2022 Du kan bestille det hjem fra nett. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Del Skrevet 25. desember 2022 Ludovica- skrev (1 time siden): Du kan bestille det hjem fra nett. Fordi katten MÅ HA slikt for? Anonymkode: 4df45...363 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 25. desember 2022 #4 Del Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi katten MÅ HA slikt for? Anonymkode: 4df45...363 Du skriver at det var tungvindt og langt. Bestiller du hjem så er det ikke tungvindt og langt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 25. desember 2022 #5 Del Skrevet 25. desember 2022 Bare kjøp det du vil. Hvis katten blir syk kan du heller gjøre endringer da. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Del Skrevet 25. desember 2022 Vetrinærfor er bedre enn dagligvare. Men du velger jo selv. Min oldefar ble 98 år, røykte hver dag. Han levde ikke så lenge fordi han røykte, men tiltros for at han røykte. Anonymkode: 377ab...b51 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Del Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vetrinærfor er bedre enn dagligvare. Men du velger jo selv. Min oldefar ble 98 år, røykte hver dag. Han levde ikke så lenge fordi han røykte, men tiltros for at han røykte. Anonymkode: 377ab...b51 Ja, det er sannsynlig at det er bedre. Men gamlekatten levde 20 år på Friskies. Anonymkode: 4df45...363 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Del Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå tør jeg ikke å skrive uten å være anonym, for jeg er redd for kjeft. Jeg har hatt katt i alle år, den forrige ble nesten 20 år. Han fikk Friskies tørrfôr og Whiskas våtfor, og ellers litt snacks. Nå har vi kjøpt oss katt igjen, og denne liker best variasjon i maten. Så nå har jeg stående Friskies for kattunge, Friskies for voksen katt, Purina One for kattunge, et annet for fra dyrebutikk og Whiskas våtfor. Han spiser alt, får jevnlig kokt fisk og stjeler gjerne andre ting i tillegg. Veterinær ønsker at vi skal kjøpe veterinær-for. Men det er litt tungvint, langt å reise. Og så har jeg hittil erfart at variasjon er fint. Dermed er jeg litt motvillig til å kjøpe en diger sekk... Hva gjør andre? Er det dyremishandling å gi katten butikkmat? Anonymkode: 4df45...363 Det er neppe dyremishandling og helt grei mat. Enkelte liker faktisk smaken bedre enn dyrebutikkfor. Kanskje det er som for oss å bestille økologisk fra bondens marked kontra importert mat fra matbutikken? Dyremishandling er business. Proplan reklamerte voldsomt men så var det ikke så bra likevel og hunden likte det dårlig. Sånn har det vært med flere merker. Sjelden man kan vite hva som faktisk er bra. Selv mellom de eksklusive dyrematmerkene er det uenighet om hva som er bra og ikke. Anonymkode: 74fe4...0a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Del Skrevet 25. desember 2022 **** dyremat Anonymkode: 74fe4...0a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Del Skrevet 25. desember 2022 Mine tanker rundt dette er at jeg tror på lik linje som at menneskemat holder en viss standard, selv billigmerkene må følge, så er det det samme for dyremat. Jeg kan ikke si med regler og lover, men jeg antar at selv butikk for har en viss standard. Tror den blonde vetrinære (Trude et wller annet tror jeg hun het) sammarbeidet med Purina One tørrforet, om jeg husker riktig 🤔 Mange kan være litt skrullete når det kommer til mat hos katter. Selv fikk alle kattene vi hadde i oppveksten min mat fra butikk, men jeg begynte å kjøpe fra dyrebutikk når jeg som voksen fikk meg katt. Om du ønsker å prøve noe som i teorien har høyere standard finner man RC hos plantasjen, i tillegg til andre merker også ror jeg, som Hills. Felleskjøpet vet jeg mange snakker varmt om når det kommer til for, Labb tror jeg kanskje det heter, uten at jeg er helt sikker. Men om du ikke har enkle muligheter for å få tak i annet for enn hos dagligvaren, så som sagt tror jeg det er en viss standard som kreves for å kunne være lov å være mat til noe levende. Hjem levering fra nettsider er også noe som er mulig å gjøre, som da krever ganske lite. Min katt nå får veterinær tørrfor (for eldre katt som skal passe vekta litt), men våtfor kommer levert på døren fra zoopluss. Anonymkode: d1d46...5e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Del Skrevet 25. desember 2022 Mener å huske at TV 2 hjelper deg testet næringsverdien på ulik kattemat og at det kun var marginale forskjeller mellom dyrt og billig fôr. Du kan derfor gi det med god samvittighet. Dyrt er ikke alltid synonymt med best. Anonymkode: e3651...ae7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #12 Del Skrevet 26. desember 2022 Vi har gitt kattene våre purina one fra dagligvare en stund nå. Det startet med at vi var tom for Nutrima fra dyrebutikk og hadde ikke anledning til å dra dit for å kjøpe. Virker som de er stor fornøyde med det billige fóret. Eneste jeg legger merke til er at de spiser mer. Så om det er så mye billigere vet jeg ikke… At de spiser mer er kanskje fordi det ikke metter like godt. Anonymkode: e586c...65d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #13 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå tør jeg ikke å skrive uten å være anonym, for jeg er redd for kjeft. Jeg har hatt katt i alle år, den forrige ble nesten 20 år. Han fikk Friskies tørrfôr og Whiskas våtfor, og ellers litt snacks. Nå har vi kjøpt oss katt igjen, og denne liker best variasjon i maten. Så nå har jeg stående Friskies for kattunge, Friskies for voksen katt, Purina One for kattunge, et annet for fra dyrebutikk og Whiskas våtfor. Han spiser alt, får jevnlig kokt fisk og stjeler gjerne andre ting i tillegg. Veterinær ønsker at vi skal kjøpe veterinær-for. Men det er litt tungvint, langt å reise. Og så har jeg hittil erfart at variasjon er fint. Dermed er jeg litt motvillig til å kjøpe en diger sekk... Hva gjør andre? Er det dyremishandling å gi katten butikkmat? Anonymkode: 4df45...363 Det er å bidra til å opprettholde en negativ politikk, som kun bryr seg om penger, og ikke dyrevelferd. Les innholdsfortegnelsen. Det er store forskjeller på sukkermengden. Fra noen typer for får de kun energien fra sukker. Foret skal heller ikke være plante/kornbasert, det skal være mest kjøtt i det. Kjøp rent for. Og råmat. Les deg opp, og gjør katten din en tjeneste. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener å huske at TV 2 hjelper deg testet næringsverdien på ulik kattemat og at det kun var marginale forskjeller mellom dyrt og billig fôr. Du kan derfor gi det med god samvittighet. Dyrt er ikke alltid synonymt med best. Anonymkode: e3651...ae7 Så de på innholdet av sukker da? Hvor mye sukker det er i foret? Katter skal ikke ha sukker. Hunder skal ikke ha sukker. Det er gift for dem. Katter kan heller ikke smake søtt. Anonymkode: cd0f7...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #14 Del Skrevet 26. desember 2022 IKKE gi kattemat fra dagligvare, det er for mye salt- kjøp fra dyrebutikk. Jeg gav min katt mat fra obs eget merke, jeg mistet henne nesten i begynnende nyresvikt. Anonymkode: 2c26c...330 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #15 Del Skrevet 26. desember 2022 Jeg synes du skal gi katten din akkurat det som passer deg. Uten å ha dårlig samvittighet. Anonymkode: b79ac...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 26. desember 2022 #16 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): ... Hva gjør andre? Er det dyremishandling å gi katten butikkmat? Anonymkode: 4df45...363 På ingen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #17 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): IKKE gi kattemat fra dagligvare, det er for mye salt- kjøp fra dyrebutikk. Jeg gav min katt mat fra obs eget merke, jeg mistet henne nesten i begynnende nyresvikt. Anonymkode: 2c26c...330 Vet du om dette gjelder all kattemat fra dyrebutikk? Eller kan noen merker være bedre enn andre? Anonymkode: e586c...65d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #18 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er å bidra til å opprettholde en negativ politikk, som kun bryr seg om penger, og ikke dyrevelferd. Les innholdsfortegnelsen. Det er store forskjeller på sukkermengden. Fra noen typer for får de kun energien fra sukker. Foret skal heller ikke være plante/kornbasert, det skal være mest kjøtt i det. Kjøp rent for. Og råmat. Les deg opp, og gjør katten din en tjeneste. Så de på innholdet av sukker da? Hvor mye sukker det er i foret? Katter skal ikke ha sukker. Hunder skal ikke ha sukker. Det er gift for dem. Katter kan heller ikke smake søtt. Anonymkode: cd0f7...8c8 Denne testen er på våtfor og ikke tørrfor, men billigmerke vinner nesten; https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/billigfr-blant-den-beste-kattematen/9380707/ En test gjort på tørrfor, jeg kan ikke dagbladet og får derfor ikke logget inn å lese alt: https://dinside.dagbladet.no/fritid/de-fleste-dekker-naeringsbehovet/73510655 Men det som blir sagt; Test av kattemat utroper kattemat fra Orijen til best i test, men ifølge norsk professor vil de fleste av produktene i testen dekke næringsbehovet til en katt, bortsett fra de uten Omega-3. Purina Friskies er blant de billigste produktene i testen - som også inneholder Omega-3. Det beste ekspertrådet for å finne den beste maten for katten din, er å se hva katten liker: - Du må la dyret bestemme hva slags fôr den liker, og se hvordan pelsen er, om den trives og løper, det er ikke verre enn det, uttaler professor Øystein Ahlstrøm ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU). Foto: Kristin Sørdal Så til TS; kjøp for med Omega 3, og det ser ut til at du kjøper noe som dekker alle behov katten har 😸 Anonymkode: d1d46...5e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Del Skrevet 26. desember 2022 Her er enda en test, der de dog skriver at noen merker som RC, Hills, Eukenuba er bedre enn andre merker, men at andre for også er bra og katten selv kan være med på å bestemme; https://www.testfakta.no/nb/hjem-og-husholdning/article/god-kattemat-trenger-ikke-koste-skjorta Likevel blir toppmerkene betydelig dyrere. Et årsforbruk av Eukanuba koster 1400 kroner mer enn et årsforbruk av Whiskas, som også oppfyller alle næringsanbefalinger, men ikke med like god margin. Er det da verd å legge så mye mer penger i å kjøpe det som er aller best? – Nei, absolutt ikke, mener Øystein Ahlstrøm. Ifølge ham fungerer også de billigste fôrene bra. – Hvis katten liker det, kan du trygt fortsette å gi fôret, og eventuelt supplere med litt fisk eller kjøtt av og til. Men følg med på om katten virker frisk og fornøyd. Et godt tegn på om den får i seg det den trenger er om pelsen er blank og har fin glans. Er den ikke det, kan det være lurt å bytte fôr. Risikerer jeg ikke da kattens helse? – Nei. Overvekt og for lite mosjon er en større trussel, særlig hvis det er en innekatt. Uansett hvilket fôr du velger, er det viktig at den ikke får for mye, sier Øystein Ahlstrøm. Anonymkode: d1d46...5e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 26. desember 2022 #20 Del Skrevet 26. desember 2022 Du skal kastrere den? Da må du ha mat som er beregnet til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå