lady90 Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Vi har hatt samme vaskemaskin siden 2010. De siste årene lukter ikke klærne rent etter vask, lukter nesten litt surt. Eneste måten å få det til å lukte godt er å bruke litt tøymykner men det vil jeg helst ikke. Driver og renser hele maskinen jevnlig med å vaske filteret, pakningen i døra, eddik eller spesialrens osv men funker bare en liten stund, så er det tilbake til det samme. Er maskinen moden for utskiftning, eller må det være noe annet? Den fungerer fint ellers, er bare lukta
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Hvor ofte kjører du kokevask? Anonymkode: 566da...baf 2
Centella Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ofte kjører du kokevask? Anonymkode: 566da...baf Å kjøre kokevask er viktig for å holde maskina ren, ja. Min (ny i år) maskin har innebygd at det kommer beskjed om "drum clean" sånn cirka hver 20-25. vask. Så om man skal gå etter dét, skal man visstnok vaske på kokevask ganske ofte. 2
Rumle Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 (endret) lady90 skrev (1 time siden): Vi har hatt samme vaskemaskin siden 2010. De siste årene lukter ikke klærne rent etter vask, lukter nesten litt surt. Eneste måten å få det til å lukte godt er å bruke litt tøymykner men det vil jeg helst ikke. Driver og renser hele maskinen jevnlig med å vaske filteret, pakningen i døra, eddik eller spesialrens osv men funker bare en liten stund, så er det tilbake til det samme. Er maskinen moden for utskiftning, eller må det være noe annet? Den fungerer fint ellers, er bare lukta Jeg har akkurat samme problemet for tiden, blir sprø av det. Har prøvd alt for å finne ut av det/fikse det Det som er merkelig her er at det helt tilfeldig hvilke vask som lukter. Jeg kan vaske 3 vask på en dag og kun 1 av de lukter. Ingen av vaskene lukter når jeg setter de på, så det kommer garantert fra maskinen. Har begynt å lure på om det kan skyldes en slags kjemisk reaksjon med vaskemiddelet eller noe? Jeg vasker flere ganger på 95 grader i uken, så det er garantert ikke det heller Endret 25. desember 2022 av Rumle
lady90 Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #5 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor ofte kjører du kokevask? Anonymkode: 566da...baf Så og si aldri. Vasker sengetøy på 60, alt annet på 30 og 40. Men kjører ren eddik på 90 innimellom for å få bort lukt. Har dog aldri hatt problemer med manglende kokvask i alle de årene vi har hatt maskina, er kun de siste året eller to.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Som de andre sier, kjør kokevask på 90 grader. I tillegg kan du kjøre en maskinrens, burde fikse problemet. Jeg kjører kokevask minst 1 gang i måneden, til kjøkkenkluter etc. Anonymkode: d6c74...015 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Rumle skrev (49 minutter siden): Jeg har akkurat samme problemet for tiden, blir sprø av det. Har prøvd alt for å finne ut av det/fikse det Det som er merkelig her er at det helt tilfeldig hvilke vask som lukter. Jeg kan vaske 3 vask på en dag og kun 1 av de lukter. Ingen av vaskene lukter når jeg setter de på, så det kommer garantert fra maskinen. Har begynt å lure på om det kan skyldes en slags kjemisk reaksjon med vaskemiddelet eller noe? Jeg vasker flere ganger på 95 grader i uken, så det er garantert ikke det heller Da gjetter jeg det er en av plaggene eller tekstilene som er begynt å morkne slik eller er brukt til noe som egentlig er skyld i lukta. Prøv å identifiser hvilke tekstiler som er med i vasken som lukter. Anonymkode: 58d87...36d 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har vaskemaskin fra 2000. Aldri vært problemer med vond lukt. Eddik og jævlige kokvasker tror jeg er årsaken. Og luken åpen når den ikke er i bruk. Anonymkode: 1eb69...e95
Rumle Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da gjetter jeg det er en av plaggene eller tekstilene som er begynt å morkne slik eller er brukt til noe som egentlig er skyld i lukta. Prøv å identifiser hvilke tekstiler som er med i vasken som lukter. Anonymkode: 58d87...36d Nei, det er helt garantert ikke det, for jeg er skikkelig var for lukt og hadde reagert på at klærne luktet før jeg la de i maskinen, eller når jeg brukte de. En annen ting er at jeg et par ganger har prøvd å tørketromle selv om de lukter rart, og når de er ferdig i trommelen lukter de helt fint igjen, det er skikkelig merkelig.
slumkim Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 Hadde samme problemet her. Og som det var for en annen her over, bare av og til. Prøvde alt, rensing, skifting av filter, kokvask, div kjemikalier etc.. hjalp en uke eller 2, så back til sure klær. Kjøpte ny maskin, og alt er tipptopptommelopp siden. Verdt hver krone 1 1
Margeritt Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 Min erfaring er at det er for fuktig der klærne tørkes, kanskje en luftavfukter vil hjelpe deg 😊 1
lady90 Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #12 Skrevet 25. desember 2022 slumkim skrev (6 minutter siden): Hadde samme problemet her. Og som det var for en annen her over, bare av og til. Prøvde alt, rensing, skifting av filter, kokvask, div kjemikalier etc.. hjalp en uke eller 2, så back til sure klær. Kjøpte ny maskin, og alt er tipptopptommelopp siden. Verdt hver krone Ja vurderer ny maskin men lurer samtidig på hva det kan være som gjør at en ny maskin vil løse problemet? Da må det være noe som er galt med den gamle som ikke lar seg fikse... Som sagt, maskinrens funka en uke eller to, men er dyrt i lengden det også. Edddik synes jeg ikke funka i det hele tatt. Er styrete å hele tida måtte vaske, rense osv. 1
lady90 Skrevet 25. desember 2022 Forfatter #13 Skrevet 25. desember 2022 Margeritt skrev (4 minutter siden): Min erfaring er at det er for fuktig der klærne tørkes, kanskje en luftavfukter vil hjelpe deg 😊 Er er eget vaskerom med vifte 1
Zzyzx Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har hatt samme problem. Viste seg å være to plagg som var årsaken. Jeg merket ikke lukt på dem ellers, heller ikke når de brukes, så jeg luktet ekstra nøye på alle klærne som kom ut av maskinen når det var litt sur lukt for å muligens identifisere hvilke. De to ble bare lagt til sides, og etter det har det vært luktfritt. Skal vaske dem på 90 for å se om de tåler det og om det kan løse problemet. 1
Margeritt Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 lady90 skrev (35 minutter siden): Er er eget vaskerom med vifte ijvs Kan fortsatt bli for høy luftfuktighet 😊 Har eget vaskerom med vifte jeg også, men for at klærne ikke skal lukte må jeg ha viften på og døra åpen, hvis ikke blir det for tett, klærne tørker saktere og lukter annerledes 😊 Hos meg blir det slik på vinteren og i regværsperioder 😊
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #16 Skrevet 25. desember 2022 Margeritt skrev (3 timer siden): Kan fortsatt bli for høy luftfuktighet 😊 Har eget vaskerom med vifte jeg også, men for at klærne ikke skal lukte må jeg ha viften på og døra åpen, hvis ikke blir det for tett, klærne tørker saktere og lukter annerledes 😊 Hos meg blir det slik på vinteren og i regværsperioder 😊 Da er ikke viften sterk nok, og det som skjer når du åpner døren, er at du slipper fukten ut i tilstøtende rom istedet. Sånt blir det kondens og mugg av på sikt. Jeg ville fått fikset avtrekket, og i mellomtiden kjøpt en avfukter. En avfukter vil også bidra til at tørketiden blir vesentlig kortere. Det får du til en grei penge her https://www.clasohlson.com/no/Luftavfukter-10-liter,-31-m²/p/36-8321 Anonymkode: d6c74...015
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #17 Skrevet 25. desember 2022 Vi hadde samme problem. Dvs det var utvalgte plagg som luktet, ikke nødvendigvis hele vasken. Kjøpte ny maskin og har ikke hatt problemer siden. Dvs de plaggene som hadde fått lukt måtte bare kastes, men har ikke fått nye plagg med lukt etter at nye maskinen kom i hus. Anonymkode: fb90b...e5c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi hadde samme problem. Dvs det var utvalgte plagg som luktet, ikke nødvendigvis hele vasken. Kjøpte ny maskin og har ikke hatt problemer siden. Dvs de plaggene som hadde fått lukt måtte bare kastes, men har ikke fått nye plagg med lukt etter at nye maskinen kom i hus. Anonymkode: fb90b...e5c Kjørte dere kokevask og rens på den gamle da? Rengjorde gummiringen? Anonymkode: d6c74...015
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #19 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjørte dere kokevask og rens på den gamle da? Rengjorde gummiringen? Anonymkode: d6c74...015 Jepp. Anonymkode: fb90b...e5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå