AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Barna er 2,5 og 5,5, og svigers bor 60 mil unna oss. Vi sees kanskje 4 ganger i året og da velger svigermor å skulle ta en oppdragende rolle ovenfor mine barn (og da gjerne den gamle oppdragerstilen). Det er så utrolig kjipt at hun ikke bare kan kose seg sammen med de den lille tiden de har sammen. Eksempler på det hun gjør er at hun insisterer på at de skal sitte helt stille ved bordet med hendene i fanget å vente til maten kommer på bordet. De skal spise alle hennes grønnsaker (noen av de er helt fremmede for barna som rosenkål). Barna spiser noen grønnsaker, men ikke alle. Hun lager stort baluba og prøver å lure, tvinge guilt trippe de til å spise ting de ikke vil. For min del spiller det ingen rolle om de spiser loff med sirup på i 3 dager når vi er her. Vi passer på et fornuftig kosthold de resterende 51 ukene i året. Jeg ønsker bare at de skal ha gode minner med bestemor og bestefar. I steden for sitter vi her med en sur og fornærmet bestemor og sure og unger som helst vil hjem. Anonymkode: 012fe...27b 4 2 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Det verste er at hun tydelig har andre forventninger til datteren min enn til sønnen min. Det er ekstra sårt. Anonymkode: 012fe...27b 1 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 Sett dama på plass så det synger etter! Dette finner du deg ikke i! Anonymkode: 7a4d4...33f 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Du har fortsatt ikke tatt deg juleferie, nei 😅 Hvor gamle er svigers, hvor stor aldersforskjell er det mellom dem? Og hvor mange grønnsaker spiste barna? Anonymkode: e1958...edd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har fortsatt ikke tatt deg juleferie, nei 😅 Hvor gamle er svigers, hvor stor aldersforskjell er det mellom dem? Og hvor mange grønnsaker spiste barna? Anonymkode: e1958...edd Hæ? Jeg har juleferie. svigers er 71 og 72 år, barnas alder står i HI. Barna spiste gulrot, og mais. ts Anonymkode: 012fe...27b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Samme her og. Barna har blitt tenåringer og nekter å besøke de. Sårt for besteforeldrene er jo glad i dem men har en merkelig måte å vise/bry seg på Anonymkode: 94741...649 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Sett din mor på plass. Hun er ikke moren deres, hun skal ikke ha en oppdragerrolle. Hvis hun holder på slik, kommer barna aldri til å besøke henne frivillig eller opprettholde kontakt når hun havner på sykehjem. Sure bestemødre er det ingen som liker. Anonymkode: b68ca...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Samme her og. Barna har blitt tenåringer og nekter å besøke de. Sårt for besteforeldrene er jo glad i dem men har en merkelig måte å vise/bry seg på Anonymkode: 94741...649 Samme her, men jeg er tidlig i 20-årene. Nylig feiret julaften med et par besteforeldre som er av den veldig gamle skolen. Da vi var barn så skulle vi helst ikke prates med rundt middagsbordet og det skulle i alle fall ikke gå i "barnevennlige" samtaletema. Nå som alle barnebarna er voksne så blir vi svært ofte avbrutt av dem når vi prater rundt middagsbordet. Besteforeldrene mine har altså aldri vært særlig morsomme å være rundt og jeg ringer dem ikke regelmessig for å si det sånn. Ulike forventninger avhengig av hva slags kjønn vi er har de også. Anonymkode: 2e6ee...f64 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 Det er en selvsagt ting at barn blir oppdradd til å sitte fint rundt bordet, uten armene oppå bordplaten. Det er også god oppdragelse å spise opp det en får servert, uten å sutre. Lær ungene det, så får både du og ungene det bedre når dere er på besøk og kan oppføre dere. Anonymkode: 79c57...86e 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er en selvsagt ting at barn blir oppdradd til å sitte fint rundt bordet, uten armene oppå bordplaten. Det er også god oppdragelse å spise opp det en får servert, uten å sutre. Lær ungene det, så får både du og ungene det bedre når dere er på besøk og kan oppføre dere. Anonymkode: 79c57...86e Absolutt. Problemet her er jo at bestemor velger den aller mest upedagogiske måten å lære barna dette, som gjør mer skade enn nytte. Målet er at barna skal lære å "oppføre seg", og det er naturligvis en prosess hvor man må ha aldersadekvate forventninger og bygge forventningene etter barnet og hvor det er i prosessen nå. Og så er dette foreldrenes ansvar, besteforeldrenes jobb er å støtte opp under det "arbeidet" foreldrene gjør i oppdragelsen, ikke å bestemme seg for helt egen måte å gjøre det på. Når man ser barna få ganger i året bør besteforeldrene bare fokusere på å bygge gode minner og en relasjon. Anonymkode: 1174f...a5c 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 For å lære barn noe, må man ha en relasjon til dem. En person barna ser en gang i året har ikke denne relasjonen. Det er helt latterlig at hun tror hun kan nå inn til dem, og at hun ønsker å bruke den lille tiden hun har med barnebarna til å oppdra dem. Det er ikke hennes jobb. Det eneste hun oppnår, er å torpedere den lille relasjonen hun har. Hvis de var hos henne flere ganger i uken, så hadde jeg skjønt det litt bedre. Anonymkode: b68ca...2c8 5
Amossa Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det verste er at hun tydelig har andre forventninger til datteren min enn til sønnen min. Det er ekstra sårt. Anonymkode: 012fe...27b Ikke hør på dem her som mener at du skal "sette svigermor på plass". Det bør selvfølgelig mannen din gjøre. et sidespor kanskje, men jeg synes det er så merkelig at det alltid er svigermødre som driver på. Hvordan reagerer din svigerfar og mannen din på dette? Griper de aldri inn? Kanskje er det nettopp dette som er grunnen til alle svigermor og -datter problemer? At mennene er passive? 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Absolutt. Problemet her er jo at bestemor velger den aller mest upedagogiske måten å lære barna dette, som gjør mer skade enn nytte. Målet er at barna skal lære å "oppføre seg", og det er naturligvis en prosess hvor man må ha aldersadekvate forventninger og bygge forventningene etter barnet og hvor det er i prosessen nå. Og så er dette foreldrenes ansvar, besteforeldrenes jobb er å støtte opp under det "arbeidet" foreldrene gjør i oppdragelsen, ikke å bestemme seg for helt egen måte å gjøre det på. Når man ser barna få ganger i året bør besteforeldrene bare fokusere på å bygge gode minner og en relasjon. Anonymkode: 1174f...a5c Besteforeldre må få lov til å si i fra på streng måte så lenge dere er i deres hus. Hvorfor har du ikke sagt til ungene at når de er hos bestemor, skal de oppføre seg og være høflig? Anonymkode: 79c57...86e 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett din mor på plass. Hun er ikke moren deres, hun skal ikke ha en oppdragerrolle. Hvis hun holder på slik, kommer barna aldri til å besøke henne frivillig eller opprettholde kontakt når hun havner på sykehjem. Sure bestemødre er det ingen som liker. Anonymkode: b68ca...2c8 Det er svigermor, så det er litt vanskelig. Jeg skjønner jo nå hvordan min mann har blitt den perfeksjonisten han er, for hvis det er sånn hun holdt på i hans barndom, så var det lite rom for «feil.» mannen min sier i fra til henne, men hun kjører litt sånn «sånn er reglene i mitt hus». ts Anonymkode: 012fe...27b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en selvsagt ting at barn blir oppdradd til å sitte fint rundt bordet, uten armene oppå bordplaten. Det er også god oppdragelse å spise opp det en får servert, uten å sutre. Lær ungene det, så får både du og ungene det bedre når dere er på besøk og kan oppføre dere. Anonymkode: 79c57...86e Det er IKKE slik jeg ønsker å oppdra mine barn, og om jeg ønsket det så er det fremdeles ikke svigermor sin jobb. ts Anonymkode: 012fe...27b 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #16 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er IKKE slik jeg ønsker å oppdra mine barn, og om jeg ønsket det så er det fremdeles ikke svigermor sin jobb. ts Anonymkode: 012fe...27b Men.. tåler du ikke at voksne rundt sier ifra til barna dine? Kan de ikke fortelle dem hvordan de skal oppføre seg uten at det er å «oppdra noen»? Jeg sa at nevøen min skulle sette seg ved bordet og vente på kake igår, og ikke skrike, tror ikke noen brydde seg. Anonymkode: 0cbdb...da3 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #17 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er IKKE slik jeg ønsker å oppdra mine barn, og om jeg ønsket det så er det fremdeles ikke svigermor sin jobb. ts Anonymkode: 012fe...27b Da må jo dere holde dere hjemme hos dere selv når dere ikke klarer å oppdra dem. Anonymkode: 79c57...86e 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 Amossa skrev (16 minutter siden): Ikke hør på dem her som mener at du skal "sette svigermor på plass". Det bør selvfølgelig mannen din gjøre. et sidespor kanskje, men jeg synes det er så merkelig at det alltid er svigermødre som driver på. Hvordan reagerer din svigerfar og mannen din på dette? Griper de aldri inn? Kanskje er det nettopp dette som er grunnen til alle svigermor og -datter problemer? At mennene er passive? Han gjør det altså, han er ikke enig med henne. Det har bare liten effekt, og min mann har gått flere runder i terapi og har et avklart forhold til sin barndom og hvordan denne holdningen har påvirket han. Spørsmålet er nå litt hvor skadelig er det at en bestemor oppfører seg slik, og hvor hardt veier det. Hun kan ellers være en fin bestemor som spiller brettspill, synger og leser bok, men så tåler hun ikke at noen av barna gjør noe «galt» (som kan være noe så enkelt som fikling med servietter ved bordet). ts Anonymkode: 012fe...27b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #19 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sett din mor på plass. Hun er ikke moren deres, hun skal ikke ha en oppdragerrolle. Hvis hun holder på slik, kommer barna aldri til å besøke henne frivillig eller opprettholde kontakt når hun havner på sykehjem. Sure bestemødre er det ingen som liker. Anonymkode: b68ca...2c8 De er i huset til besteforeldrene til barna og da er det besteforeldrene som bestemmer. Fri oppdragelse får de ha hjemme hos seg selv. Anonymkode: 79c57...86e 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #20 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han gjør det altså, han er ikke enig med henne. Det har bare liten effekt, og min mann har gått flere runder i terapi og har et avklart forhold til sin barndom og hvordan denne holdningen har påvirket han. Spørsmålet er nå litt hvor skadelig er det at en bestemor oppfører seg slik, og hvor hardt veier det. Hun kan ellers være en fin bestemor som spiller brettspill, synger og leser bok, men så tåler hun ikke at noen av barna gjør noe «galt» (som kan være noe så enkelt som fikling med servietter ved bordet). ts Anonymkode: 012fe...27b Hvis hun er så fin bestemor ellers, hvorfor er det så farlig at hun vil at de skal sitte pent ved bordet? Skadelig er det ikke tenker jeg. Irriterende kanskje, men.. velg dine kamper, er det også noe som heter. Anonymkode: 0cbdb...da3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå