Gå til innhold

Oppussing av bad, vil man tape på det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei bor i en gammel leilighet på ca 70 m2 med et gammelt bad fra 70 tallet. Vurderer å pusse det opp (renovere). Noe som sikkert vil koste ca 300.000.

Tidligere har oppussing av bad, vært noe som ofte har økt verdien på boligen med ca samme sum som du brukte.

Nå som mye kan tyde på at prisene på bolig vil få seg en knekk, trur du at det å oppusse et bad vil ha samme verdiøkning som oppussing av feks stue (gir nesten ikke noe verdiøkning).

Gitt et senario hvor leiligheten er verdt 1,9 mill nå. Nedgang i boligpriser fører til at 1,4 mill blir den nye verdien.

Tror dere at å pusse opp badet med ca 300k vil føre til at leiligheten ville bli solgt for ca 1,7 mill istede for 1,4 mill?

Har ikke planer om å selge, bare funderer på tanken om det vil øke verdien tilsvarene hva man bruker.

Anonymkode: 79611...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på hvor du bor. Utgangspunktet tenker jeg er at du ikke kan regne med å få igjen de pengene. Folk har så ulik smak - for noen er et nyoppusset bad i en stil de ikke liker en ulempe, ikke en fordel. 
Jeg bor i en liten by med relativt lav prisvekst. Vi må snart pusse opp badet. Jeg regner ikke med at verdien på huset vil øke betraktelig, men å pusse opp badet vil hindre at det reduseres i verdi pga dårlig vedlikehold. Pluss at det har bruksverdi for oss, selvsagt. 

Anonymkode: d5fea...743

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første avsnitt i innlegget over tenkte jeg da altså på potensielle kjøpere, hvor noen ikke ser på det som positivt at badet er nyoppusset, de vil heller gjøre det selv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sjeldent økt verdien på bolig tilsvarende.

Da vi gikk på visninger droppet jeg steder som hadde nyoppussede bad eller kjøkken som jeg ikke likte. Jeg kunne gjerne leve med et eldre bad noen år, eller pusse det opp til noe jeg selv likte. Men fra et miljøperspektiv ville det vært utelukket å rive ut noe som var oppgradert og greit, bare fordi det ikke var min smak. Derfor var det uaktuelt å kjøpe noe jeg visste jeg følte jeg måtte leve med i mange år når det ikke var min smak. 

Anonymkode: 79acc...2d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bad trekker alltid opp. Selvom boligprisene går ned i et år eller to så vil de øke som normalt igjen. Men skal du selge neste år er det bortkastet å ta badet 

Anonymkode: 1e0b9...953

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forringer hvert fall ikke verdien. Det kan også være at du vil trives bedre med er bytt bad. Det er en langvarig investering. 

Har selv et slikt gammelt bad, og hater det! Skal få ett nytt bad i et annet rom, og da fjernes kun dusjen i det nåværende bad. Da har vi to toalett i huset. Der gamle badet må også tas, men det er så lite. Derfor prioriterer vi et nytt baderom. 

Anonymkode: 25ed5...62b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du overtenker dette litt. Hvis du ikke skal selge uansett, får du heller tenke på om badet er så dårlig at det er verdt det for din egen del å oppgradere. Gå for et tidløst materialvalg, så er det begrenset hvor mye du eventuelt kan tape på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer VELDIG an på badet. I min bok kam det være veldig negativt (nesten uaktuelt som kjøpsobjekt) om et nytt bad har enkle løsninger, hvite fliser og vegger og stående klosett. Om det derimot har praktiske løsninger, fine og tidsløse farger, og vegghengt klosett så er det et voldsomt pluss.

Anonymkode: e2e6c...697

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Daisy_B said:

Tror du overtenker dette litt. Hvis du ikke skal selge uansett, får du heller tenke på om badet er så dårlig at det er verdt det for din egen del å oppgradere. Gå for et tidløst materialvalg, så er det begrenset hvor mye du eventuelt kan tape på det. 

Enig i dette. Hvis du uansett ikke skal selge så er spørsmålet irrelevant og du heller tenke selv hva du ønsker. Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg definitivt renovert badet. 70-tallet er jo et halv århundre siden! Badet må jo se veldig slitent ut?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en slik stil jeg tenkte å gå for.

https://vb.no/produkter/alle-produkter/merker/vikingbad/vb2020004-harmoni-4-4-m2/

Vet ikke om det er tidløs, men er praktisk.

Ja har vel ikke så mye å si ved mindre man skal selge, om verdien på boligen øker eller ikke. Trives greit med leiligheten, er bare badet som jeg hater.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei bor i en gammel leilighet på ca 70 m2 med et gammelt bad fra 70 tallet. Vurderer å pusse det opp (renovere). Noe som sikkert vil koste ca 300.000.

Tidligere har oppussing av bad, vært noe som ofte har økt verdien på boligen med ca samme sum som du brukte.

Dersom du har et 50 år gammelt bad MÅ du pusse opp badet. Et nytt bad med dagens tekniske standard har en beregnet levetid på 25 år. Badet ditt med en langt lavere teknisk standard er dobbelt så gammelt.

Et bad som lekker ødelegger veriden av resten av leiligheten og naboer under.

Bare å ringe rørlegger med én gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Dersom du har et 50 år gammelt bad MÅ du pusse opp badet. Et nytt bad med dagens tekniske standard har en beregnet levetid på 25 år. Badet ditt med en langt lavere teknisk standard er dobbelt så gammelt.

Sant, men er ikke en blokk. Et stort gammelt hus som er seksjonert, hvor jeg eier 1 etarsje og kjeller.

Blir nok ikke å ringe rørlegger nå nei, skal spare opp litt til så tar jeg dette til høsten. Er det som har vært tanken.

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (29 minutter siden):

Har det holdt tett til nå, så holder det sannsynligvis ei stund til også.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://vb.no/produkter/alle-produkter/merker/vikingbad/vb2020004-harmoni-4-4-m2/

Ja har vel ikke så mye å si ved mindre man skal selge, om verdien på boligen øker eller ikke. Trives greit med leiligheten, er bare badet som jeg hater.

TS

Om du hater badet, så pusser du det opp for din egen del. Du planlegger tydeligvis å bli boende en stund til. 

Det kan også forebygge evt skader et gammelt bad plutselig kan gjøre (pga fukt og evt lekkasje). 

Anonymkode: 25ed5...62b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå som mye kan tyde på at prisene på bolig vil få seg en knekk, trur du at det å oppusse et bad vil ha samme verdiøkning som oppussing av feks stue (gir nesten ikke noe verdiøkning).

Gitt et senario hvor leiligheten er verdt 1,9 mill nå. Nedgang i boligpriser fører til at 1,4 mill blir den nye verdien.

Tror dere at å pusse opp badet med ca 300k vil føre til at leiligheten ville bli solgt for ca 1,7 mill istede for 1,4 mill?

Har ikke planer om å selge, bare funderer på tanken om det vil øke verdien tilsvarene hva man bruker.

Boligprisene vil ikke falle stort. Enkelte steder er det så stor etterspørsel at det bys langt over takst før visning. 
Denne krakken vi har nå vil flate ut. 
Du kan trygt pusse opp badet og leiligheten din vil øke i verdi. 
nabohuset vårt gikk 700.000 over takst i høst. 

Anonymkode: 81e75...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Lekkert!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte også det badet du linket til, TS. 
Ellers tenker jeg at det at man må pusse opp et bad som er 50 år gammelt er en nobrainer. Det må du bare gjøre, uten å tenke på om du vil få igjen pengene. Det eneste som er sikkert er at et SÅ gammelt bad trekker verdien av boligen din kraftig ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt umulig å si nøyaktig, men jeg hadde pusset opp dersom jeg ikke så for meg å flytte i nær fremtid. Jeg hadde ikke pusset opp for å flytte vertfall.

Anonymkode: a78ae...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bad har da ikke tradisjonelt sett vært 1=1 i forhold til salg, og mange andre billigere takst økende ting en kan gjøre.

Anonymkode: 7b871...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...