AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Er det innafor å gi bort noe brukt som julegave ...? Gjenbrukskioskene har alltid flere gratis kokebøker å velge mellom, så det er vinn-vinn; mottageren får noe man alltid kan få bruk for, man selv sparer penger, og miljøet har godt av dette. Hvis noen har argumenter mot brukte gaver, så bare kom med dem; etter min mening er en brukt gave en etisk riktig gave. Dersom alle skal kjøpe nytt, er dette svært skadelig for jorda og undergraver hele miljøkampen; de som gir bort nye julegaver, burde skamme seg: Dere ødelegger barnas framtid. Anonymkode: 6fbce...286
Margeritt Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Kanskje en grunn til at det ligger så mange kokebøker på ombrukstasjonene nå, de fleste googler vel oppskrifter. Jeg har i hvert fall satt min del av kokebøker der 😋 Uansett er jeg helt for ombruksgaver! Ga selv bort en stooor kasse med Brio togbane i går, funnet på ombruk (kassen kjøpte jeg ny). Skulle jeg ha kjøpt noe Brio hadde det bare blitt en ting. 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 jeg er veldig for brukte gaver, men kokebøker ønsker jeg meg ikke, og f.eks. truser, badetøy eller in-ears headsett kjøper jeg helst nytt Anonymkode: 4be61...334 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det innafor å gi bort noe brukt som julegave ...? Gjenbrukskioskene har alltid flere gratis kokebøker å velge mellom, så det er vinn-vinn; mottageren får noe man alltid kan få bruk for, man selv sparer penger, og miljøet har godt av dette. Hvis noen har argumenter mot brukte gaver, så bare kom med dem; etter min mening er en brukt gave en etisk riktig gave. Dersom alle skal kjøpe nytt, er dette svært skadelig for jorda og undergraver hele miljøkampen; de som gir bort nye julegaver, burde skamme seg: Dere ødelegger barnas framtid. Anonymkode: 6fbce...286 Flott med gjenbruksgaver men man trenger ikke skamme seg for å kjøpe noe nytt heller. Anonymkode: 52207...e41 11 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 Det er flott å kjøpe brukt,fikk både nytt og brukt til jul. Men ikke alltid man finner det man vil gi brukt, og ikke alt som er like kjekt å få brukt. Som f.eks tøfler. Anonymkode: 1bd68...79a 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Gjenbruk er flott! Forbrukssamfunn og alt nytt er skam Anonymkode: e5d4e...112
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 3 minutter siden, Margeritt said: Kanskje en grunn til at det ligger så mange kokebøker på ombrukstasjonene nå, de fleste googler vel oppskrifter. Jeg har i hvert fall satt min del av kokebøker der 😋 Uansett er jeg helt for ombruksgaver! Ga selv bort en stooor kasse med Brio togbane i går, funnet på ombruk (kassen kjøpte jeg ny). Skulle jeg ha kjøpt noe Brio hadde det bare blitt en ting. Rent praktisk er kanskje en oppslått kokebok mer nyttig enn en PC blant mel, deig og annet søl ...? Lurer forresten på hvorfor det stadig utgis nye kokebøker når gjenbrukssteder og loppemarkeder er fulle av dem; matlagingen har da ikke forandret seg så ekstremt mye i løpet av de siste 20 årene. Man skulle nesten tro at forlagene gir ut kokebøker som et kulturelt alibi. Anonymkode: 6fbce...286 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 Brukt er fint, men det kommer helt an på. Man gir ikke støvete, fettete ting som har ligget i skapet på badet og er blitt brukt, i julegave. Det gir man til gjenbrukshallen eller vasker av og tørker og så gir bort på finn på gis bort. Brukte klær gir jeg ikke, med mindre det er blitt etterspurt et spesifikt plagg som den som spør vet kun kan finnes på bruktbutikk om man har flaks. Og siden alle har egne preferanser på hva de vil ha av saker får de penger slik at de kan selv velge hva de vil ha inn i huset. Det er ikke nødvendig å shame alle som kun kjøper nytt for det om. Anonymkode: 47787...c59 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Brukt er fint, men det kommer helt an på. Man gir ikke støvete, fettete ting som har ligget i skapet på badet og er blitt brukt, i julegave. Det gir man til gjenbrukshallen eller vasker av og tørker og så gir bort på finn på gis bort. Brukte klær gir jeg ikke, med mindre det er blitt etterspurt et spesifikt plagg som den som spør vet kun kan finnes på bruktbutikk om man har flaks. Og siden alle har egne preferanser på hva de vil ha av saker får de penger slik at de kan selv velge hva de vil ha inn i huset. Det er ikke nødvendig å shame alle som kun kjøper nytt for det om. Anonymkode: 47787...c59 Naturligvis gir man ikke bort uhygieniske gaver, og hvis klær skal være brukte, må de ha en historisk kontekst; enkelte vllle sette stor pris på å få tak i gamle uniformer eller originale fotballdrakter; kom over en signert Rosenborg-trøye fra en mesterliga-kamp en gang i en brukthandel, men den var så møkkete på grunn av uriktig oppbevaring at den trengte en tur i vaskemaskinen, noe som neppe ville være sunt for autografene, skrevet med tusj. Men en gammel United-trøye signert av George Best eller en Liverpool-trøye signert av lagets store legender ville sikkert slå an hos dem som har et forhold til disse lagene om man kom over noe slikt, og hadde man vasket dette klenodiet, hadde man - vel, man kan tenke seg hvordan en fan hadde reagert. Med unntak av barnebøker som kan være velbrukte er det forresten forbausende mange nyere voksenbøker som ser nesten ubrukte ut; de som gir bort disse bøkene, kan neppe ha brukt dem mye. At eldre bøker har slitasje, må man nesten regne med. Det eneste som er kjedelig med gjenbrukskioskene, er at de slipper inn fuktighet og kald luft om vinteren, slik at innbundne bøker trives bedre i mer normal temperatur. Anonymkode: 6fbce...286
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har brukte bøker på ønskeliste. Men kokebok hadde havnet i boksen til loppemarked på loftet! Men jeg kjøper mye nytt, fordi det er upraktiske ting om de er brukt.. Anonymkode: cda96...beb 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 Skal butikker gå konkurs og folk miste jobbene sine fordi ingen skal handle lengre da eller? Anonymkode: 59828...308 4 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rent praktisk er kanskje en oppslått kokebok mer nyttig enn en PC blant mel, deig og annet søl ...? Lurer forresten på hvorfor det stadig utgis nye kokebøker når gjenbrukssteder og loppemarkeder er fulle av dem; matlagingen har da ikke forandret seg så ekstremt mye i løpet av de siste 20 årene. Man skulle nesten tro at forlagene gir ut kokebøker som et kulturelt alibi. Anonymkode: 6fbce...286 hvor mye griser du egentlig? Har aldri fått mel eller annet søl på hverken laptop, telefon eller kokebok 😶 Jo, matlaging har endret seg ekstremt mye de siste 20 årene. Anonymkode: 4be61...334 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 Jeg har ikke bruk for kokebøker, vil jeg lage en ny rett bruker jeg bare internett og ikke gamle, utgåtte kokebøker med matretter som jeg ikke spiser! Anonymkode: a74c7...360 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 Vi kaster gjenbruks-julegaver. Har ikke folk råd til å gi oss ordentlige gaver, får de heller la være. Anonymkode: dfdc5...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #16 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi kaster gjenbruks-julegaver. Har ikke folk råd til å gi oss ordentlige gaver, får de heller la være. Anonymkode: dfdc5...9f4 Uansett hva det er? Anonymkode: 6fe2c...fcd
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #17 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det innafor å gi bort noe brukt som julegave ...? Gjenbrukskioskene har alltid flere gratis kokebøker å velge mellom, så det er vinn-vinn; mottageren får noe man alltid kan få bruk for, man selv sparer penger, og miljøet har godt av dette. Hvis noen har argumenter mot brukte gaver, så bare kom med dem; etter min mening er en brukt gave en etisk riktig gave. Dersom alle skal kjøpe nytt, er dette svært skadelig for jorda og undergraver hele miljøkampen; de som gir bort nye julegaver, burde skamme seg: Dere ødelegger barnas framtid. Anonymkode: 6fbce...286 jeg er veldig for brukt, men ikke for å spare penger. Det vil jo som regel være en grunn til at ting er gratis, og den grunnen gjør at den tingen kanskje ikke er en god gave. Tipper de kokebøkene er gratis fordi kokebøker ikke er så interessante lenger, pga google, eller de er utdatert og klar for mammutsalget. Jeg synes det er fantastisk med brukte gaver, men det kan være en krevende øvelse å få det til på en bra måte. Brukte gaver som jeg synes har vært vellykket: Vintage stentøy, glass og porselen som er av god kvalitet, med design som tåler tidens tann og en stil som du vet mottaker liker. Jeg har fått teservise fra Figgjo, som var en veldig uventet og helt fantastisk gave, og jeg har gitt bort vaser fra Gann Graveren som ble veldig godt mottatt. Til sønnen min har jeg gitt bort lego som har gått ut av produksjon, og til datter en fin klokke som var nesten ubrukt, og en elektronisk duppeditt som var ubrukt men med brutt forsegling. Stor suksess alt sammen. En mislykket brukt gave var da to venner spleiset på en brukt bibliotekbok til meg, som kostet 5 kroner og som var en klassiker som ikke traff meg, men som tydeligvis har vært en greie mellom dem. Da følte jeg meg ikke sett eller verdsatt. Anonymkode: 1e2fa...53a 3
Portia Catonis Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 Hvorfor kan man ikke fronte en god sak på KG uten å påføre andre skam? De som gir bort nye julegaver burde skamme seg. De som reiser med fly burde skamme seg. De som bruker penger på alkohol og fornøyelser burde skamme seg. Alle som ikke gir til fattige burde skamme seg. Slutt med det! 10
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 25. desember 2022 #19 Skrevet 25. desember 2022 Jeg er ikke så veldig interessert i å få brukt shampo, balsam, kremer, parfyme eller sminke.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #20 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skal butikker gå konkurs og folk miste jobbene sine fordi ingen skal handle lengre da eller? Anonymkode: 59828...308 Det er nok dessverre nødvendig hvis vi skal redde kloden, så ja, det bør ikke være et marked for nye ting vi ikke trenger, og det ar folk i en unyttig næring skal beholde jobben er et skikkelig dårlig argument for å la kloden . Men det er jo ikke noe i veien for å skifte fra å jobbe med handel av nytt til å jobbe med handel av brukt, så det må de nesten ta ansvar for selv. Anonymkode: 1e2fa...53a 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå