Gå til innhold

Gi blod og regler...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil bare legge til at det faktisk var de homofile selv som trakk seg som givergruppe da HIV-risikoen ble kjent på 80-tallet. Nylig var det oppe til vurdering om de skulle få gi igjen, men de senere årene har antallet HIV-smittede homofile økt betraktelig her til lands, derfor er de fortsatt utelukket.

Norge har de strengeste reglene i hele verden når det gjelder blodgivning, men så er også sjansen for å bli smittet med noe her så minimal at vi nesten kan kalle den ikke-eksisterende. Og det er vel bra, er det ikke?

så mener jeg å huske at blodet ikke blir testet så omfattende som ved føste gangs registrering eller ved endringer av betydning.

Stemmer. Det er relativt dyre analyser, pluss at de regner vel med at de som først har sluppet gjennom nåløyet og blitt blodgivere er såpass ærlige og fornuftige mennesker at de ikke er utsatt for noen særlig smitterisiko.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får heller ikke gi blod viss du har tatoo eller piercing fra utlandet. Dersom de er tatt i Norge må det ha gått x antall måneder før du får gi.

Skrevet
Gikk inn på http://www.giblod.no/ og så på de som ikke kan gi blod, og det stod:

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

og

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

Herregud? Lukter jeg fordommer, eller? Redd for at det smitter, slik at den som får blod vil bli homofil? :roll:

Det er vel heller redd for at de skal ha sykdom smittet av gruppe 1

Skrevet
Gikk inn på http://www.giblod.no/ og så på de som ikke kan gi blod, og det stod:

- Følgende personer skal IKKE gi blod:

1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn.

og

4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1.

Herregud? Lukter jeg fordommer, eller? Redd for at det smitter, slik at den som får blod vil bli homofil? :roll:

tatoverte får heller ikke gi blod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...