Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #1 Skrevet 13. desember 2005 Gikk inn på http://www.giblod.no/ og så på de som ikke kan gi blod, og det stod: - Følgende personer skal IKKE gi blod: 1. Menn som har eller har hatt seksuell kontakt med andre menn. og 4. Kvinner som har eller har hatt seksuell kontakt med personer i gruppe 1. Herregud? Lukter jeg fordommer, eller? Redd for at det smitter, slik at den som får blod vil bli homofil?
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #2 Skrevet 13. desember 2005 Også: - Personer som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke være blodgiver. Personer med seksualpartnere som er født i Afrika sør for Sahara, Amerika sør for USA, India, Pakistan og Sør-Øst Asia, eller som har hatt sammenhengende opphold over 1 år i disse områdene, skal ikke gi blod før 6 måneder etter at samlivet er opphørt.
Gjest 2324 Skrevet 13. desember 2005 #3 Skrevet 13. desember 2005 (endret) Jøss, men hvordan i all verden kontrollerer de dette. Det er klart at de regner med at folk er ærlige, men alikevel. Og jeg vil også tro at det er en del kvinner som har hatt sex med menn i gruppe 1, uten at de er klar over det! Endret 13. desember 2005 av Milah
sixx Skrevet 13. desember 2005 #4 Skrevet 13. desember 2005 Det er aidsfaren de mener. De som får blod er så syke...at man må være sikker på at blodet de får er friskt.
sixx Skrevet 13. desember 2005 #5 Skrevet 13. desember 2005 Jøss, men hvordan i all verden kontrollerer de dette. De kan ikke kontrollere det...derfor er det så viktig at man er ærlig på det man ooppgir.
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2005 #6 Skrevet 13. desember 2005 Aidsfaren er vel like stor om en hetero mann med aids har sex med en kvinne også. Aidsen går ikke bare for mannfolk.
Belit Skrevet 13. desember 2005 #7 Skrevet 13. desember 2005 Det er ikke bare fare for AIDS - utenfor Europa er mange sykdommer utbredt som er utryddet eller meget sjeldne her, og som vil kunne smitte gjennom blod.
Orestes Skrevet 13. desember 2005 #8 Skrevet 13. desember 2005 Jeg mener det har vært oppe til vurdering om homofile skulle få gi blod, men at det ikke ble noe av. Man mener at risikoen for smitte er forhøyet i denne gruppen, derfor kan de ikke gi. Sånn "for sikkerhets skyld", liksom. Men, som noen andre sa, disse reglene baserer seg i stor grad på ærlighet fra giveren.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #9 Skrevet 13. desember 2005 Så klart en hivsmittet homofil person ikke er mer smittefarlig enn en hivsmittet heterofil person - men nå er det vel en større andel av de homofile enn de heterofile som er hivsmittet - så derfra kommer regelen. Det er jo også en hel rekke andre regler for når en kan gi blod. Hvis en f.eks. har kjøpt sex, har fått seg tatovering/piercing osv. får en også en viss karantenetid før en kan gi blod igjen. Dette er for å redusere faren både for hiv og andre sykdommer.
sixx Skrevet 13. desember 2005 #10 Skrevet 13. desember 2005 Aidsfaren er vel like stor om en hetero mann med aids har sex med en kvinne også. Aidsen går ikke bare for mannfolk. ← Neida....men de må bare være ytterst forsiktig når det gjelder dette med blodgiving. Å gi blod er ingen rett. Ingen kan kreve at man skal intervjue sin partner om tidligere sexpartnere heller....men er man usikker på noe....så skriver man det på skjemaet...så vurderer legen det og tar det opp på samtaletimen.
Beam Skrevet 14. desember 2005 #11 Skrevet 14. desember 2005 Man kan heller ikke gi blod på 6 måender dersom man bytter sexpartner. og alt går på ærlighet. Regner med at de fleste som gir blod gjør dette på grunn av at de ønsker å være til nytt og hjelpe, og da er det ikke akkurat vits i å gi blod når du vet du egentlig er i karantene. Sånn tenker nå i hvertfall jeg. Har ikke lyst til at noen som får mitt blod skal være i noen fare.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #12 Skrevet 14. desember 2005 Jeg skulle da gjerne gitt blod, men skifter nok partner oftere en "tillatt"
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #13 Skrevet 14. desember 2005 De kan ikke kontrollere det...derfor er det så viktig at man er ærlig på det man ooppgir. ← Blodet testes vel??? Jeg har fått blodoverføring flere ganger jeg... Aidsfaren er vel like stor om en hetero mann med aids har sex med en kvinne også. Aidsen går ikke bare for mannfolk. ← Jo, men homofile bytter oftere partnere tror jeg det er. Og partnerskapene holder ikke i samme grad som ekteskap mener jeg også at jeg leste. Møtte verdens søteste homse på verdens aidsdag; han kunne fortelle at han ble smittet 6 mnd før, og at han frivillig hadde ubeskyttet sex med en han visste var smittet... Ikke sånn dritlurt liksom... Er fint det er mange regler i forhold til det å gi blod. Afrika og Asia flommer jo over av hiv/aidssyke, er en fin beskyttelse at de da ikke får gi blod. Jrg får ikke gi blod jeg hller, pga medisiner
Gjest Melk Skrevet 14. desember 2005 #14 Skrevet 14. desember 2005 Synes det er fint de har strenge regler, jeg. Klart blodet testes, men like greit å luke ut store risikogrupper med en gang. Grupperingene er selvsagt basert på medisinsk kunnskap og ikke fordommer.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #15 Skrevet 14. desember 2005 Jeg har bodd i et av "risikoområdene", men har ikke vært der på 20 år. Likevel kan verken jeg eller samboeren min gi blod. Både legen min og de på sykehuset synes at reglene er litt for strenge, spesielt i perioder hvor det er blodmangel.
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #16 Skrevet 14. desember 2005 Synes det er fint de har strenge regler, jeg. Klart blodet testes, men like greit å luke ut store risikogrupper med en gang. Grupperingene er selvsagt basert på medisinsk kunnskap og ikke fordommer. ← Mye bedre at de er "overforsiktige", enn at de tar sjanser! Jeg har allergi, og fikk ikke gi, så det er også "små" ting som spiller inn.
Saeria Skrevet 14. desember 2005 #17 Skrevet 14. desember 2005 Selvfølgelig tester de blodet. Det med de homofile er fordi denne gruppen statisktisk sett oftere rammes av infeksjoner o.l. enn andre.
Murf Skrevet 14. desember 2005 #18 Skrevet 14. desember 2005 Bodde i Asia i to år da jeg var liten, og får ennå ikke gi blod, 25 år etter. Synes det er greit, selv om jeg gjerne skulle støttet opp. har vært på blodbanken for å gi, men ble luket ut etter å ha fylt ut skjema. synes det er greit at man har strenge regler, heller for strenge enn for slappe. Murf
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2005 #19 Skrevet 14. desember 2005 Yeah, jeg har hatt sex med en homse! Maange år siden, men nå slipper jeg å ha dårlig samvittighet for å ikke være blodgiver. Jippi!
sixx Skrevet 14. desember 2005 #20 Skrevet 14. desember 2005 Synes det er fint de har strenge regler, jeg. Klart blodet testes, men like greit å luke ut store risikogrupper med en gang. Hvis det ikke er noen endring på opplysningssjemaene fra forrige gang, så mener jeg å huske at blodet ikke blir testet så omfattende som ved føste gangs registrering eller ved endringer av betydning. Infeksjoner bl.a. ses vel "lett" i blodet (selv om det må mer omfattende prøver til for å finne ut hva endringen skyldes)...og er det avvik fra tidligere....så brukes ikke blodet. Derfor er det som sagt så veldig viktig at man er ærlig i hva man opplyser. Og helt enig i at det er fint de er strenge, de må være det....for mottagerne er svekkede....noen har også et immunforsvar som er nærmest fraværende. Det er trygt å få blod i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå