AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Folk har ekstremt god råd. Det må være trist å være blant de fattigste som rammes hardest. 95% av oss har kjemperåd og påvirkes ikke av noen tusenlapper mer i rente i mnd. Blir rekordsalg på fyrverkeri også! Greit med litt balanse og se at folk de aller aller fleste så har vi det fortsatt eksttemt bra i verdens rikeste land. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/dwvJEX/vi-handlet-for-72-milliarder-foer-jul-enkelte-vaner-er-vonde-aa-vende Anonymkode: d3faa...0fb 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Virker ikke helt bærekraftig da, om det stemmer at folk tærer på oppsparte midler for å opprettholde forbruket. Anonymkode: 63093...a8d 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 Det er høy inflasjon nå. Det er mest sannsynlig solgt mindre produkter og tjenester, men det koster mer enn det har gjort tidligere. Så forbruket (konsumert verdi) går nok litt ned, men de nominelle prisene det måles i går opp. Anonymkode: ab48c...2bc 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Samme tullballet hvert eneste år! Alt for mange mennesker som aldri gidder å faktisk "planlegge" noe som helst, og så kjøper dem alt mulig svindyrt søppel - bare for å ha kjøpt ett eller annet, uansett om dette egentlig er noe som folk de kjenner faktisk har "behov for" eller lyst på i det hele tatt. Egentlig kunne samtlige kjøpesenter ha fullstendig STENGT både på lille julaften, og på selve julaften! Dermed blir alle tullingene garantert nødt til å sitte på julaften som de tullingene de er, og fortelle familien deres at de aldri gadd å kjøpe julegaver i tide. Anonymkode: fdb54...748 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 Ting er mye dyrere nå så folk har nok kjøpt mindre, men til høyere pris. Vi har iallefall kjøpt færre gaver enn i fjor, men vi får mye mindre for pengene enn før. Anonymkode: 0903d...8b9 2 2
Portia Catonis Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Enda en tråd om dette... Alle skal liksom skamme seg over å bruke penger fordi det er synd på en liten promille av befolkningen. Som om de får det bedre av at alle andre slutter å kjøpe julegaver og spiser knekkebrød istedenfor ribbe. La nå folk få lov til å bruke pengene sine til hva de vil! 8 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Dette var betryggende lesning. Tror mange selskaper hadde gått dukken og arbeidsledigheten steget voldsomt om det ble bråstopp i forbruket. Samfunnsøkonomene i Norge vet hva de driver med, selv om media legger det frem som det er krise i Norge. Det er krise for noen få, statsministeren har derimot helt rett: majoriteten kommer gjennom dette helt uten problemer. Anonymkode: f945e...d68 4 1
Gjest Adobyen Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 (endret) Jo da, det er bra for næringslivet med en god julehandel. Det er så rart med dette «vi» og «folk», for det skiller nok veldig mye mellom hvor mye hver person har handlet. Jeg håper ikke at mange får dårlige ettervirkninger fra gavehandelen. Endret 25. desember 2022 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 Om du ser på grafene så er det en nedgang på 7 mrd fra i fjor. Da stemmer det ikke mf ordet «rekord» brukt i overskriften. Anonymkode: 0887c...734 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 Det høres bra ut for Norge AS. Viktig med forbruk så bedrifter ikke går konkurs. De aller fleste, min familie inkludert har tatt høyde for økt rente og til en viss grad prisstigning. Så det eneste det går utover hos oss er mindre sparing. Vi handler som vanlig, lever som vanlig og reiser som vanlig. Vi og alle i vårt krets. Vil tro det gjelder de fleste med gode jobber og sunn økonomi. Anonymkode: fa799...ce7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 13 minutter siden, AnonymBruker said: Det høres bra ut for Norge AS. Viktig med forbruk så bedrifter ikke går konkurs. De aller fleste, min familie inkludert har tatt høyde for økt rente og til en viss grad prisstigning. Så det eneste det går utover hos oss er mindre sparing. Vi handler som vanlig, lever som vanlig og reiser som vanlig. Vi og alle i vårt krets. Vil tro det gjelder de fleste med gode jobber og sunn økonomi. Anonymkode: fa799...ce7 Har det som deg, og de fleste andre rundt oss like ens. Ingen handler, reiser og lever som vanlig. Vi alle kutter hvor vi kan, særlig strøm kuttes det på. Sparing, og nedbetaling av lån økes opp hos alle. Dette i frykt for hva som kommer. Sivil ingirnøret, sykepleiere, jurister, leger, programmerer, er i kretsen, noen phd kandidater, geologer etc. Vi har det godt hele gjengen. Men det kuttes, for å spare mest mulig, for å være vest mulig ruster for det som kommer. Anonymkode: 0887c...734 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme tullballet hvert eneste år! Alt for mange mennesker som aldri gidder å faktisk "planlegge" noe som helst, og så kjøper dem alt mulig svindyrt søppel - bare for å ha kjøpt ett eller annet, uansett om dette egentlig er noe som folk de kjenner faktisk har "behov for" eller lyst på i det hele tatt. Egentlig kunne samtlige kjøpesenter ha fullstendig STENGT både på lille julaften, og på selve julaften! Dermed blir alle tullingene garantert nødt til å sitte på julaften som de tullingene de er, og fortelle familien deres at de aldri gadd å kjøpe julegaver i tide. Anonymkode: fdb54...748 Har du kilde på dine påstander? Eller er det noe du subjektivt tror? De fleste kjøper ting de har brukt for. Jeg brukte 13.000 på julegave til mannen min. Han fikk motorsag (vi hogger egen ved og sparer strøm og ved utgifter) han fikk nye vintersko som han trenger, han fikk ny jakke som han trenger. Du må ikke bare se på prisen, men på hva folk faktisk kjøper. Om noen kjøper tull? Hva så? De selv om det. Jeg bruker ikke mer penger enn jeg har råd til. Jeg jobber fullt hele året og hva jeg velger å bruke penger på har ingen noen ting med. Så lenge jeg ikke må ha hjelp fra nav fordi jeg har kjørt økonomien til grunne. Anonymkode: 69836...2a0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har det som deg, og de fleste andre rundt oss like ens. Ingen handler, reiser og lever som vanlig. Vi alle kutter hvor vi kan, særlig strøm kuttes det på. Sparing, og nedbetaling av lån økes opp hos alle. Dette i frykt for hva som kommer. Sivil ingirnøret, sykepleiere, jurister, leger, programmerer, er i kretsen, noen phd kandidater, geologer etc. Vi har det godt hele gjengen. Men det kuttes, for å spare mest mulig, for å være vest mulig ruster for det som kommer. Anonymkode: 0887c...734 Tror de aller fleste er mer obs på hva en bruker penger på nå. Men det er jo opp til hver enkelt hva de prioriterer, så lenge de klarer regningene som kommer og avdragene. Anonymkode: 69836...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 Godt å lese at de aller fleste har mer enn nok penger! Anonymkode: bb4a2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 12.10): Det er høy inflasjon nå. Det er mest sannsynlig solgt mindre produkter og tjenester, men det koster mer enn det har gjort tidligere. Så forbruket (konsumert verdi) går nok litt ned, men de nominelle prisene det måles i går opp. Anonymkode: ab48c...2bc Klær, teknologi og en hel del ting har absolutt ikke gått opp i pris nei. Anonymkode: 577c6...f3d 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 13.57): Om du ser på grafene så er det en nedgang på 7 mrd fra i fjor. Da stemmer det ikke mf ordet «rekord» brukt i overskriften. Anonymkode: 0887c...734 Det var corona ifjor. Folk var mindre ute pluss at de antagelig var litt på etterskudd økonomisk pga alle som fikk økonomisk trøbbel i coronatiden. Nå har mange hentet seg inn igjen. Anonymkode: 577c6...f3d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 17.36): Har du kilde på dine påstander? Eller er det noe du subjektivt tror? De fleste kjøper ting de har brukt for. Jeg brukte 13.000 på julegave til mannen min. Han fikk motorsag (vi hogger egen ved og sparer strøm og ved utgifter) han fikk nye vintersko som han trenger, han fikk ny jakke som han trenger. Du må ikke bare se på prisen, men på hva folk faktisk kjøper. Om noen kjøper tull? Hva så? De selv om det. Jeg bruker ikke mer penger enn jeg har råd til. Jeg jobber fullt hele året og hva jeg velger å bruke penger på har ingen noen ting med. Så lenge jeg ikke må ha hjelp fra nav fordi jeg har kjørt økonomien til grunne. Anonymkode: 69836...2a0 Wow da har du ihvertfall god råd! Jeg tror 90% av befolkningen greier seg fint. Men håper det blir satt inn ekstra tiltak til de % som virkelig sliter. De som ikke hadde noe å gå på før (ser bort fra folk som har makset lånet samtidig som de har hatt høyt forbruk, da kan de bare sitte og klage). Anonymkode: 577c6...f3d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 Selv om prisene har gått opp har folk fortsatt kredittkort vettu. Smellen kommer for mange senere i 2023... Vi har brukt nesten 40.000 på julegaver til oss selv i år, ny tv og ny spisestue. Men vi har god råd da heldigvis og merker egentlig ikke så mye til endringene. Men kun et lite boliglån og litt over snittet i inntekt, et nokså nytt og godt isolert hus med akkurat passe mange kvm og m3 å varme opp, så har det bare blitt noen få tusenlapper dyrere å være oss. Etter sapring hadde vi ca 10.000 ekstra hver mnd, så nå har vi bare litt mindre i overskudd rett og slett. Men det går fint. Og vi har to barn og to ganske vanlige kommunale stillinger 8-15.30 jobb og fleksitid, så vi er egentlig helt vanlige. Med det ene unntaket at vi en gang i tiden bestemte oss for å ikke bo oss ihjel. Og det er akkurat det som virkelig slår skikkelig godt ut akkurat nå. Ikke mer hus enn vi trenger, og lavt boliglån. Strøm og renter kan bare øke uten at vi merker så alt for mye til det... mat spiser vi bare normalt mye av fordi vi også er opptatt av helsa og kroppen, så vi spiser ikke sånn kjempemye egentlig. Dermed er økning i matpriser også ingen stor katastrofe. Mange har det som oss altså. Noen få sliter jo helt reelt av mange årsaker, men flesteparten har nok bare litt mindre i overskudd enn før, uten at det er noen krise enda. Og noen få andre prøver å late som at de kan fortsette som før ved bruk av kreditt og forbrukslån. Vil ganske sikkert se endel som sliter med det de neste årene også er min spådom. Anonymkode: 99aa0...d65 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Mange tærer på sparepengene nå. Dette vil ikke være bærekraftig over tid. Husk alle som måtte tvangsspare under nedstengninger i landet? Når restauranter, barer, shoppingsentre, hoteller osv var stengt, det var ikke mulig å reise utenlands osv. Alle de som ikke ble permitterte sparte store summer. Så mange har ennå litt ekstra penger i madrassen. Det tar bare litt lengre tid før store renteøkninger, økte matvarepriser, høye strømpriser osv treffer de med litt penger på bok. Men det kommer. Anonymkode: 29bc4...d4e 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Med det ene unntaket at vi en gang i tiden bestemte oss for å ikke bo oss ihjel. Og det er akkurat det som virkelig slår skikkelig godt ut akkurat nå. Ikke mer hus enn vi trenger, og lavt boliglån Tror og det er her vi vil merke forskjellen på de som sliter, spesielt i middelklassen. Vet om rimelig mange med ganske grei lønn som har høye boliglån. Nå er ikke renten høy nå i det hele tatt men har du lån på 5- 6mill vil en økning fra 3% til f eks 6% effektiv rente bli merkbar. Skulle tro de som tok opp gigalån da renta var unormalt lav bandt lånet da de kunne. Anonymkode: 577c6...f3d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå