AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Min datter studier økonomi og administrasjon på NTNU. Er ferdig til sommeren. Nå er hun hjemme og vi snakket om jobbmuligheter. Hun sier at det er vanskelig å få jobb etterpå og at hun må ta master. Er det sånn? Anonymkode: a7563...b46
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min datter studier økonomi og administrasjon på NTNU. Er ferdig til sommeren. Nå er hun hjemme og vi snakket om jobbmuligheter. Hun sier at det er vanskelig å få jobb etterpå og at hun må ta master. Er det sånn? Anonymkode: a7563...b46 Nei absolutt ikke. Har selv gått ut fra økonomi og ledelse bachelorgrad nå de siste årene og hadde 100% jobb som var relevant fra og med første året på utdanningen. Ingen jeg kjenner har opplevd det som vanskelig å få jobb og de av oss som hadde mulighet/kapasitet hadde jobb gjennom studiet også. Startlønn for min del på rundt 550 000, og med et par jobb bytter ila de siste årene er jeg på rundt 700 000 nå. ( tar vell å merke en MBA nå for utviklingen sin skyld). Anonymkode: 5d32f...ff3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei absolutt ikke. Har selv gått ut fra økonomi og ledelse bachelorgrad nå de siste årene og hadde 100% jobb som var relevant fra og med første året på utdanningen. Ingen jeg kjenner har opplevd det som vanskelig å få jobb og de av oss som hadde mulighet/kapasitet hadde jobb gjennom studiet også. Startlønn for min del på rundt 550 000, og med et par jobb bytter ila de siste årene er jeg på rundt 700 000 nå. ( tar vell å merke en MBA nå for utviklingen sin skyld). Anonymkode: 5d32f...ff3 Takk for svar. Hun har litt dårlig selvtillit og sier at det er kun gjennom kjente at man får jobb. Skal prøve å motivere henne litt Anonymkode: a7563...b46 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Det er absolutt mulig med "kun" bachelor, men veien til jobb er uendelig mye enklere med en master. Med bachelor bør man ha gode karakterer og/eller relevant deltidsjobb eller verv å skille seg ut med. Anonymkode: 3e87e...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar. Hun har litt dårlig selvtillit og sier at det er kun gjennom kjente at man får jobb. Skal prøve å motivere henne litt Anonymkode: a7563...b46 Det er ikke rett men det er heller ikke feil. Det er absolutt en fordel og være "på" men det kan være så mangt. Jeg skyr alt av verv arbeid men er til gjengjeld flink med folk og flink i fag, flink til å være aktiv i møte med potensielle arbeidsgiver. Andre derimot er kjempe flink med verv arbeid gjennom studietiden, flink til å knytte kontakter innat i student miljøet osv. Veiene er mange, uansett utdanning ( sett bort i fra helse og annet totalt mangel yrker) så er man nødt til å legge inn en egen innsats for å få seg jobb. Det er også helt normalt å sende ut masse søknad, dra på en god del intervjuer og ha noen totalt bommer før hjulene begynner å rulle. Tror jeg ville jobbet med selvtilliten og motivasjon for hennes del. Det blir vanskelig å få jobb (uansett yrke) om man går inn med en holdning av at det ikke blir å skje, alt er et ork, at det nærmest står i pannen at man er uinteressert og uansettbar. Snu tankene og holdningene så går det seg til 😊 Anonymkode: 5d32f...ff3
Majer Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Ville nok gått for master om man ikke har god CV. Døråpner for flere muligheter.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Jeg ville nok godt for master med mindre hun har A eller et svært sterkt B-snitt, mange verv, og er veldig "på". Nå er jeg nyutdannedet i økonomi og ledelse (med master), men samtlige av dem jeg kjenner som enten ikke begynte rett på master eller valgte at det holdt med kun en bachelor har enten valgt å ta en master likevel eller endt opp innen kundeservice. Dem som hadde et år mellom bachelor og master fikk enten jobb i inkassoselskap eller i butikk. Så jeg ville nok definitivt gått for en master for det gir så utrolig mye større jobbsikkerhet og flere spennende jobbmuligheter Anonymkode: 9f35e...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei absolutt ikke. Har selv gått ut fra økonomi og ledelse bachelorgrad nå de siste årene og hadde 100% jobb som var relevant fra og med første året på utdanningen. Ingen jeg kjenner har opplevd det som vanskelig å få jobb og de av oss som hadde mulighet/kapasitet hadde jobb gjennom studiet også. Startlønn for min del på rundt 550 000, og med et par jobb bytter ila de siste årene er jeg på rundt 700 000 nå. ( tar vell å merke en MBA nå for utviklingen sin skyld). Anonymkode: 5d32f...ff3 «De siste årene». Ja hvor mange år er det snakk om? Arbeidsmarkedet er vanskeligere nå enn tidligere for enkelte masseproduserte bachelorgrader. Anonymkode: 3f62e...993 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): «De siste årene». Ja hvor mange år er det snakk om? Arbeidsmarkedet er vanskeligere nå enn tidligere for enkelte masseproduserte bachelorgrader. Anonymkode: 3f62e...993 Jeg har vært under utdanning de siste 4 årene bachelorgrad med fulltidsjobb innen staten siden 1 året, byttet jobb jevnt å trutt og er nå i en leder stilling(privat). Tar også en MBA nå sådan fortsatt under utdanning. For min del prioriterte jeg jobb litt mer enn studie derav er ekstra år på bachelorgraden, kunne klart å kombinert det men valgte å gå ut med B snitt og heller bruke et ekstra år. Anonymkode: 5d32f...ff3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Hun har litt dårlig selvtillit og sier at det er kun gjennom kjente at man får jobb. Skal prøve å motivere henne litt Anonymkode: a7563...b46 Neida, men hun må være på ballen. Med å sende ut søknader og ikke minst brev til alle bedrifter som måtte inneha slike stillinger. Disse stillingene er selvsagt på vei ut, men det er også et yrke der mange går ut i pensjon i disse tider. Hun må bare være villig til å flytte på seg. Man burde selvsagt ha noen år på baken i et yrke før man tar Master. Anonymkode: 1ca3c...fc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå