AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Dette blir vår hund sin andre nyttårsaften. Vi var hjemme på kvelden i fjor, vi bor i et område med spredt bebyggelse og kun eneboliger, og mange som ikke har fyrverkeri, så det er ikke enormt med dette tett på oss. Alt gikk greit helt til vår nærmeste nabo valgte å sende opp fyrverkeri ganske nært huset vår. Det gikk litt galt og en av dem gikk av for tidlig. Et meget kraftig smell og valpen vår ble vettskremt! Så utrolig kjipt at han skulle få en slik opplevelse på sin første nyttårsaften og dumt at naboen skulle bruke plassen så tett på huset vårt. Men vi kan jo ikke akkurat nekte han det. Jeg lurer litt på hvordan vi håndterer hunden og fyrverkeri for at kvelden ikke skal bli så skremmende for han i år og? Er ikke mange steder i huset som er uten vindu. Kjeller gangen er vel det eneste, men lyder høres godt der og. Særlig hvis det skytes opp rett utenfor her. Anonymkode: bc646...9f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 Første nyttårsaften med valp her. Er spent på hvordan det skal gå. Valpen må jo ut ofte men tør vel ikke utover kvelden. Vi har sluttet med tisseunderlag men får kanskje ta de frem igjen. I fjor var det noen som sendte rakettene mot huset vårt. Turte ikke gå ut for å snakke til dem da det ble skutt mot inngangsdøra. Da det var ferdig var folka borte. Synes privat rakettoppskyting er noe ordentlig dritt. Anonymkode: 1589e...b25 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 Gå en god tur tidlig på dagen. Sett på noe hyggelig på tv med passe lyd og vær mest mulig avslappet slik at hunden skjønner at det ikke er farlig. Gi gjerne tyggebein eller leverpostei på slikkematte eller smurt i små beger. Lykke til og godt nyttår. Anonymkode: 9c4ef...a34
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 Vi har alltid tatt med hundene ut å sett på fyrverkeriet, aldri hatt redde hunder (hatt 6 stk) 🤷♀️ ikke skjerm dem for mye, det gir motsatt virkning , man forteller dyr og barn at ting er farlig ved å skjerme de… Oppfør dere som normalt, avslappet og ikke lag en greie ut av det, da blir jo hunden stressa. Anonymkode: da5d9...089 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 Stresser dere blir hunden også stresset og redd. Trøster dere og småsnakker når det begynner å smelle bygger dere opp en redsel hos hunden. Så ta det naturlig og oppfør dere som vanlig, ikke alle hunder frykter fyrverkeri. Og selv om den skvatt av det for et år siden, trenger den ikke gjøre det iår. Skulle den bli nervøs så sett dere nære og bare vær der med den. Duller dere for mye forteller dere at det er riktig å være redd og frykten blir bare værre. Anonymkode: 1c252...6c2 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Bare et tips; ikke slipp hunden fri, hele dagen, og hele uken før og etter. Med det mener jeg: ingen turer uten bånd, ikke la noen dører stå åpne/sjekk alltid at ytterdøren(e) alltid er helt 100% lukket. Samme for hundedører - stengt. Vi vet alle at det er regler for oppskyting. Men folk sender opp raketter som de føler for. Det kommer slengere i romjula og utover i januar. Er så mange hunder som legges ut på facebook som bortkommen. Hold alle dører stengt, hold hunden i bånd, alltid. Pass på hele tiden! I forhold til selve rakettene, noen har god erfaring med å sette på videoer med raketter i forveien. Prøve å gjøre hunden noe vandt til lydene. Du kan jo teste ut å ha på slike videoer hele uke nå frem mot nyttår. Men igjen; pass på at det ikke er noen som helst måte at hunden kan komme seg ut av huset. Anonymkode: 2282d...e48 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Første nyttårsaften med valp her. Er spent på hvordan det skal gå. Valpen må jo ut ofte men tør vel ikke utover kvelden. Vi har sluttet med tisseunderlag men får kanskje ta de frem igjen. I fjor var det noen som sendte rakettene mot huset vårt. Turte ikke gå ut for å snakke til dem da det ble skutt mot inngangsdøra. Da det var ferdig var folka borte. Synes privat rakettoppskyting er noe ordentlig dritt. Anonymkode: 1589e...b25 Jeg og synes det! Liker ikke fyrverkeri. Aldri gjort. Syntes det var så dumt av naboen siden de visste vi hadde en liten valp hjemme og det er en nabo vi har godt forhold til. Tidligere på kvelden da de gikk nyttårsbukk med ungene og kom til oss, så snakket vi såvidt om hunden og fyrverkeri, bare sånn tilfeldig og at vi var usikker på hvordan valpen ville reagere. Nabo sa da at de hadde noe fyrverkeri. Svarte bare noe dumt om at de måtte jo få gjøre det om de ville. For å være hyggelig og at ikke det at vi har hund skulle gå ut over dem. Men jeg håpet jo at de ville velge et annet sted da enn like utenfor stuevinduet vårt. Av respekt. Det er mange andre plasser her de kunne stått. At et fyrverkeri gikk galt var nok selvsagt ikke planen deres. Ikke bare hunden vår som ble vettskremt, jeg og. Det smalt skikkelig og gnistregn. Godt ingen ble skadet eller gikk ut over bebyggelse. At jeg skvatt selv, hjalp jo ikke akkurat på hunden heller. Huff. Gruer meg selv. Anonymkode: bc646...9f6 1
Troyamin Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har alltid tatt med hundene ut å sett på fyrverkeriet, aldri hatt redde hunder (hatt 6 stk) 🤷♀️ ikke skjerm dem for mye, det gir motsatt virkning , man forteller dyr og barn at ting er farlig ved å skjerme de… Oppfør dere som normalt, avslappet og ikke lag en greie ut av det, da blir jo hunden stressa. Anonymkode: da5d9...089 Dette er noe av det dummeste jeg har lest! Plutselig har du blindgjengere som treffer hundene og da skal det MYE til for å fikse hunden igjen. Selv ikke vi som har trygge brukshunder med bakgrunn hos blant annet politiet, tar ikke med ut hundene på nyttårsaften! TS. Begynn allerede nå å lukke alle gardiner/persienner og sett på feks NRK p1 på litt høy lyd. Ha på tv med tegnefilmer (gjerne uten lyd) Tegnefilmer "blinker" og lager forskjellig lys. Da blir det mindre lys utenfra. Gjør dette hver ettermiddag og kveld frem til nyttårsaften. Vær helt vanlig og ignorer hunden når det smeller. Ha gjerne godbitsøk og fylt kong tilgjengelig i aktuelt tidsrom. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gå en god tur tidlig på dagen. Sett på noe hyggelig på tv med passe lyd og vær mest mulig avslappet slik at hunden skjønner at det ikke er farlig. Gi gjerne tyggebein eller leverpostei på slikkematte eller smurt i små beger. Lykke til og godt nyttår. Anonymkode: 9c4ef...a34 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi har alltid tatt med hundene ut å sett på fyrverkeriet, aldri hatt redde hunder (hatt 6 stk) 🤷♀️ ikke skjerm dem for mye, det gir motsatt virkning , man forteller dyr og barn at ting er farlig ved å skjerme de… Oppfør dere som normalt, avslappet og ikke lag en greie ut av det, da blir jo hunden stressa. Anonymkode: da5d9...089 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Stresser dere blir hunden også stresset og redd. Trøster dere og småsnakker når det begynner å smelle bygger dere opp en redsel hos hunden. Så ta det naturlig og oppfør dere som vanlig, ikke alle hunder frykter fyrverkeri. Og selv om den skvatt av det for et år siden, trenger den ikke gjøre det iår. Skulle den bli nervøs så sett dere nære og bare vær der med den. Duller dere for mye forteller dere at det er riktig å være redd og frykten blir bare værre. Anonymkode: 1c252...6c2 Vi gjorde akkurat dette som dere beskriver i fjor. Hunden var forholdsvis rolig. Vi oppførte oss helt naturlig. Ingen trøsting eller slikt som kunne forsterke uro. Skjermet han ikke. Hadde litt lyd på tv. Hadde lest oss litt opp på dette i forkant. Like før naboen skjøt opp, så gikk jeg ut på en liten balkong et øyeblikk. Hunden diltet etter og jeg tenkte det var positivt. Det var fyrverkeri i det fjerne. (Dette var rundt 22-23 tiden) Ca10 sekunder eller noe etter vi gikk ut på balkongen skjøt naboen opp dette fyrverkeriet som gikk galt. (Jeg hadde heller ikke sett at de hadde tenkt å starte da. Så jeg var ikke forberedt) Valpen vår løp som et skudd inn fra balkongen og til stuen. Han fór bak sofaen og lå der og skalv skikkelig. Bæsjet også på veien. Så dette ble en skikkelig uheldig opplevelse for han. Derfor frykter jeg nå en meget redd hund i år. Anonymkode: bc646...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 Troyamin skrev (15 minutter siden): Dette er noe av det dummeste jeg har lest! Plutselig har du blindgjengere som treffer hundene og da skal det MYE til for å fikse hunden igjen. Selv ikke vi som har trygge brukshunder med bakgrunn hos blant annet politiet, tar ikke med ut hundene på nyttårsaften! TS. Begynn allerede nå å lukke alle gardiner/persienner og sett på feks NRK p1 på litt høy lyd. Ha på tv med tegnefilmer (gjerne uten lyd) Tegnefilmer "blinker" og lager forskjellig lys. Da blir det mindre lys utenfra. Gjør dette hver ettermiddag og kveld frem til nyttårsaften. Vær helt vanlig og ignorer hunden når det smeller. Ha gjerne godbitsøk og fylt kong tilgjengelig i aktuelt tidsrom. Mener du at jeg skal holde barna inne å da? Tilfelle de blir truffet av blindgjengere? 🙄 Vi skyter ikke opp noe selv, og kan fint stå ute på terrassen å se fyrverkeri Anonymkode: da5d9...089 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 Troyamin skrev (14 minutter siden): Dette er noe av det dummeste jeg har lest! Plutselig har du blindgjengere som treffer hundene og da skal det MYE til for å fikse hunden igjen. Selv ikke vi som har trygge brukshunder med bakgrunn hos blant annet politiet, tar ikke med ut hundene på nyttårsaften! TS. Begynn allerede nå å lukke alle gardiner/persienner og sett på feks NRK p1 på litt høy lyd. Ha på tv med tegnefilmer (gjerne uten lyd) Tegnefilmer "blinker" og lager forskjellig lys. Da blir det mindre lys utenfra. Gjør dette hver ettermiddag og kveld frem til nyttårsaften. Vær helt vanlig og ignorer hunden når det smeller. Ha gjerne godbitsøk og fylt kong tilgjengelig i aktuelt tidsrom. Ut for å se fyrverkeri hadde jeg aldri vurdert. Ikke ut på kvelden når det begynner å øke på. Vi gikk som nevnt et øyeblikk på balkongen litt før, men den er på forsiden av huset. Ingen hus foran, så jeg så på det som trygt. Og det var bare et øyeblikk. Takk for tipsene. Vi har dessverre ikke gardiner på alle vindu etter oppussing. Akkurat nyttårsaften ser jeg at det er en uting. Kanskje vi skulle kjøpt persienner på tirsdag… Anonymkode: bc646...9f6 1
Tiuren Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 Mitt beste råd er tilvenning. Begynn med å høre på fyrverkeri på Spotify med en gang, kjør det i økende lydnivå til både du og hunden er dritt lei av lyden. Er du lei av det vil ikke du heller reagere noe særlig når det begynner å smelle. Ha det og i bakgrunnen på nyttårsaften. Reduser lysglimtene med å ha gardiner for vinduene der hunden hviler og ha lyset på inne.
Troyamin Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mener du at jeg skal holde barna inne å da? Tilfelle de blir truffet av blindgjengere? 🙄 Vi skyter ikke opp noe selv, og kan fint stå ute på terrassen å se fyrverkeri Anonymkode: da5d9...089 Nå kan du forklare barna hva som skjer. Det kan du ikke med hund. Men siden du ikke engang forstår dette, skjønner jeg at du heller ikke vil forstå hva det kan gjøre med en hund... 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 Søk etter fireworks dog training på YouTube. Velg en video som har både lyd og bevegelse. Sett på så lavt på tvn at det nesten ikke høres, også øker du lyden litt etter litt som du ser at hunden slapper av. La tvn med fyrverkeri stå på gjennom hele dagen. Det er fortsatt noen dager til nyttårsaften, så her er det mye tid å trene desensitivisering til lyden og lyset av raketter. Anonymkode: ee86b...114 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Søk etter fireworks dog training på YouTube. Velg en video som har både lyd og bevegelse. Sett på så lavt på tvn at det nesten ikke høres, også øker du lyden litt etter litt som du ser at hunden slapper av. La tvn med fyrverkeri stå på gjennom hele dagen. Det er fortsatt noen dager til nyttårsaften, så her er det mye tid å trene desensitivisering til lyden og lyset av raketter. Anonymkode: ee86b...114 Takk, skal søke det opp! Vi har noen dager på oss. 👍 Anonymkode: bc646...9f6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #16 Skrevet 25. desember 2022 Den beste nyttårsaften vi har hatt var når hele familien var inne, spiste god mat, hadde pakkeleken og spilte brettspill i timesvis. Hunden er engstelig, stresser og bjeffer vanligvis når det smeller. Men når vi ignorerte henne, og det var god stemning med mye latter og prat så hadde det en beroligende effekt. Hunden la seg under bordet og virket som hun roet seg litt ned og tilslutt sovnet. Jo mer vi snakker, trøster og gir henne oppmerksomhet jo verre blir det. Så for oss er det beste å ha hundene i nærheten, men late som de ikke er der og oppføre oss helt som normalt Anonymkode: a0152...e23
Svisle Skrevet 25. desember 2022 #17 Skrevet 25. desember 2022 Har hatt hunder som har vært alt fra de uberørte til full panikk. Det som har fungert godt her er å ta en kjøretur med hunden akkurat da det står på som verst. Har man gjester eller ikke er kjørbar har det også fungert fint å sette hunden i bilen, teppe over buret, bilen gående på tomgang og relativt høy musikk på. Det forutsetter jo at hunden trives i og er glad i å kjøre bil.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #18 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi gjorde akkurat dette som dere beskriver i fjor. Hunden var forholdsvis rolig. Vi oppførte oss helt naturlig. Ingen trøsting eller slikt som kunne forsterke uro. Skjermet han ikke. Hadde litt lyd på tv. Hadde lest oss litt opp på dette i forkant. Like før naboen skjøt opp, så gikk jeg ut på en liten balkong et øyeblikk. Hunden diltet etter og jeg tenkte det var positivt. Det var fyrverkeri i det fjerne. (Dette var rundt 22-23 tiden) Ca10 sekunder eller noe etter vi gikk ut på balkongen skjøt naboen opp dette fyrverkeriet som gikk galt. (Jeg hadde heller ikke sett at de hadde tenkt å starte da. Så jeg var ikke forberedt) Valpen vår løp som et skudd inn fra balkongen og til stuen. Han fór bak sofaen og lå der og skalv skikkelig. Bæsjet også på veien. Så dette ble en skikkelig uheldig opplevelse for han. Derfor frykter jeg nå en meget redd hund i år. Anonymkode: bc646...9f6 Så bra, da begynte du gelt perfekt ifjor, gjør det på samme måte iår. Vis at lydene fremdeles ikke er noe å være redd for. At den ble redd ifjor behøver ikke bety at den fremdeles er redd. Du er flokken dens og den er trygg på deg og stoler på deg. Ikke ra sorgene på forskudd. Anonymkode: 1c252...6c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #19 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så bra, da begynte du gelt perfekt ifjor, gjør det på samme måte iår. Vis at lydene fremdeles ikke er noe å være redd for. At den ble redd ifjor behøver ikke bety at den fremdeles er redd. Du er flokken dens og den er trygg på deg og stoler på deg. Ikke ra sorgene på forskudd. Anonymkode: 1c252...6c2 Vi må nok gjøre det slik. En må vel alltid det uansett om hunden er redd eller ikke. Han ble bare så veldig skremt i fjor, så jeg vil bare forberede meg litt i tilfelle han blir veldig redd i år. Anonymkode: bc646...9f6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #20 Skrevet 25. desember 2022 Ei jeg kjenner lot hunden være på badet / rom uten vindu på nyttårsaften. Der hadde den buret sitt som den er vant til, mat og drikke og en radio som stod på og spilt litt musikk. Bikkja var rolig og glad hele kvelden. Anonymkode: 899b6...cb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå