AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #1 Skrevet 25. desember 2022 Så for n'te gang kom han med sarkastisk stikk om mobilbruken min. Ja jeg bruker mobilen ofte, men det gjør han også. Forskjellen er at han kan sitte å bruke mobilen samtidig som vi spiser middag. Er han blind for eget bruk? Det er liksom hver gang vi snakker om et eller annet så "ja finner du noe svar der nede i telefonen din"? Hvis akkurat jeg tilfeldigvis sitter med mobilen og svarer noen akkurat når han finner ut han skal diskutere noe vi har utsatt hele dagen fordi han selv var opptatt med andre ting (mobil,hobby osv). Så blir han snurt hvis jeg gjør akkurat det samme som han gjør hele tiden selv. Begynner egentlig å miste troen på oss som par, siden vi tydeligligvis ikke kan kommunisere sammen...Flere som sliter med mobilbruken? Anonymkode: bb7a6...05f 1
Helene1982 Skrevet 25. desember 2022 #2 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så for n'te gang kom han med sarkastisk stikk om mobilbruken min. Ja jeg bruker mobilen ofte, men det gjør han også. Forskjellen er at han kan sitte å bruke mobilen samtidig som vi spiser middag. Er han blind for eget bruk? Det er liksom hver gang vi snakker om et eller annet så "ja finner du noe svar der nede i telefonen din"? Hvis akkurat jeg tilfeldigvis sitter med mobilen og svarer noen akkurat når han finner ut han skal diskutere noe vi har utsatt hele dagen fordi han selv var opptatt med andre ting (mobil,hobby osv). Så blir han snurt hvis jeg gjør akkurat det samme som han gjør hele tiden selv. Begynner egentlig å miste troen på oss som par, siden vi tydeligligvis ikke kan kommunisere sammen...Flere som sliter med mobilbruken? Anonymkode: bb7a6...05f Jeg tror ikke nye partnere er løsningen, da problemet er at dere begge sitter på mobilen for ofte. Kan dere bli enige om noen regler for mobilbruk som dere begge kan følge? Forslag: Når dere spiser, legges mobilene vekk. Når en av dere ønsker en samtale er det ok å si: skal bare skrive ferdig denne meldingen til barnas lærer, men ikke se på insta mens dere har en samtale? jeg forstår at det ikke føles bra å få kritikk, når han ikke er bedre selv, men du må vurdere om målet er at du har mer rett enn ham, eller om dere ønsker et bedre forhold. (Det kan innebære at du må svelge noen kameler) 5
Reign Skrevet 25. desember 2022 #3 Skrevet 25. desember 2022 Jeg forstår ikke hvorfor folk sitter på mobilen hele tiden mens de sitter ved bordet eller i sofaen… 11
lillevill Skrevet 25. desember 2022 #4 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere som sliter med mobilbruken? Men er det mobil bruken dere sliter med mener du? Du tenker ikke at det er respekt og godhet? 4
Sykepleierinnen Skrevet 25. desember 2022 #5 Skrevet 25. desember 2022 Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, sånn er det hos oss også. Desverre ingen gode råd å gi. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #6 Skrevet 25. desember 2022 Har dere snakket skikkelig om det i "fredstid"? Ja, hans oppførsel er ufin. Men det virker jo som om dere begge har en enorm uvane her. Her lar vi stort sett telefonen ligge. Den er aldri med til middagsbordet, eller om vi skal se noe sammen på TV. Under gaveåpning i går ble den bare brukt til et og annet bilde for å takke. Sjekket først snap og meldinger i dag tidlig. Kanskje dere skulle jobbet sammen for å etablere slike vaner? Anonymkode: 583db...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #7 Skrevet 25. desember 2022 Når han klager, så si at dere kan gjerne sette dere ned og snakke om (uten mobil) når dere begge synes det er for mye, og så kan dere finne gode vaner dere begge er fornøyd med. F.eks ikke mobil når dere spiser (og at dere har samtale da i stedet) og ser film. Og at dere legger fra dere mobilen når noen vil snakke. Og sier evt i fra: "vent 5 sekunder, skal bare skrive ferdig meldingen/kommentaren/innlegget". Det er ikke hyggelig å måtte "bestille time 2 dager i forveien" for å snakke med folk fordi Facebook og de andre 700 vennene alltid er der først. Anonymkode: 42ae4...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #8 Skrevet 25. desember 2022 Vanskelig å se egne feil? Har du sagt til han hva han gjør? Peker det ut? Vi har det mobilfritt ved bordet når vi spiser. Bortsett fra når vi er på resturant. Siste høres sikkert litt rart ut, men når vi spiser ute, sitter vi på telefonen store som små. Det er derimot ikke ofte vi spiser ute. Er det spesielle anledninger, gjør vi det ikke der heller. Anonymkode: 63754...785
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #9 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vanskelig å se egne feil? Har du sagt til han hva han gjør? Peker det ut? Vi har det mobilfritt ved bordet når vi spiser. Bortsett fra når vi er på resturant. Siste høres sikkert litt rart ut, men når vi spiser ute, sitter vi på telefonen store som små. Det er derimot ikke ofte vi spiser ute. Er det spesielle anledninger, gjør vi det ikke der heller. Anonymkode: 63754...785 Jeg kan forstå at ungene får sitte på mobilen etter at de er ferdig å spise og du og mannen har planer om å sitte der i en halvtime-time til og snakke om voksenting? Men at du og mannen gidder å bruke masse penger på å dra på restaurant sammen og ikke skal holde hverandre med selskap en gang, da kan dere vel heller bare kjøpe noe ferdiggreier på en kjøttforetning eller meny eller lignende, eller takeout? Merkelig at dere IKKE bruker mobil som selskap hjemme, men at dere gjør det ute? Anonymkode: 42ae4...3ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #10 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Vanskelig å se egne feil? Har du sagt til han hva han gjør? Peker det ut? Vi har det mobilfritt ved bordet når vi spiser. Bortsett fra når vi er på resturant. Siste høres sikkert litt rart ut, men når vi spiser ute, sitter vi på telefonen store som små. Det er derimot ikke ofte vi spiser ute. Er det spesielle anledninger, gjør vi det ikke der heller. Anonymkode: 63754...785 Nå er jeg ufin, og det etterstreber jeg vanligvis å ikke være her inne... Men det er virkelig noe av det tristeste jeg ser. Familier som sitter på restaurant og trykker på telefonen. Hvorfor? Når man først er ute sammen. Hva lærer det barna? Anonymkode: 583db...3ce 12 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 4 hours ago, Reign said: Jeg forstår ikke hvorfor folk sitter på mobilen hele tiden mens de sitter ved bordet eller i sofaen… Jeg sitter ikke på mobilen, som regel har jeg den i hånda. Anonymkode: f363f...faa 2
Fremmed fugl Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 Helt engen klassifikasjon av "irriterende" mobilbruk. 1. Sjalusi a. Mobilbruk skaper Sjalusi b. Sjalusi gjør mobilbruk irriterende 2. Manglende oppmerksomhet "Her og nå" a. Ensidig b. Flersidig 3. Avhengighet a. Ensidig b. Flersidig Type 2 er i hvert for oss vanskelig å bli kvitt helt, da det i enkelt hverdagsituasjoner kan være urimelig å forvente at den andre aldri har oppmerksomhet mot mobilen. Tror det er lurt å være bevist på bruk av mobil å risiko for alle tre typer. Det man kan gjøre noe med alltid, er seg selv, så jeg prøver å være bevist på bruk når jeg er sammen med andre.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 Ts her. Jeg skal absolutt forsøke å regulere min egen mobilbruk. Vi tar liksom frokost/middag ved TV'en så allerede der gir vi rom for å vie oppmerksomheten til en skjerm. Men ja kjenner det er litt sårt å se han scrolle på mobilen mens han spiser. Altså ikke hele tiden men nok til å bli irritert. Jeg forsøker spise når jeg spiser og være mer tilstede. Problemet er kanskje at jeg er midt i en melding når han begynner snakke så sier jeg ikke vent litt men blir sånn mhmm mhm? Så han skjønner jeg ikke får med meg noe. Men der kan han være på samme måte selv... det jeg ikke skjønner han forstår. Jeg sa jo rett ut at han er akkurat på samme måte og da ble han bare fornærmet. Anonymkode: bb7a6...05f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 Skaff en kurv/eske der telefonen legges og så avtaler dere mobilfrie soner hjemme og hvilke tidspunkter som skal være mobilfrie og hvor lenge det skal vare. Unntaket er kun dersom det skjer noe alvorlig hvor dere er nødt til å være tilgjengelig på tlf, eller om dere selger noe på finn og må svare kunde kjapt. Og så finner dere på noe sammen, mat, brettspill, felles renhold og andre oppgaver der det er naturlig at telefonen ligger i kurven. Gi det en prøvetid på 1 måned så kan dere vurdere etterpå hvordan det ble, om det var praktisk, frigjørende eller hvilke andre negative/positive effekter dette ga. Og så må dere lage en avtale om at viktige ting som må snakkes om kommer før alle sosiale medier, meldinger, fotball, filmer etc. Og at det skal gis tydelig signal som: Jeg har en ting jeg vil snakke om. Slik at det ikke kommer etter alt annet. Anonymkode: 6e6b5...a6a 2 1
Reign Skrevet 27. desember 2022 #15 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 10.12): Vanskelig å se egne feil? Har du sagt til han hva han gjør? Peker det ut? Vi har det mobilfritt ved bordet når vi spiser. Bortsett fra når vi er på resturant. Siste høres sikkert litt rart ut, men når vi spiser ute, sitter vi på telefonen store som små. Det er derimot ikke ofte vi spiser ute. Er det spesielle anledninger, gjør vi det ikke der heller. Anonymkode: 63754...785 Hæ? Hvorfor i all verden har dere en slik unntaksregel? Det er det tristeste jeg ser, når familier ikke kan dele et måltid engang uten at en eller flere må knote på telefonen.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #16 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 12.13): Ts her. Jeg skal absolutt forsøke å regulere min egen mobilbruk. Vi tar liksom frokost/middag ved TV'en så allerede der gir vi rom for å vie oppmerksomheten til en skjerm. Men ja kjenner det er litt sårt å se han scrolle på mobilen mens han spiser. Altså ikke hele tiden men nok til å bli irritert. Jeg forsøker spise når jeg spiser og være mer tilstede. Problemet er kanskje at jeg er midt i en melding når han begynner snakke så sier jeg ikke vent litt men blir sånn mhmm mhm? Så han skjønner jeg ikke får med meg noe. Men der kan han være på samme måte selv... det jeg ikke skjønner han forstår. Jeg sa jo rett ut at han er akkurat på samme måte og da ble han bare fornærmet. Anonymkode: bb7a6...05f Har du prøvd å si; "Godt innspill, der har vi en uvane. Du, jeg foreslår at vi legger telefonen i gangen hver gang vi spiser? Eller hva?" Kommer protestene da slår jo egen klaging rett tilbake på han selv. Anonymkode: 583db...3ce 6 2
MyMichelle Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 Jeg sliter med mobilen når jeg er på KG… Da mister jeg vettet, og bare leser og leser. Og plutselig er det morgen! Eller formiddag, som nå… Jeg skjønner godt at samboeren synes jeg burde legge vekk mobilen når det er sovetid.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #18 Skrevet 27. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 5.52): Så for n'te gang kom han med sarkastisk stikk om mobilbruken min. Ja jeg bruker mobilen ofte, men det gjør han også. Forskjellen er at han kan sitte å bruke mobilen samtidig som vi spiser middag. Er han blind for eget bruk? Det er liksom hver gang vi snakker om et eller annet så "ja finner du noe svar der nede i telefonen din"? Hvis akkurat jeg tilfeldigvis sitter med mobilen og svarer noen akkurat når han finner ut han skal diskutere noe vi har utsatt hele dagen fordi han selv var opptatt med andre ting (mobil,hobby osv). Så blir han snurt hvis jeg gjør akkurat det samme som han gjør hele tiden selv. Begynner egentlig å miste troen på oss som par, siden vi tydeligligvis ikke kan kommunisere sammen...Flere som sliter med mobilbruken? Anonymkode: bb7a6...05f Du har iaf helt rett i at dere har et samlivsproblem! Et enkelt spørsmål: vil du ut av forholdet? Samlivsbrudd/skilsmisse? Hvis ja - så bare gjør det og slutt å hale det ut. Hvis nei - så ta til deg hva mannen din egentlig sier: han savner å se og prate med kona si uten en mobil imellom. Han bruker sin egen fordi han er ensom i forholdet og finner andre å snakke med på nettet i stedet, eller lese ting andre har skrevet. Det er fort gjort å havne der, men så synes jeg det er SÅ FINT at han tør å klage! Han burde selvsagt heller satt seg ned med deg og sagt det på den måten, men det er ikke lett å finne frem til hva som egentlig føles plagsomt. Men iom at han savner deg og skulle ønske han hadde mer av deg enn det han får, så er det jo et fint utgangspunkt for å ta tak i forholdet og finne tilbake til hverandre. Men da må du også ønske dette. Så tror du bør ta et valg her, og ikke la dette hangle til han bestemmer seg for å gå. Vil ikke du ha noe forhold med han, og heller synes innholdet på mobilen er mer interessant, så kanskje du skal la han gå, så han kan finne seg noen å ha et faktisk forhold til, siden han tydeligvis ønsker det. Det er litt dårlig gjort mot han å bare holde han der om du ikke er interessert i han mer. Så mye mobilbruk er en uting og helt ærlig bare et stymptom på at det er mye galt i forholdet og at nærheten har blitt borte. Kanskje er du sur på han fordi han har rømt til sine hobbyer, og derfor sitter du surt på mobilen hele dagen, og da blir han bare enda surere og setter seg med sin mobil. Begge flyter unna det som trengs - en ekte samtale om står i forholdet. Vil anbefale deg å ta tak i dette, siden du skrev her. Hva du vil gjøre er opp til deg, men det er utvilsomt på tide å enten velge forholdet, eller velge å forlate det. Å holde på slik år etter år er totalt å kaste bort livet. Sier dette av egen erfaring. Det var slik vi satt etter den mest intense småbarnsfasen, etter å ha glidd så langt fra hverandre rett og slett fordi vi ikke var høyest prioritert der noen år. Så fant vi oss selv på hver vår mobil i hver vår ende av huset, og begge klaget på den andres mobilbruk. Tilslutt kom mannen en kveld og sa at han ikke lenger visste hvorfor han var gift med meg, da det eneste han var var barnepasser og handyman i huset. Jeg ble skikkelig overrasket, men jeg ble også innmari glad fordi han savnet meg. Viste seg at jeg også savnet oss, men at ingen av oss visste helt hvordan vi skulle fikse opp i det. Men vi fant ut at det trollig ville hjelpe å legge vekk mobilene, så fikk vi heller sitte tause sammen til vi fant noe å prate om. Det gikk fint, etterhvert fant vi ting å snakke om, og vi fant jo tilbake til hverandre. Nå er vi kjappe med å spørre hverandre hvordan ting går om en havner mye ned i mobilen uten grunn. Så om ikke annet, så har vi nå et tydelig tegn vi begge ser om ikke ting er helt bra, og da er det jo bare å få snakket sammen og ordnet opp i ting Snart 9 års bryllupsdag Kort sagt; dere har ikke et mobilproblem, dere har et samlivsproblem... fiks det siste, så blir det orden på det første også. Evt gå hvert til deres så dere kan sitte på mobilen med god samvittighet i stedet... Anonymkode: 0382e...5c1 1
TheHairyToothfairy Skrevet 27. desember 2022 #19 Skrevet 27. desember 2022 Anbefaler sterkt denne boken. Den gir litt tips og fakta om hvordan man kommer ut av avhengigheten. 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #20 Skrevet 27. desember 2022 Jeg er så glad vi har et avslappet forhold til mobilen. Begge har den med til bordet og det er helt greit. Vi snakker ikke non-stop mens vi spiser. Godt med litt pause. Og er vi ute så må jeg ta bilde av maten såklart , han har ingen problem med det. Og vi har det fint med måten vi er på. Anonymkode: 71c34...a05
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå