AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #41 Del Skrevet 26. desember 2022 Vera skrev (1 minutt siden): Ja jøss..det er en positiv utvikling i det norske helsevesen at man ikke behandler pasienter før man såvidt kan kjenne puls. Din tiltro til behandlende instanser sier meg at du aldri har hatt bruk for dem selv..det er norske helsevesen er et sørgelig skue om dagen - ikke fordi det ikke jobber kompetente behandlere der, men fordi vi ikke har kompetente politikere og byråkrater som skjønner nytten av å ferdigbehandle en pasient. Forebygging virker som et fremmedord for de som kan snu trenden. Men for all del, fortsett denne brannslukkingen - og overproduksjon av ubehandlede pasienter som med all sannsynlighet ender opp som uføretrygdene på grunn av manglende behandling..det svarer seg garantert på sikt for landet. Hoi, der bomma du gitt. Jeg har en kronisk alvorlig psykisk lidelse på 20. året og har hatt mine timer med psykolog, fastlege, psykiater mm siden jeg var 14 år. Kjenner inn og utsiden av psykisk helsevern godt og har sett lidelsesnivået til både dem som har rett på poliklinisk behandling og dem som er innlagt både på akuttpost og i dps sengepost. Jeg tror mange ikke forstår og vet hvor sjuke folk er, det er noe helt annet enn utbrent. Jeg syns dere er kravstore gitt hva alvorlig sykdom fordrer og krever av behandling. Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #42 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hoi, der bomma du gitt. Jeg har en kronisk alvorlig psykisk lidelse på 20. året og har hatt mine timer med psykolog, fastlege, psykiater mm siden jeg var 14 år. Kjenner inn og utsiden av psykisk helsevern godt og har sett lidelsesnivået til både dem som har rett på poliklinisk behandling og dem som er innlagt både på akuttpost og i dps sengepost. Jeg tror mange ikke forstår og vet hvor sjuke folk er, det er noe helt annet enn utbrent. Jeg syns dere er kravstore gitt hva alvorlig sykdom fordrer og krever av behandling. Anonymkode: c3403...7f9 Det er ikke utbrenthet ts snakker om hvis du tror det. Anonymkode: 53eb1...2d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. desember 2022 #43 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hoi, der bomma du gitt. Jeg har en kronisk alvorlig psykisk lidelse på 20. året og har hatt mine timer med psykolog, fastlege, psykiater mm siden jeg var 14 år. Kjenner inn og utsiden av psykisk helsevern godt og har sett lidelsesnivået til både dem som har rett på poliklinisk behandling og dem som er innlagt både på akuttpost og i dps sengepost. Jeg tror mange ikke forstår og vet hvor sjuke folk er, det er noe helt annet enn utbrent. Jeg syns dere er kravstore gitt hva alvorlig sykdom fordrer og krever av behandling. Anonymkode: c3403...7f9 Jeg bomma ikke, jeg ser jeg traff full blink. Som du sier selv; DU har fått all hjelpen du trenger. Alle andre er mindre alvorlig syke - enn deg. I følge deg. Derfor har de ikke samme krav på hjelp som deg. I følge deg. Jeg tror du mangler innsikt til å forstå at alle ikke følger samme mønster som deg i din sykdom. De som tar selvmord - er det de som topper statistikken for hjelp innen psykiatri? Nei. Vil du betegne dem som alvorlig syke siden de ikke har vært innlagt eller mottatt hjelp i tide? Om du virkelig har innsikt og kunnskap om psykisk helse, råder jeg deg til å lese hovedinnlegget en gang til. Du burde ha kunnskap nok til å forstå at en som har slitt psykisk - også er mer utsatt for å slite psykisk på et senere tidspunkt i livet - når livet tar noen saltoer. Du burde også klare å lese faresignalene Ts lister opp - endret søvnmønster, endret apetitt, vekttap, følelse av å ikke klare hverdagen, motløshet, følelse av at livet rakner..hvor mange tegn trenger du for å forstå at dette dreier seg om noe annet enn utbrenthet? Forøvrig burde utbrenthet også behandles med største alvor - for jeg regner med at du er innforstått med hva utbrenthet kan føre til. Lettere å jobbe forebyggende - enn behandlende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #44 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke utbrenthet ts snakker om hvis du tror det. Anonymkode: 53eb1...2d9 Hva mener du hun viser til med sine symptom? Ikke noe som kvalifiserer til dps eller innleggelse 🙂 Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. desember 2022 #45 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hva mener du hun skal forvente av behandling gitt symptombilde? Anonymkode: c3403...7f9 Jeg mener det er tullete å skule vurdere «symptombilde» basert på tre avsnitt skrevet anonymt på internett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #46 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du hun viser til med sine symptom? Ikke noe som kvalifiserer til dps eller innleggelse 🙂 Anonymkode: c3403...7f9 Kan du kutte ut den totalt malplasserte smilefjeset? Anonymkode: 53eb1...2d9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #47 Del Skrevet 26. desember 2022 Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Jeg mener det er tullete å skule vurdere «symptombilde» basert på tre avsnitt skrevet anonymt på internett. Men hvordan skal vi gi råd og si noe til ts om vi ikke skal forholde oss til det hun skriver med gjette og lage oss ulike forestillinger om er annet scenario enn det hun skisserer? Spør igjen: hva mener du hun skal forvente girt symptomene hun presenterer? Overskriften henger ikke på greip med innhold og beskrivelse av sykdomsnivå. Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #48 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan du kutte ut den totalt malplasserte smilefjeset? Anonymkode: 53eb1...2d9 DET velger jeg vel selv om og hvordan jeg ønsker å bruke smilefjes eller ei. Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #49 Del Skrevet 26. desember 2022 Vera skrev (10 minutter siden): Jeg bomma ikke, jeg ser jeg traff full blink. Som du sier selv; DU har fått all hjelpen du trenger. Alle andre er mindre alvorlig syke - enn deg. I følge deg. Derfor har de ikke samme krav på hjelp som deg. I følge deg. Jeg tror du mangler innsikt til å forstå at alle ikke følger samme mønster som deg i din sykdom. De som tar selvmord - er det de som topper statistikken for hjelp innen psykiatri? Nei. Vil du betegne dem som alvorlig syke siden de ikke har vært innlagt eller mottatt hjelp i tide? Om du virkelig har innsikt og kunnskap om psykisk helse, råder jeg deg til å lese hovedinnlegget en gang til. Du burde ha kunnskap nok til å forstå at en som har slitt psykisk - også er mer utsatt for å slite psykisk på et senere tidspunkt i livet - når livet tar noen saltoer. Du burde også klare å lese faresignalene Ts lister opp - endret søvnmønster, endret apetitt, vekttap, følelse av å ikke klare hverdagen, motløshet, følelse av at livet rakner..hvor mange tegn trenger du for å forstå at dette dreier seg om noe annet enn utbrenthet? Forøvrig burde utbrenthet også behandles med største alvor - for jeg regner med at du er innforstått med hva utbrenthet kan føre til. Lettere å jobbe forebyggende - enn behandlende. Jeg har lagt i fra fått VIP på dps. Jeg fikk i årevis og hanglet og benyttet meg av fastlege og den rekkefølgen av behandling som følger av lettere symptom som ts på alle måter beskriver. Var hun akutt suicidal med konkrete selvmordsplaner innen kort tid må hun skrive det, så vil jeg gi andre råd. Da kreves akutt innleggelse. Hele poenget mitt er at jeg ikke tror dere som mener ts bør bæres inn i psykiatrien gitt beskrivelser av symptom mye mulig ikke har innsikt i hvor syke folk som er innlagt er. Og nei, du traff ikke blink. Påstanden og hypotesen sin var stikk motsatt av virkeligheten og min historie. Anonymkode: c3403...7f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #50 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvordan skal vi gi råd og si noe til ts om vi ikke skal forholde oss til det hun skriver med gjette og lage oss ulike forestillinger om er annet scenario enn det hun skisserer? Spør igjen: hva mener du hun skal forvente girt symptomene hun presenterer? Overskriften henger ikke på greip med innhold og beskrivelse av sykdomsnivå. Anonymkode: c3403...7f9 Det er absolutt sammenheng mellom overskrift og innhold. Det er du som bagatelliserer grovt. Anonymkode: 53eb1...2d9 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #51 Del Skrevet 26. desember 2022 Spør igjen: hva mener du hun bør forvente av behandling og ventetid på hjelp gitt symptombeskrivelse? Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #52 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hele poenget mitt er at jeg ikke tror dere som mener ts bør bæres inn i psykiatrien gitt beskrivelser av symptom mye mulig ikke har innsikt i hvor syke folk som er innlagt er. Men slutt å bruke sånne utrykk som «bæres inn i psykiatrien». Hva faen?! Noe så nedlatende og unødvendig! Anonymkode: 53eb1...2d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #53 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er absolutt sammenheng mellom overskrift og innhold. Det er du som bagatelliserer grovt. Anonymkode: 53eb1...2d9 Vet du hva alvorlig psykisk sykdom er i kontrast til ts sine beskrivelser av sykdom? Anonymkode: c3403...7f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #54 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet du hva alvorlig psykisk sykdom er i kontrast til ts sine beskrivelser av sykdom? Anonymkode: c3403...7f9 Ja, så absolutt. TS bør tas på alvor og få hjelp nå, selv om det ikke er snakk om psykose eller mani. Å avspise med «snakk med ei venninne, mental helse, eller ta seg sammen, er IKKE greit. TS trenger noe mer. Anonymkode: 53eb1...2d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #55 Del Skrevet 26. desember 2022 Og som sagt: andre steder ville ts blitt prioritert, fordi hun har barn å ta seg av! Derfor må hun prøve igjen å få hjelp før det blir enda verre. Anonymkode: 53eb1...2d9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 26. desember 2022 #56 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvordan skal vi gi råd og si noe til ts om vi ikke skal forholde oss til det hun skriver med gjette og lage oss ulike forestillinger om er annet scenario enn det hun skisserer? Anonymkode: c3403...7f9 Ts skriver hun sliter og lurer på hvor hun kan få hjelp. Da kan man svare på det hun spør om (hvor hun kan få hjelp) eller la være å svare i det helle tatt. TS har ikke spurt om en meningsløs diagnostisering basert på noen få linjer skrevet i det som føltes som en håpløs situasjon. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Spør igjen: hva mener du hun skal forvente girt symptomene hun presenterer? Overskriften henger ikke på greip med innhold og beskrivelse av sykdomsnivå. Anonymkode: c3403...7f9 TS er ikke en profesjonell behandler som har skrevet en korrekt avhandling, men en fortvila person som har bedt om hjelp. Når folk er fortvilede kan det være vanskelig å få med all informasjon eller vitte hva som er relevant (jeg synes forsovet TS sitt innlegg ga full mening), men det at du tolker et kort innlegg den ene eller andre måten betyr ganske litte. TS skriver at hun sliter, da synes jeg vi skal tro henne på det og ikke komme med uvitende belæring om hennes helse tilstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. desember 2022 #57 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har lagt i fra fått VIP på dps. Jeg fikk i årevis og hanglet og benyttet meg av fastlege og den rekkefølgen av behandling som følger av lettere symptom som ts på alle måter beskriver. Var hun akutt suicidal med konkrete selvmordsplaner innen kort tid må hun skrive det, så vil jeg gi andre råd. Da kreves akutt innleggelse. Hele poenget mitt er at jeg ikke tror dere som mener ts bør bæres inn i psykiatrien gitt beskrivelser av symptom mye mulig ikke har innsikt i hvor syke folk som er innlagt er. Og nei, du traff ikke blink. Påstanden og hypotesen sin var stikk motsatt av virkeligheten og min historie. Anonymkode: c3403...7f9 Historien din endrer seg jo? I forrige innlegg hadde du benyttet deg av psykolog osv helt fra 14-års alder. Igjen understreker du poenget, om ditt siste innlegg stemmer - du gikk i åresvis og hanglet, FØR du fikk adekvat hjelp. Tror du historikken din på 20 år innen psykiatrisk hjelp med innleggelser osv, muligens ville ha blitt forkortet om du fikk hjelp når du trengte den? Ser du hensikten med tidlig hjelp? Jeg ser forøvrig ingen som mener Ts bør bæres inn i psykiatrien - jeg ser tvert i mot mennesker som etterlyser bedre tilbud for raskere tilbakeføring i samfunnet. Raskere hjelp = større sannsynlighet for tilfriskning. At det er de sykeste av de syke som legges inn - sier vel litt om hvordan det helseetaten har feilet? Jeg er temmelig sikker på at en ganske stor prosentandel av dem som har endt opp alvorlig psykisk syke - kunne hatt et enklere forløp om de fikk raskere hjelp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #58 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, så absolutt. TS bør tas på alvor og få hjelp nå, selv om det ikke er snakk om psykose eller mani. Å avspise med «snakk med ei venninne, mental helse, eller ta seg sammen, er IKKE greit. TS trenger noe mer. Anonymkode: 53eb1...2d9 Hva mener du hun trenger ut fra retningslinjene i norsk psykisk helsevern? Jeg har foreslått ny kontakt med fastlege for samtale og ny mer informssjonsrik henvendelse og ellers henvende seg til andre hun kan snakke med, som er bevist som en gid vei til sympromlette. Hun kan også forespørre ssri hos fastlege som er en del av førstelinjetjenestebehandlingen. Virker ikke dette må man se om hun skal rettighetsvurderes til dps, som er nivået over. Anonymkode: c3403...7f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #59 Del Skrevet 26. desember 2022 Vera skrev (2 minutter siden): Historien din endrer seg jo? I forrige innlegg hadde du benyttet deg av psykolog osv helt fra 14-års alder. Igjen understreker du poenget, om ditt siste innlegg stemmer - du gikk i åresvis og hanglet, FØR du fikk adekvat hjelp. Tror du historikken din på 20 år innen psykiatrisk hjelp med innleggelser osv, muligens ville ha blitt forkortet om du fikk hjelp når du trengte den? Ser du hensikten med tidlig hjelp? Jeg ser forøvrig ingen som mener Ts bør bæres inn i psykiatrien - jeg ser tvert i mot mennesker som etterlyser bedre tilbud for raskere tilbakeføring i samfunnet. Raskere hjelp = større sannsynlighet for tilfriskning. At det er de sykeste av de syke som legges inn - sier vel litt om hvordan det helseetaten har feilet? Jeg er temmelig sikker på at en ganske stor prosentandel av dem som har endt opp alvorlig psykisk syke - kunne hatt et enklere forløp om de fikk raskere hjelp. Hvor skulle man gjort av de sykeste syke om de ikke ble tilbudt å legges inn? Jeg gikk på BUP som ungdom pga alvorlig depresjon med suicidale trekk. Som voksen benyttet jeg meg av fastlege, ssri og alt som tilbys først før man iverksetter noe annet om det ikke er akutt. Og nei, i mitt tilfelle ville ikke tidligere behandling ført til bedring da sykdommen er kronisk og dessverre må behandles hele livet. Jeg er helt enig i at dps skulle hatt større kapasitet! Sorry at jeg ikke har skrevet at jeg samtykker med deg og dere der. Leste over innleggene mine nå og er lei for at jeg skippa det innlysende. Blir ungene mine sjuke vil jeg selvsagt være trist og bekymret om de må hangle i en evighet. Jeg forsøkte å gi råd ut fra ts sin situasjon og hvordan dagens regelverk og kapasitet er. Da må man bare samarbeide med de tjenestene man har og tilbudene man får, den er den raskeste veien til hjelp dessverre. Anonymkode: c3403...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. desember 2022 #60 Del Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du hun trenger ut fra retningslinjene i norsk psykisk helsevern? Jeg har foreslått ny kontakt med fastlege for samtale og ny mer informssjonsrik henvendelse og ellers henvende seg til andre hun kan snakke med, som er bevist som en gid vei til sympromlette. Hun kan også forespørre ssri hos fastlege som er en del av førstelinjetjenestebehandlingen. Virker ikke dette må man se om hun skal rettighetsvurderes til dps, som er nivået over. Anonymkode: c3403...7f9 SSRI misbruket her til lands må snart ta en slutt. Det var aldri meningen at medikament skulle erstatte behandling. Medikamentet skulle være tilleggsbehandling til terapi. Hva skjer når man propper en pasient full av SSRI - og ønsker lykke til? Det samme som skjer når en med alvorlig fedme får innvilget slankeoperasjon. Man har behandlet symptomet, ikke årsaken. Hva skjer når man kun behandler et symptom? Man får symptomlindring for en stund..så dukker jammen årsaken opp etterhvert på nytt. Man skulle tro det var barnelærdom. Men nei, det enkleste er å ikke ferdigbehandle pasienten..mer økonomisk i et kortsiktig perspektiv. Og politikere og byråkrater har som kjent kortsiktig perspektiv på det meste. Synd at du som sier du kjenner systemet - så hardnakket beskytter systemet. Som burde ha hjulpet deg da du var 14 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå