Gå til innhold

Hva gjør jeg hvis jeg trenger psykisk helsehjelp akutt i disse juletider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Julen og tiden frem mot nyttår er ganske vanskelig for meg. Jeg har slitt med psyken tidligere og dratt jevnlig til psykolog for 4 år tilbake. De siste 4 årene har mye skjedd, jeg giftet meg, fikk barn, flyttet fra leilighet og hus. Og hele den perioden har jeg jobbet mye, ikke fått tid til å tenke meg om. Og nå er ting veldig vanskelig igjen, på flere plan: jobb, ekteskap og alt annet går imot meg. Jeg har det vanskelig nå. Juleferien er ekstra vond fordi jeg er hjemme og må møte problemene mine daglig. Det er så ille at jeg har mistet matlyst og sliter med søvn. Har gått ned 5-6 kg ufrivillig de siste månedene. 

Jeg har vært i kontakt med fastlegen for 4 måneder tilbake og vært åpen om problemene mine. Hun sendte henvisning til DPS og derfra fikk jeg beskjed om at jeg var for ressurssterk og ikke trengte psykisk helsehjelp. De henviste meg til rask psykisk helsehjelp som er lavterskel tilbud i kommunen. Problemet er at min kommune ikke har tilbudet rask psykisk helsehjelp. De ba meg sende inn en søknad og der hadde de flere ukers behandlingstid. Der fikk jeg til svar at de ikke har kapasitet til å hjelpe meg og at de må prioritere mer alvorlige saker. Utfordringen min er at jeg fremstår som såkalt ressurssterk fordi jeg har lang utdanning, er i fulltidsjobb og har familie (mann og barn). Men sannheten er at jeg henger i en tynn tråd og vet ikke hvordan jeg skal holde ting gående. Det er så ille at jeg har angst og klump i magen hele tiden. Jeg greier snart ikke mer og er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Jeg merker det etter julekvelden i dag at jeg er på gråten, og er utrolig sliten av å spille perfekt, når jeg egentlig er helt ødelagt inni meg. 

Hva gjør jeg nå? Hjertet mitt banker helt vilt og jeg greier ikke mer. Må jeg bli langtidssykemeldt og helt utbrent før jeg får hjelp? Er ikke poenget med psykisk helsehjelp og hjelpe folk mens de enda kan reddes? Må påpeke at man ikke automatisk er veldig ressurssterk bare fordi man har tilsynelatende god jobb, utdanning og familie. Jeg sliter både på jobb og med ekteskapet, det er så ille at begge deler gjør meg syk. Nå har jeg kommet til et punkt der det må skje noe nå, ellers vil jeg ikke greie mer. 

Hva gjør jeg for å få hjelp? Hvordan tilbud finnes det for såkalt ressursterke som meg? Jeg er fremdeles ikke så ressurssterk at jeg har råd til privat psykolog. Pengene strekker rett og slett ikke til der.

Anonymkode: d9569...3d2

For mange år siden var jeg suicidal og søkte på nettet om hvordan jeg mest smertefritt og hurtigst kunne dø. Dette skjedde i romjulen og jeg var alene hjemme. Jeg hadde bestemt meg, men var allikevel redd. Derfor dro jeg umeldt til legevakta og sa jeg må ha hjelp NÅ. De hadde ikke tid til meg, men tok meg allikevel inn og så til meg ved jevne mellomrom. De tilkalte en lege som hadde bakvakt og da den legen kom så brukte hun nesten 3 timer på å snakke med meg.

Jeg er evig takknemlig for denne hjelpen og dro hjem mye lettere til sinns enn før jeg kom. Legen hjalp meg såpass mye at jeg orket å reise på jobb og resten av jul og nyttår var en del lettere.

De fleste legevakter har bakvakt, så rett og slett bare reis dit om du må ha hjelp.

Anonymkode: 909cd...63a

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innsikten skrev (26 minutter siden):

Jeg var ganske tydelig med fastlegen min og hun skrev en god henvisning. Men jeg tror DPS operer med en del kriterier som innebærer at man er uten jobb/langtidssyke/for syke til å være i arbeid, ingen familie eller nettverk og at man virkelig er på skråplanet. DPS her har lite kapasitet virker det som, og da må de prioritere de som trenger hjelpen mest. Sånne som meg havner bakerst i køen, det er lite fokus på å hjelpe folk som «fungerer»

Det er forbanna synd.

Per idag, pga kutt og nedbemanninger, opererer den psykiske helsetjenesten med å slukke branner, ikke etter å få folk inn tidlig nok til at de kan behandle de før de blir så syke at de blir en kasteball i systemet...

Har kommunen din en Frisklivs-sentral?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innsikten
Bålkaffe skrev (1 time siden):

Det er forbanna synd.

Per idag, pga kutt og nedbemanninger, opererer den psykiske helsetjenesten med å slukke branner, ikke etter å få folk inn tidlig nok til at de kan behandle de før de blir så syke at de blir en kasteball i systemet...

Har kommunen din en Frisklivs-sentral?

Ja, kommunen har Frisklivs - Sentral 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsikten skrev (4 timer siden):

Jeg var ganske tydelig med fastlegen min og hun skrev en god henvisning. Men jeg tror DPS operer med en del kriterier som innebærer at man er uten jobb/langtidssyke/for syke til å være i arbeid, ingen familie eller nettverk og at man virkelig er på skråplanet. DPS her har lite kapasitet virker det som, og da må de prioritere de som trenger hjelpen mest. Sånne som meg havner bakerst i køen, det er lite fokus på å hjelpe folk som «fungerer»

Tror ulike DPS’er opererer litt forskjellig ut ifra kapasitet. Her har jeg aldri blitt avvist, og jeg er i grunn ganske ressurssterk. De prioriterer de som kan reddes før de havner utenpå. De aller sykeste blir henvist til lavterskel tilbud hos kommunen. Og jeg bor i en stor by.

Jeg tror jeg har vært inn og ut av DPS hele tre ganger siden 2017, to ulike DPS’er i byen. De to første gangene jeg gikk der, var jeg student og gikk der for støttesamtaler hos en psykiatrisk sykepleier. Fikk gå der så lenge jeg trengte.

Nå går jeg i ren behandling for PTSD hos psykolog. Har alltid hatt symptomer (utsatt for seksuelle overgrep og emosjonell vold som barn), men plagene har aldri gått utover funksjonsevnen min. Helt til da jeg opplevde to nye livshendelser på litt over 1 år (selvmord i nær familie), og at jeg (havnet i et forhold der jeg ble kontrollert og underkuet), da kræsja det fullstendig.

Nå går jeg på AAP, men vil likevel si at jeg er ressurssterk - fordi jeg har høyere utdanning, nettverk og driver med frivillig arbeid en gang i mnd. Er bare at jeg ikke er i jobb p.d.d. Definisjonen av ressurssterk er kanskje individuelt.

Anonymkode: f4564...01c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den proaktive hjelpen er noe man faktisk står til ansvar for selv..

Hvorfor er det så mange mennesker som ikke tar et aktivt valg om god/grei egenhelse, for deretter å gå til angrep på helsevesenet for at de ikke får hjelp? 

Hva sier det om en voksen person som ikke evner å ta et eget aktivt valg om god egenhelse, er det da flere andre ting med dette mennesket som skurrer? 

Ser det igjen og igjen, mennesker som påtar seg forpliktelser de ikke er voksne nok til å påta seg. Går dine egne valg utover din livskvalitet så må du trappe ned, gå ned i stilling, ny stilling som ikke har så mye ansvar osv osv.. 

Anonymkode: aa0f9...392

Det sier vel at man er syk…. Både mennesker med mentale og fysiske problemer kan trenge hjelp for å fikse god helse. Det er derfor vi har et helsevesen som kan hjelpe med det heldigvis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsikten skrev (4 timer siden):

Ja, kommunen har Frisklivs - Sentral 

Der kan de ha tilbud om samtaler med noen, du bør sjekke ut det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Julen og tiden frem mot nyttår er ganske vanskelig for meg. Jeg har slitt med psyken tidligere og dratt jevnlig til psykolog for 4 år tilbake. De siste 4 årene har mye skjedd, jeg giftet meg, fikk barn, flyttet fra leilighet og hus. Og hele den perioden har jeg jobbet mye, ikke fått tid til å tenke meg om. Og nå er ting veldig vanskelig igjen, på flere plan: jobb, ekteskap og alt annet går imot meg. Jeg har det vanskelig nå. Juleferien er ekstra vond fordi jeg er hjemme og må møte problemene mine daglig. Det er så ille at jeg har mistet matlyst og sliter med søvn. Har gått ned 5-6 kg ufrivillig de siste månedene. 

Jeg har vært i kontakt med fastlegen for 4 måneder tilbake og vært åpen om problemene mine. Hun sendte henvisning til DPS og derfra fikk jeg beskjed om at jeg var for ressurssterk og ikke trengte psykisk helsehjelp. De henviste meg til rask psykisk helsehjelp som er lavterskel tilbud i kommunen. Problemet er at min kommune ikke har tilbudet rask psykisk helsehjelp. De ba meg sende inn en søknad og der hadde de flere ukers behandlingstid. Der fikk jeg til svar at de ikke har kapasitet til å hjelpe meg og at de må prioritere mer alvorlige saker. Utfordringen min er at jeg fremstår som såkalt ressurssterk fordi jeg har lang utdanning, er i fulltidsjobb og har familie (mann og barn). Men sannheten er at jeg henger i en tynn tråd og vet ikke hvordan jeg skal holde ting gående. Det er så ille at jeg har angst og klump i magen hele tiden. Jeg greier snart ikke mer og er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Jeg merker det etter julekvelden i dag at jeg er på gråten, og er utrolig sliten av å spille perfekt, når jeg egentlig er helt ødelagt inni meg. 

Hva gjør jeg nå? Hjertet mitt banker helt vilt og jeg greier ikke mer. Må jeg bli langtidssykemeldt og helt utbrent før jeg får hjelp? Er ikke poenget med psykisk helsehjelp og hjelpe folk mens de enda kan reddes? Må påpeke at man ikke automatisk er veldig ressurssterk bare fordi man har tilsynelatende god jobb, utdanning og familie. Jeg sliter både på jobb og med ekteskapet, det er så ille at begge deler gjør meg syk. Nå har jeg kommet til et punkt der det må skje noe nå, ellers vil jeg ikke greie mer. 

Hva gjør jeg for å få hjelp? Hvordan tilbud finnes det for såkalt ressursterke som meg? Jeg er fremdeles ikke så ressurssterk at jeg har råd til privat psykolog. Pengene strekker rett og slett ikke til der.

Anonymkode: d9569...3d2

Hvilken hjelp som er tilgjengelig varierer dessverre veldig ut i fra hvor du bor. 

For akutt hjelp kan du kontakte legevakten. Jeg ville anbefale deg å forsete å snake med legen din, fastlegene skal kunne fungere som et samtaletilbud. Det er dessverre ikke alle leger som einer seg til det, men det kan hjelper, så prøv å snakke og om ikke det hjelper så be han sende en ny henvisning. Frisk liv sentraler skal også ha mye bra å tilby, så prøv å kontakte de.

Jeg vil også anbefale deg å snake med legen om mulighetene for en sykemelding, det er hjelper ikke noen om du venter til du er så syk det er mulig å være før du ber om sykemelding. Det høres ut som du er syk, og da er det bra for alle parter om du prøver å ta litt tid for deg selv og hvile. Det er derfor vi har ordningen ❤️ Så er det også mulig en sykemelding vil få neste henvisning litt mer alvorlig ut (jeg vet ikke om det alltid fungerer slik, men det er min erfaring). 

Du skriver ikke hva som er problemet i ekteskapet, men nevner at du er lei av og spile perfekt. Jeg vet ikke hvordan akkurat din partner er, men på generelt grunnlag vil jeg si at de aller fleste tar mer hensyn om man er ærlige med de. Så vill også prøve å være ærlig og åpen med partner er og familie, om du greier det.  Det er ikke sikkert de ønsker eller forventer at du skal være så perfekt som du tror. 

Familievern kontoret tilbyr også gratis samtaler for par, du kan også gå dit alene i begynnelsen. Det er ikke et sted hvor de kan behandle alle problemene dine, men du skriver at du sliter i forholdet og de kan hjelpe deg med å snake med partner om problemene. 

Lyke til, du kommer til å få det bedre selv om det er tungt akkurat nå.

Anonymkode: 3600e...e55

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du oppfyller bare ikke kriteriene for akutt psykisk helsehjelp, hverken i jula eller ellers. Og det skal du være glad for. Det er dessverre normalt å slite, normal å være deprimert deler av livet mm. Du kan forsøke å be fastlege sende en grundigere henvisning med mer informasjon. Utover det er det eventuelt å gå privat eller å finne andre instanser enn psykiatrien å snakke med.

Anonymkode: c3403...7f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Sier du det samme om mennesker som får kreft, hjertesykdom og andre somatiske tilstander? 
Et så lite medmenneskelig og lite empatisk innlegg har jeg ikke lest på lenge. Så skammelig av deg. 

Anonymkode: b60b3...ea8

Altså: hun HAR ikke en psykisk belastning som kan sammenlignes med sykdomsnivået av kreft. Smådepresjoner, vanskelige livshendelser og at livet innimellom har dype daler og behov for samtaler, at man kjenner seg utbrent mm. Alt er dessverre en del av normalen og ikke regnet som akutt. Psykisk helsevern er kjappe normalt sett til å rettighetsvurdere og behandle psykisk sykdom som er vurdert til å være dette du sammenligner med somatiske tilstander som krever stor behandling og sykehusinnleggelser. Du får ikke innleggelse i somatikken av alle somatiske belastninger, sånn er det også med psykisk helsevern. Så er det både i somatikken og psykiatrien tilfeller hvor enkelte syke faller gjennom og ikke for nødvendig og raskt nok behandling. Disse er unntakene og lite å fremme som grunn for at en selv er dårlig behandlet ved å ikke få akutt hjelp. Veit dette er hard kost for mange. Men sånn er systemet og det er i det store og hele fungerende. så må man prise seg lykkelig over at man ikke har en alvorlig psykisk lidelse som krever akutt innleggelse i julen. Venninner, fastlege mm kan brukes som samtalepartnere for å overkomme en kneik. Privat psykolog kan og det. Det er helt ok å kjøpe seg behandling for plager og det er ingen menneskerett at staten skal behandle hver en dump gratis og akutt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er hårreisende hvordan dere trivialiserer ts’ plager som noe en prest, venninne eller en gjøk på Mental helses telefon kan ta seg av med en liten prat. 

Anonymkode: 53eb1...2d9

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Synes det er hårreisende hvordan dere trivialiserer ts’ plager som noe en prest, venninne eller en gjøk på Mental helses telefon kan ta seg av med en liten prat. 

Javel. Hvordan katalogiserer du ts sine plager på en søvoelighetssksøa i forhold til kapasiteten i norsk psykisk helsevern og i forhold til kroniske, tunge diagnoser som på alle måter etisk og behovsmessig skal komme foran i køen? Mild og moderat depresjon skal behandles i førstelinjetjenesten med samtale her eller dette i kombinasjon med antidepressiva. Alvorlig depresjon har hun ikle basert på nevnte symptom. Eller ikke alvorlige blir skurr innlagt i julen med mindre de er ting og dysfungerende deprimert med suicidal akutt atferd eller psykose. Hva mener du mennesker som hi skal berettige seg til å forvente av staten? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Javel. Hvordan katalogiserer du ts sine plager på en søvoelighetssksøa i forhold til kapasiteten i norsk psykisk helsevern og i forhold til kroniske, tunge diagnoser som på alle måter etisk og behovsmessig skal komme foran i køen? Mild og moderat depresjon skal behandles i førstelinjetjenesten med samtale her eller dette i kombinasjon med antidepressiva. Alvorlig depresjon har hun ikle basert på nevnte symptom. Eller ikke alvorlige blir skurr innlagt i julen med mindre de er ting og dysfungerende deprimert med suicidal akutt atferd eller psykose. Hva mener du mennesker som hi skal berettige seg til å forvente av staten? 

Ts får INGEN hjelp og er i ferd med å rakne helt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

* heller ikke alvorlig deprimerte blir akutt innlagt i julen med mindre de er tungt deprimert…

Beklager skrivefeil, det gikk for fort i svingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts får INGEN hjelp og er i ferd med å rakne helt. 

Jo. Hun har en fastlege som har fulgt prosedyrer ved pasientens beskrivelse av symptom. Henvist til dps og de har rerrighetsvurdert henne til ikke behovstrengende ut fra kravene til symptombelastning i behandling i 2.linjetjenesten. De har deretter fulgt retningslinjer og henvist til kommunalt tilbud. Disse har vurdert henne til å stå bakerst i køen i forhold til symptombildet til andre søkere. Ts sin neste handling i ivaretakelse av egen helse er å kontakte fastlege igjen og eventuelt diskutere behov for sykemelding da symptomene hun beskriver heller mer mot utbrenthet enn akutt alvorlig depresjon. Helsevesenet har behandler henne etter norsk lov og retningslinjene de skal følge. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tror ingen av oss har trivialisert noenting.

Vi har forsøkt å komme med alternativer når DPS ikke tar henne inn og kommunen ikke har godt nok tilbud.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Hun har en fastlege som har fulgt prosedyrer ved pasientens beskrivelse av symptom. Henvist til dps og de har rerrighetsvurdert henne til ikke behovstrengende ut fra kravene til symptombelastning i behandling i 2.linjetjenesten. De har deretter fulgt retningslinjer og henvist til kommunalt tilbud. Disse har vurdert henne til å stå bakerst i køen i forhold til symptombildet til andre søkere. Ts sin neste handling i ivaretakelse av egen helse er å kontakte fastlege igjen og eventuelt diskutere behov for sykemelding da symptomene hun beskriver heller mer mot utbrenthet enn akutt alvorlig depresjon. Helsevesenet har behandler henne etter norsk lov og retningslinjene de skal følge. 

Det hjelper litte for pasienten at alle prosedyrer er følgt, når systemet er overfylt og prosedyrene er at det pasienten ikke får noen behandling. Det er ikke hjelp å bli avvist i henhold til prosedyren, synes du ikke selv det er merkelig å kalle avisning for hjelp? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Pippi Lotta skrev (7 minutter siden):

Det hjelper litte for pasienten at alle prosedyrer er følgt, når systemet er overfylt og prosedyrene er at det pasienten ikke får noen behandling. Det er ikke hjelp å bli avvist i henhold til prosedyren, synes du ikke selv det er merkelig å kalle avisning for hjelp? 

Hva mener du hun skal forvente av behandling gitt symptombilde? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg katalogiserer ingen ut i fra et innlegg på kvinneguiden. Det er bare tullete og skule diagnostisere noen basert på to eller tre avsnitt skrevet på internett i en fortvilet situasjon. Synes tonen din er veldig nedlatende, TS er tøff som tar grep og spør om råd! 

Din tro på systemet virker også litt overdrevet, det er ikke sånn at de med tyngst diagnoser alltid blir prioritert (langt i fra). Systemet er helt overfylt og er du for syk risikerer du og bli set på som ikke behandlende (om du krever for mye resurser for å behandle deg). Det er med gjevne mellomrom ansatte i systemet som går ut og snaker om dette selv også, så det er ingen hemmelighet at systemet ikke fungerer heller. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre steder ville ts blitt prioritert nettopp fordi hun har barn og det er viktig at hun skal fungere for dem.  Jeg ville derfor gått tilbake til fastlegen og pusha på en gang til for å komme til spesialisthelsetjenesten eller psykisk helse. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Helsevesenet har behandler henne etter norsk lov og retningslinjene de skal følge. 

Ja jøss..det er en positiv utvikling i det norske helsevesen at man ikke behandler pasienter før man såvidt kan kjenne puls. 

Din tiltro til behandlende instanser sier meg at du aldri har hatt bruk for dem selv..det norske helsevesen er et sørgelig skue om dagen - ikke fordi det ikke jobber kompetente behandlere der, men fordi vi ikke har kompetente politikere og byråkrater som skjønner nytten av å ferdigbehandle en pasient. Forebygging virker som et fremmedord for de som kan snu trenden. 

Men for all del, fortsett denne brannslukkingen - og overproduksjon av ubehandlede pasienter som med all sannsynlighet ender opp som uføretrygdene på grunn av manglende behandling..det svarer seg garantert på sikt for landet. 

Endret av Vera
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...