Gå til innhold

Hva gjør jeg hvis jeg trenger psykisk helsehjelp akutt i disse juletider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Julen og tiden frem mot nyttår er ganske vanskelig for meg. Jeg har slitt med psyken tidligere og dratt jevnlig til psykolog for 4 år tilbake. De siste 4 årene har mye skjedd, jeg giftet meg, fikk barn, flyttet fra leilighet og hus. Og hele den perioden har jeg jobbet mye, ikke fått tid til å tenke meg om. Og nå er ting veldig vanskelig igjen, på flere plan: jobb, ekteskap og alt annet går imot meg. Jeg har det vanskelig nå. Juleferien er ekstra vond fordi jeg er hjemme og må møte problemene mine daglig. Det er så ille at jeg har mistet matlyst og sliter med søvn. Har gått ned 5-6 kg ufrivillig de siste månedene. 

Jeg har vært i kontakt med fastlegen for 4 måneder tilbake og vært åpen om problemene mine. Hun sendte henvisning til DPS og derfra fikk jeg beskjed om at jeg var for ressurssterk og ikke trengte psykisk helsehjelp. De henviste meg til rask psykisk helsehjelp som er lavterskel tilbud i kommunen. Problemet er at min kommune ikke har tilbudet rask psykisk helsehjelp. De ba meg sende inn en søknad og der hadde de flere ukers behandlingstid. Der fikk jeg til svar at de ikke har kapasitet til å hjelpe meg og at de må prioritere mer alvorlige saker. Utfordringen min er at jeg fremstår som såkalt ressurssterk fordi jeg har lang utdanning, er i fulltidsjobb og har familie (mann og barn). Men sannheten er at jeg henger i en tynn tråd og vet ikke hvordan jeg skal holde ting gående. Det er så ille at jeg har angst og klump i magen hele tiden. Jeg greier snart ikke mer og er i ferd med å brenne ut lyset i begge ender. Jeg merker det etter julekvelden i dag at jeg er på gråten, og er utrolig sliten av å spille perfekt, når jeg egentlig er helt ødelagt inni meg. 

Hva gjør jeg nå? Hjertet mitt banker helt vilt og jeg greier ikke mer. Må jeg bli langtidssykemeldt og helt utbrent før jeg får hjelp? Er ikke poenget med psykisk helsehjelp og hjelpe folk mens de enda kan reddes? Må påpeke at man ikke automatisk er veldig ressurssterk bare fordi man har tilsynelatende god jobb, utdanning og familie. Jeg sliter både på jobb og med ekteskapet, det er så ille at begge deler gjør meg syk. Nå har jeg kommet til et punkt der det må skje noe nå, ellers vil jeg ikke greie mer. 

Hva gjør jeg for å få hjelp? Hvordan tilbud finnes det for såkalt ressursterke som meg? Jeg er fremdeles ikke så ressurssterk at jeg har råd til privat psykolog. Pengene strekker rett og slett ikke til der.

Anonymkode: d9569...3d2

• Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevakt på nr 116 117, Kirkens SOS på nr 22 40 00 40, Mental helses hjelpetelefon på nr 116 123 eller 113 dersom det er akutt.

Det er ikke godt å slite sånn i jula da det er mange forventninger til perfeksjon. Jeg håper du får hjelpen og støtten du trenger nå ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innsikten
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ring Mental Helse. 

116 123

Snakk med dem. 

Anonymkode: 514ab...956

Jeg har ringt dem før, men synes ikke det var til stor hjem. Vedkommende som snakket med meg bare bekreftet følelsene mine. Følte det gjorde meg verre.

Nå er jeg ikke anonym lenger. 

Endret av Innsikten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke med ei god venninne kan være like god hjelp. Bare det er noen du føler deg trygg på. 
Veldig skremmende det du skriver her. At det er så vanskelig å få hjelp. Det kan jo trigge mange som sliter, det å vite at en ikke får hjelp om man bukker under. 
For min del er det godt å snakke med gode kollegaer og venner når ting er kjipt. 
Prøv å være tilstede her og nå, og ta dag for dag. Sett av 30 min om dagen til å gruble, og resten av dagen hold deg opptatt med andre ting 

Anonymkode: b147a...678

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringer psykisk team på akutt legevakt på tlf 116117 

Ble innlagt første juledag en gang 

Anonymkode: 4bd4c...e4e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du trenger akutt-hjelp er det legevakt, men det er som regel noe ræl. De kan akutt-innlegge til psykiatrisk akuttpost, men du er neppe syk nok til dette og det kan være en svært skremmende opplevelse og legges dit. 

Har du vurdert å snakke med en prest eller diakon? Man trenger ikke være kristen for å gjøre det og de skal også være utdannet og flinke på å snakke med mennesker. Bare tenkte at de kanskje har tid raskt, siden de gjerne ikke rennes ned på samme måte som psykiatriske tilbud. 

Anonymkode: 2e448...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter prest eller diakon, selvom man ikke er kristen. Hva med online-terap Koster vel det også,  men kanskje rimeligere.

DPS'en tar deg inn om de skjønner at du er i fare for å miste jobb og/eller ikke kan ivareta barna dine.

Anonymkode: 5b3ca...22d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man er til fare for seg selv eller andre så er det dessverre ikke noe akutt hjelp i form av innleggelse i jula som er mulig. 

Det høres ut som du burde henvises til DPS på nytt med en mer grundig henvisning. Har du prøvd det? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den proaktive hjelpen er noe man faktisk står til ansvar for selv..

Hvorfor er det så mange mennesker som ikke tar et aktivt valg om god/grei egenhelse, for deretter å gå til angrep på helsevesenet for at de ikke får hjelp? 

Hva sier det om en voksen person som ikke evner å ta et eget aktivt valg om god egenhelse, er det da flere andre ting med dette mennesket som skurrer? 

Ser det igjen og igjen, mennesker som påtar seg forpliktelser de ikke er voksne nok til å påta seg. Går dine egne valg utover din livskvalitet så må du trappe ned, gå ned i stilling, ny stilling som ikke har så mye ansvar osv osv.. 

Anonymkode: aa0f9...392

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsikten skrev (10 timer siden):

Jeg har ringt dem før, men synes ikke det var til stor hjem. Vedkommende som snakket med meg bare bekreftet følelsene mine. Følte det gjorde meg verre.

Nå er jeg ikke anonym lenger. 

Helt enig med deg.

Husker jeg ringte dem en gang og beskrev at jeg slet med voldsomt angst, og var fortvilet. Om de hadde tips til hva man kunne gjøre.

Svar:

»Nei….det vet ikke jeg? 🤷‍♀️»

Asså……jeg følte meg bare ydmyket og dum etterpå. 

Men ja til deg TS:

Foreløpig kan det virke som du er for frisk ja til akutt hjelp/DPS.

Foreløpig er ikke funksjonsnivået ditt lavt nok til akutt hjelp.

Du må være konkret om du faktisk har akutte suicidale tanker/ønsker/planer - «snart går drt ikke mer» kan bety hva som helst og er oftest er angstrelatert tanke. 

Anonymkode: 4954c...0f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvorfor er det så mange mennesker som ikke tar et aktivt valg om god/grei egenhelse, for deretter å gå til angrep på helsevesenet for at de ikke får hjelp? 

Hva sier det om en voksen person som ikke evner å ta et eget aktivt valg om god egenhelse, er det da flere andre ting med dette mennesket som skurrer? 

Ser det igjen og igjen, mennesker som påtar seg forpliktelser de ikke er voksne nok til å påta seg. Går dine egne valg utover din livskvalitet så må du trappe ned, gå ned i stilling, ny stilling som ikke har så mye ansvar osv osv.. 

Ok, hva mener du med "den proaktive hjelpen" her? Er det noen spesifikke ting du tenker på som du mener at TS skulle ha gjort?

Å søke hjelp i helsevesenet er faktisk en av de proaktive tingene man kan gjøre når man merker at man sliter psykisk.

Til TS:

Enten hjelpetelefonen til Mental Helse 116 123

Sjekk opp om kommunen din har en akutt telefon for psykiatri, eller lignende tilbud.

Det er bra at du innser at du trenger hjelp med å få hodet over vannet, og det er ekstremt synd at DPS avslår ditt rop om hjelp med at du er for ressurssterk. Jeg ville også ha prøvd å be fastlegen om å sende en ny henvisning med bedre forklaring på hvorfor du trenger hjelp og da må du ikke forsøke å downplaye det foran fastlegen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For støtte ringer du mental helses hjelpetelefon.

Ved fare for liv og helse ringer du legevakten eller AMK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innsikten
Bålkaffe skrev (8 minutter siden):

Ok, hva mener du med "den proaktive hjelpen" her? Er det noen spesifikke ting du tenker på som du mener at TS skulle ha gjort?

Å søke hjelp i helsevesenet er faktisk en av de proaktive tingene man kan gjøre når man merker at man sliter psykisk.

Til TS:

Enten hjelpetelefonen til Mental Helse 116 123

Sjekk opp om kommunen din har en akutt telefon for psykiatri, eller lignende tilbud.

Det er bra at du innser at du trenger hjelp med å få hodet over vannet, og det er ekstremt synd at DPS avslår ditt rop om hjelp med at du er for ressurssterk. Jeg ville også ha prøvd å be fastlegen om å sende en ny henvisning med bedre forklaring på hvorfor du trenger hjelp og da må du ikke forsøke å downplaye det foran fastlegen.

Jeg var ganske tydelig med fastlegen min og hun skrev en god henvisning. Men jeg tror DPS operer med en del kriterier som innebærer at man er uten jobb/langtidssyke/for syke til å være i arbeid, ingen familie eller nettverk og at man virkelig er på skråplanet. DPS her har lite kapasitet virker det som, og da må de prioritere de som trenger hjelpen mest. Sånne som meg havner bakerst i køen, det er lite fokus på å hjelpe folk som «fungerer»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Innsikten
Embla Othea skrev (3 minutter siden):

For støtte ringer du mental helses hjelpetelefon.

Ved fare for liv og helse ringer du legevakten eller AMK.

Hva er AMK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakten og henvisning derfra til Rask Respons, eller noe tilsvarende innen psykisk helsehjelp i din kommune 

Anonymkode: f3f53...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier du det samme om mennesker som får kreft, hjertesykdom og andre somatiske tilstander? 
Et så lite medmenneskelig og lite empatisk innlegg har jeg ikke lest på lenge. Så skammelig av deg. 

Anonymkode: b60b3...ea8

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...