Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har i år valgt å være alene på julaften. Bor alene i en leilighet med huseieren i samme hus. I går bestemte jeg meg for å dra ut alene i dag og på kino i morgen, men når det kommer til stykket så feiger jeg ut. Kan noen komme med noe oppmuntrende motivasjon/råd for å ikke stenge meg helt inne? Hadde gledet meg til å gjøre disse små tingene, til tross for at jeg er alene..

Hadde også kjøpt inn middag for å kose meg med i dag. Ikke typisk julemiddag, men noe jeg syntes var helt greit å lage alene... Men jeg tørr nesten ikke å bevege meg i leiligheten i frykt for at huseieren skal høre at jeg er hjemme. På en dag som dette liksom. De skjønner sikkert at jeg er alene tenker jeg (leiligheten er ganske liten). Håper ikke at de synes synd i meg, og tenker mye på om hva folk tenker om meg/sier om meg hvis de finner ut at jeg er alene liksom.. 

Det er ikke slik at jeg ikke har noen å feire med, jeg har bare valgt å være alene, men føler at få vil skjønne det.. eller akseptere det, på en måte. Er redd for om noen skal spørre om årsaker til at jeg valgte å være alene for eksempel, for det er ikke noe jeg er interessert i å svare på, men samtidig føler at jeg må! Er veldig sjenert og usikker på meg selv.. 

Hva skal jeg si om noen spør liksom? Føler "nei det har du ikke noe med" blir så guffent svar, haha.... Vil ikke være helt The Grinch. 

Det er vanskelig å være "rar" :S

Anonymkode: cfebc...200

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis noen spør så si at i år har det skjedd noe som gjorde at du ikke ville feire vanlig jul, fordi du var redd at juletradisjoner skulle bli for alltid preget av vonde minner og ødelagt. At du er tilfreds med ditt valg og er veldig fornøyd, og ser heller frem til neste jul når alt er på avstand. Men du ønsker alle andre en god jul. 

Anonymkode: 8df9f...16b

Skrevet

Slapp av. Disse problemene fins ikke. Folk er ikke så interessert i hva andre gjør og hvorfor. Klokken er bare 17. Lag deg middagen du liker og kos deg. Alle huseiere elsker stille, rolige og ordentlige leieboere som betaler for seg. Dersom de merker du er der, syns de trolig bare det er hyggelig at flere er hjemme. De er jo tydeligvis hjemme sjøl i jula, så hvorfor skulle det være rart at du er hjemme? Trenger liksom ikke ha familie for å lov å være hjemme. 

Anonymkode: 1d24b...f42

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Du er usikker på deg selv. Akkurat. Det er dét som er "problemet" her, ikke at det er "flaut" å være alene på juleaften. Det er deilig å være alene. 

Anonymkode: 631b5...422

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

"Vet du, i år hadde jeg behov for å være alene i jula. Jeg har følt litt på at jeg trenger litt ekstra fred og ro akkurat nå, og da er jo juleferien veldig beleilig. Jeg skal kose meg alene, og få litt ekstra ro i disse dagene".

No slikt, kanskje?

Ingen skam å være alene! Ingen skam å ta vare på seg selv, og prioritere seg selv mer i en periode.

Endret av Centella
Skrivefeil
  • Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Slapp av. Disse problemene fins ikke. Folk er ikke så interessert i hva andre gjør og hvorfor. Klokken er bare 17. Lag deg middagen du liker og kos deg. Alle huseiere elsker stille, rolige og ordentlige leieboere som betaler for seg. Dersom de merker du er der, syns de trolig bare det er hyggelig at flere er hjemme. De er jo tydeligvis hjemme sjøl i jula, så hvorfor skulle det være rart at du er hjemme? Trenger liksom ikke ha familie for å lov å være hjemme. 

Anonymkode: 1d24b...f42

Fordi de er hjemme men får gjester, det får ikke jeg xD

• Hjerte 2
Skrevet

Du kan bare si at de du skulle feire med fikk covid, influensa, omgangssyke. 

Anonymkode: 6b8cc...41c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de er hjemme men får gjester, det får ikke jeg xD

Men, da er de nok opptatt med gjestene og har ikke tid til å tenke på deg uansett :jepp: Men, jeg kjenner meg godt igjen i overtenking :nikke: Slapp av, lag deg noe godt og ha en fin kveld på din egen måte ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis de ringer på, bare si at du har korona? 

• Hjerte 1
Skrevet

Å være alene er også et helt greit valg. Se folk i øynene og stå for ditt valg uten å forklare for mye. Jeg er alene i kveld, jeg har sagt noen ganger til folk at jeg er ferdig med jul slik alle feirer det og det er en hverdag heretter for min del. Noen blir forskrekket, men det skal de få lov til. Folk er dessuten opptatt av sitt akkurat nå, så bare legg beina opp i sofa`n og slapp av. :)  Vi litt rare står sammen. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke så mange råd, men ville bare si at vi er flere "rare" som forstår. Jeg er selv en person som trives godt aleine. Jeg stakk riktignok en tur til resten av familien min som ikke bor så langt unna. Og det var jo forsåvidt trivelig det. Men jeg var liksom der at når jeg satte meg i bilen på vei dit, så tenkte jeg "meh.." og hadde egt litt lyst å gå inn igjen. Og merka det var litt godt å komme hjem og være aleine igjen etterpå. 

Tenkte bare jeg skulle si det, tilfelle du føler deg mindre rar av å vite at du ikke er aleine med slike tanker her i verden.

God jul..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...