Gå til innhold

Har min gamle far ADHD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og jeg begynner å lure på om vår far har en ADHD diagnose. Vi kommer ikke til å nevne denne mistanken for han siden han garantert bare vil avfeie og så er vi jo også redd for å såre han. Men vi synes å se tegn til at tendensene hans blir verre med årene. Noen som har erfaring med hva som kjennetegner ADHD på gamle gubber? Eller er han bare en mann av sin tid med oppblåst selvbilde? Nå som vi alle sammen er samlet under samme tak i julen begynner vi igjen å lure på dette.

Ting vi har bitt oss merke i:

- Samtale foregår alltid kun som monolog. Han avbryter alltid og bytter samtaleemne uten naturlig avrunding. Intens blikkontakt. Når han forteller haler han ut og er drit treig, vi holder på å kjede oss i hjel, mens han gjerne sitter og ramser opp ubetydeligheter (gjerne ukedager eller måneder hvis han snakker om noe som skal skje fremover i tid) i steden for å komme til poenget. Han er enklere å snakke med på tomanns hånd.
-Det er nok at han har gjort noe en gang så lager han en vane ut av det uansett om utfallet er skikkelig dårlig.

-Det er nok at han har snakket med en perifer bekjent så girer han seg opp og vil kjøpe eller gjøre akkurat det samme som denne personen har fortalt om og alt handler plutselig om denne tingen. Det tar noen uker så roer han seg igjen. 
-Han har tatt alle store og viktige beslutninger i livet impulsivt.

-Begynner med mange prosjekter og fullfører ikke før han begynner på neste.

-Hvis vi skal forklare hvor noe er, enten i huset eller et sted i byen ser vi at han blir helt borte vekk og henger ikke med. Ser dette også når det er snakk om helt enkle ting som hva klokken er, dato, ukedag eller måned. Alt av informasjon som kommer utenfra må liksom mates inn, akkurat som han tenker annerledes. Kort sagt frustrerendes.

-Selv når ha  sitter og slapper av har han en intensiv energi og trommer ofte på bordet, stolen etc.

Anonymkode: c796d...607

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La oss kollektivt diagnosere han med ADHD. 

Anonymkode: 90ced...69d

Skrevet

Det passer merkelappen, men umulig å fjerndiagnostisere. Adhd har vel en arvelighet på mknst 65% om en av foreldrene har diagnosen så ville sett på søsken av han og foreldrene hans igjen

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

La oss kollektivt diagnosere han med ADHD. 

Anonymkode: 90ced...69d

Tja.. Hvorfor ikke? Eller, det jeg er ute etter er andre som har erfaring med samme type adferd Eller i det hele tatt har erfaring med ADHD diagnose på folk 60+

Skrevet

Første punktet synes jeg høres mer ut som Asperger. 

Anonymkode: adb67...a8d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 11.45):

Første punktet synes jeg høres mer ut som Asperger. 

Anonymkode: adb67...a8d

Ja kanskje litt? Det virker som om alt i hodet hans er lagret i forskjellige båser uten kontakt med hverandre. Eller er det dette som kanskje er dårlig forbindelse mellom venstre og høyre hjernehalvdel (vet dette er tilfelle hos mange menn)?

Skrevet

Ville heller antatt begynnende demens faktisk, på en såpass eldre person. 

Anonymkode: a771f...b4f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ville heller antatt begynnende demens faktisk, på en såpass eldre person. 

Anonymkode: a771f...b4f

Det spørs hvis han har vært sånn hele livet da. 

Anonymkode: b8e09...e2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det spørs hvis han har vært sånn hele livet da. 

Anonymkode: b8e09...e2c

Han har nok hatt tendensene hele livet, men det er akkurat som det blir verre med årene.

Skrevet

Må innrømme at jeg synes det meste av det du ramset opp er typisk gammel gubbe-oppførsel. 

AnonymBruker
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg synes det meste av det du ramset opp er typisk gammel gubbe-oppførsel. 

Ja, ikke sant? Det er kanskje bare slik at personligheten på godt og vond samt vranghet bare blir forsterket med årene.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har eldre i sin familie eller omgangskrets med ADHD som kan fortelle litt om hva som kjennetegner adferden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, ikke sant? Det er kanskje bare slik at personligheten på godt og vond samt vranghet bare blir forsterket med årene.

Ja, det tror jeg egentlig godt det kan være. Dette med å holde lange, detaljerte enetaler om sine ting, ikke slippe andre til i samtalen og er uinteressert / at det ikke virker som han forstår hva man mener når man snakker om andre ting, det kjenner jeg igjen hos mange eldre menn.

AnonymBruker
Skrevet

Forteller han de samme historiene flere ganger? 

Har han selvinnsikt? Legger han på ting til historiene sine? Skryter en del? 

Kjente meg igjen i en del her, har en i familien som er lik. 

Men bortsett fra siste punktet da. Er det noe han vil så får han det til, da er det 100% fokus.  

Anonymkode: db872...384

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Forteller han de samme historiene flere ganger? 

Har han selvinnsikt? Legger han på ting til historiene sine? Skryter en del? 

Kjente meg igjen i en del her, har en i familien som er lik. 

Men bortsett fra siste punktet da. Er det noe han vil så får han det til, da er det 100% fokus.  

Anonymkode: db872...384

Han skryter mye ja, så mye at det blir pinlig, skryter mest til de som ikke er nærmeste familie. Tror ikke han har noe særlig selvinnsikt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...