Gå til innhold

Ung ufør og sliter ikke økonomisk, er det så sjeldent? Eller er det andre også?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med en på tinder og ble spurt hva jeg jobber med. Svarte ærlig og sa jeg er ufør men at jeg jobber mot et mål om å komme meg uti jobb igjen en dag. Han tok det som en selvfølge at jeg måtte uti jobb på grunn av økonomien. Han tok det som en selvfølge at jeg klarte meg på grunn av forbrukslån, at jeg leier (fordi jeg sa jeg vurderer hund men må vente litt) og da jeg sa at jeg ikke leier så tok han det som en selvfølge at jeg bor hjemme til foreldrene mine!! Er 34 år. Han bare sa "åja, ingen skam å bo hjemme til mor og far når man ikke har råd til å leie". Jeg takket for meg og ønsket han lykke til med jakten på den store kjærligheten. 

Jeg vet ikke om han forsøkte å sparke nede for å være slem, eller om han bare ikke forstår. Men synes det var litt ubehagelig at han var så insisterende på at jeg har det vanskelig økonomisk. Alt fordi jeg sa at jeg var ufør. 
Så klart er jeg ikke rik på ung ufør, jeg eier bolig (startlån) og har 0 gjeld annet enn boliglånet som ikke gjelder som gjeld i mine øyne. Det er en investering. Har bil som jeg aldri har hatt lån på. Jeg er heldig som kom meg gjennom AAP uten forbrukslångjeld, men du bruker ikke penger når du ligger på sofaen syk 24/7. 

Er det virkelig en selvfølge at alle med uføretrygd sliter økonomisk? Er det andre på ung ufør eller tilsvarende som faktisk klarer seg økonomisk? Er vi så sjeldne som han skal ha det til? 
Jeg klarer meg, fordi jeg er for syk til å leve. Bruker så vidt penger på mat, bruker ikke bilen så mye at den blir en stor utgift, jeg er ikke ute å gjør ting, er aldri på noe og bruker ikke penger på annet enn de faste utgiftene. Strømmen holder jeg nede ved å kle på meg litt ekstra. Jeg gjør ingenting spesielt og har helt vanlige utgifter. 

Anonymkode: ddb22...298

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hengte meg opp i "bruker så vidt penger på mat".Hva vil det si i kroner og øre.?

Anonymkode: 6a1e8...fc7

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er ikke så sjeldent. Noen tror økonomi kun handler om inntekt, men det handler i like stor grad om utgifter. Så sitter en igjen med en sum en kan disponerte smart eller dumt. Du har bedre økonomi enn en som har det dobbelte utbetalte av deg , men leier dyrt og sløser. 

Anonymkode: 2026d...16c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror kanskje at du møtte på en som rett og slett trolla litt.

Kanskje ble han uinteressert fordi du er ufør og valgte å vere kjip for å slippe å gi deg avskjed på grått papir.

Det er vanlig at folk tror uføre er veldig uheldig stillt økonomisk og mange er jo det men ikke helt dit at det er kormaøt å anta at alle uføre lever på forbrukslån eller mor og far, mer at de har så lite at de alltid vil vere dårlige stillt enn en potensiell partner og at det er en byrde. De færreste vil vel involvere seg med noen som sliter hverken fysisk, psykisk eller økonomisk så da er folk forsiktige med å gå inn i ulike tilknytninger til uføre.

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ung ufør og klarer meg fint, eier både hus og bil.

• Hjerte 2
Skrevet

Det er vell også trolig slik at ikke alle nødvendigvis vet hva ufør/ungufør ligger på i kroner og øre. Men at de fleste plukker opp via media/nyheter/some at det er på grensa til eller er på fattigdoms grensa. 

Så ikke helt uhørt at denne personen satt med et inntrykk av at det "ikke gikk rundt". Når det er sagt så er det nok mange som lever helt greit med disse stønadene pga bla det du nevner med atman kanskje har lave faste utgifter når man er mest hjemme, eller at det som i ditt tilfelle også finnes lukrative bolig løsninger for mennesker med vari nedsatt inntektsevne osv.. 

Så nei din situasjon er nok ikke unik, dåg forstår jeg også at det overasket tinderdaten ( støtter ikke den rimelig fomlete formuleringen til personen).

Anonymkode: bffae...959

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vil tro 9 av 10 menn som er sammen med noen som er ufør må sponse henne for at hun skal være fornøyd.. 

Ser det også her på Kvinneguiden, kvinner som blir helt rabiate når mannen krever separat økonomi. Da våkner krigeren i de fleste uføre, de kaster seg over tastaturet  i sinne og raljerer. 

Den tiden hvor mannen føler seg økonomisk ansvarlig for sin kone er snart forbi, det vil bli enda større avstand mellom fattig og rik, og menn blir nok enda flinkere til å finne seg en partner som er økonomisk uavhengig.

Da står disse uføre kvinnene igjen uten en partner, med en generell bitterhet mot menn generelt. Hvilke menn med hodet i behold ønsker virkelig å gifte seg med en ufør kvinne, være økonomisk ansvarlig for henne, få barn med henne i visshet om at hun ikke har stort å tilføre et forhold annet enn sladder og vås fra en av de tusen gruppene hun følger på facebook og diverse forum hun er en av viktigste bidragsyterne . 

Anonymkode: 7d9a4...807

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Uføre kvinner er vel ikke potensielle partnere pga. sin dårlige helse ?

Anonymkode: 579dc...960

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vil tro 9 av 10 menn som er sammen med noen som er ufør må sponse henne for at hun skal være fornøyd.. 

Ser det også her på Kvinneguiden, kvinner som blir helt rabiate når mannen krever separat økonomi. Da våkner krigeren i de fleste uføre, de kaster seg over tastaturet  i sinne og raljerer. 

Den tiden hvor mannen føler seg økonomisk ansvarlig for sin kone er snart forbi, det vil bli enda større avstand mellom fattig og rik, og menn blir nok enda flinkere til å finne seg en partner som er økonomisk uavhengig.

Da står disse uføre kvinnene igjen uten en partner, med en generell bitterhet mot menn generelt. Hvilke menn med hodet i behold ønsker virkelig å gifte seg med en ufør kvinne, være økonomisk ansvarlig for henne, få barn med henne i visshet om at hun ikke har stort å tilføre et forhold annet enn sladder og vås fra en av de tusen gruppene hun følger på facebook og diverse forum hun er en av viktigste bidragsyterne . 

Anonymkode: 7d9a4...807

god bedring

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg hengte meg opp i "bruker så vidt penger på mat".Hva vil det si i kroner og øre.?

Anonymkode: 6a1e8...fc7

Ligger på godt under en tusenlapp i måneden, og da er alt til boligen som alt til vask av bolig, hygiene artikler, dopapir osv inkludert. Jeg har ofte en del igjen på den kontoen i slutten av måneden. Det er en uke igjen av måneden nå og jeg har 450 kr igjen og ingenting jeg må kjøpe resten av måneden, verken mat eller noe annet. Med dagens priser så er det minimalt forbruk vil jeg si. Da jeg var friskere for 5-6 år siden så var den utgiftsposten på 4000 kr i måneden, mer hvis jeg spiste ute. Det har jeg ikke gjort på to år. 

Det er også inkludert mat til en liten hund i den utgiftsposten, men kjøper ikke tørrfôr hver måned. Men jeg kjøper godbiter og diverse bein hver måned når jeg føler for det. 

TS 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg bare lurer, men er du ute etter å date/kjæreste? Med tanke på at du er for syk til å leve? Eller er det bare tidsfordriv? 

Anonymkode: cf421...0eb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du møtte en med nedsettende holdninger. Bra du ikke fant deg i det! 

Anonymkode: 2ee98...1b1

• Liker 1
Skrevet

Hørte på nyhetene i dag, ufør person som har 2000 kr etter faste utgifter. Dette skal gå til mat, medisiner, drivstoff eller busskort, gaver, klær mm. Vet at mange har det sånn. Har vært der selv. 

Men du er et menneske. Fattigdom definerer ikke deg som menneske. Du er deg selv. Jeg er ufør, men har en ryddig økonomi. Jeg tjener fortsatt uføretrygd. Etter flere år med lav inntekt, har det godt. Får kjøpt frukt. Får kjøpt julemiddag. Har katt. Forsikret og får mat, skikkelig mat. 

Du er et helt menneske. Ikke alle som er ufør sliter med økonomi. Men, vi blir ofte satt i bås. Sett mannfolk på plass. Jeg har bodd med 2 menn som ikke eide noe før de møtte meg. Første fikk ikke noe, andre kom ut med et godt overskudd. Siste unnet jeg han det. 

Jeg eier ting. Klarer meg. Har jobbet for det. Høster frukter i dag. Ingen mann kan parkere meg. 

Skrevet (endret)

Joda det finnes utrolig mye rart av mennesker. Og mange vet ikke hvordan de skal bruke penger, så de går utifra sitt eget penge forbruk. Du leser i avisen om folk som har ufør, men ikke råd til å spise middag hver dag. Og ingen spør om det er dårlig økonomisk styring. 

Har selv levd på under 200000 kr i året i mange år, og vet at det kan være tøfft om man ikke er økonomisk. Men jeg levde veldig bra. Bestillte takeaway innimellom, kjøpte meg mobil tlf og datamaskin, til og med billig bil etc. Nå jobber jeg, bor alene, har alle verktøy fra tidligere med meg, har barn, eier hus og bil, tjener ikke mye (godt under gjennomsnittet) men har masse nok av penger.

Er ikke overrasket, fordi når du spør andre om de kan forklare hva de betaler i strøm, hvordan strømstøtten blir beregnet, hva en dagligvare kostet for 1 år siden, så vet de stort sett ikke. Dette vet de som følger med og som er økonomisk. Bruk og kast eksisterer ikke. Her spiser man opp all maten, fordi man kjøper mat man liker.

Endret av frivis
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Snakket med en på tinder og ble spurt hva jeg jobber med. Svarte ærlig og sa jeg er ufør men at jeg jobber mot et mål om å komme meg uti jobb igjen en dag. Han tok det som en selvfølge at jeg måtte uti jobb på grunn av økonomien. Han tok det som en selvfølge at jeg klarte meg på grunn av forbrukslån, at jeg leier (fordi jeg sa jeg vurderer hund men må vente litt) og da jeg sa at jeg ikke leier så tok han det som en selvfølge at jeg bor hjemme til foreldrene mine!! Er 34 år. Han bare sa "åja, ingen skam å bo hjemme til mor og far når man ikke har råd til å leie". Jeg takket for meg og ønsket han lykke til med jakten på den store kjærligheten. 

Jeg vet ikke om han forsøkte å sparke nede for å være slem, eller om han bare ikke forstår. Men synes det var litt ubehagelig at han var så insisterende på at jeg har det vanskelig økonomisk. Alt fordi jeg sa at jeg var ufør. 
Så klart er jeg ikke rik på ung ufør, jeg eier bolig (startlån) og har 0 gjeld annet enn boliglånet som ikke gjelder som gjeld i mine øyne. Det er en investering. Har bil som jeg aldri har hatt lån på. Jeg er heldig som kom meg gjennom AAP uten forbrukslångjeld, men du bruker ikke penger når du ligger på sofaen syk 24/7. 

Er det virkelig en selvfølge at alle med uføretrygd sliter økonomisk? Er det andre på ung ufør eller tilsvarende som faktisk klarer seg økonomisk? Er vi så sjeldne som han skal ha det til? 
Jeg klarer meg, fordi jeg er for syk til å leve. Bruker så vidt penger på mat, bruker ikke bilen så mye at den blir en stor utgift, jeg er ikke ute å gjør ting, er aldri på noe og bruker ikke penger på annet enn de faste utgiftene. Strømmen holder jeg nede ved å kle på meg litt ekstra. Jeg gjør ingenting spesielt og har helt vanlige utgifter. 

Les hva jeg har uthevet et par ganger til inntil det synker inn hos deg på hvorfor du evt har bedre råd enn andre ung uføre.

Hilsen ei som er ung ufør selv men er gift. 

Anonymkode: 5ecbf...db9

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har forbruk på 1000kr måneden i mat og husholdningsartikler så må du jo få hjelp av frelsesarmeen,kirkens bymisjon etc i tillegg 

Anonymkode: 94f6e...57b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ligger på godt under en tusenlapp i måneden, og da er alt til boligen som alt til vask av bolig, hygiene artikler, dopapir osv inkludert. Jeg har ofte en del igjen på den kontoen i slutten av måneden. Det er en uke igjen av måneden nå og jeg har 450 kr igjen og ingenting jeg må kjøpe resten av måneden, verken mat eller noe annet. Med dagens priser så er det minimalt forbruk vil jeg si. Da jeg var friskere for 5-6 år siden så var den utgiftsposten på 4000 kr i måneden, mer hvis jeg spiste ute. Det har jeg ikke gjort på to år. 

Det er også inkludert mat til en liten hund i den utgiftsposten, men kjøper ikke tørrfôr hver måned. Men jeg kjøper godbiter og diverse bein hver måned når jeg føler for det. 

TS 

Jeg forstår ikke hvordan du klarer dette. Spiser du nesten ingenting? Er du feilernært/ underernært/ på størrelse med et lite barn? Holder du boligen ren? 

Anonymkode: 45839...dc9

• Nyttig 5
Skrevet

Jeg er ung ufør, og er rundt 40. Ingen gjeld, men jeg eier ikke bolig og lever nøkternt. Jeg vet ting kunne vært annerledes om jeg hadde eid selv. Jeg har 200 000 på bok, så det er jo litt, men jeg kunne likevel slitt om jeg eide selv og uforutsette ting dukket opp. 

Så ja jeg klarer meg bra, men velger å være forsiktig og glad for så lenge det varer. 😊🙏🏼

Å anta at alle med ufør sliter er å ta hardt i, men vi har mindre muligheter enn mange andre til å spe på inntekten. 

Anonymkode: 22aec...b92

• Hjerte 1
Skrevet

Nja, store motsigelser her da. Du hevder at du ikke sliter økonomisk. Men samtidig så innrømmer du at du knapt bruker penger på mat. Du skriver at du ikke bruker penger på noe sosialt, ingenting utenom faste utgifter på bolig. Du mener at det er fordi du er for syk til å leve. For syk til å spise godt og næringsrikt? For syk til å være sosial? For syk til å unne seg noe? Skjønner du ikke selv at dersom du hadde levd mer normalt, hadde økonomien vært knapp? Etter min mening var det du som var dum som avviste denne mannen. Han virket forståelsesfull. 

Anonymkode: 8b9c7...90e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du overlever, men du lever ikke.

Jeg har ung ufør, og mye høyere matutgifter enn deg, grunnet allergi. Flerdobbelt (Som jeg ikke får noe ekstra stønad for). Jeg hadde ikke råd til noe liv, og heller ikke til å ivareta helse optimalt når jeg leide bolig.

Jeg leide leil i mange år, men valgte å flytte hjem til familie i en periode, for å få litt bedre råd, og få gjort noen investeringer. Jeg har bodd hjemme i 4 år nå, og jeg er eldre enn deg😅

Jeg bidrar økonomisk der, men betaler mat selv fortsatt, og sparer litt hver mnd nå. Tannlegen har kostet mye ekstra i år, men nå er det nesten ferdig reparert i munnen. Offentlig transport er dyrt og finnes nesten ikke her jeg er. Jeg har fått investert i flere varme klær, og gode vinterstøvler nå, og er mye ute.

Jeg har ikke bil, ikke hus, ikke lån, ikke egen TV.

Familie har TV da, men jeg ser sjelden på den.

Jeg reiser ikke, spiser ikke ute, går aldri på kino,fest, eller arrangementer. Jeg trener i frisk luft, ikke på senter. Jeg svømte i ett år, men sluttet når pandemien kom.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal overleve når jeg flytter for meg selv igjen, når jeg skal flytte alene. Prisene på alt har steget sinnsykt de siste årene. Og jeg regner med å gå i minus da, igjen. Men da har jeg ihvertfall hele tenner, gode vinterstøvler, og varmere sovepose.😇

Anonymkode: 3102c...8ac

• Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...