AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #1 Skrevet 24. desember 2022 Jeg ønsker en som har lang rekkevidde og som ikke koster over millionen. Kan godt være en brukt en. Hvilket merke bør jeg gå for, og hvorfor? Anonymkode: 0de22...320
-jk- Skrevet 24. desember 2022 #2 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ønsker en som har lang rekkevidde og som ikke koster over millionen. Kan godt være en brukt en. Hvilket merke bør jeg gå for, og hvorfor? Anonymkode: 0de22...320 Tja, norgesfavoritten Tesla Model Y kan man neppe gå feil med. Man får neppe levert nye av Tesla før nyttår men det er en del forhandlere og privatpersoner som selger nye eller nesten helt nye utgaver. F.eks her: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=284612878
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #3 Skrevet 24. desember 2022 Hva med en pent brukt Tesla X, som 6 seter er det den ultimate familiebilen for meg. Godt ladenettverk, og suverent comfort for alle, spesielt om dere ikke er mer enn 4 stk God Jul! Anonymkode: 564d7...8f8 1
-jk- Skrevet 24. desember 2022 #4 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva med en pent brukt Tesla X, som 6 seter er det den ultimate familiebilen for meg. Godt ladenettverk, og suverent comfort for alle, spesielt om dere ikke er mer enn 4 stk God Jul! Anonymkode: 564d7...8f8 Topp bil det (har en selv) men om budsjettet er f.eks 650k så må man nok regne med en god del mer driftskostnader på en brukt slik fremover i forhold til en ny Model Y. Men har man behov for plassen og kanskje trenger å kunne trekke mer enn 1,8 tonn henger så er det ikke mange biler som slår den. Ladenettverket er ingen spesiell fordel lengre så lenge man ikke har en eldre modell med fri lading (som min). Alle har tilgang til det nå. Riktignok er det litt mer knot å starte lading på andre bilmerker da man må inn i appen. Med Tesla er det jo bare å plugge i.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #6 Skrevet 24. desember 2022 Er det ikke leveringdvansker på den? Anonymkode: 9748a...366
-jk- Skrevet 24. desember 2022 #7 Skrevet 24. desember 2022 Sofagris skrev (10 minutter siden): Skoda Enyaq er en fantastisk bil! Bra bil, men utgaven med 4WD koster stort sett mer brukt enn en ny Model Y så de er nok foreløpig litt overpriset pga. dårlig tilgjengelighet. Da hadde jeg evt. heller vurdert en Kia EV6 eller søsterbilen Hyundai Ioniq 5, de kan man få ca. 100k rimeligere brukt. Men også de er dyre pga. dårlig tilgjengelighet, så potensialet litt vel stort for høyt verditap også for disse etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #8 Skrevet 27. desember 2022 Jeg skal flytte fra en stor by til en mindre by og rundt den mindre byen kan det være vanskeligere å komme seg frem. Derav SUV. Kan godt være noe annet, men jeg ønsker 4-WD og god plass. Anonymkode: 0de22...320
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #10 Skrevet 28. desember 2022 Ny Tesla Y eller en brukt Tesla X Anonymkode: 2583b...f1e
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2022 #11 Skrevet 28. desember 2022 Vi har valgt nio es8. Rimelig og har gjort det bra i elbil tester. Også vinterfester. God å kjøre også. Anonymkode: 7227e...cf8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2022 #12 Skrevet 29. desember 2022 Noen liker SUV for å sitte litt høyere. Men hvis dette er eneste årsak så kan en elektrisk Hyundai Kona gjøre samme nytten. Ikke egentlig en SUV, men har lavt forbruk, relativt ok pris, høy sittestilling, men ikke allverdens plass og lav vekt på henger. Anonymkode: 7b677...d00
slask Skrevet 30. desember 2022 #13 Skrevet 30. desember 2022 (endret) On 12/28/2022 at 6:34 AM, AnonymBruker said: Jøss - betaler ikke Leaf-eiere bompenger? Har Huyndai Santa fe. Betalte 40.000,- for en grei brukt + 10´ i reparasjoner. Nå er den i god stand. Elbil og suv hører ikke sammen i kulde + evt henger. Bruker masse strøm. Anonymkode: f5371...361 Ja, ladbare batterier som gjerne står for 20-25% av elbilens vekt(*), yter dårligere i kulde, og derfor har ofte bilene et oppvarmingssystem for å holde batteriene varmere enn utetemp. Dette spiser naturligvis også av kapasiteten, i tillegg til varmeapparat/kupevarming som også drar av samme lasset (den utvilsomt tunge batteripakka). *) Batteripakke i elbil veier ofte 200-700 kg (liten symaskin - SUV). En sånn koloss av ei batteripakke krever derfor forsterket hjuloppheng, drivverk, bremser og karosseri og dermed enda mer vekt. Den som vurderer elbil bør absolutt sjekke spesifikasjonene for totaltvekt, og gjerne nyttelast Til sammenligning: En romslig personbil med diesel eller bensin har gjerne motor og drivstoff på til sammen 200kg. Mens man kjører tanken "tom" (f.eks. 10 liter igjen) reduseres vekten av motor+drivstofftank til 110kg (elbil-batteriet er like tungt bestandig. NB! Ikke nøyaktige tall selvfølgelig. Det er komplisert å sammenligne elbiler og bensinbiler nøyaktig på vekt for det er så forskjellig "innmat". Elbiler kan ha flere elmotorer, diverse kraftig elektronikk og derfor mye kobber..., mens gode gamle "ICE-biler" har et drivverk som også veier litt. Endret 30. desember 2022 av slask
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #14 Skrevet 30. desember 2022 Veldig fornøyd med Kia EV6. Har nylig kjørt en del med henger opp og ned til hytta på fjellet, og har ikke hatt noen problemer, selv på føret som har vært. Vår konklusjon er at den holder til alt vi trenger, men nå kjører ikke vi Oslo-Tromsø med tung last ukentlig, så kan ikke garantere at den holder mål for alle. Nå kjenner jeg ingen med SUV som bruker den til så mye sånt heller. For oss er det en romslig bil med god nok rekkevidde for oss, og vi kan trekke henger med det vi har behov for. Jeg synes den er god og komfortabel å kjøre også. Anonymkode: f75e0...798
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2022 #15 Skrevet 30. desember 2022 Her var mange rare ideer om elektrisk suv. Hvilken elektrisk bil hadde dere kjøpt om dere skulle ha en familiebil med lagringsplass? For da er det som regel suv det går i. Jeg kjører det ene og alene fordi jeg bor på landet og må ofte kjøre på større ting. Leaf blir for liten og trang dersom man er mange og trenger plass til handlevarer Ellers er det vel typisk kia 6, ioniq 5, mach e, ariya og den slags som ligger i samme prisklasse eller deromkring. Du kan også sjekke lokale bilforhandlere og se hvilke elektriske biler de har. Sjekk merkene deres på nett. Om det er noe som ser bra ut, les deg opp. Les hva som sies om en annen bil i samme prisklasse Anonymkode: 8aabf...41f
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2022 #16 Skrevet 31. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.12.2022 den 6.49): Vi har valgt nio es8. Rimelig og har gjort det bra i elbil tester. Også vinterfester. God å kjøre også. Anonymkode: 7227e...cf8 den vil gå sønder etter noen korte år.. Kina har aldri klart å konkurrere i bilmarkedet. Anonymkode: be3ae...664
Christina82 Skrevet 5. januar 2023 #17 Skrevet 5. januar 2023 Ryddet for avsporinger. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #18 Skrevet 5. januar 2023 Behov for SUV i et nøtteskall? Anonymkode: ff462...8fc
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2023 #19 Skrevet 5. januar 2023 On 12/31/2022 at 1:22 AM, AnonymBruker said: den vil gå sønder etter noen korte år.. Kina har aldri klart å konkurrere i bilmarkedet. Anonymkode: be3ae...664 ?? hva baserer du det på? Kinda har noe av det fremste innen teknologi, eneste sperre er at andre land ikke vil importere, gjerne fordi de verner om egne bilmerker. Anonymkode: 8aabf...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå