Gå til innhold

Har så dårlig samvittighet, håper ingen er frekke nå, orker ikke det, er så lei meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 4 fine barn, i år får de kun 1 gave hver, da jeg har dårlig råd, føler meg forferdelig, de bruker og få 3-5 stk hver, til ca 2500, i år blir det bare gaver til ca 600kr til hver.

De er 16,13,7 og 2. minsten på 2 får noe paw patrol leker han liker, så han blir nok veldig glad. 7åring får haaland drakt, så tror han blir veldig glad,men jeg er så redd for jeg skuffer tenåringene, De ønsket seg ps5 og ny mobil, det hadde jeg dessverre ikke råd til i år, så kjøpte en vinterjakke til 13åring, noe hun trengte og 16 åring får dusjsåpe, shampoo og deorant fra puma + 3 par sokker.

Faren ville ikke hjelpe til med julegaver i år, da han er permitert på jobb, så de fikk ikke noe fra han i hele tatt, og han har liten familien, så er bare 3 gaver til hver fra dem, jeg har ikke kontakt med min egen da jeg hadde en svært vanskelig oppvekst.

Jeg føler meg helt elendig. men vet også tenåringene vet jeg sliter, så håper de forstår.

har alt det andre klart, så det blir god julemat, god drikke, godis og de får mye kjærlighet og oppmerksomhet.

er jeg en dårlig mor?

Anonymkode: c04bc...80d

• Hjerte 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du er ikke en dårlig mor ❤️

• Liker 7
Skrevet

Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor. Ungdommene er store nok til å forstå at du må prioritere når du har dårlig råd❤️

Anonymkode: 9de47...1f1

• Liker 7
Skrevet

Dette vet du innerst inne selv også - at dette gjør deg ikke til en dårlig mor 🥰❤️ Ungene dine er nok enige i det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 4 fine barn, i år får de kun 1 gave hver, da jeg har dårlig råd, føler meg forferdelig, de bruker og få 3-5 stk hver, til ca 2500, i år blir det bare gaver til ca 600kr til hver.

De er 16,13,7 og 2. minsten på 2 får noe paw patrol leker han liker, så han blir nok veldig glad. 7åring får haaland drakt, så tror han blir veldig glad,men jeg er så redd for jeg skuffer tenåringene, De ønsket seg ps5 og ny mobil, det hadde jeg dessverre ikke råd til i år, så kjøpte en vinterjakke til 13åring, noe hun trengte og 16 åring får dusjsåpe, shampoo og deorant fra puma + 3 par sokker.

Faren ville ikke hjelpe til med julegaver i år, da han er permitert på jobb, så de fikk ikke noe fra han i hele tatt, og han har liten familien, så er bare 3 gaver til hver fra dem, jeg har ikke kontakt med min egen da jeg hadde en svært vanskelig oppvekst.

Jeg føler meg helt elendig. men vet også tenåringene vet jeg sliter, så håper de forstår.

har alt det andre klart, så det blir god julemat, god drikke, godis og de får mye kjærlighet og oppmerksomhet.

er jeg en dårlig mor?

Du er ingen dårlig mor. Barna dine får da gaver og ps5 og ny mobil er da ingenting man kan forvente. PS5 koster vel 10.000 kr eller noe? Det viktigste er at du skaper en koselig julefeiring for barna dine med de midlene du har

Anonymkode: e75f3...ceb

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

er jeg en dårlig mor?

Kunne ikke ha kommet på en litt bedre gave til 16 åringen da?? Alt det andre var jo ok! Men den siste gaven skiller seg ganske ut.. 

• Liker 24
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Du er ikke alene om å ha det trangt økonomisk denne jula. Gi gavene til barna dine og vær stolt. Om det skulle være noe misnøye, så kan du jo forklare at mange har det sånn denne jula. Fin anledning til å evt lære de leste at penger ikke vokser på trær og at alt koster skjorta for tiden.

Jeg håper du klarer å kose deg og får en fin feiring i kveld. God jul 🎄🎁

• Liker 3
Skrevet

Nei, du er ingen dårlig mor ❤️ Du har ordnet med alt til jul. 🎄

Skrevet

16 åringen kunne ha fått en litt mer personlig gave. Trenger ikke å være en dyr mobil, finnes mellomting. 
Ellers så er du ingen dårlig mor fordi de får bare en gave. Har man ikke råd, så har man ikke råd. 

Anonymkode: bf5e7...735

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for gode ord ❤️

Skrevet

Helt greie gaver, de forstår vel at du ikke er skyld i at de ikke har familie å få gaver fra, i alle fall de eldste.  Mine får gaver til rundt en 1000,- og vi har ganske god råd. Har alltid lagt på et moderat nivå på julegaver.

Anonymkode: 2ef65...da8

• Liker 2
Skrevet

Ok, jeg skjønner på en måte din dårlige samvittighet , samtidig blir jeg ganske oppgitt av å se at du faktisk lurer på om du er en dårlig mor . Altså Dårlig Mor !??
Det er du ikke , ville nesten heller sagt det er dårlig forledreskap å ikke ha lært barna liverts realiteter. At livet ikke er bra hele tiden og at vanskelige tider kommer i bølgedaler .
Det har du anledning til å gjøre nå, du kan forklare barna dine hva som er årsaken til at kun blir 1 presang i år og at det ikke bare gjelder dere , men mange mange andre familier i norge .
Det er ikke noe å være flau over eller skamme seg for , og det mye pga dårlige politikere som styrer dette landet i grøften.

Foreldres viktigste oppgave er å lære barna hvordan verden fungerer og hjelpe dem til å utvikle mentale verktøy de kan bruke når vanskelige tider oppstår . 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

er jeg en dårlig mor?

Ps5 og ny mobil er ikke akkurat småtteri å ønske seg. De kunne bli minnet på at det faktisk er litt for store ønsker. 

Anonymkode: f9efb...255

• Liker 13
Skrevet

Ingen av mine kommer noen gang til å få Ps5 i julegave, før den er nede i anstendig pris. Dette er noe ungene må spare til selv. Får de telefon, får de kun rimeligste utgave. skal de ha noe dyrere, må de spare. Jeg tenker det er greit å justere forventningene til barna ned.  Noen ganger har man råd til å gi dyre gaver, andre ganger ikke. Det viktigste er at du har sørget for at ungene får en fin jul. De to eldste er store nok nå, til å forstå at svingninger i markedet, gjør at man må leve mer moderat. Det at du tar hensyn til det, gir ungene dine en trygg hverdag. Hverdagen er tross alt viktigere. 

Anonymkode: 87adf...3e2

• Liker 5
Skrevet

Ja, du er en grusom mor! Her må barnevernet inn asap! 🙄

Det mest bekymringsverdige med hele innlegget er at du tror dine egenskaper som mor måles i hvor dyre julegaver du gir barna dine. Det er selvsagt helt greit å gi dyre julegaver hvis man kan, men det har da virkelig ikke noe med å være en god forelder å gjøre. Og de får jo julegaver!

Den dagen jeg skulle streve med økonomien er selvsagt julegaver noe som må kuttes ned på. Kjenner jeg blir provosert av å lese dette. Hva er det som skjer med verden? 

Anonymkode: 27239...866

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Du er en god mor. ❤

Anonymkode: af61e...3db

Skrevet

Du er IKKE en dårlig mor. Jeg er oppvokst i en familie med ok økonomi, men vi smugspiste skiver i badeland fordi det var så dyrt å kjøpe mat der.🙂 Alle ferier hele min oppvekst var i Norge, på camping. Jeg tenkte ikke at vi hadde lite. Aldri. Gaver var også nøkterne men fine. Husker ikke at jeg savnet ting og tror det har gjort med MYE gladere for å kjøpe ting som voksen, samt at jeg ennå er måteholden og kjøper vesker til 199 kr selv om jeg kan kjøpe noen til mange tusen nå om jeg vil. Setter pris på ting i mye større grad pga dette tror jeg. God jul♥️

• Liker 1
Skrevet

Vettu, de kommer til å forstå det så inderlig! De har fått med seg hvordan det er i samfunnet nå, og de vet det blir bedre tider! Du er en god mor, og barna dine elsker deg. 

Anonymkode: bf086...6a3

Skrevet

Hadde funnet på noe morsommere til 16-åringen enn sokker og deo, men trengte ikke være noe dyrere. Og nei, du er ikke noen dårlig mor. 

Anonymkode: 4655f...3ab

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er så glad for at vi i mange år har brukt 500,- pr person. Dette gjelder barn, svigerbarn og barnebarn. I år har vi brukt det vi pleier, å ingen har skyhøye forventninger.

Det er jo ikke str på pengebeløpet som gjelder, og det burde du lære dine barn. Det er du som har vent de til dyre gaver, så forventningene deres er nok deretter.

Men unger forstår, så fortell dem at siden alt annet har blitt så mye dyrere, så har du måtte kutte ned på gavebudsjettet. Hvis de ikke har forståelse for det, så har du som mor en jobb og gjøre for å endre både deres og dine holdninger.

Anonymkode: b5325...58d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...