Gå til innhold

Er jeg for gammel for barn eller er det sånn for alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid ønsket meg barn, fikk mitt første ufrivillig sent, som 36 åring. Babyen er 10 mnd nå, har vært krevende, vil bare bli bært hele veien og er samtidig aldri i ro, armer og bein hele tiden, synes det er tungt fysisk og blir sint inni meg når babyen ikke "samarbeider" og av søvnmangel selv om det bare har vært litt av det siden vi samsover. 

Har ønsker meg to, men vet rett og slett ikke om jeg orker og lurer på om jeg begynner å bli litt gammel eller føles det sånn om jeg hadde vært 25 også og at flere enn et bare ikke passer for meg?

Noen med erfaringer og tanker? 

Anonymkode: b4fef...e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk barn tidlig, og samtlige av mine venninner som fikk barn sent har snakket om at de fikk barn for sent, for det har vært så slitsomt. Jeg tror de henger det på feil knapp, for jeg var absolutt like sliten da jeg hadde småbarn. Det er slik. Det blir bedre. 

Anonymkode: 29591...cdd

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Ja du er altfor gammel. Beklager å si det, men den virkeligheten vi lever i, hvor vi ser 45 åringer som klarer å få barn med kunstig befruktning og blogger om mammalykken - det er ikke naturig. Sannheten er at kvinnekroppen er laget til å få barn rundt 20 års alder, det gjelder fysisk og også mentalt.

Det var null problem å gå en natt våken da man var 20, kanskje to netter også, man hentet seg inn igjen med en gang. Kroppen tålte mye større påkjenninger, og hadde en helt annen evne til restitusjon. Etter fylte 30 år dabber fysikken, du trenger lengre tid for å hente deg inn igjen etter store anstrengelser, og du tåler ikke søvnløse netter på samme måte.

Og når vi blir 40, da begynner kroppen å verke i tillegg. Da har vi begynt å slite såpass på alt av ledd og muskulatur, at de første tegn til slitasjeskader begynner å bli merkbare. Vi tåler ikke å dette overende på isen lenger, der vi før forstuet ankelen blir det nå beinbrudd og gips. Og skulle vi være nødt til å sitte våken en natt, så føles det som om vi har influensa dagen etter. To våkennetter blir til halsbetennelse eller øredøvende migrene.

Ja, du er for gammel. Beklager å måtte si det, og beklager at du har levd i den bobla som folk i dag lever i, hvor de tror at 40 er "ung" og 60 er "moden". 

Sannheten er at 20 er ung, og 40 er gammel. Vi kan ikke endre naturen om vi prøver aldri så mye. Så du har rett og slett ventet for lenge. Du har blitt for gammel. 

Anonymkode: 446f7...fec

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Du er ikke for gammel. Eldre kvinner enn deg får barn. Men du må vurdere det utfra hva du selv tror du klarer/realisme/ønsker. 

Venninnen min fikk nr 3 når hun var 42 år, er alenemor, og klarer det fint. 

Ingen er like. 

Anonymkode: b0a27...9fe

• Liker 13
Skrevet

Planen hennes var ikke å bli alene, men sånn ble det. Livet blir ikke alltid som planlagt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Planen hennes var ikke å bli alene, men sånn ble det. Livet blir ikke alltid som planlagt.

Jeg er ikke alene. 

Jeg traff mannen sent, derfor fikk vi barn sent.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har alltid ønsket meg barn, fikk mitt første ufrivillig sent, som 36 åring. Babyen er 10 mnd nå, har vært krevende, vil bare bli bært hele veien og er samtidig aldri i ro, armer og bein hele tiden, synes det er tungt fysisk og blir sint inni meg når babyen ikke "samarbeider" og av søvnmangel selv om det bare har vært litt av det siden vi samsover. 

Har ønsker meg to, men vet rett og slett ikke om jeg orker og lurer på om jeg begynner å bli litt gammel eller føles det sånn om jeg hadde vært 25 også og at flere enn et bare ikke passer for meg?

Fått barn i 20-30 og 40 årene, så nei det er ikke for sent for deg 🙂

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja du er altfor gammel. Beklager å si det, men den virkeligheten vi lever i, hvor vi ser 45 åringer som klarer å få barn med kunstig befruktning og blogger om mammalykken - det er ikke naturig. Sannheten er at kvinnekroppen er laget til å få barn rundt 20 års alder, det gjelder fysisk og også mentalt.

Det var null problem å gå en natt våken da man var 20, kanskje to netter også, man hentet seg inn igjen med en gang. Kroppen tålte mye større påkjenninger, og hadde en helt annen evne til restitusjon. Etter fylte 30 år dabber fysikken, du trenger lengre tid for å hente deg inn igjen etter store anstrengelser, og du tåler ikke søvnløse netter på samme måte.

Og når vi blir 40, da begynner kroppen å verke i tillegg. Da har vi begynt å slite såpass på alt av ledd og muskulatur, at de første tegn til slitasjeskader begynner å bli merkbare. Vi tåler ikke å dette overende på isen lenger, der vi før forstuet ankelen blir det nå beinbrudd og gips. Og skulle vi være nødt til å sitte våken en natt, så føles det som om vi har influensa dagen etter. To våkennetter blir til halsbetennelse eller øredøvende migrene.

Ja, du er for gammel. Beklager å måtte si det, og beklager at du har levd i den bobla som folk i dag lever i, hvor de tror at 40 er "ung" og 60 er "moden". 

Sannheten er at 20 er ung, og 40 er gammel. Vi kan ikke endre naturen om vi prøver aldri så mye. Så du har rett og slett ventet for lenge. Du har blitt for gammel. 

Snakk for deg selv, eneste store forskjellen er at økonomien er bedre og jeg har større trygghet i at jeg gjør rett 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke alene. 

Jeg traff mannen sent, derfor fikk vi barn sent.

Det var ikke min venninne heller. De var to om det. Men han lovet mer enn han klarte å stå for, og dro..

Hun fikk keisersnitt planlagt pga alder. Og det har gått bra. 

Og barnet er et herlig barn. 5 år nå. 

Du må gjøre det som føles rett for deg og dine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det var ikke min venninne heller. De var to om det. Men han lovet mer enn han klarte å stå for, og dro..

Hun fikk keisersnitt planlagt pga alder. Og det har gått bra. 

Og barnet er et herlig barn. 5 år nå. 

Du må gjøre det som føles rett for deg og dine.

Hvor gammel var hun da? 70? Alder er da ingen grunn til keisersnitt.

Anonymkode: a6a18...613

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er du 45 og har baby siden du mener du vet hvordan det er å ha småbarn i den alderen?

Anonymkode: a6a18...613

• Liker 9
Skrevet

Det er en overgang å få et barn du knyttes til  24/7, og det er nok det du kjenner på. Er som andre skriver her at det komme an på hvordan du tar det og ikke alder. Jeg fikk mine barn sent i livet og for meg var det best. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Så lenge du kan bli gravid, så er det helt naturlig og ikke "for gammelt". Om du er 20 eller 40, så sier kroppen at du er i en fruktbar alder og i stand til å bringe frem og ta vare på et annet liv.

Innlegget ditt leser seg veldig slemt, og jeg antar at det var meningen. Spre litt eder og galle for å få renske ut dagens stress og irritasjon? Det er viktig at vi begynner å løfte hverandre opp, damer, og ikke bruke hverandre som en verbal boksesekk.

Folk er forskjellige, og mellom 20 og 40 er ikke selve alderen en avgjørende faktor for hva folk klarer. Jeg fikk barn som 23-åring, og holdt på å flykte fra mann og barn fordi jeg var så sliten. En venninne fikk sitt første barn nå når.vi er blitt 40. Hun jobbet 100% frem til tre uker før termin, og var tilbake på jobb som frilanser da babyen var 7 uker, mens mannen er i permisjon.

TS, 36 er en fin alder å få barn i, men å få barn er slitsomt uansett hvor mange lys det er på kaka. Babyen din er kun 10 mnder - gi ting litt tid. Når du har kommet litt ovenpå igjen, vil du raskt kjenne om du har kapasitet til to.

Av egen erfaring vil jeg si at to barn helst er en tomannsjobb. Barn har nye utfordringer i alle aldre. Tenk derfor nøye gjennom om du orker å gå gjennom det du nettopp har gått gjennom, samtidig som du takler nye problemstillinger med et eldre barn. Det tar en del år for et barn er såpass selvgående at du kan gi en hel del mer oppmerksomhet til den nye babyen.

Anonymkode: 0b55d...88d

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor i alle dager tenker du slik? Hva hjelper det deg om alle sier: «Ja, ingen bør få barn etter 32»?

Jeg fikk min første da jeg var 36, og neste da jeg var 39, og det har gått alldeles strålende, angrer ikke et sekund og burde ikke fått dem verken før eller senere. 
Jeg tror det hadde vært relativt likt for deg om du var 26.

Anonymkode: 212ef...52a

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Fått barn i 20-30 og 40 årene, så nei det er ikke for sent for deg 🙂

Jeg også, har en på 23, 13 og 2, og man blir sliten i småbarnstiden.

Anonymkode: 1fc9a...851

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er 37 og har en liten baby. Tror ikke jeg hadde taklet det bedre som 27-åring. Trente frem til fødsel og kom raskt tilbake til hektene igjen, selv med søvnløse netter.  Jeg personlig tror jeg takler søvnløse netter eller begrenset søvn bedre nå enn jeg ville gjort tidligere. I 20-årene kunne jeg legge meg 3 på natta i helgene og sove til 14. Det var sjeldent jeg sov 6 timer. Jeg føler meg mer i stand til å ta vare på et barn nå enn feks da jeg var 20- mer livserfaring, stabilitet og god og romslig økonomi. Jeg kunne absolutt fått en til så mulig det skjer. Det er jo mulig du ts kanskje har fått en mer krevende baby enn jeg har, men tror uansett alder du hadde fått babyen ville vært krevende.

Anonymkode: 24f1a...21d

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sånn barn er. 
Jeg fant ut tidlig (som 12-åring) at dette ikke var noe for meg da jeg var tvunget til å være reservemamma for to yngre søsken. Derfor fikk jeg ikke barn. 

For all del- ikke få flere barn hvis du synes det er et åk med et. 

Hilsen barnfri kvinne (34)

Skrevet

Første kom midt i tjueårene, og jeg tok opp studier etter permisjon. Det var en rolig baby, og jeg var alene om omsorgen. Elsket å være med på tur, og vi hadde skikkelig rutiner. Hadde alltid med skift og matpakke slik at vi slapp å stresse med å rekke hjem f.eks. Det var en enkel tilværelse. 

Med nr 2 var jeg nærmere 35, og ting var blitt mer kaotisk. Med et barn som aldri sov og mye mer krav og forventninger så feilet jeg på altfor mange områder føltes det ut som. I retrospektiv var det nok ikke så galt, men barna har vidt forskjellige personligheter og nr 2 suger energien ut av meg på en måte som eldstemann aldri gjorde. Konklusjonen er at barn (og folk) er forskjellige. 

Trøsten er at det blir bedre!

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kjør på med en til. 
Fikk mine fire da jeg var 32-38. Gikk helt ypperlig. 

Anonymkode: 24f98...3e8

• Liker 3
Skrevet

Fikk første da jeg var 35, tvillinger da jeg var 39. Gikk veldig fint det.

Anonymkode: 87fdd...834

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...