Gå til innhold

Hund i bil om vinteren

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Dekken? Varme på i bilen?

Bør et vindu være litt åpent for å få nok oksygen?

Hvor lenge lar dere hunden ligge i bilen i f.eks -5 grader? Rase og pelskvalitet er jo viktig. Dette er snakk om en fuglehund (setter-type).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har dog-mode, så setter på passe temperatur. Men har han ikke i bilen lenge. 

Anonymkode: 5b9f0...d30

Skrevet

Kommer an på hunden og bilen.

Har hatt hund (liten med polarpels) i bilen flere timer i minus 5 ca. Da varmer jeg bilen maksimalt først, har på varmt dekken og saueskinn å ligge på, samt flasker med varmt vann. Hunden er da løs i bilen og kan bevege seg rundt. Ville ikke hatt åpent vindu, da blir det fort iskaldt. Det er grei luft i bilen uansett.

Ofte går jeg ut etter et par timer og varmer bilen på nytt.

Anonymkode: 94c13...ba2

Skrevet

Har schæfere med vinterpels. De har Canelana ull å ligge på. Har varebil uten varme bak. Der kan de fint ligge to-tre timer, før de er ute og luftes. Så nye to-tre timer. 

Ville vurdert et Canelana ambassadør dekken til en setter. I tillegg til ull å ligge på. Og venn hunden til å være ute når det er kaldt. Da tåler den kulden bedre i bilen. 

Skrevet

Har bilen Webasto?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har dog-mode, så setter på passe temperatur. Men har han ikke i bilen lenge. 

Anonymkode: 5b9f0...d30

Samme her. Blir nok normalt maks 45-60 minutter. Den tiden det tar oss å spise middag på vei til hytta er vel det lengste aktuelle tidsrommet. 

Ellers er nok sommeren et større problem i bil for hunder. Dog-mode (eller hundemodus som det heter nå) fungerer heldigvis fint da også, men det blir et større problem for folk som ikke har elbil. Vanskelig å holde bilen kjølig i solsteken da. Bilen blir også mye fortere for varm på sommeren enn den blir for kald på vinteren (gitt at det ikke er 30-40 minusgrader da...).

Skrevet

Aldri vært problem med i hund i bil på vinteren her, så lenge det ikke er mer enn -5. Har korthåret border collie og schæfer, begge har gode canelana dekken og ull å ligge på. 2-3 timer går helt fint. Mye lettere på vinteren når hundene kan kles på/pakkes inn enn om sommeren når det koker og er varmt.

Anonymkode: 36314...351

Skrevet
Julie skrev (På 24.12.2022 den 9.36):

Har bilen Webasto?

Ja, men jeg har ikke satt meg så godt inn i hvordan den fungerer. 

Det eneste jeg har brukt den til så langt er å trykke på "fjernkontrollen" for å få litt varme i bilen og klare vinduer når det er frost.

Skrevet
345 skrev (10 timer siden):

Ja, men jeg har ikke satt meg så godt inn i hvordan den fungerer. 

Det eneste jeg har brukt den til så langt er å trykke på "fjernkontrollen" for å få litt varme i bilen og klare vinduer når det er frost.

Ok. Å varme opp bilen vha Webastoen er i hvertfall en mulighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...