Gå til innhold

Kan man være god forelder selv om man har asperger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man fortsatt være en god forelder fungere I foreldresamarbeid eller parforhold selv med asperger? Noen som med erfaring enten som barn av, partner eller er i foreldresamarbeid med en med denne diagnosen? 

Anonymkode: 89a10...26e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men det kommer jo helt ann på den enkelte med asperger. 

Noen klarer det andre ikke.

Anonymkode: d5ecb...cf6

• Liker 5
Skrevet

Folk med asperger er like forskjellige som andre. Som alle andre kan de være gode foreldre, og ikke. 

Anonymkode: 04be9...58e

• Liker 7
Skrevet

Ja. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sammen en med autisme. Jeg har barn h*n ikke.  Super bonus forelder på mye men er endel tilpassing for at det skal fungere. Man må svelge mange kameler og innfinne seg litt at sånn er det. Noe kan øves på andre ting ikke .

Anonymkode: aeb95...e6d

Skrevet

Jeg ville i hvert fall ikke blitt oppdratt av noen med Asberger. Vet de fungerer veldig forskjellig, men det de sliter med tror jeg vil påvirke ungen. Dessuten er det arvelig. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje for et barn med asbergers, ellers ikke. 

Anonymkode: 76db6...e02

Skrevet

Jeg fikk en diagnose i 30-årene og jeg tipper den er arvet fra min mor. Hun har lederstilling og er godt likt. Er bare så ekstremt mange tegn. Hun kommer nok ikke til å utrede seg, men jeg vil si det kommer an på personen som er autist, og støtteapparatet rundt. Det er fullt mulig, 

Anonymkode: fb021...b08

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobber med ungdommer med bla autisme i ulike grader. Og flere av dem har så stor omsorgsevne for de andre som er der 🧡 Blir varm inni meg 🥰 Mens andre er så inni sin egen verden og masse stimming at man ikke får direkte kontakt med dem. Samtidig språk er omtrent ikke noe de har. 

Så grad og påvirkning har veldig mye og si! Og hvor omgjengelig begge parter i et forhold er, der den uten autisme må ta omgjengeligrollen litt ekstra da normalt sett de med autisme må ha ting sånn og slik, uforsigbarhet stresser dem, lyd og støy er de ofte sensitive for og for mye stimuli. Men igjen, veldig forskjellig fra menneske til menneske. Er ikke et fasitsvar. 

Mange er høytfunferende mens flere er avhengig av daglig hjelp til hverdagen sin. 

Skrevet
Joni123 skrev (2 timer siden):

Jeg ville i hvert fall ikke blitt oppdratt av noen med Asberger. Vet de fungerer veldig forskjellig, men det de sliter med tror jeg vil påvirke ungen. Dessuten er det arvelig. 

Så du mener at alle som har diagnoser som kan være arvelige ikke bør få barn? kreft, leddgikt osv? Du hadde kanskje hatt godt av å bli oppdratt av foreldre som kunne lært deg at alle ikke er like og det er ok. Om TS burde få barn eller ikke, vet ikke jeg, men ikke snakk om og til mennesker som du gjør i innlegget ditt. Det er ikke ok.

• Liker 3
Skrevet

Noen kan noen ikke.

Min mann greide ikke være en bra nok far for vår sønn. (Ikke at han var ekstremt dårlig, men han greide aldri å se barnets behov og skal enda ha ting på sine premisser.)Og ikke for barnebarna heller fremt til nå  når barnebarna 3 stk er ungdommer og de har funnet en felles interesse i gaming, de siste 4 årene har de fire fått ett kjempe bånd som ingen kunne forutse.

Anonymkode: 6547f...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen kan noen ikke.

Min mann greide ikke være en bra nok far for vår sønn. (Ikke at han var ekstremt dårlig, men han greide aldri å se barnets behov og skal enda ha ting på sine premisser.)Og ikke for barnebarna heller fremt til nå  når barnebarna 3 stk er ungdommer og de har funnet en felles interesse i gaming, de siste 4 årene har de fire fått ett kjempe bånd som ingen kunne forutse.

Anonymkode: 6547f...ec9

Han har plutselig nå fått et bra bånd med sine barnebarn men ikke med sin sønn, eller hva er poenget? 

Anonymkode: c30a4...642

Skrevet

Ja. Kommer an på funksjonsnivået ditt.

Skrevet

Asperger kommer i enormt mange former.

Min far har asperger. Han har vært en god far som i at han alltid stilte opp og viste kjærlighet til oss. Men samtidig gjorde nok de sosiale ferdightenene hans at det ble en del avstand mellom han og enkelte av mine søsken. Pappa er veldig hemmet sosialt og det har ført til en del krangler siden pappa ikke skjønner hvor frekk ha egentlig er. 

Anonymkode: ff41d...071

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Klarer du å være sosial med andre folk og klarer du å være empatisk, har omsorgsevne og ikke trenger at alt er på din måte kan du fungere fint som forelder. Er du veldig rigid og lite tilpasningsdyktig sats heller på å bli en fantastisk tante.

Anonymkode: 78170...158

Skrevet (endret)

Har klart meg bra med Asperger som mor, har godt forhold til tenåringene mine , men klarer ikke dugnad,må tvinge megselv til å gå på skolearrangement, og slikt. 

Endret av Anciol
  • Liker 1
Skrevet

Som de fleste andre sier, det kommer an på grad og funksjonsnivå. 

Jeg har en far som har Aspergers. Det har ikke vært like lett, da han ganske enkelt ser verden på en litt annen måte, enn de fleste andre. Han har ikke alltid vært like snill og han har ikke evnet å sette våre behov, fremfor sine. Han skifter partner ca hvert 10 år og han "speiler den nye parternen og dens liv" Vi har derfor vært med på en del svingninger som ikke har vært bra for barn. Men nå er jeg voksen, har lært meg å håndtere det. Men et nært forhold får vi aldri. 

En av de største utfordringene har vært hans evne til å se seg selv, i samhandling med andre. Han mener jo selv at han har vært en strålende far, at HAN har gjort alt riktig. At han tuktet oss, gjorde han i beste mening og var den eneste måten å få barn til høre på. Han har gjort oss en tjeneste.  Demonstrere makt! Det samme gjør han i jobben sin som leder. Men han er god til å snakke for seg, god til å snakke andre etter munnen. 

Anonymkode: 55cea...54f

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, det er også arvelig, så ville styrt unna. Det ville kanskje fungert hvis mor og var var sammen, men da er den friske som må ta ansvaret. En med autisme ville aldri klart å vært en god aleneforelder. 

Anonymkode: 42d17...970

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet

Ja.

Alle foreldre har sine positive og negative sider som kan påvirke barna sine i stor grad. Selv om man ikke har asperger kan man ha trekk ved personligheten sin som påvirker barna veldig negativt. For eks om man maser for mye, detaljfokuserer, engasjerer seg for lite i hverdagen til barnet osv.

Asperger for enkelte kan ha noen negative trekk, i noen tilfeller kan det påvirke barna negativt. Det kommer an på individet om dette betyr mye, lite eller ingenting.

Dersom man er litt raus, tolerant og vil det beste for barna sine, så er mye gjort.

Skrevet

Hadde problemer med autist-trekkene til faren min som liten. 

Anonymkode: 8fec8...0fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...