AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har lenge slitt med generell følelse av angst gjennom hele døgnet. Det begrenser meg litt i hverdagen, men jeg gjør ting jeg må gjøre. Jeg tror ikke så mange har merket noe til det, bare at jeg ikke er så mye ute blant venner. Følelsen er der, men jeg vet ikke hva den kommer av. Jeg er ikke redd for ting, men likevel en intens følelse av angst. Jeg sliter med å sove, jeg våkner ofte, jeg er alltid tidlig våken. Jeg føler meg konstant stresset, selv med et rolig liv. Hva er dette og hva kan jeg gjøre med det? Anonymkode: 46626...2b7 2
Astramare Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Kan hende det kommer fra en opplevelse tidligere/flere år tilbake som har vært veldig ubehagelig for deg, jeg ville ha tatt kontakt med legen for å få snakket om det, sånn at du kan få hjelp med å håndtere det og finne ut av grunnen til at du føler deg sånn. Jeg ble mobbet så å si i hele barndommen og hadde foreldre som ikke var helt til stede når jeg trengte dem mest, men fikk ikke angst før senere når jeg var rundt 18-19, men det kan hende jeg hadde det tidligere uten å vite hva det virkelig var også.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #3 Skrevet 24. desember 2022 Astramare skrev (8 timer siden): Kan hende det kommer fra en opplevelse tidligere/flere år tilbake som har vært veldig ubehagelig for deg, jeg ville ha tatt kontakt med legen for å få snakket om det, sånn at du kan få hjelp med å håndtere det og finne ut av grunnen til at du føler deg sånn. Jeg ble mobbet så å si i hele barndommen og hadde foreldre som ikke var helt til stede når jeg trengte dem mest, men fikk ikke angst før senere når jeg var rundt 18-19, men det kan hende jeg hadde det tidligere uten å vite hva det virkelig var også. Jeg er 30 nå, så jeg syns det er rart. Jeg har ikke slitt med slik angst tidligere. I høst hadde jeg et anfall av panikkangst også. Fikk ikke puste i det hele tatt. Anonymkode: 46626...2b7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #4 Skrevet 24. desember 2022 Jeg ble syk i fjor og har slitt med generalisert angstlidelse. For min del var det en traume som skjedde privat for noen år siden og opplevde noe lignende på jobb noen år etter som satte igang en generell angst og uro i kroppen, som jeg heller ikke klarte å sette ord på hva jeg hadde angst for. Jeg tok kontakt med fastlegen og ble bl.a anbefalt å kontakte et team i min kommune som heter «rask psykisk helsehjelp», hvis dette er et tilbud du har i din kommune anbefaler jeg å kontakte de! Det er lavterskeltilbud og gratis, må heller ikke gjennom lege. Siden du er bevisst på «problemet», ville jeg prøvd å få hjelp så fort som mulig før det eskalerer. Og om du har noen rundt deg du kan være åpen med bør du det, fordi det er vondt å stå i alene. Sliter man med angst kan man også bli deprimert. Jeg er frisk nå 1,5 år senere, men krevde langtidssykemelding, fast oppfølging av lege, rask psykisk helsehjelp, psykolog og antidepressiva. Så jeg skulle ønske jeg tok motet til meg å kontakte hjelp mye tidligere, for da ville man kanskje ikke blitt så syk. Anonymkode: c3377...a91 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #5 Skrevet 24. desember 2022 Jeg lærte akkurat en pusteteknikk, at du puster ut på en måte som du blåser på varm suppe el. Gjør det, så kjenner du at det tar litt og litt av angsten. Og fokusere på å puste med magen ellers. God jul❤ Anonymkode: fbc0e...b5d 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #6 Skrevet 24. desember 2022 Kan være alt fra tidligere hendelser til næringsmangel. Jeg får veldig angst når jeg har for lave verdier av b-12 og d vitamin. Sistnevnte er det anslått at minst halvparten av nordmenn har for lite av, så du kan jo begynne i den enden og sjekke det. Anonymkode: bdda2...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #7 Skrevet 24. desember 2022 Du har angst for noe, men du klarer ikke skille ut hva du har angst for. Det er enkelte som har litt dårlig innsikt i egne følelser, og som kan føle på ting de ikke aner plagde dem. For eks kan det være at du er redd for å kjøre bil, selv om du tenker at å kjøre bil går heilt greit og er ikke farlig. Men følelsene dine er redd for å kjøre bil, selv om du logisk tenker at det ikke er noe du er redd for Så det handler om å finne ut hva hva som trigger angsten, for det er nok noe. Du bare vet ikke at det er det som trigger angsten Anonymkode: 2f44b...1c9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #8 Skrevet 24. desember 2022 Hva mener du med en "intens følelse av angst"? Hvordan føles det? Anonymkode: 644ca...203
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #9 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du har angst for noe, men du klarer ikke skille ut hva du har angst for. Det er enkelte som har litt dårlig innsikt i egne følelser, og som kan føle på ting de ikke aner plagde dem. For eks kan det være at du er redd for å kjøre bil, selv om du tenker at å kjøre bil går heilt greit og er ikke farlig. Men følelsene dine er redd for å kjøre bil, selv om du logisk tenker at det ikke er noe du er redd for Så det handler om å finne ut hva hva som trigger angsten, for det er nok noe. Du bare vet ikke at det er det som trigger angsten Anonymkode: 2f44b...1c9 Ja, jeg er sjeldent i kontakt med egne følelser. Jeg er ganske kald av meg, bryr meg om venner og sånt, men det meste av dårlige ting legger jeg bare bak meg. Anonymkode: 46626...2b7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #10 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva mener du med en "intens følelse av angst"? Hvordan føles det? Anonymkode: 644ca...203 Uro, svette, litt snev av stress, klump i magen, vondt i brøstet. Anonymkode: 46626...2b7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #11 Skrevet 24. desember 2022 Jeg er enig med de over her som skriver mangel på næringsstoffer eller noe annet kroppslig, mest fordi du beskriver at det kom plutselig og uten forklaring. Næringsstoffer spiller en ekstremt viktig rolle i å regulere kroppens nevrokjemi og stressrespons-system. Jeg ville tatt kontakt med lege for å undersøke mangler, særlig Vitamin D, Magnesium og vitamin B. Det kan også være en annen underliggende helseplage som leder stressresponsen til å være påskrudd kontinuerlig. Denne artikkelen gir gode tips angående kosthold, stress og angst: https://www.kamastressmanagement.no/kosthold, men det beste er nok å få tatt det med legen. Anonymkode: 887bf...6f8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 24.12.2022 den 9.28): Du har angst for noe, men du klarer ikke skille ut hva du har angst for. Det er enkelte som har litt dårlig innsikt i egne følelser, og som kan føle på ting de ikke aner plagde dem. For eks kan det være at du er redd for å kjøre bil, selv om du tenker at å kjøre bil går heilt greit og er ikke farlig. Men følelsene dine er redd for å kjøre bil, selv om du logisk tenker at det ikke er noe du er redd for Så det handler om å finne ut hva hva som trigger angsten, for det er nok noe. Du bare vet ikke at det er det som trigger angsten Anonymkode: 2f44b...1c9 Og det kan vel også komme av stress/ altså at det blir en slags (ubevisst) angstreaksjon ift å feks ikke strekke til, være god nok på ulike arenaer… Anonymkode: 9ad2b...924
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 22.53): Jeg har lenge slitt med generell følelse av angst gjennom hele døgnet. Det begrenser meg litt i hverdagen, men jeg gjør ting jeg må gjøre. Jeg tror ikke så mange har merket noe til det, bare at jeg ikke er så mye ute blant venner. Følelsen er der, men jeg vet ikke hva den kommer av. Jeg er ikke redd for ting, men likevel en intens følelse av angst. Jeg sliter med å sove, jeg våkner ofte, jeg er alltid tidlig våken. Jeg føler meg konstant stresset, selv med et rolig liv. Hva er dette og hva kan jeg gjøre med det? Anonymkode: 46626...2b7 Angst er en følelse og følelser har ikke tid. Noe fra fortiden har gitt grunnlag for følelsen, og den kommer til deg i nåtiden der den ikke passer inn. Generell angst er ille. Den er uforståelig, ulogisk og nedbrytende. Den kommer for å ødelegge og tar deg ofte når du er sliten, trett og har lite energi. Det går ikke å ignorere den eller å bare ta seg sammen, da finner den nye veier og lager kluss med fordøyelsen, søvnen eller annet somatisk ubehag. Det hjelper å unngå stress, å planlegge, unngå konflikter, ta seg tid til å roe ned. Fordype seg i en bok, en tv serie, se soloppgangen, trene. Du må velge å sette av tid til dette. Ikke all tid, men en kvote hver dag som er hellig. Selv må jeg ha en time på morgenen med fullstendig ro ellers slår fordøyelsessystemet seg vrang i dagevis. Jeg har ikke den timen men jeg må ta meg den. Anonymkode: 9dc57...a34
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er enig med de over her som skriver mangel på næringsstoffer eller noe annet kroppslig, mest fordi du beskriver at det kom plutselig og uten forklaring. Næringsstoffer spiller en ekstremt viktig rolle i å regulere kroppens nevrokjemi og stressrespons-system. Jeg ville tatt kontakt med lege for å undersøke mangler, særlig Vitamin D, Magnesium og vitamin B. Det kan også være en annen underliggende helseplage som leder stressresponsen til å være påskrudd kontinuerlig. Denne artikkelen gir gode tips angående kosthold, stress og angst: https://www.kamastressmanagement.no/kosthold, men det beste er nok å få tatt det med legen. Anonymkode: 887bf...6f8 Viktig å få frem her at referanseverdier på særlig d vitamin har et relativt vidt spenn, og mange leger tar fortsatt utgangspunkt i at 40-50 anses som "ok" - dessverre. Det bør ligge på minst 75 nmol, og gjerne enda høyere. B-12 bør også ligge i øvre sjiktet, ihvertfall ikke i nedre del av skalaen. Dette er faktisk av veldig stor betydning i mange sammenhenger. Magnesium er vanskelig å få et realistisk bilde av per blodprøver, og er et mineral det kan være vanskelig det kan være vanskelig å få i seg nok av pga antinæringsstoffer i plantemat. Jeg hadde normale prøver, men hadde likevel symptomer på mangel. Tok tilskudd, og symptomene forsvant. Anonymkode: bdda2...dfb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 Jeg er helt enig i det med at referanseverdiene kan være misvisende. Artikkelen som ble linket til refererer til forskning som finner at næringsstoffene kan virke bra mot angst, selv uten at det fremkommer mangel på blodprøver. Det kan jo spekuleres i om det er en slags funksjonell mangel, altså en mangel som ikke er lav nok til å komme frem på blodprøver, men som er lav nok til å påvirke systemet likevel. Enig i Magnesium også. "Magnesium i røde blodceller" er en test som ikke vanligvis blir tatt rutinemessig, men som kan fange opp en mangel litt mer nøyaktig. Du kan uansett ha en åpen samtale med legen din og se hva de sier. Det går også an å bare prøve et kosttilskudd og se an reaksjonen. Gi det noen uker isåfall. Synes uansett en blodprøve hos legen er smart, med tanke på at det KAN være andre underliggende årsaker også. Anonymkode: 887bf...6f8
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 On 12/24/2022 at 9:34 AM, AnonymBruker said: Uro, svette, litt snev av stress, klump i magen, vondt i brøstet. Anonymkode: 46626...2b7 Jeg har akkurat skjønt at jeg har angst. Da føler jeg meg slik. Men det kommer gjerne etter at jeg prover å bearbeide noe etter en samtale eller jeg har tenkt på noe emosjonelt. Angsten kommer når jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere følelsene eller ikke skjønner hvilken følelse jeg egentlig har.. De siste årene har jeg mer eller mindre lagt lokk på følelsene mine og er ikke helt i kontakt med dem, rett og slett for å overleve og klare å møte hverdagen, bite tennene sammen, holde hodet kaldt og gjennomføre. Så angsten gir meg ubehag, men jeg "slipper" å føle på de vonde store emosjonelle følelsene. Ved å ha hatt angst over mange år så har jeg dessverre blitt mer og mer avflatet, og jobber nå med å komme i kontakt med følelsene mine igjen og bli kvitt angsten (grytelokket). Anonymkode: 1aebd...e8f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2022 #17 Skrevet 27. desember 2022 Ta en tur til fastlegen først, snakk om det og få tatt noen blodprøver. Utelukk fysisk grunn. Så finner dere veien videre sammen. Anonymkode: 5acb6...320
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå