Gå til innhold

Hvordan holde julematen varm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på når poteter skal varmes, saus lages osv.. kan jeg putte alt i stekeovnen uten at det blir tørt? I såfall hva skal ovnen stå på?

Anonymkode: 2037b...2a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Potetene koker jeg alltid i litt god tid. Når de er ferdige så heller du ut vannet som du pleier, og legger et kjøkkenhåndle over (rent) og deretter lokket over der igjen (pass på at kjøkkenhåndkleet ikke kommer borti plater som er varme. Sånn kan det stå lenge uten at det blir kaldt (halvtime kanskje, men mener at det kan stå lengre enn det også og de trenger ikke stå på noe plate). Sausen lager jeg og varmer den litt her og der på ettervarmen til plater brukt til andre ting, eller også gir jeg den en oppvarming rett før. 

• Liker 1
Skrevet
visp skrev (1 time siden):

Potetene koker jeg alltid i litt god tid. Når de er ferdige så heller du ut vannet som du pleier, og legger et kjøkkenhåndle over (rent) og deretter lokket over der igjen (pass på at kjøkkenhåndkleet ikke kommer borti plater som er varme. Sånn kan det stå lenge uten at det blir kaldt (halvtime kanskje, men mener at det kan stå lengre enn det også og de trenger ikke stå på noe plate). Sausen lager jeg og varmer den litt her og der på ettervarmen til plater brukt til andre ting, eller også gir jeg den en oppvarming rett før. 

Takk for svar 🙂

Skrevet

Men lurer fortsatt på hvordan holde selve maten varm? Altså julepølse, medisterkaker..

Skrevet

Tenker du på etter at det er ferdig og frem til det blir servert? 
Da kan du bruke en ildfastform med lokk eller aluminiumsfolie over, og ha det i ovnen.

Gjerne med litt buljong eller smør i, sånn at det ikke tørker om det blir stående over tid.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, tenkte når d er ferdig, frem til servering. Men hva ha ovnen på? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men lurer fortsatt på hvordan holde selve maten varm? Altså julepølse, medisterkaker..

Ha ovnen på 70 grader og folie over. 

• Nyttig 2
Skrevet
Jytte skrev (15 minutter siden):

Ha ovnen på 70 grader og folie over. 

Enig.

Men jeg skjærer av svoren først. Og legger den så på/ved de varme ribbestykkene etterhvert. Den blir seig om man setter den inn i ovnen igjen etter hviletid. 

Kål og poteter står på ovnen, på 1, med lokk. 

Anonymkode: cfecb...f1c

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enig.

Men jeg skjærer av svoren først. Og legger den så på/ved de varme ribbestykkene etterhvert. Den blir seig om man setter den inn i ovnen igjen etter hviletid. 

Kål og poteter står på ovnen, på 1, med lokk. 

Mente ikke ribbe, tror ikke det var spørsmålet, men takk for tips om å ta av svoren hvis man må holde ribba varm. 

• Liker 1
Skrevet

Enkel timing: koker poteter, kålrabistappe etc slik at det blir ferdig når kjøttet (Pinnekjøttet) er ferdig. 

Anonymkode: 46cb7...838

• Liker 3
Skrevet
Jytte skrev (43 minutter siden):

Mente ikke ribbe, tror ikke det var spørsmålet, men takk for tips om å ta av svoren hvis man må holde ribba varm. 

Jeg tenkte ribbe i og med at saus var nevnt 😅

Er det vanlig å ha saus til pinnekjøtt? 

Om det er lutefisk eller torsk TS spør om tror jeg vi begge bør endre svaret vårt 🙈

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenkte ribbe i og med at saus var nevnt 😅

Er det vanlig å ha saus til pinnekjøtt? 

Om det er lutefisk eller torsk TS spør om tror jeg vi begge bør endre svaret vårt 🙈

Jeg spurte om medisterkaker og julepølse. Tusen takk for svar alle og god jul 🙂

• Liker 1
Skrevet

Potet-kjelen pakker jeg inn i dyna, holder lenge på varmen da. Pølsene og medisterkakene setter jeg inn i ovnen, som er skrudd av, men fortsatt veldig varm etter 8 timers (og vel så det) ribbesteking, mens ribba hviler, så har jeg surkål og sjy som står og småkoser seg på plata. Setter også inn serveringsformer i ovnen for at de skal ha litt temp og ikke skal kjøle ned maten 

• Liker 1
Skrevet

I år lot vi maten stå på platene også forsynte vi oss fra kjøkkenet. Alt var godt og varmt :)

Anonymkode: 80abd...238

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I år lot vi maten stå på platene også forsynte vi oss fra kjøkkenet. Alt var godt og varmt :)

Anonymkode: 80abd...238

Ja, det er jo kanskje best. Endte opp med å ha maten i ovnen  på 80 grader og det funka det og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...