Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har opplevd det? Tre mnd etter fødsel. Jeg har lest at det kan være vanlig med større blødning, men dette er ikke bare litt kraftigere. Det blør faktisk mer enn etter fødsel, og det er så store mengder av det at jeg må bytte bind hver halvtime. 😶 Noen som har opplevd lignende? Ble det slik hver mensen eller bare den første? Litt panikk når det er julaften i morgen kjente jeg… for det er så mye at det er ubehagelig å stå eller sitte 😯

Anonymkode: 6e6e7...883

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, var sånn de første gangene, men nå er det mye bedre enn før graviditet. Før blødde jeg alltid 5-7 dager, nå er det kanskje 1-2 dager med blødning og 3-4 med spotting.

Anonymkode: 7092b...337

Skrevet

Kom seg i løpet av 3-4 sykluser for meg. 

Anonymkode: 7092b...337

Skrevet

Det kom seg over litt tid her. Trur det var ca tre sykluser. Den første mensen var heftig, hadde og ganske uregelmessig mens i starten. 

Anonymkode: c5460...207

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen som har opplevd det? Tre mnd etter fødsel. Jeg har lest at det kan være vanlig med større blødning, men dette er ikke bare litt kraftigere. Det blør faktisk mer enn etter fødsel, og det er så store mengder av det at jeg må bytte bind hver halvtime. 😶 Noen som har opplevd lignende? Ble det slik hver mensen eller bare den første? Litt panikk når det er julaften i morgen kjente jeg… for det er så mye at det er ubehagelig å stå eller sitte 😯

Ble sånn et Korona for meg. Gikk over. Har du hatt Korona? 

Anonymkode: 35edd...298

Skrevet

Jeg opplevde det samme, etter begge svangerskapene.. Det gikk seg til, men tok litt tid.. Nå ved andre fødsel tok det faktisk rundt ett halvt år, ca 6 sykluser. Så ble det som før igjen.

Jeg fikk også mensen igjen relativt tidlig 4 mnd etter første fødsel (fullammet) og 3 mnd etter siste (delammet), kanskje det kan ha en sammenheng? Tenker på nivåer av hormoner i kroppen og sånn.. 

Anonymkode: 952e8...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, jeg blødde så mye at je ringte legen. Skjedde to ganger før det normaliserte seg. 

Anonymkode: d5992...0f9

Skrevet

Har lest at mange får en monstermens første mens etter fødsel.

Jeg var forberedt på det samme etter førstemann, men hos meg ble det motsatt - jeg gikk rett i en super regelmessig 28 dagers syklus med mindre blødning enn før graviditet.

Med andremann har jeg fått kraftigere blødning og mer uregelmessig syklus, men med andre tok jeg coronavaksine rett etter første mens etter fødsel og jeg skylder på den for at det har vært mer krøll med syklusen denne gangen.

Pass på jernnivåene dine om du blør så kraftig, fort gjort å få anemi. 

Anonymkode: 01d83...0b9

• Liker 1
Skrevet

Er vel sånn at menstruasjonen kan endre seg midlertidig eller permanent etter svangerskap. Selv hadde jeg ekstremt uregelmessig syklus før graviditeten, typ 2 ganger i året eller sjeldnere. Men etter at jeg fikk barn så har den faktisk vært semiregelmessig.

Anonymkode: d4668...081

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har lest at mange får en monstermens første mens etter fødsel.

Jeg var forberedt på det samme etter førstemann, men hos meg ble det motsatt - jeg gikk rett i en super regelmessig 28 dagers syklus med mindre blødning enn før graviditet.

Med andremann har jeg fått kraftigere blødning og mer uregelmessig syklus, men med andre tok jeg coronavaksine rett etter første mens etter fødsel og jeg skylder på den for at det har vært mer krøll med syklusen denne gangen.

Pass på jernnivåene dine om du blør så kraftig, fort gjort å få anemi. 

Anonymkode: 01d83...0b9

Takk! Jeg har lave jernnivået fra før og hadde veldig lav blodprosent rett etter fødsel (fikk blodoverføring), så jeg fortsette å ta jern nå for jeg antar det tapper meg litt. Blør fortsatt enormt mye, men det hjalp å vite at det skjer med flere og at det er helt normalt, men aldri opplevd noe slikt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er vel sånn at menstruasjonen kan endre seg midlertidig eller permanent etter svangerskap. Selv hadde jeg ekstremt uregelmessig syklus før graviditeten, typ 2 ganger i året eller sjeldnere. Men etter at jeg fikk barn så har den faktisk vært semiregelmessig.

Anonymkode: d4668...081

Jeg håper ikke dette er en endring i mensen. Helt greit den endrer syklus, men ikke så ille blødning! 😳 Krysser fingrene det bare er slik første gangen(e). 

Skrevet

For meg endra alt seg i motsatt retning og det har vedvart. Fikk første mens etter 3-4 måneder, om det skal ha noe å si.

Før: Ikke menssmerter, knapt litt murring dag 1. Blødde 2-3 dager + spotting 1-2 dager. Såpass liten blødning at jeg kunne gått med samme tampong (gul OB) i et døgn før den ville blitt full.

Nå: Mye smerter, ligger i fosterstilling fra et par dager før til et par dager uti. Blør i minimum 7 dager, som regel lengre. Blør mye. Kan ikke bruke tampong lengre, men hadde egentlig trengt å brukte tampong og bind samtidig.

I tillegg var jeg helt regelmessig med syklus på 29 dager før, hadde vært det siden første mens. Mens nå er det null system her. Kan gå alt fra 16 til 45 dager liksom. 🙃

Anonymkode: b48ca...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...