Gå til innhold

Alternative poteter på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns rett og slett ikke at mandelpoteter er så veldig godt. "Julepoteter" skal koke lenge og bli myke, møre og saftige. Fikk det til i fjor, men husker ikke hvilke poteter jeg brukte. Noen som vet hvilke poteter som er best å koke uten skall, som ikke er melne eller går i stykker. Finnes det noen typiske jule-/festpoteter bortsett fra mandelpoteter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ringerikspoteter, helt klart. Fantastisk god smak, og typisk julepotet.

Skrevet

Ja, mandelpotet og ringerikspotet er de norske festpotetene. Også skal det finnes en nordnorsk sort som heter gull-etellerannet som skal være helt fantastisk, men den har jeg aldri sett i butikker her på Østlandet.

Asterix er ellers en fast og fin sort med god smak, men ikke akkurat julete.

Skrevet

Ble litt redd for at du ville ha fløtegratinerte poteter til pinnekjøtt eller lignende. Godt å se at det ikke var slik. :hår: :ler:

Skrevet
Ble litt redd for at du ville ha fløtegratinerte poteter til pinnekjøtt eller lignende. Godt å se at det ikke var slik. :hår:  :ler:

kunne funket det da ? *slafse*

*fløtegratinertepoteterfetish... moi ?*

Skrevet
Ja, mandelpotet og ringerikspotet er de norske festpotetene. Også skal det finnes en nordnorsk sort som heter gull-etellerannet som skal være helt fantastisk, men den har jeg aldri sett i butikker her på Østlandet.

Poteten heter Gulløye/Gullauge, og er en kjempegod potet. :) Mandelpoteten synes jeg er fantastisk god, men jeg koker den sjelden uten skall. Forøvrig koker jeg ikke potet, jeg damper dem over rist, og da får man sjelden sprekking og skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...