Gå til innhold

Psykisk syk, har begynt å føle meg dårligere men opplever å ikke bli trodd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bipolar og sliter med jevnlige depresjoner. De blir ganske fæle for å si det slik. Kort fortalt går jeg til sykepleier og sist gang før jul så fortalte jeg henne dette med at jeg føler at jeg har begynt å føle meg dårligere igjen nå men fikk da bare til svar at det ikke synes på meg. Følte det ble litt som ett slag i magen og at hun ikke trodde meg. Jeg har hatt henne i 1 års tid og hun har alltid tatt meg på alvor tidligere, men hun virker ganske opptatt av at hun ser det på meg at jeg har det vanskelig de andre gangene. Så, hva gjør jeg nå? Må jeg bare bli skikkelig dårlig for å få hjelp? Hadde håpet på at jeg kunne unngå det denne gangen. 

Anonymkode: 4fba8...8bc

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr jo ikke at hun ikke tror deg. Bare at hun ikke kan se det (ennå). Det er naturlig at du kjenner det før hun kan se det.

Sa hun at hun ikke ville hjelpe deg med depresjon? På hvilken måte ble du avvist?

Anonymkode: 46901...a1f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr jo ikke at hun ikke tror deg. Bare at hun ikke kan se det (ennå). Det er naturlig at du kjenner det før hun kan se det.

Sa hun at hun ikke ville hjelpe deg med depresjon? På hvilken måte ble du avvist?

Hun sa ikke at hun ikke ville hjelpe meg og hun avviste meg heller ikke direkte. Fikk bare veldig inntrykk av at hun ikke tok det på alvor. Men hun sa bare at vi kunne se det an. Men jeg hadde jo håpet på å få noe hjelp med en gang egentlig.

• Nyttig 1
Skrevet

De er folk de og, det kan være hun satt med 1000 andre ting i hodet nå når det nærmet seg jul. Og når jeg gikk til snakkedame i flere år, opplevde jeg at timene mine ble ofte utsatt til etter jul hvis jeg ikke var så dårlig.

Jeg spurte engang om hvorfor det var sånn, og da svarte hun at rundt juletider er det oftere folk som blir veldig dårlige og trenger innleggelser og sånn. Hun tok deg nok alvorlig, men er sikkert vant til at folk knekker fullstendig på denne tiden av året.

Du må av og til skrike høyt for å få den hjelpen du ønsker og trenger.

Håper du har en fin jul og at du klarer deg til neste time❤

Anonymkode: fe226...3df

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

De er folk de og, det kan være hun satt med 1000 andre ting i hodet nå når det nærmet seg jul. Og når jeg gikk til snakkedame i flere år, opplevde jeg at timene mine ble ofte utsatt til etter jul hvis jeg ikke var så dårlig.

Jeg spurte engang om hvorfor det var sånn, og da svarte hun at rundt juletider er det oftere folk som blir veldig dårlige og trenger innleggelser og sånn. Hun tok deg nok alvorlig, men er sikkert vant til at folk knekker fullstendig på denne tiden av året.

Du må av og til skrike høyt for å få den hjelpen du ønsker og trenger.

Håper du har en fin jul og at du klarer deg til neste time❤

Du har vel rett. Mange som trenger hjelpen mer enn meg akkurat nå. 

Takk for det ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du har vel rett. Mange som trenger hjelpen mer enn meg akkurat nå. 

Takk for det ❤️

Husk at du kan alltids kontakte legevakten om det skulle bli for ille, eller i verste fall 113.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Husk at du kan alltids kontakte legevakten om det skulle bli for ille, eller i verste fall 113.

Forhåpentligvis trenger jeg ikke det. Det er ikke slik at jeg er skikkelig dårlig nå, kjenner bare på meg at jeg begynner å bli dårlig igjen.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg spør av nysgjerrighet og fordi jeg også har Bipolar lidelse; Hvilken hjelp kan hun gi deg for å bremse situasjonen?

Anonymkode: adc26...9c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg spør av nysgjerrighet og fordi jeg også har Bipolar lidelse; Hvilken hjelp kan hun gi deg for å bremse situasjonen?

Jeg er ikke TS, men for meg hjelper det å gå gjennom hva jeg kan gjøre for å forebygge å bli veldig dårlig, samt snakke om hvilke kjennetegn som tyder på at jeg trenger innleggelse. Bare for å terpe litt ekstra for å unngå at jeg blir tvangsinnlagt, men heller klarer å be om hjelp selv. Samt at det er godt å bare kunne prate om de vanskelige tankene og følelsene som kommer. Men også reflektere rundt hvordan jeg håndterer begynnende nedtur bedre nå enn jeg gjorde for bare ett år siden. For å finne styrken i meg å fortsette å håndtere det uten sterke reaksjoner. 

Har bipolar 2 blant annet, men også symptomer på borderline som ellers er fraværende nå, men som kan blusse opp igjen når jeg blir veldig deprimert. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Snakke med meg aller mest. Men mulig også hjelpe meg kontakte fastlege for å vurdere medisinendringer. 

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke TS, men for meg hjelper det å gå gjennom hva jeg kan gjøre for å forebygge å bli veldig dårlig, samt snakke om hvilke kjennetegn som tyder på at jeg trenger innleggelse. Bare for å terpe litt ekstra for å unngå at jeg blir tvangsinnlagt, men heller klarer å be om hjelp selv. Samt at det er godt å bare kunne prate om de vanskelige tankene og følelsene som kommer. Men også reflektere rundt hvordan jeg håndterer begynnende nedtur bedre nå enn jeg gjorde for bare ett år siden. For å finne styrken i meg å fortsette å håndtere det uten sterke reaksjoner. 

Har bipolar 2 blant annet, men også symptomer på borderline som ellers er fraværende nå, men som kan blusse opp igjen når jeg blir veldig deprimert. 

En del av det du skriver gjelder for meg og. Spesielt det med at det er godt å prate om vonde tanker og følelser.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker forsøke snakke med henne igjen neste gang jeg møter henne i januar. Hva burde jeg si? At jeg virkelig føler meg dårligere? Og burde jeg si at jeg ikke følte meg tatt på alvor eller er det best å la det ligge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker forsøke snakke med henne igjen neste gang jeg møter henne i januar. Hva burde jeg si? At jeg virkelig føler meg dårligere? Og burde jeg si at jeg ikke følte meg tatt på alvor eller er det best å la det ligge?

Du kan jo si at du følte det sånn, og spørre om det var tilfellet. Er alltid greit å få ordnet opp i eventuelle misforståelser.

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror jeg bare ville gjentatt det du sa sist og fortelle hva du ønsker deg og trenger at dere fokuserer på fremover.

Skrevet

Men går du ikke fast til sykepleier da? Er ikke det å få hjelp?

Anonymkode: c7cbe...05c

Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Du kan jo si at du følte det sånn, og spørre om det var tilfellet. Er alltid greit å få ordnet opp i eventuelle misforståelser.

Ja, er sant at det er greit å få ordnet opp i misforståelser. Men jeg er litt redd for å spørre egentlig. Hva om hun blir irritert (eller annet passende ord) og hva om hun ikke tror det er noe å bry seg om? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg tror jeg bare ville gjentatt det du sa sist og fortelle hva du ønsker deg og trenger at dere fokuserer på fremover.

Det var en god ide, det skal jeg gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Men går du ikke fast til sykepleier da? Er ikke det å få hjelp?

Anonymkode: c7cbe...05c

Jo, så klart, det er jo hjelp. Jeg skulle bare ønske jeg kunne få en annen type og mer hjelp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, så klart, det er jo hjelp. Jeg skulle bare ønske jeg kunne få en annen type og mer hjelp.

Men kanskje forventer jeg for mye?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kanskje forventer jeg for mye?

Nei, det ville jeg ikke bekymret meg noe for.

Du gjør ikke feil i å kommunisere hvordan du har det og hva du behøver. Du tar ansvar for din egen helse. Det er flott.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...