Gå til innhold

Protokollføring-hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

På torsdag skal visst jeg protokollføre i et møte, jeg vet ikke helt hvordan jeg

skal gjøre det..

blir det som et møtereferat omtrent?

Kom med tips vær så snill! :klem:

Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Litt avhengig av praksis der du skal føre protokoll, selvsagt, men noen grunnprinsipper for protokoll følger her:

1) Antall fremmøtte, eventuelt navn (avhengig av tidligere praksis)

2) Forslag til vedtak i hver enkelt sak. Stemmetallene for hvert forslag, dersom det er flere alternative forslag.

3) Det vedtatte forslaget i hver sak gjentas.

Altså:

Forslag til vedtak, stemmetall og endelig vedtak.

I endel referater har man kanskje tatt med stikkord fra diskusjon etc. Dette hører ikke hjemme i en protokoll.

Det er også vanlig at man velger to personer til å skrive under protokollen, i tillegg til referenten/protokollfører (kommer fortsatt an på hva slags protokoll det er snakk om).

Mange saker blir jo bare enstemmig vedtatt, eller folk blir valgt ved akklamasjon. Da er det kjapt og enkelt - ovenstående "kjøreregler" gjelder de sakene der møtet må ta stilling til flere forslag.

Hjalp dette, tro?

Skrevet

Det er egentlig kun en gjennomgang av et vedtak som har blitt fattet for å få frem alle sider av saken som følger av vedtaket.. Det er en gruppe som har fattet vedtaket og en annen gruppe som skal stille spørsmål rundt avgjørelsen som har blitt tatt.. :forvirret:

Skrevet
Det er egentlig kun en gjennomgang av et vedtak som har blitt fattet for å få frem alle sider av saken som følger av vedtaket.. Det er en gruppe som har fattet vedtaket og en annen gruppe som skal stille spørsmål rundt avgjørelsen som har blitt tatt..  :forvirret:

Desto viktigere, tenker jeg, å følge de "reglene" for protokollføring som jeg nevnte. Å bare stille spørsmål til et vedtak er uinteressant (hvilken "gruppe" har fattet vedtaket? Styret?), det er de ulike forslagene, voteringen(e) og de fattede vedtakene som skal leve videre i organisasjonens arkiver.

Siden ting tyder på at man her snakker om en konflikt internt i en organisasjon, blir slike formalia desto viktigere.

Jeg vil også anta at organisasjonen har vedtekter som sier hva som skal protokollføres fra ulike møter.

Eller..?

Skrevet

...og til alle dere horder av spente kvinner av begge kjønn der ute på internettet som nå venter i åndeløs spenning på fortsettelsen:

Glem det. Case closed.

Skrevet
...og til alle dere horder av spente kvinner av begge kjønn der ute på internettet som nå venter i åndeløs spenning på fortsettelsen:

Glem det. Case closed.

:sminkedokke::grine:

Skrevet
Det er egentlig kun en gjennomgang av et vedtak som har blitt fattet for å få frem alle sider av saken som følger av vedtaket.. Det er en gruppe som har fattet vedtaket og en annen gruppe som skal stille spørsmål rundt avgjørelsen som har blitt tatt..  :forvirret:

Da vil jeg anta at det er korrekt å protokollføre innsigelser, hvem som kommer med dem og om de blir hensynstatt. Det ville jeg gjort. Skriv korte setninger:

"Avdeling x forutsetter at styret hensyntar at vi fremdeles skal ha betalt i lunsjen" f.eks.

Ikke skriv "Bjørn lurer på om vi får betalt i lunsjen, og hvis ikke er det urettferdig fordi vi alltid har fått det før, og da må vi få kompensasjon....."

Bedre å skrive litt mye (men saklig) og få gjennomlest det før utsending, så kan du slette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...