AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har en perifer bekjent som etter å ha fått liknende sykdom som meg har begynt å ta endel kontakt. Det er greit. Jeg er VELDIG syk, han har mindre uttalt variant og blir bedre ifølge legen. Så, naturlig nok har jeg lite å gå på. Innimellom kommer suicidale tanker og ønsker. Lege/familie vet om det - så han er ivaretatt der. Men greia er at jeg selv på ingen måte er i stand til å hjelpe noen andre, jeg holder knapt ut selv. Jeg er litt sånn magnet for å bli andres søppelbøtte og trøst, skjer ofte i relasjoner. Og han her er jo ikke en nær venn. Han har venner og familie, men synes nok jeg er lettere å snakke med fordi «jeg forstår». Men nå er begeret helt fullt, jeg fikk snaps både igår og idag med veldig mørke og suicidale ønsker. Og vet at han som sagt ikke er alene. Men jeg trenger tips til hvordan sette grenser. Jeg har 2 barn jeg prøver å holde oppe litt energi så jeg kan klare å feire litt sammen med dem, jeg har ikke rom for å være søppelbøtta til noen. Jeg logger av snap nå, men regner med dette vil gjenta seg (er ikke første gangen). Hvordan kan man på en omsorgsfull måte sette grenser når man er på bunn selv? Anonymkode: 0ca2a...8bd 1 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 «Jeg forstå du har det tungt nå, men for tiden har jeg ikke overskudd til å hjelpe deg med disse tankene dessverre». Anonymkode: 03c8f...ba6 8 5 2
Embla Othea Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Be han om å ringe hjelpetelefonen. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 Hadde begynt å svare kort og utsette å åpne snappene til personen begynner å skjønne at det ikke er noe å hente her i gården. Har stor forståelse for at du har mer enn nok med deg selv ❤️ Anonymkode: adf7d...48e 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Denne posten må jeg følge…jeg sliter også med en slik relasjon, og er selv så syk at jeg ble ufør for noen år siden. Min venn vet at jeg forstår, da vi sliter med samme tilstander og sykdom. Jeg må skru av varsler på tlf, evt skru den av for å oppnå litt søvn. Sover generelt dårlig, og det å lese selvmordstanker kl 22.30 hjelper ikke akkurat. Anonymkode: ae0bd...5b0 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 Jeg tenker det kan være lurt for deg i din situasjon å ta pauser fra mobiltelefonen. Selv har jeg den aldri på f.eks om natten. Ikke bare det, men om jeg er ferdig for dagen, og ikke har mer å gi, så skrur jeg av. Tenker at i din situasjon, som forsøker å gi til dine nærmeste, så kan du gjerne ha et telefonnummer på en nokia der bare mann og barn kan nå deg. Smarttelefonen der alt reker inn med tidevannet, den som er på snap, fb og you name it, kan ligge avskrudd til de stundene du har overskudd. Personlig tror jeg ikke jeg ville sagt på en hensynsfull måte at jeg ikke tåler suicidprat. Ville gått rett på sak, sagt at det er egoistisk, og at han må ta tankene sine et annet sted enn hos deg. Kjenner selv en som gjorde det slutt, og det kan jeg si. Om de virkelig ønsker å ta selvmord, så snakker de ikke om det. De gjør det. Suicidprat er dermed tull som hos meg møtes med åpen aggresjon fra min side. Vet ikke om dette var til hjelp. Men jeg sender deg gjerne noen lyse tanker i juletiden. Ønsker god jul til deg og dine. Anonymkode: 959f8...02d 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 "Hei X. Jeg forstår at du har det veldig vanskelig, men jeg må be om at du ikke sender snapper med så mørke tanker til meg. Jeg kan ikke orke å bære det." Hvis det fortsetter: "Hei X. Siden du ikke respekterer meg når jeg ber om at du ikke sender så mørke tanker til meg på snap så må jeg nødt til å blokkere deg av hensyn til min egen helse." Og så blokkerer du. Anonymkode: 94a09...60d 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Om de virkelig ønsker å ta selvmord, så snakker de ikke om det. De gjør det. Det stemmer ikke for absolutt alle. Anonymkode: fc081...453 9 1 1
Lorieen Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Du trenger ikke å være hensynsfull. Du sier: «Dette orker jeg ikke høre på, dette får du snakke med noen profesjonelle om, og om du ikke slutter å sende meg slike meldinger må jeg blokkere deg av hensyn til min egen mentale helse og velvære.» 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): «Jeg forstå du har det tungt nå, men for tiden har jeg ikke overskudd til å hjelpe deg med disse tankene dessverre». Anonymkode: 03c8f...ba6 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): "Hei X. Jeg forstår at du har det veldig vanskelig, men jeg må be om at du ikke sender snapper med så mørke tanker til meg. Jeg kan ikke orke å bære det." Hvis det fortsetter: "Hei X. Siden du ikke respekterer meg når jeg ber om at du ikke sender så mørke tanker til meg på snap så må jeg nødt til å blokkere deg av hensyn til min egen helse." Og så blokkerer du. Anonymkode: 94a09...60d Åh ja. Jeg skal begynne med å la det gå litt tid mer, og har bestemt meg for å ikke svare noe på en stund. Kanskje jeg bare må kutte kontakten også. Han er jo ikke en nær venn, og bor jo på andre siden av landet. Vi treffes jo ikke liksom. Men før jeg kom i kontakt med ham har jeg tenkt mye på det at jeg er sånn magnet, og ikke får det samme tilbake generelt. Alltid vært sånn, og NÅ må jeg jo snart lære å sette begrensninger for meg selv egentlig. Han vet jo ikke at jeg er alles «hobbypsykolog», «feilen» ligger jo i at jeg gir agnet til alle som trenger hjelp uten å tenke på det. Hadde jeg manglet impulskontroll hadde jeg sikkert gitt bort alle pengene mine til sånne «hjelp oss i jula» grupper 🙃 Det er liksom jeg som må sette grenser, men ikke gjør det. Jeg er også «redd» for å type ringe nødetat på vegne av noen eller liknende, for da er det fort gjort å bli et mellomledd. Og det klarer jeg jo absolutt ikke hverken mentalt eller fysisk. Anonymkode: 0ca2a...8bd 1 3
Purple_Pixiedust Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg tenker det kan være lurt for deg i din situasjon å ta pauser fra mobiltelefonen. Selv har jeg den aldri på f.eks om natten. Ikke bare det, men om jeg er ferdig for dagen, og ikke har mer å gi, så skrur jeg av. Tenker at i din situasjon, som forsøker å gi til dine nærmeste, så kan du gjerne ha et telefonnummer på en nokia der bare mann og barn kan nå deg. Smarttelefonen der alt reker inn med tidevannet, den som er på snap, fb og you name it, kan ligge avskrudd til de stundene du har overskudd. Personlig tror jeg ikke jeg ville sagt på en hensynsfull måte at jeg ikke tåler suicidprat. Ville gått rett på sak, sagt at det er egoistisk, og at han må ta tankene sine et annet sted enn hos deg. Kjenner selv en som gjorde det slutt, og det kan jeg si. Om de virkelig ønsker å ta selvmord, så snakker de ikke om det. De gjør det. Suicidprat er dermed tull som hos meg møtes med åpen aggresjon fra min side. Vet ikke om dette var til hjelp. Men jeg sender deg gjerne noen lyse tanker i juletiden. Ønsker god jul til deg og dine. Anonymkode: 959f8...02d Nei, det stemmer ikke at det kun er de som ikke snakker om det som virkelig vil dø. Slik at man liksom ikke skal ta det seriøst hvis noen prater om det. Ikke spre slik alvorlig feilinformasjon. Ellers enig med flere her om å sende en melding og si at det blir for mye å håndtere fordi du sliter selv TS. 4 1
Ulla Ullsokk Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Jeg forstå du har det tungt nå, men for tiden har jeg ikke overskudd til å hjelpe deg med disse tankene dessverre». Anonymkode: 03c8f...ba6 Dette! Rett og slett! 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har måtte tatt den praten og da sa jeg ganske ordrett "beklager, jeg forstår at du har det vanskelig men akkurat nå har jeg det så vanskelig selv at jeg ikke klarer å ta inn andres problemer". Jeg fikk dårlig samvittighet lenge etterpå og snakket med en sosialarbeider om det. Ble faktisk takket for at jeg sa ifra. Bra for meg å sette grenser og bra for den andre å få beskjed om at alle ikke nødvendigvis har det noe bedre. Anonymkode: 4a92e...5c8 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #14 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): "Hei X. Jeg forstår at du har det veldig vanskelig, men jeg må be om at du ikke sender snapper med så mørke tanker til meg. Jeg kan ikke orke å bære det." Enig med at denne var fin. Og ville kanskje lagt til på slutten "Jeg er selv veldig dårlig nå, så mørke tanker blir for meg triggere" Anonymkode: 2f7fc...7e8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #15 Skrevet 24. desember 2022 Jeg ville skrevet noe med «jeg forstår at du har det vanskelig og får disse tankene og det er vondt, men jeg synes ikke at det er greit at du kommer til meg og legger tankene over på meg. Dette må du ta med legen din. Takk for at du forstår.» Da har du validert, satt en grense og avsluttet samtalen. Anonymkode: b94bd...f42 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå