Gå til innhold

Syvåring som spiser stygt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mamma til ei jente på syv år. Siden hun var baby har hun spist fort, noe hun fortsatt gjør. Vi har prøvd å bremse henne, ha god tid under måltidene, ha en samtale så hun må ta litt pauser, minne henne på at hun ikke har det travelt. Men føler det ikke blir stort bedre. Det som har blitt en utfordring nå som hun har blitt så stor er at hun spiser så stygt. Smatter, stapper og slafser. Stort sett mat rundt munnen når hun har spist noe med ketchup, saus ol. Sitter urolig på stolen, føtter og armer her og der. Har snakket med henne om det, mange ganger. Har vist henne hvordan det ser ut når man spiser med åpen munn, og det synes hun var ekkelt. 

Hvor mye skal vi mase på henne rundt dette? Det er jo forferdelig irriterende å se/høre noen som spiser slik. Men om hun ikke er moden nok til å forstå er det jo bare dumt å snakke med henne om det.

Anonymkode: f9d31...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette burde hun la lagt fra seg for mange år siden! Noe annet må ligge til grunn der tenker jeg…

Anonymkode: 1f71a...e17

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke tillatt at min datter gjorde slik. De får lære seg å spise ordentlig med matbordet eller forlate.

Anonymkode: b533f...610

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 5 åring er moden nok til å vite at man spiser pent med munnen lukket, og ikke stapper innpå. Det har vi terpet på fra han var ganske liten. 

Jeg ville terpet og terpet på bordmanerer. 

Anonymkode: c543e...554

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta kontakt med barnevernet! Her er det omsorgssvikt!

Anonymkode: 6e3c5...2cf

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min 5 åring er moden nok til å vite at man spiser pent med munnen lukket, og ikke stapper innpå. Det har vi terpet på fra han var ganske liten. 

Jeg ville terpet og terpet på bordmanerer. 

Det er nok ikke det at hun ikke vet det, men hun glemmer seg. Føler vi har terpet og terpet, men når det ikke blir varig endring lurer vi jo på om vi forventer for mye, eller i verste fall om det ligger noe mer bak. Vi har en femåring også som spiser fint hele tiden, aldri mat i ansiktet eller noe smatting.

ts

• Nyttig 2
Skrevet

Kan hun ha en diagnose? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan hun ha en diagnose? 

Som hvilken da? Og på hvilket grunnlag?

Skrevet

Hei TS! Nå er vi alle forskjellige men jeg var ganske lik datteren din. Jeg spiser i dag som et dannet menneske, har dessverre talent for å søle mye hjemme og på meg selv. Er 32 år gammel og klarer å spise pent blant andre

foreldrene mine terpet og terpet da jeg var barn, jeg slukte maten og spiste som en villmann, eller hva jeg skal si. Det gikk seg til! Jeg kan fortsatt sluke mat om jeg ikke tenker meg litt om, jeg er stressa generelt da.  Vil gjøre alt raskt, enten det er en dusj, treningsøkt eller et måltid.

det gikk i alle fall over og jeg kan spise blant folk med munnen lukket! 😄

Anonymkode: 002c0...cf4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er mamma til ei jente på syv år. Siden hun var baby har hun spist fort, noe hun fortsatt gjør. Vi har prøvd å bremse henne, ha god tid under måltidene, ha en samtale så hun må ta litt pauser, minne henne på at hun ikke har det travelt. Men føler det ikke blir stort bedre. Det som har blitt en utfordring nå som hun har blitt så stor er at hun spiser så stygt. Smatter, stapper og slafser. Stort sett mat rundt munnen når hun har spist noe med ketchup, saus ol. Sitter urolig på stolen, føtter og armer her og der. Har snakket med henne om det, mange ganger. Har vist henne hvordan det ser ut når man spiser med åpen munn, og det synes hun var ekkelt. 

Hvor mye skal vi mase på henne rundt dette? Det er jo forferdelig irriterende å se/høre noen som spiser slik. Men om hun ikke er moden nok til å forstå er det jo bare dumt å snakke med henne om det.

Har en 63 åring her som smatter. Må minne han på det ved hvert måltid... Virker ikke som dette når inn, så lurt å starte tidlig

Anonymkode: 96e3e...6fc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Som hvilken da? Og på hvilket grunnlag?

ADHD, add, autisme f eks.. Hun virker jo ikke til å ta til seg beskjeder

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kan hun ha en diagnose? 

Herregud 🤦🏼‍♂️

Kvinneguiden er jo et eneste stort diagnoseapparat.

En 7 åring som har dårlig tid ved bordet, armer og ben og saus rundt munnen er vel bare naturlig.

Ta en oppdatering når hun er 11 eller 12.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ADHD, add, autisme f eks.. Hun virker jo ikke til å ta til seg beskjeder

Min bror har blitt irettesatt, oppfordret, kjeftet på, og blitt tryglet om å spise ordentlig hele oppveksten. Han er idag i femtiårene, og spiser som gris. Han har ingen diagnoser. Bare gir faen i bordskikk. Bryr seg ikke, så lenge han får stappet i seg maten som ligger foran han. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok ikke det at hun ikke vet det, men hun glemmer seg. Føler vi har terpet og terpet, men når det ikke blir varig endring lurer vi jo på om vi forventer for mye, eller i verste fall om det ligger noe mer bak. Vi har en femåring også som spiser fint hele tiden, aldri mat i ansiktet eller noe smatting.

ts

Ville nok ikke tenkt at det ligger mer bak enn en matglad unge jeg😅 Noen ting må kanskje bare inn med tskje🙈 Akkurat som at min 5 åring må minnes på daglig å kle på seg klærne uten å rulle rundt på badegulvet mellom hvert klesplagg og dermed bruke en halvtime på å kle på seg🤣 

Men om dere snakker om det utenom måltidene da? Kanskje det går lettere om det ikke minnes på akkurat ved matbordet?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...