AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Har ei datter på 16 år. Hun har alltid hatt en utfordrende personlighet. Da hun var liten var hun veldig trassete og ble ofte veldig sint. Hun kunne også bli sint på personalet i bhg husker jeg. Veldig bestemt. Hun har hatt en tendens til å lyve en del, stjele (av venner) og manipulere. Stjeling er det slutt på og mindre lyving. Nå som hun har blitt stor, er det for eks voldsomme humørsvingninger. Hun kan være veldig sur uten åpenbar grunn i et sekund, og i godt humør i neste. Hun feiltolker mye. Tror alt er kritikk. Ser ikke sin egen rolle i ting. Tåler ikke at andre er uenig med henne. Vil helst bare holde en «tale», og så skal andre bare nikke og bukke. Lett for å avbryte og bare si det som faller henne inn. Har vanskelig med å holde på relasjoner og kommer ofte på kant med andre. Har få venner. Hun kan fortsatt bli veldig sint. Og når hun blir sint så kan hun hyle og skrike. Ellers har hun alltid vært flink på skolen. Og egentlig ikke hatt noen store utfordringer. Skole og barnehage har aldri vært bekymret. Har aldri hørt noe om at de mistenker noe. Nå går hun på vgs og har fått det mye bedre sosialt. Har fått flere nye venner. Men, hun syns skolen er vanskelig. Hun sier hun ikke klarer å konsentrere seg og mener selv hun har ADHD. Jeg ser at hun har sider ved seg selv, men jeg har aldri tenkt tanken på diagnose. Hverken bhg, barneskole eller ungdomsskole har mistenkt dette. Hun har heller ikke hatt konsentrasjonsproblemer på skolen før. Hva tenker dere? Anonymkode: bb194...bca
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Det er ingen her som kan sette diagnose på ditt barn. Du må be om utredning hvis du mistenker noe. Anonymkode: 8ef07...ab1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ingen her som kan sette diagnose på ditt barn. Du må be om utredning hvis du mistenker noe. Anonymkode: 8ef07...ab1 Jeg har ikke bedt noen sette en diagnose. Jeg spør hva andre tenker ut i fra det jeg beskriver. ts Anonymkode: bb194...bca
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 https://adhd.oslo.no/ASRS_1-1.pdf Anonymkode: 42f05...cd4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Hvor mye har dere foreldre jobbet med å lære henne å takle følelser? Hvor flinke har dere vært i å sette tydelige og forutsigbare grenser? Anonymkode: 74087...690 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor mye har dere foreldre jobbet med å lære henne å takle følelser? Hvor flinke har dere vært i å sette tydelige og forutsigbare grenser? Anonymkode: 74087...690 Jeg føler vi har fulgt dette opp godt, men muligens ikke godt nok. Jeg vet ikke. Grenser har vi vært tydelige på hele veien. ts Anonymkode: bb194...bca
Miranda Bailey Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 Jeg kjenner meg veldig igjen i beskrivelsen din om henne og jeg har ADHD. Som din datter var det noe jeg selv mistenkte og kjente meg igjen i, men det ble ikke fanget opp av barnehageansatte eller lærere. Jenter med ADHD blir ofte oversett fordi symptomene ofte blir rettet innover, slik at det oppleves veldig sterkt for seg selv, men mindre sterkt for omverdenen. I tillegg tenker de fleste på "gutteversjonen" når de tenker på ADHD, men jenter med diagnosen vil som oftest ha et veldig annerledes symptombilde. Anbefaler deg å søke opp "ADHD i jenter" og lese litt. Min mor sa selv "det er som å lese om deg" når hun søkte det opp, selv om hun aldri hadde mistenkt diagnosen i oppveksten min (og jeg har en bror med diagnosen, så det var ikke ukjent for henne! "jenteversjonen" hadde hun dog ikke hørt om). Få henne utredet, og hør på henne når hun forteller deg hvordan hun har det. Jeg slet også med konsentrasjonen, men fordi jeg fikk toppkarakterer på skolen så var det ingen som trodde meg eller tok meg på alvor. Ja, jeg fikk ting gjort, men det kostet meg langt mer enn det skulle gjort. 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Helene1982 skrev (20 minutter siden): Har hun søsken? Ja, to stk. ts Anonymkode: bb194...bca
Helene1982 Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja, to stk. ts Anonymkode: bb194...bca Jeg spurte fordi jeg lurte på om hun er vant til å tilpasse seg andre barn i familien, noe hun tydeligvis er. Jeg tror ikke du eller hun er tjent med å lete etter en diagnose for henne, bortsett fra sammen med en lege. Hun kan ikke gi seg selv en diagnose med ADHD, men det sier noe om at hun sliter litt og ikke føler seg "normal" (som også kan være fordi hun er en tenåring). Det kan være at hun er en helt vanlig hormonell tenåring, men med enkelte personlighetstrekk som gjør at hun sliter med å får til det sosiale av og til, eller å konsentrere seg. Når hun sier at hun tror at hun har ADHD, sier hun hvorfor? Vet du hva hun driver med i sosiale medier? Det er en "trend" på tiktok som går ut på at man har ADHD, om man har helt vanlige personlighetstrekk. Dette er selvsagt veldig skadelig for de som faktisk har denne diagnosen og faktisk sliter. Men også skadelig for lett påvirkelige unge. Endret 23. desember 2022 av Helene1982 2 1
Gjest Leight Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 Både ADHD og personlighetsforstyrrelser kan gi sånne utslag. Om det er personlighetsforstyrrelse så er det dog lurt å få avklart dette tidligst mulig, mens personligheten enda er i utvikling. Da er det større sjanse for å lykkes med behandlingen
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 Min søster var slik som deres datter. Hun fikk diagnosen adhd som ung voksen. Senere fikk hun også påvist asperger. Anonymkode: 16d4d...7b3
Gjest WhisperingWind Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Jeg tenker at om at hun selv mistenker Adhd så utreder dere henne. Om det ikker er Adhd så er det en såpass stor prosess at kanskje andre ting avdekkes.
Grüner Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Folk med borderline personlighetsforstyrrelse har ofte problemer med relasjoner og kan ha store humørsvingninger og bli veldig sinte når de først blir sinte. Manipulasjon er heller ikke uvanlig. Jeg er ingen lege og om jeg hadde vært, kunne jeg ikke fjerndiagnostisert datteren din, men i de beskrivelsene du gir av datteren din synes jeg det er mer som passer med den diagnosen enn med adhd. Mht det å slite med konsentrasjonen kan det også skyldes andre psykiske plager som skaper uro i kroppen og ikke bare adhd. Men hvis du lurer på om det er noe med datteren din, bør du få henne utredet slik at hun kan få riktig hjelp. 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Grüner skrev (48 minutter siden): Folk med borderline personlighetsforstyrrelse har ofte problemer med relasjoner og kan ha store humørsvingninger og bli veldig sinte når de først blir sinte. Manipulasjon er heller ikke uvanlig. Jeg er ingen lege og om jeg hadde vært, kunne jeg ikke fjerndiagnostisert datteren din, men i de beskrivelsene du gir av datteren din synes jeg det er mer som passer med den diagnosen enn med adhd. Mht det å slite med konsentrasjonen kan det også skyldes andre psykiske plager som skaper uro i kroppen og ikke bare adhd. Men hvis du lurer på om det er noe med datteren din, bør du få henne utredet slik at hun kan få riktig hjelp. Jeg har en datter med trekk lik ts sin. Hun har alltid vært krevende, alltid i strid med autoriteter. Rullerer på venner, sliter dem ut. Hun er voksen nå. Fungerer godt. Jeg vet ikke hvordan det har vært med mat og søvnrutiner med ts datter, men mi har alltid vært svært sær i matveien og hatt problemer med søvn og døgnrytme, hele livet. Videre har hun vært tilnærmet umulig å grensesette på vanlig måte, helt ulik sin eldre søster og tvillingsøster. Jeg er enig i at mye ligner borderline i både mitt og ts tilfelle, men tror mer på ADHD. Min datter tror også at hun har denne diagnosen, men føler ikke behov for å utrede seg. Husk at ADHD også innebærer positive ting. Borderline blir gjerne utløst av vold og overgrep, det høres ikke ut som dette er tilfellet her. Ts beskriver også at datteren alltid har hatt en krevende personlighet. Personlighetsforstyrrelser blir man ikke født med, det er noe som utvikler seg. ADHD er en medfødt utviklingsforstyrrelse. Men klart, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Anonymkode: 35361...2e0 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #17 Skrevet 24. desember 2022 Kanskje hun er født høysensitiv, så hun kjenner alt mer intenst enn andre? Anonymkode: 30097...5b3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #18 Skrevet 24. desember 2022 Høres ut som min ene søster. Hun fant dessverre «medisin» i rus da hun var 18 år 😔 Anonymkode: 5aacc...698
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #19 Skrevet 24. desember 2022 Det høres ut som hun kan ha emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, eller i alle fall har hun mange trekk fra diagnosen. Hvis jeg var deg ville jeg tatt tak i dette og sett om det går an å få henne i terapi for utredning og hjelp. Problemene hun har er ting som kan gjøre voksenlivet veldig vanskelig og ensomt. Dersom hun har diagnosen er hun utsatt for å ty til selvskading/avhengighet, det kan bli vanskelig å stå i jobb og opprettholde vennskap og kjærlighetsforhold. Hennes personlighet er ikke ferdigutviklet der det vil være mye lettere å gjøre noe med det nå, enn senere i livet. Hilsen borderliner Anonymkode: ffce6...72a
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #20 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har en datter med trekk lik ts sin. Hun har alltid vært krevende, alltid i strid med autoriteter. Rullerer på venner, sliter dem ut. Hun er voksen nå. Fungerer godt. Jeg vet ikke hvordan det har vært med mat og søvnrutiner med ts datter, men mi har alltid vært svært sær i matveien og hatt problemer med søvn og døgnrytme, hele livet. Videre har hun vært tilnærmet umulig å grensesette på vanlig måte, helt ulik sin eldre søster og tvillingsøster. Jeg er enig i at mye ligner borderline i både mitt og ts tilfelle, men tror mer på ADHD. Min datter tror også at hun har denne diagnosen, men føler ikke behov for å utrede seg. Husk at ADHD også innebærer positive ting. Borderline blir gjerne utløst av vold og overgrep, det høres ikke ut som dette er tilfellet her. Ts beskriver også at datteren alltid har hatt en krevende personlighet. Personlighetsforstyrrelser blir man ikke født med, det er noe som utvikler seg. ADHD er en medfødt utviklingsforstyrrelse. Men klart, det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre. Anonymkode: 35361...2e0 Borderline innebærer også positive ting og du trenger ikke mer enn medfødt sårbarhet og å ikke bli møtt på følelsene som en trenger for å utvikle borderline/trekk. Det kan være lurt å ta kontakt med lege slik at hun kan få hjelp, det er vondt å ha det sånn som hun har det og jo tidligere hun får hjelp til å forstå seg selv og mestre sine trekk, jo bedre. Anonymkode: d0bec...2fe 1
Anbefalte innlegg