AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Jeg VET at mange er alene og har det helt fint med jul. Og på sikt er det mitt mål også. Og det er til og med fremdeles mitt mål å kunne ha det fint i kveld og i morgen. Jeg har hatt det vanskelig som barn, tatt avstand fra familien, og i år feirer jeg alene for første gang. Jeg har ikke så mye nettverk. Håper jo også at jeg vil greie å ta tak i det på sikt. Så jeg er midt i en prosess, kan man si. Og så kommer jula og er overveldende. Og jeg sitter nå og føler jeg egentlig har et angstanfall. Greier ikke å komme meg ut av senga. Skroller bare heftig rundt på forum, nyheter, flykter fra meg selv. Så veldig redd for å være alene med meg selv. Jeg føler meg så alene og ensom. Har masse negative tanker om at jeg er verdiløs, ikke noe verdt, ingen liker meg osv. Dette skjønner jeg er negative automatiske tanker. Det bare kommer så brått og mye. Skulle ønske jeg bare kunne hoppe over disse dagene. Men det kan man jo ikke. Jeg har ikke lyst til å drikke meg dritings for å komme gjennom dem. Men gjøre noe hyggelig. Og det å si "julaften er bare en dag" vil ikke funke, fordi jeg vil jo egentlig skape det om til noe fint. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det når jeg sitter her handlingslammet i mitt eget angstanfall og er livredd for å bevege meg utenfor denne senga. Håper noen har noen gode tips til angsten, eventuelt julen, eventuelt har egen erfaring med noe av det samme, eventuelt er noen år foran meg i løypa og har skapt god jul selv om de startet her jeg er. Takk på forhånd for svar ❤️ Anonymkode: aa1a5...dbe 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har vært der du er, hadde også angst de første gangene. Er ikke rart, hvor mange julefilmer eller reklamer har du sett hvor det går til helvete med alt og en feirer lykkelig jul alene? Nei nettopp. Det viktigste å tenke er at det er ingenting du SKAL. Alt er lov. Det er lov å spise grandis, sushi, potetgull, ribbe med potetgull, ribbe med sushi om du vil det.. poenget er at jeg hadde massiv angst fordi jeg ikke gjorde det man skulle gjøre, samle seg ihop med alt som kan krype og gå og være über lykkelige sammen, og ingen følte det med meg heller. Så verdiløs jeg var, sant? Men jeg er jo ikke det, ikke du heller. Du lever og puster, har en kropp som trenger en klem, slå armene rundt deg og start med det. Fortell deg selv at du er modig, drit modig faktisk. Og denne dagen er helt din, du bestemmer, du kan løpe i undertøy i skiløypa om du vil, eller bare sitte ute i stillheten og nyte at du velger din egen vei. Det er tøft å stake sin egen vei, du tar nye skritt i en meter hard snø mot strømmen. Du er tøff. Klem. Anonymkode: 7e306...19b 5
GammelKaktus Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 Kunne du meldt deg frivillig et sted? Sjelden kirkens bymisjon sier nei takk til litt ekstra hjelp, kanskje kunne du truffet på noen det er verdt å etablere et vennskap med og. Eller så kan du se om det er et "åpent hus" eller lignende du kunne deltatt på hvis du ikke ha lyst til å være hjemme alene. Har vært alene flere ganger på julaften jeg før jeg fikk samboer og så barn men jeg liker meg alene så det blir kanskje ikke helt det samme. Men prøv å gjør det koselig for deg selv, lag maten du vil ha, se en film du vil, gå en tur osv. Mye man kan gjøre og så er det bare et par dager og så er det over. Julaften er jo ikke all verdens sånn egentlig det blir bare så voldsomt siden "alle" gnåler om det i nesten to måneder. 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 FrøkenMånestråle skrev (48 minutter siden): Kunne du meldt deg frivillig et sted? Sjelden kirkens bymisjon sier nei takk til litt ekstra hjelp, kanskje kunne du truffet på noen det er verdt å etablere et vennskap med og. Eller så kan du se om det er et "åpent hus" eller lignende du kunne deltatt på hvis du ikke ha lyst til å være hjemme alene. Har vært alene flere ganger på julaften jeg før jeg fikk samboer og så barn men jeg liker meg alene så det blir kanskje ikke helt det samme. Men prøv å gjør det koselig for deg selv, lag maten du vil ha, se en film du vil, gå en tur osv. Mye man kan gjøre og så er det bare et par dager og så er det over. Julaften er jo ikke all verdens sånn egentlig det blir bare så voldsomt siden "alle" gnåler om det i nesten to måneder. På sikt kan jeg prøve ut dette. I år blir det alene hjemme pga helsa. + at jeg føler meg såpass knust og engstelig emosjonelt at det hadde jo tatt seg ut 🙈 Jeg gikk litt hull på byllen, så nå skal jeg ta tak i de tingene du sier. Lage det til her. 💪🏻 Takk for tips! TS Anonymkode: aa1a5...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 Polly Ester skrev (1 time siden): Takk! AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har vært der du er, hadde også angst de første gangene. Er ikke rart, hvor mange julefilmer eller reklamer har du sett hvor det går til helvete med alt og en feirer lykkelig jul alene? Nei nettopp. Det viktigste å tenke er at det er ingenting du SKAL. Alt er lov. Det er lov å spise grandis, sushi, potetgull, ribbe med potetgull, ribbe med sushi om du vil det.. poenget er at jeg hadde massiv angst fordi jeg ikke gjorde det man skulle gjøre, samle seg ihop med alt som kan krype og gå og være über lykkelige sammen, og ingen følte det med meg heller. Så verdiløs jeg var, sant? Men jeg er jo ikke det, ikke du heller. Du lever og puster, har en kropp som trenger en klem, slå armene rundt deg og start med det. Fortell deg selv at du er modig, drit modig faktisk. Og denne dagen er helt din, du bestemmer, du kan løpe i undertøy i skiløypa om du vil, eller bare sitte ute i stillheten og nyte at du velger din egen vei. Det er tøft å stake sin egen vei, du tar nye skritt i en meter hard snø mot strømmen. Du er tøff. Klem. Anonymkode: 7e306...19b Tusen takk for dette. Det traff meg midt i følelsene. Fått hull på byllen litt nå. Skal lese dette igjen i kveld når det røyner på igjen. 🙏🏻❤️ Tusen takk for at du velger å være et fyrtårn. Jeg føler meg akkurat verdiløsj ja. Vil ikke være det. Vil ikke være alene. Men samtidig så er det rett det du sier. Det er modig det her. Det er en kamp som tar meg til et annet sted. I stedet for en kamp som holder meg på stedet hvil. Fikk også veldig lyst på potetgull. 🙈 Håper du er kommet et annet sted nå! TS Anonymkode: aa1a5...dbe 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk! Tusen takk for dette. Det traff meg midt i følelsene. Fått hull på byllen litt nå. Skal lese dette igjen i kveld når det røyner på igjen. 🙏🏻❤️ Tusen takk for at du velger å være et fyrtårn. Jeg føler meg akkurat verdiløsj ja. Vil ikke være det. Vil ikke være alene. Men samtidig så er det rett det du sier. Det er modig det her. Det er en kamp som tar meg til et annet sted. I stedet for en kamp som holder meg på stedet hvil. Fikk også veldig lyst på potetgull. 🙈 Håper du er kommet et annet sted nå! TS Anonymkode: aa1a5...dbe Klem! Av og til glemmer vi at vi har et valg, husk at du valgte dette, med det mener jeg at du ble ikke utstøtt eller kastet vekk, DU tenkte på deg selv og ditt beste og tok avstand. Det et jo en kjempestor styrke bare det i seg selv? Hvor mange lider seg ikke gjennom jul etter jul med folk de gjerne kunne unngått fordi de er så redde for å møte følelsene sine? Blir det lettere om jeg sier at du kan jo alltids dra og feire med den familien du tok avstand fra... føler du deg plutselig ikke sterkere bare av tanken? ❤ Jeg er på en bra plass ja takk! Anonymkode: 7e306...19b 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #8 Skrevet 24. desember 2022 Hvordan gikk det i dag? Jeg har tenkt på deg ❤ Anonymkode: 7e306...19b 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #9 Skrevet 24. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 23.12.2022 den 18.07): Jeg VET at mange er alene og har det helt fint med jul. Og på sikt er det mitt mål også. Og det er til og med fremdeles mitt mål å kunne ha det fint i kveld og i morgen. Jeg har hatt det vanskelig som barn, tatt avstand fra familien, og i år feirer jeg alene for første gang. Jeg har ikke så mye nettverk. Håper jo også at jeg vil greie å ta tak i det på sikt. Så jeg er midt i en prosess, kan man si. Og så kommer jula og er overveldende. Og jeg sitter nå og føler jeg egentlig har et angstanfall. Greier ikke å komme meg ut av senga. Skroller bare heftig rundt på forum, nyheter, flykter fra meg selv. Så veldig redd for å være alene med meg selv. Jeg føler meg så alene og ensom. Har masse negative tanker om at jeg er verdiløs, ikke noe verdt, ingen liker meg osv. Dette skjønner jeg er negative automatiske tanker. Det bare kommer så brått og mye. Skulle ønske jeg bare kunne hoppe over disse dagene. Men det kan man jo ikke. Jeg har ikke lyst til å drikke meg dritings for å komme gjennom dem. Men gjøre noe hyggelig. Og det å si "julaften er bare en dag" vil ikke funke, fordi jeg vil jo egentlig skape det om til noe fint. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare det når jeg sitter her handlingslammet i mitt eget angstanfall og er livredd for å bevege meg utenfor denne senga. Håper noen har noen gode tips til angsten, eventuelt julen, eventuelt har egen erfaring med noe av det samme, eventuelt er noen år foran meg i løypa og har skapt god jul selv om de startet her jeg er. Takk på forhånd for svar ❤️ Anonymkode: aa1a5...dbe Jeg er noen år foran deg i løypa. Før jeg tok valget om å bryte kontakten med de nærmeste, så spiste jeg beroligende piller før familiemøter, klistret på meg et smil, og kastet opp i flere dager før juleselskapet, og gråt i flere dager etter. Jeg ble helt utslitt, og utslettet meg selv for å tilfredsstille noen andres krav. Den første julen alene satt jeg som handlingslammet i senga. Den andre lå jeg på badet og vræla som en unge. Den tredje laget jeg jul for meg selv, og klarte ikke engang å smake på maten. Jeg var overveldet, først av sjokket, så av samvittigheten, og følelsen av å være verdens verste menneske, og følelsen av å være helt alene om det. Jeg syns skikkelig synd på meg selv, samtidig som jeg kjeftet på, og nektet meg selv det gode, fordi jeg på en måte ikke fortjente å ha det godt. Irrasjonelt, jeg vet det. Men det tok tid for meg å bearbeide det. Det trenger ikke ta like lang tid for deg. Du setter ord på det, og det er sunt. Jeg hadde ingen å snakke med som forstod, og jeg ble møtt med overdreven fordømmelse når jeg forsøkte. Så jeg måtte bryte enda flere bånd, og starte helt på nytt. Men så har det nå gått noen år.. I forfjor var jeg med venner, feiret alternativ jul, med god mat, og koselig film. Men syns det ble for slitsomt etterhvert når stemningen steg i taket og fylla overtok, og jeg var edru. Det var hyggelig, men ble bare litt for mye. I fjor var jeg så engasjert i et personlig kreativt prosjekt, så jeg hadde ikke tid til å ofre juledagene en tanke. I dag våknet jeg og følte meg litt trist, men har klart å dytte det unna, og har det egentlig ganske så bra. Har kjøpt en bok til meg selv, som jeg har spart, og gledet meg til å lese, og begynte på den i natt. Skal fortsette på den etterpå. Og jeg har laget mat som jeg hadde lyst på, og spist alt sammen. Og sendt noen god jul meldinger til flere, og fått noen tilbake. Planen i dag var egentlig å brenne bål i snøen, men ombestemte meg fordi det var så kaldt. Så har utsatt det noen dager. En venn ringte meg akkurat, og klaget over overfloden i et juleselskap hen var i. Og hvordan hen følte seg utenfor og utilpass der. Hen lurte på om vi kanskje kunne feire sammen til neste år. Og kanskje vi gjør det da. Lager noe god mat, brenner bål, og forteller historier. Det er en koselig tanke.. og jeg kjenner at jeg har litt lyst til det. Det som hjelper meg er å fokusere på hva jeg er takknemlig for. Og hva jeg er glad for i det "nye" livet jeg lever. Og Ts...Du er verdifull. Du er det mest verdifulle i ditt liv. Uten deg fins ikke du. Du er sterk. Du er modig. Du er vakker. Du får det til. Gi deg selv en god klem, en varm dusj, tillat deg å føle det du gjør, tilgi deg selv, og de andre. Vit at du aldri er alene om å føle som du gjør. Vit at du er forstått. Og at du vil nå dine mål. Det gjør vondt når knopper brister, men det er slik du blir en blomst, og du vil blomstre. Du vil bli sterkere, smile oftere, bli tryggere, stråle, og du også går foran noen andre. Vær stolt av deg selv. God klem❤ Anonymkode: 22c1f...d9b 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2022 #10 Skrevet 24. desember 2022 Ang dette andre året, hvor jeg lå på badet å vræla som en unge, så føler jeg at jeg kanskje burde tilføye at det var flere årsaker til det. Jeg ble sammen med en herlig mann, på våren, og ble forelsket til 1000, og han fridde på høsten, og jeg trodde alt var bra mellom oss, helt til han dumpet meg på lille julaften. Så det ble litt dobbelt vanskelig, kan man si. Men jeg er veldig takknemlig for det i ettertid. Etter bruddet, så har jeg fått lære at den mannen ikke var god. Og jeg er veldig glad for at vi ikke giftet oss😂 Og jeg har vært singel siden, og trives med det👍 Ai ai.. Anonymkode: 22c1f...d9b 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #11 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ble sammen med en herlig mann, på våren, og ble forelsket til 1000, og han fridde på høsten, og jeg trodde alt var bra mellom oss, helt til han dumpet meg på lille julaften. Så det ble litt dobbelt vanskelig, kan man si. Men jeg er veldig takknemlig for det i ettertid. Etter bruddet, så har jeg fått lære at den mannen ikke var god. Og jeg er veldig glad for at vi ikke giftet oss😂 Bullet dodged som de sier, virkelig ikke god i hodet! Tenk å dumpe noen lille julaften, kom igjen da, av alle dager i året. Anonymkode: 7e306...19b 2 1
Purple_Pixiedust Skrevet 25. desember 2022 #12 Skrevet 25. desember 2022 Jeg håper du hadde det bra TS! ❤ Jeg feiret med familie, men jeg har en tendens til å føle meg alene likevel. Det er selvsagt ikke det samme som å være alene, og jeg tror jeg hadde vært trist, men likevel forsøkt å skape en litt hyggelig kveld. Uansett jeg håper julen blir bra videre for deg. Jeg blir selv alene de neste dagene, men det er nå greit det. Vet at det kan bli tungt, men sånn er det bare. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #13 Skrevet 25. desember 2022 Tusen takk alle sammen for gode ord og tanker. Det har virkelig vært en støtte med forståelse og tips. Nå er jeg tappet. Men håper jeg kan bare sove nå og kanskje kose meg bedre i kveld. Ts Anonymkode: aa1a5...dbe 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #14 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bullet dodged som de sier, virkelig ikke god i hodet! Tenk å dumpe noen lille julaften, kom igjen da, av alle dager i året. Anonymkode: 7e306...19b Det var hans personlige straff for at jeg hadde brutt kontakten med familie min. Han mente at jeg fortjente det. Han lekte dommer, uten å vite hva han dømte i. Psyk, ja. Anonymkode: 22c1f...d9b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2022 #15 Skrevet 25. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk alle sammen for gode ord og tanker. Det har virkelig vært en støtte med forståelse og tips. Nå er jeg tappet. Men håper jeg kan bare sove nå og kanskje kose meg bedre i kveld. Ts Anonymkode: aa1a5...dbe Ønsker deg alt godt, Ts. Det vil bli lettere. Du er modig og sterk. Anonymkode: 22c1f...d9b
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2022 #16 Skrevet 26. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 25.12.2022 den 12.54): Tusen takk alle sammen for gode ord og tanker. Det har virkelig vært en støtte med forståelse og tips. Nå er jeg tappet. Men håper jeg kan bare sove nå og kanskje kose meg bedre i kveld. Ts Anonymkode: aa1a5...dbe Hadde du en bedre kveld? Har tenkt på deg i dag og, kan fortelle deg en litt morsom historie fra her jeg bor. Det var veldig glatt her så de strødde tonnevis med sand og grus, det var god hjelp. Men så begynte det å hølje ned i natt og i morres våknet vi opp til et tykt lag is utenpå all grusen. Mens jeg står og beundrer skøytebanen som hele gata vår har blitt til, kommer naboen min gående for å hente avisen, i morgenkåpen sin. Han sklir og faller på rumpa, og sklir ned hele bakken mens morgenkåpen flagrer! En annen nabo ser han og prøver å rekke en hånd, men sklir selv etter og begge havner i en grøft med snø og slaps. De fikk skyss tilbake med en firehjulstrekk som kom seg opp med absolutt nød og neppe. Så vi har vært inne i dag. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det var hans personlige straff for at jeg hadde brutt kontakten med familie min. Han mente at jeg fortjente det. Han lekte dommer, uten å vite hva han dømte i. Psyk, ja. Anonymkode: 22c1f...d9b For en sjarmør, han tok på seg å være dommer og bøddel han, skummelt at han går løs rundt. Anonymkode: 7e306...19b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå