Gå til innhold

Rusproblematikk i familien. Hvordan forholde seg til det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søskenbarnet mitt er rusavhengig, men prøver å bli rusfri. Han er på avrusning nå, men får permisjoner. Han er i opposisjon til sine foreldre og søsken, og vil dermed ikke dra dit. Han skal komme til oss to av dagene i julen. Vi har selv voksne barn.

Jeg liker å ha skikkelige planer. Altså at det er mulig å kommunisere med hverandre. Dette er ikke mulig med søskenbarnet mitt. Noen ganger har han sagt han kommer et klokkeslett, så kommer han 1-2 timer senere. Dette helt uten å gi beskjed på forhånd.

Videre mener han at det er familiens hans sin skyld at han ble avhengig av rus. De er «psyke» (narsissister) hele gjengen, i følge han. I mitt søskenbarns hode er han et offer, der verden på sett og vis er mot han.

Hvordan kan vi egentlig forholde oss til han? Hvordan behandle han, eventuelt sette grenser for han? Han er jo ikke frisk. Psykologen har anbefalt han å ikke ha kontakt med familien, da de ikke er gode for han. Er dette innafor å si, er det vanlig?

Kan jeg få tips og veiledning noen plass?

Grunnen til at jeg har havnet i denne rollen, var at han ringte bestefaren vår på snart 90 år, hver gang det var noe. Bestefar gråt hver gang…

Anonymkode: 2f568...9df

Videoannonse
Annonse
Gjest takinova
Skrevet

Klassiske dophuer å skylde på andre. Det er foreldrenes, skolens, arbeidsplassens; samfunnets normsett…

Dere må ikke ta i mot ham. Et søskenbarn, er langt utenfor din indre krets.

Skrevet

Men må du virkelig ta imot ham?

For meg høres det ikke ut som at dette kommer til å bli noe hyggelig uansett. Hvis alt skal foregå på hans premisser, og han har satt seg selv i offerrollen, er i opposisjon mot resten av verden, alt er alle andre sin feil, og alle må tilpasse seg ham, vel, da klarer jeg ikke å se for meg at dette kommer til å gå så bra. 

Ut fra det du forteller virker det ikke som at han er interessert i å gjøre noe som helst for at dere alle sammen skal ha en koselig feiring.

Har du virkelig ingen mulighet til å avlyse det?

Skrevet

Dette gjør jeg i all hovedsak grunnet min bestefar. Jeg hjelper til akkurat nå, så kommer jeg til å si mer nei over jul.

Han har vært rusfri et halvt år. Kanskje greier han det videre, med støtte fra psykolog og rusveileder. Kanskje greier han det ikke. Vi har ikke invitert han på julaften. Da ville vi slippe ansvaret.

Anonymkode: 2f568...9df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...