AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Har det ille nå, det startet med tinnitus som skapte et voldsomt stress i kroppen, lite søvn ++ mulig stress som ga tinnitus også. Nå opplever jeg skumle rykninger mest i ene arm hånd og litt i ansiktet. Helt våte hender og føtter og ubehagelig restless følelse i hele kroppen. Har vært hos legen med tinnitusen, men kommer meg ikke til legen med det første nå. Helt alene i julen også. Håper bare dette går over. Rykningene er ikke hele tiden men våknet idag og det startet varte kanskje 10-15 minutter. Det er jo sikkert angst men hodet mitt spinner innom alle mulige skumle nevrologiske lidelser. Andre med angst som kan relatere til disse symptomene? Jeg tørr ikke google. Anonymkode: e9da9...49d
Bombasi Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har det ille nå, det startet med tinnitus som skapte et voldsomt stress i kroppen, lite søvn ++ mulig stress som ga tinnitus også. Nå opplever jeg skumle rykninger mest i ene arm hånd og litt i ansiktet. Helt våte hender og føtter og ubehagelig restless følelse i hele kroppen. Har vært hos legen med tinnitusen, men kommer meg ikke til legen med det første nå. Helt alene i julen også. Håper bare dette går over. Rykningene er ikke hele tiden men våknet idag og det startet varte kanskje 10-15 minutter. Det er jo sikkert angst men hodet mitt spinner innom alle mulige skumle nevrologiske lidelser. Andre med angst som kan relatere til disse symptomene? Jeg tørr ikke google. Anonymkode: e9da9...49d Høres svært sannsynlig stress/angst-aktig ut. Prøv å slå deg til ro med at det er angst/stress, og prøv å "uskadeliggjør" det sånn sett. Det er dermed ikke farlig, bare plagsomt. Dette er "diffuse" symptomer som kan være absolutt alt du kommer over. Og har du da angst/stress som underliggende årsak, så vil du garantert krisemaksimere det du finner ut av og da igjen forsterke angsten/stresset. Så ikke google! Bestill deg heller en legetime til over jul, og prøv å slapp av imellomtiden. Enklere sagt enn gjort, men iallefall unngå å kast tennvæske på bålet med å overtenke, krisemaksimere og herav google. God jul
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Bombasi skrev (3 minutter siden): Høres svært sannsynlig stress/angst-aktig ut. Prøv å slå deg til ro med at det er angst/stress, og prøv å "uskadeliggjør" det sånn sett. Det er dermed ikke farlig, bare plagsomt. Dette er "diffuse" symptomer som kan være absolutt alt du kommer over. Og har du da angst/stress som underliggende årsak, så vil du garantert krisemaksimere det du finner ut av og da igjen forsterke angsten/stresset. Så ikke google! Bestill deg heller en legetime til over jul, og prøv å slapp av imellomtiden. Enklere sagt enn gjort, men iallefall unngå å kast tennvæske på bålet med å overtenke, krisemaksimere og herav google. God jul Ja, vet jeg ikke må google. Har nok alltid vært en stresset person, men aldri hatt slike symptom. Klarer ikke slutte gråte heller og julen blir et forstørrelsesglass på alt som er vondt. Mest redd for disse rykningene om det er vanlig ved angst og er noe andre også opplever. Anonymkode: e9da9...49d
Bombasi Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, vet jeg ikke må google. Har nok alltid vært en stresset person, men aldri hatt slike symptom. Klarer ikke slutte gråte heller og julen blir et forstørrelsesglass på alt som er vondt. Mest redd for disse rykningene om det er vanlig ved angst og er noe andre også opplever. Anonymkode: e9da9...49d Men hvis dette virkelig plager og bekymrer deg, kan du ikke slå på tråden til legevakt da? Så får du iallefall avkreftet at det er noe alvorlig, eller blir tatt inn om det er det.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Jeg synes det er veldig fint at du har overskrift helseangst, for det betyr jo at du selv egentlig kjenner dette igjen og vet hva det er. Jeg har også hatt helseangst tidligere og synes det veldig godt kan stemme med symptomene du har. Rykninger kan være et symptom på angst. Listen over symptomer på angst er som du vet veldig, veldig lang. 😅 Du beskriver veldig fint den veien du har gått for å komme hit nå: først tinnitus, så mye stress, lite søvn, og til slutt noen rykninger som varte i 10-15 minutter. Jeg synes det tyder sterkt på at dette er nettopp helseangsten din som skremmer deg. Hva med å lage deg en liten plan for julen? Kan du (tvinge deg til å) gjøre noen aktiviteter for å få tankene litt over på noe annet? Når vi endrer fokus så går symptomene tilbake. Det kan være helt enkle ting som å se på serier eller juleprogrammer du liker eller at du går en kort tur hver formiddag. Strikke, tegne, høre på musikk, hva som helst... Ikke glem å vise deg selv omsorg nå som du ikke er helt i form. ❤️ Lag deg noe som er lett å spise, kanskje en kopp te, hva med en varm dusj og ta på noen behagelige klær? Hvis du har overskudd til det så kan du kikke litt på et selvhjelpsprogram mot helseangst. Det er gratis og er laget av en norsk psykolog. Jeg vet ikke om du har gått i behandling for helseangst før? Jeg opplever at det kan være veldig godt med en oppfriskning om jeg føler at et tilbakefall er på vei. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 70476...218 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg synes det er veldig fint at du har overskrift helseangst, for det betyr jo at du selv egentlig kjenner dette igjen og vet hva det er. Jeg har også hatt helseangst tidligere og synes det veldig godt kan stemme med symptomene du har. Rykninger kan være et symptom på angst. Listen over symptomer på angst er som du vet veldig, veldig lang. 😅 Du beskriver veldig fint den veien du har gått for å komme hit nå: først tinnitus, så mye stress, lite søvn, og til slutt noen rykninger som varte i 10-15 minutter. Jeg synes det tyder sterkt på at dette er nettopp helseangsten din som skremmer deg. Hva med å lage deg en liten plan for julen? Kan du (tvinge deg til å) gjøre noen aktiviteter for å få tankene litt over på noe annet? Når vi endrer fokus så går symptomene tilbake. Det kan være helt enkle ting som å se på serier eller juleprogrammer du liker eller at du går en kort tur hver formiddag. Strikke, tegne, høre på musikk, hva som helst... Ikke glem å vise deg selv omsorg nå som du ikke er helt i form. ❤️ Lag deg noe som er lett å spise, kanskje en kopp te, hva med en varm dusj og ta på noen behagelige klær? Hvis du har overskudd til det så kan du kikke litt på et selvhjelpsprogram mot helseangst. Det er gratis og er laget av en norsk psykolog. Jeg vet ikke om du har gått i behandling for helseangst før? Jeg opplever at det kan være veldig godt med en oppfriskning om jeg føler at et tilbakefall er på vei. https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/helseangst/helseangst-selvhjelpskurs/ Anonymkode: 70476...218 Jeg har aldri hatt angst før ikke sånn som dette iallefall. Har hatt disse rykningene noen ganger siste dagene, de som skremmer meg mest. Blir jo redd og er helt alene. Tinnitusen blir heller ikke bedre av all denne gråtingen, men tusen takk for gode råd. Ikke visste jeg at angst var så grusomt. Jeg har også ME og tåler derfor stress dårlig, noe som sikkert er grunn til tinnitus og nå disse angst symptomene. Må nok bare få tankene mine over på noe annet og slutte og synes synd på meg selv. Anonymkode: e9da9...49d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 Enkelte fysiske sykdommer kan påvirke hvor lett kroppen føler angst. Mulig at det er ME sykdommen som gjør at hjerne og kropp lettere føler angst. Kanskje det er noe som er i perioder. Selv om du skulle være syk, så er det nok ikke noe alvorlig. Ta en tur innom lege og spør hva rykningene kan være Anonymkode: 9a03e...b6e
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enkelte fysiske sykdommer kan påvirke hvor lett kroppen føler angst. Mulig at det er ME sykdommen som gjør at hjerne og kropp lettere føler angst. Kanskje det er noe som er i perioder. Selv om du skulle være syk, så er det nok ikke noe alvorlig. Ta en tur innom lege og spør hva rykningene kan være Anonymkode: 9a03e...b6e Kommer meg ikke til legen før på nyåret, er helt alene nå i julen og formen er dårlig. Legen har henvist til audiograf pga tinnitus så venter på time der også. Blir en frykt sirkel også for er jo livredd for at det skal skje igjen. Men må bare prøve og roe meg ned som best jeg kan for blir ihvertfall ikke bedre av å freake ut. Kroppen er jo frynsete av lite søvn og plystring fra tinnitus i hodet. 🙃 Anonymkode: e9da9...49d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har helseangst og mye fornemmelser i kroppen. Fornemmelser andre ikke har hørt om 😅 Du spurte ikke om råd, men gir et likevel. Det har hjulpet meg mye å akseptere angsten og fornemmelsene i kroppen, samt jobbe med å legge merke til når det dukker opp og øve på å la det komme og gå. Merker at jeg helt ubevisst har holdt angsten fast istedenfor å la den gå igjen. For eksempel rykninger i kroppen. «Nå kom det rykninger i armen og da dukket angsten opp, jeg kjenner følelsen av angst i magen og at musklene spenner seg. Det dukker opp tanker om at dette er farlig og tanker om at jeg burde ringe legevakten». Deretter lar jeg det være der og komme og gå mens jeg vender fokuset tilbake til det jeg drev med. Krever mye øvelse men det var nyttig å oppdage at jeg selv ikke lot angsten gå igjen. Jeg vet hvordan det er med høy puls, svette hender og føtter osv døgnet rundt, måned etter måned. Angstanfall, turer til lege og legevakt, panikk, ikke tørre å gå ut pga helseangsten.. Det er veldig vondt, men det er håp om bedring om man prøver seg frem og øver igjen og igjen. Hold ut ❤️ Anonymkode: 2a085...44f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 Skjønner godt hvordan du har det. Sliter med helseangst selv. Om mandagen hadde jeg ett angstanfall. Jeg har symptomer hele tiden. Og er avgårde på julebesøk, og skulle helst vært hjemme ..🙁 Anonymkode: cc27f...046 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har helseangst og mye fornemmelser i kroppen. Fornemmelser andre ikke har hørt om 😅 Du spurte ikke om råd, men gir et likevel. Det har hjulpet meg mye å akseptere angsten og fornemmelsene i kroppen, samt jobbe med å legge merke til når det dukker opp og øve på å la det komme og gå. Merker at jeg helt ubevisst har holdt angsten fast istedenfor å la den gå igjen. For eksempel rykninger i kroppen. «Nå kom det rykninger i armen og da dukket angsten opp, jeg kjenner følelsen av angst i magen og at musklene spenner seg. Det dukker opp tanker om at dette er farlig og tanker om at jeg burde ringe legevakten». Deretter lar jeg det være der og komme og gå mens jeg vender fokuset tilbake til det jeg drev med. Krever mye øvelse men det var nyttig å oppdage at jeg selv ikke lot angsten gå igjen. Jeg vet hvordan det er med høy puls, svette hender og føtter osv døgnet rundt, måned etter måned. Angstanfall, turer til lege og legevakt, panikk, ikke tørre å gå ut pga helseangsten.. Det er veldig vondt, men det er håp om bedring om man prøver seg frem og øver igjen og igjen. Hold ut ❤️ Anonymkode: 2a085...44f Ja det er helt grusomt dette. Blir jo så redd når «mister» kontroll over armen og ansiktet gjør ufrivillige grimaser. Svette hender og høy puls er ubehagelig, men ikke noe nytt eller skummelt. Tusen takk for råd og bra at du takler det litt bedre nå. Tester ut noen meditasjoner fra YouTube og ser om klarer og roe ned kroppen. Har også tatt en «overdose» magnesium. Anonymkode: e9da9...49d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skjønner godt hvordan du har det. Sliter med helseangst selv. Om mandagen hadde jeg ett angstanfall. Jeg har symptomer hele tiden. Og er avgårde på julebesøk, og skulle helst vært hjemme ..🙁 Anonymkode: cc27f...046 Ja det er grusomt akkurat nå. Men får håpe det bedrer seg for oss begge. Jeg er ny til denne typen symptom og har heller ingen angst diagnose. Er selv helt alene i julen og er ikke bare enkelt det heller. Vanskelig å få tankene bort fra frykten om at det skal skje igjen så overvåker jo og kjenner etter i venstre armen hele tiden samtidig som jeg sier til meg selv at må slutte med det😅 Anonymkode: e9da9...49d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 Hei Kjære deg, jeg sliter selv med helseangst. Det er så jævelig med angsten konstant... Dette er noen av tingene jeg prøver å gjøre når det står på: - Minne meg selv om at det eneste jeg VIRKELIG burde være redd for, er å fortsette å bruke det dyrebare livet mitt på å være redd. - Innse at om dette symptomet virkelig hadde vært så påfallende illevarslende så hadde jeg allerede vært på legevakta i stedet for å sitte å tenke på det nå. - Nekte meg selv å tenke på det. Fullstendig nekt. Si "nei nei nei" gjentagende inni hodet til de går over og jeg klarer å fokusere på noe annet. Og si "nei nei nei!" igjen når de dukker opp igjen. PRESSE bort fokus på tankene. - Være i bevegelse, få ut angsten ved å hoppe rundt i leiligheten etc, bli fysisk sliten. Dette kommer til å gå bra, ikke vær redd ❤️ Anonymkode: 27bfa...492 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja det er helt grusomt dette. Blir jo så redd når «mister» kontroll over armen og ansiktet gjør ufrivillige grimaser. Svette hender og høy puls er ubehagelig, men ikke noe nytt eller skummelt. Tusen takk for råd og bra at du takler det litt bedre nå. Tester ut noen meditasjoner fra YouTube og ser om klarer og roe ned kroppen. Har også tatt en «overdose» magnesium. Anonymkode: e9da9...49d Ja, jeg visste ikke at angst kunne være så ille. jeg har skreket, grått og ringt lege mange ganger av redsel for hva som skjer med kroppen. Kan hjelpe med en iskald dusj når det står på som verst. Håper du klarer å finne litt ro i helgen. Anonymkode: 2a085...44f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Jeg er sykepleier og har ved et par anledninger møtt pasienter med alvorlig angst med gjentakende rykninger/grimaser i kropp og ansikt. Nå jobber ikke jeg innen psykiatrien, så jeg har ikke inngående kunnskap om det, men jeg vil absolutt tro at det du beskriver kan skyldes angst. Ønsker deg en god jul, og håper du klarer å senke skuldrene litt ❤️🎄 Anonymkode: 411c7...3ef 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hei Kjære deg, jeg sliter selv med helseangst. Det er så jævelig med angsten konstant... Dette er noen av tingene jeg prøver å gjøre når det står på: - Minne meg selv om at det eneste jeg VIRKELIG burde være redd for, er å fortsette å bruke det dyrebare livet mitt på å være redd. - Innse at om dette symptomet virkelig hadde vært så påfallende illevarslende så hadde jeg allerede vært på legevakta i stedet for å sitte å tenke på det nå. - Nekte meg selv å tenke på det. Fullstendig nekt. Si "nei nei nei" gjentagende inni hodet til de går over og jeg klarer å fokusere på noe annet. Og si "nei nei nei!" igjen når de dukker opp igjen. PRESSE bort fokus på tankene. - Være i bevegelse, få ut angsten ved å hoppe rundt i leiligheten etc, bli fysisk sliten. Dette kommer til å gå bra, ikke vær redd ❤️ Anonymkode: 27bfa...492 Ja, jeg prøver og puste med magen. Har ME og er sengeliggende så ingen mulighet til og være i aktivitet dessverre. Hadde nok ikke kommet meg på legevakta om det sto om livet heller, men det gjør det jo heldigvis ikke. Ikke alltid man får den beste mottakelsen i helsevesenet når man har ME så jeg oppsøker kun lege om det virkelig brenner. Anonymkode: e9da9...49d
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #17 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja det er grusomt akkurat nå. Men får håpe det bedrer seg for oss begge. Jeg er ny til denne typen symptom og har heller ingen angst diagnose. Er selv helt alene i julen og er ikke bare enkelt det heller. Vanskelig å få tankene bort fra frykten om at det skal skje igjen så overvåker jo og kjenner etter i venstre armen hele tiden samtidig som jeg sier til meg selv at må slutte med det😅 Anonymkode: e9da9...49d Be om hjelp om det ikke gir seg, så angsten ikke manifesterer seg i kroppen din. Noe som hjelper meg innimellom er å gå og gå og gå, eller telle ting. Har hatt alle mulig rare symptomer og kroppslige ubehag. Anonymkode: cc27f...046 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #18 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er sykepleier og har ved et par anledninger møtt pasienter med alvorlig angst med gjentakende rykninger/grimaser i kropp og ansikt. Nå jobber ikke jeg innen psykiatrien, så jeg har ikke inngående kunnskap om det, men jeg vil absolutt tro at det du beskriver kan skyldes angst. Ønsker deg en god jul, og håper du klarer å senke skuldrene litt ❤️🎄 Anonymkode: 411c7...3ef Ja, jeg har ingen angst diagnose. Men tinnitus og lite søvn og toleranse for stress tror jeg er årsaken. Håper inderlig det er forbigående for har mer enn nok helseutfordringer om ikke skal slite med angst i tillegg. God jul til deg også❤️ Anonymkode: e9da9...49d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå