AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Mine foreldre har samlet oss alle før jul, også har vi spist ribbe osv så får vi alle en liten gave. Det har blitt en liten tradisjon, de kaller det en adventsgave. I år fikk vi en trollsekk av de. I den er det type spekemat, kniv, turkopp, bringebær drops, fudge og diverse. Han foreslo at vi kunne ta det med på en hyttetur vi var forrige helg. Men det ble ikke sånn. Så nå spurte jeg om vi skulle ta det frem. Spekemat lille juleaften. Da kommer det frem at han hadde studerte spekematen, men at det var noe innmat i det så han ga det bort. Han elsker spekemat men dette var det visst litt innmat i og da tenkte han æsj og ville ikke spise. Jeg er dypt fornærma og ganske sint. Så det har han pakket inn i gave til en kamerat. Jeg spurte kjærsten om resten av gaven da, litt senere. Joda. Den har han lagt ved samme gave til kamerat!! Fudge, sukkertøy, osv. Kniv flatbrød ok. Men resten? Jeg kjenner jeg er så sint of forbanna. Og for en utakknemlig tosk. Er så skuffa av å innse dette om han. Fudge og sukkertøy og det andre liker han jo!!! Det var en gave!! Jeg koker nesten over. En ting er spekemat. Hvis han vil være så barnslig så jo da ok. Men å gi alt han fikk av mine foreldre i den sekken, også gi det videre? Jeg eier ikke ord. Er jeg urimelig? Anonymkode: 4cab9...a99 7 5
Gjest takinova Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Ikke urimelig. Men ikke grunn til å la jula være ødelagt. Han har jo gitt bort dine ting. Det får han erstatte.
SPOCA Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Nei, du er ikke urimelig. Han er utakknemlig, og jeg hadde sagt det i klartekst. Det sagt: si det som det er, men gå videre. Det finnes viktigere ting å gnage på, men at han bør få høre hva du mener om saken er rett og rimelig. 9 1
Nymerïa Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 Er dette en ny side av han eller har han alltid vært sånn? 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 For en fjott. Anonymkode: daf7d...80e 3
Gjest ti10 Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 Nei, synes ikke du er urimelig. For det første er han utakknemlig som gir bort noe foreldrene dine har brukt tid på å sette sammen, de har garantert tenkt at her skal det være noe alle setter pris på. I tillegg gir han jo bort din gave også, i og med at dere har fått denne sammen. Det er korttenkt og egoistisk, han skjønner åpenbart ikke at han sårer både foreldrene dine og deg her. Eller så bryr han seg ikke, det er jo hakket verre.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 Men hva sier han da? Noen synes at re-gifting er fornuftig og sunt. (nok fudge og slik i jula). Andre reagerer slik du gjorde. Også mulig du ga inntrykk av at gaven ikke var så viktig når han foreslo å ta den på hyttetur, men du gjorde slik at det "ikke ble slik". Her må dere bare snakke sammen. Anonymkode: b2bf5...f16 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 Syntes dette var smålig av han ja, greit nok å gi det man ikke har lyst på selv, men å gi hele gaven videre er bare frekt. Burde hvertfall hørt med deg om du ville ha. Anonymkode: 6829f...d8d 4
Gjest Athena Catalina Skrevet 23. desember 2022 #9 Skrevet 23. desember 2022 For en utakknemlig, dust.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #10 Skrevet 23. desember 2022 Ts her. Beklager at jeg ikke har vært tydelig. Vi fikk en hver vår. Alle barn med partner fikk hver sin. Så vi hadde dobbelt opp. Men vi bor ikke sammen enda, jeg bor mer eller mindre hos han. Men, har enda leiligheten min i teorien. Og er der nok 5-8 netter i mnd. Tja, usikker om det er en ny side. I sommer var min mor på besøk. Og hun takket for oppvartning med vin. Hun hadde kjøpt vin etter beste evne. Siden han er veldig vin intr hadde hun fått hjelp på polet. 2 flasker fin vin som skulle matche noe vi likte, etter anbefaling på polet. Også en vinflaske hun synes så gøy ut. Han tenkte at ingen av de ville smake godt så jeg kunne drikke de alene mens han åpnet noe annet. Så jeg merker stadig at han er veldig utakknemlig av seg ja... Trist. Men kanskje jeg overreagerer litt.. Hilsen ts. Anonymkode: 4cab9...a99 4 5
Elle Melle Skrevet 23. desember 2022 #11 Skrevet 23. desember 2022 (endret) Fikk dere en sekk hver eller en på deling? Om han fikk en helt egen gave kan han forsåvidt gjøre hva han vil med den. Kanskje han syntes at "lik gave til alle uavhengig av personlighet" er omtrent som en firmagave og ikke legger så mye i det. Og dermed fant en enkel løsning på gaveutdordring til kompisen. Om det var deres ene gave sammen er det helt koko. Man gir ikke bort ting man bare eier halvparten av. Han er tydeligvis en fyr med selektiv smak, det kan være kjipt for folk rundt, men er ikke veldig uvanlig. Jeg kjenner mange sånne og de er litt stress å gi gaver til. Men siden han ikke er så høflig anlagt slipper du å lure på hva han mener i alle fall... Endret 23. desember 2022 av Elle Melle 8 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #12 Skrevet 23. desember 2022 Du kan ikke bli sint for det, det er hans gave. Anonymkode: ee58e...192 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #13 Skrevet 23. desember 2022 Jeg syns han skulle spurt deg, i og med at det var en felles gave. Men jeg gjør det samme, gir videre... Jeg drikker ikke alkohol og dessverre får jeg mye gave i alkohol i løpet av året. Dette blir fine julegaver. Vi får rødvin av svigerfar til jul hvert år. Jeg har ikke hjerte til å fortelle han at ingen drikker rødvin her. Det blir en fin bursdagsgave til noen på nyåret. Anonymkode: 66ceb...af4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #14 Skrevet 23. desember 2022 Elle Melle skrev (2 minutter siden): Fikk dere en sekk hver eller en på deling? Om han fikk en helt egen gave kan han forsåvidt gjøre hva han vil med den. Kanskje han syntes at "lik gave til alle uavhengig av personlighet" er omtrent som en firmagave og ikke legger så mye i det. Og dermed fant en enkel løsning på gaveutdordring til kompisen. Om det var deres ene gave sammen er det helt koko. Man gir ikke bort ting man bare eier halvparten av. Vi fikk hver vår. Han er veldig glad i slike ting. Spekemat osv. Blant annet derfor vi skulle ha det i kveld. Det er bare det at det mine foreldre hadde kjøpt ikke var godt nok. Det inneholdt innmat I spekematen. Resten, fudge og sukkertøy er noe han også liker. Han bare mente det var lettest å gi videre. Da slapp han tenke mer på gave til kameraten. Det lå også en turkopp i sekken. Den har han beholdt, men munlet noe om at det var teit og ufornuftig med en kopp i tre på tur. Mye bedre med sånn sammenleggbar plastikk kopp osv. Men!!! Knivene han fikk fra en onkel til jul et år, de henger og pryder på kjøkkenet. Fordi de må stå fremme i tilfelle se er på besøk. Selv om de aldri er brukt. Anonymkode: 4cab9...a99
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #15 Skrevet 23. desember 2022 Her må jeg gå mot strømmen å si at jeg syns det er helt ok å regifte denne typen gaver (mat osv). Dere fikk hver deres sekk med innhold, han likte ikke spekematen han fikk, er kanskje ikke så utrolig glad i drops og fudge og tenkte vel at han kunne få bedre nytte av å gi bort drops og karameller som gaver. Jeg gjør ofte det samme selv - får fek.s. olivenoljer/krydder/konfekter av kvalitet eller smak som ikke treffer, som jeg regifter til andre jeg vet setter pris på de. Mye bedre enn at det kastes vel? Anonymkode: 21521...4b8 17 4
svartkatt Skrevet 23. desember 2022 #16 Skrevet 23. desember 2022 Hva han gjør med sine ting er vel hans valg. Hvis det var en sekk på deling hadde jeg forventet å bli konsultert. Ser ikke helt problemet med vinen heller. Du virker mer misfornøyd med utakknemlighet. Jeg hadde vært mer misfornøyd med at han ga bort mat som jeg kunne ha spist, hvis det hadde vært tilfelle, men nå hadde du jo din egen.. så.. Tror du må beholde leiligheten din en stund til.. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #17 Skrevet 23. desember 2022 Jeg får mer og mer inntrykk av at det er snakk om ulikheter. Ingenting av noe han har gjort/sagt er feil. Men din oppfatning er at det er det, fordi du har et helt annet syn på dette med gaver. Anonymkode: b2bf5...f16 7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #18 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her må jeg gå mot strømmen å si at jeg syns det er helt ok å regifte denne typen gaver (mat osv). Dere fikk hver deres sekk med innhold, han likte ikke spekematen han fikk, er kanskje ikke så utrolig glad i drops og fudge og tenkte vel at han kunne få bedre nytte av å gi bort drops og karameller som gaver. Jeg gjør ofte det samme selv - får fek.s. olivenoljer/krydder/konfekter av kvalitet eller smak som ikke treffer, som jeg regifter til andre jeg vet setter pris på de. Mye bedre enn at det kastes vel? Anonymkode: 21521...4b8 Joda. Men han kunne vel tatt det opp med kjæresten? Hva er greia med menn som ikke snakker med den de er sammen med? Anonymkode: daf7d...80e 1
Nikea Skrevet 23. desember 2022 #19 Skrevet 23. desember 2022 Sånt gjør jeg hele tida. Hva skal jeg gjøre med det hvis jeg ikke vil ha det? Da er det jo bedre å gi det til noen andre? Men om han ellers også er veldig utakknemlig, så er det jo en veldig lite attraktiv side altså. Men isolert sett synes jeg ikke det var noe å tenke så mye på. 6 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #20 Skrevet 23. desember 2022 Ts her. Så dere mener at en gave han fikk av mine foreldre er greit at han gir bort? Fordi at han ikke liker tanken på å spise innmat, og resten av dette synes han passet godt sammen, og da slapp han å gå ut å kjøpe gave til kameraten? At det er greit? Jeg får tenke meg litt om da. Fra mitt ståsted synes jeg det er kjipt og utakknemlig at mine foreldre bruker tid og penger på en fyr som aldri setter pris på det, eller synes det er godt nok for han det de gjør, kjøper, gir eller har. At han er dømmende og vanskelig. Kravstor. Men jeg får gå litt i meg selv og tenke.. Takk for alle tilbakemeldinger og synspunkter. Hilsen ts Anonymkode: 4cab9...a99 1 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå