Gå til innhold

Kamera i leiligheten. Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på besøk hos en kompis. Han leier ett rom hos en mann som reiser mye i jobben. Han er sjelden hjemme. Han har satt opp kamera i gangen mot inngangsdøra og ett kamera på stua. Kompisen min sier at han hadde sagt ifra om dette før han satte det opp. Men er det lov? Kompisen min er ikke på stua så mye no, men mest på rommet sitt. Og det skjønner jeg jo. 

Anonymkode: 1a87e...fb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg var på besøk hos en kompis. Han leier ett rom hos en mann som reiser mye i jobben. Han er sjelden hjemme. Han har satt opp kamera i gangen mot inngangsdøra og ett kamera på stua. Kompisen min sier at han hadde sagt ifra om dette før han satte det opp. Men er det lov? Kompisen min er ikke på stua så mye no, men mest på rommet sitt. Og det skjønner jeg jo. 

Anonymkode: 1a87e...fb7

Slik jeg har tolket det så er det fult lovlig å overvåke egen eiendom, men du må informere typ håndtverkere eller andre som utøver arbeid på eiendomen din at du har kamera.

Han har ikke lov å ha kamera på rommet som kompisen din leier, men tror nok ikke du får gjort noe med kameraene som står i resten av boligen.

• Liker 1
Skrevet

Ja det er lov men det er veldig strengt hvordan eventuelle opptak blir brukt i etterkant.

Anonymkode: b81cf...e76

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det er lov men det er veldig strengt hvordan eventuelle opptak blir brukt i etterkant.

Anonymkode: b81cf...e76

Det du nevner her er det som er avgjørende.

Det er fullstendig lov å overvåke eget hus, men om du publiserer videobildene er vi inne i en helt annen kategori og lovgivning.

Datatilsynet har en fin veileder når det kommer til overvåkning. Den dekker også kamera i offentlige rom, så det er en del på siden som nok ikke er relevant, men anbefaler egentlig å skumlese alt her.
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/overvaking-og-sporing/kameraovervaking/

Anonymkode: b1f29...785

• Liker 1
Skrevet

Jeg må bare legge til, selv om det er i eget hus, så er det visse regler man må følge.

Formålet er enkelt å tenke seg, men det skal dokumenteres. Varsling er det også krav til i visse tilfeller.

Det er også krav til alternativer. Hvis du kunne oppnådd det samme som kameraet gjør, med andre virkemidler, så kan man slite med å argumentere for krav om nødvendighet.

Det er en liten jungel av regler, og jeg skal love deg, de aller, aller fleste følger ikke alle punkter.

Hilsen en som jobber med sikkerhet, dokumentasjon og personvern i en av våre større kommuner.

Anonymkode: b1f29...785

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...