AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #1 Skrevet 23. desember 2022 Jeg har fått vite at jeg har mulighet til å slette lånekasse gjelden min siden jeg ble 100% ufør i sommer. veldig sent ute.. Men om jeg søker nå, og noe av det jeg har skrivd i søknaden er feil slik at det ike blir godkjent eller må sendes tilbake til meg for å redigeres; blir den da ikke gyldig fra og med i år? man får ikke igjen det man allerede har betalt inn etter jeg ble ufør i sommer? Anonymkode: c92cc...5bf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #2 Skrevet 23. desember 2022 Du får uansett bare slettet det som står igjen, ikke tilbakebetalt det du har betalt tidligere. Det er veldig få ting du kan gjøre feil i søknaden. Anonymkode: 9c074...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #3 Skrevet 23. desember 2022 Tusen takk for svar og hjelp Anonymkode: c92cc...5bf
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #4 Skrevet 23. desember 2022 Jeg sendte søknad per post fordi jeg ikke fikk det til fra nettsiden. Flere uker siden. Etterlyste bekreftelse på mottatt søknad men ingen svar🤔 Anonymkode: d6351...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #5 Skrevet 23. desember 2022 Uthalingsteknikk😬 Anonymkode: d6351...7fe
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #6 Skrevet 23. desember 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har fått vite at jeg har mulighet til å slette lånekasse gjelden min siden jeg ble 100% ufør i sommer. veldig sent ute.. Men om jeg søker nå, og noe av det jeg har skrivd i søknaden er feil slik at det ike blir godkjent eller må sendes tilbake til meg for å redigeres; blir den da ikke gyldig fra og med i år? man får ikke igjen det man allerede har betalt inn etter jeg ble ufør i sommer? Anonymkode: c92cc...5bf Du fyller ut søknaden som ligger på nett og sender ved vedlegg som behøves. Du får ikke tilbakebetalt og lånet blir slettet ved neste års ligning (siste kvartal 2023). Frem til det slettes fryser de det. Anonymkode: 63be9...997 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #7 Skrevet 23. desember 2022 Det har ingenting å si når på året du søker. Det er det årets inntektsopplysninger som ligger til grunn, etter oppgjøret er ferdig. Så søker du januar 2022 eller desember 2022, så blir resultatet akkurat det samme. Ligningen/skatteoppgjøret vil ikke være klart før langt ute i 2023. Man får ikke tilbakebetalt det man har betalt inn, som flere her bekrefter. Vær OBS på at hele lånet ikke blir slettet, nødvendigs. Det avhenger av hvor mye inntekt du har i år. Selv har jeg jobbet lenge og tjent helt greit før jeg ble uføretrygdet, og fikk dermed ikke slettet hele lånet. Før noen fyker i taket, jeg er evig glad for at vi har denne ordningen, og at deler av lånet mitt ble borte er selvsagt en kjempegode! Vær også OBS på at søker du lånekassen om støtte innen ti år etter du har fått vedtak på sletting/reduksjon, så får du hele lånet tilbake automatisk. Så verdt å tenke seg om der. Alt dette, og mer til, står på Lånekassens sider: https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/ Anbefaler å lese deg opp der. Anonymkode: 8d188...b8a
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2022 #8 Skrevet 23. desember 2022 Just now, AnonymBruker said: Det har ingenting å si når på året du søker. Det er det årets inntektsopplysninger som ligger til grunn, etter oppgjøret er ferdig. Så søker du januar 2022 eller desember 2022, så blir resultatet akkurat det samme. Ligningen/skatteoppgjøret vil ikke være klart før langt ute i 2023. Mulig denne kunne være forvirrende, men det er inntekten for det året du søker om sletting/reduksjon, som blir basisen for vurderingen. På linken i forrige innlegg, ser du de ulike trinnene mtp. om du får slettet all gjeld, eller om den blir redusert - og hva den ev. blir redusert til. Anonymkode: 8d188...b8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå