Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det sies at «det er ikke hva du spiser mellom jul og nyttår, men mellom nyttår og jul». Men jeg har likevel spist altfor mye godteri, julekaker, lefser og fett pålegg i desember. Jeg har heldigvis trent litt, men er litt bekymret for juleuka. Jeg pleier å gå opp flere kilo, og det blir alltid stress med å gå de ned i januar. Hvilke enkle grep kan jeg gjøre for å unngå dette? Forstår at jeg må spise mindre og bevege meg mer, men syns det til tider kan være vanskelig. Er det andre grep som kan være nyttige i forhold til å ikke gå opp 5 kg i jula? 

Takk, og god jul til alle dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med de som bruker det ordtaket er at det ikke bare er jul-nyttår som frister, men kakefredag, bursdager, 17.mai, sommerferie, påskeferie, for ikke å snakke om hver fredag og lørdag. 

Man må rett og slett endre mentalitet i forhold til mat. Bryte båndet at kos=mat. 

Det at du føler for å stappe i deg mat når du egentlig er mett er den uvanen du må bryte. Jeg fatter virkelig ikke hvordan det er mulig å gå opp flere kilo? Hvilken tilfredsstillelse gir det å putte i seg så mye mat? 

Jeg spiser annerledes i jula, men jeg spiser ikke mer. Man spiser til måltidene, man spiser til man er passe mett. Så enkelt er det egentlig. 

Anonymkode: 76779...59d

• Liker 4
Skrevet

Jeg spiser alt, men spiser mindre! Tar ikke høyde for å gå ned i jula, men holde vekten stabil. En må også huske at fet og salt mat holder på vann så at man går opp 1-2 kg er nok ikke unormalt. Jeg spiser ofte sjokolade hver dag, og tar ikke av i helgene. Men da spiser jeg gjerne 1 rad melkesjokolade isteden for halve til hele plata som jeg lett kunne gjort før. Har gått ned 17 kg siden mai. 

Anonymkode: 1847e...de9

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å spise det jeg liker best av julemat. Resten lar jeg være. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemet med de som bruker det ordtaket er at det ikke bare er jul-nyttår som frister, men kakefredag, bursdager, 17.mai, sommerferie, påskeferie, for ikke å snakke om hver fredag og lørdag. 

Man må rett og slett endre mentalitet i forhold til mat. Bryte båndet at kos=mat. 

Det at du føler for å stappe i deg mat når du egentlig er mett er den uvanen du må bryte. Jeg fatter virkelig ikke hvordan det er mulig å gå opp flere kilo? Hvilken tilfredsstillelse gir det å putte i seg så mye mat? 

Jeg spiser annerledes i jula, men jeg spiser ikke mer. Man spiser til måltidene, man spiser til man er passe mett. Så enkelt er det egentlig. 

Anonymkode: 76779...59d

Jeg føler ikke nødvendigvis at jeg må stappe i meg mat. Maten er ofte fetere, det er mer tilgang på søtsaker (som jeg må innrømme at jeg er fryktelig svak for), og det er familie på begge kanter som presser på at jeg må ta litt til, ta litt til. Og så må jeg innrømme at jeg spiser mer da jeg føler mer, og jula bringer mye (negative) følelser også. Så for min del har det ikke handlet om at jeg ønsker å stappe/overspise eller at det nødvendigvis gir meg tilfredsstillelse. Vet dette er mønstre jeg må bryte, og det var da jeg tenkte om noen hadde noen enkle grep som jeg ikke allerede bruker. 

Grep jeg benytter meg av: drikker ikke alkohol, ikke noe hjemmebrygget øl, overspiser aldri ribbe, da jeg ikke liker det så kjempegodt, er aktiv på dagtid med barna og familien, drikker lettbrus eller vann. Legger meg tidlig, står opp tidlig. Likevel er det mye kaker og godteri som settes frem, og det er da jeg strever. Muligens en overdrivelse at jeg går opp flere kilo i jula, men sammenlagt i desember har jeg gått opp 2 kg. Heldigvis er mye vannvekt, så det går fort bort igjen.. 

Det du nevner med kakefredag, lørdager, søndager, bursdager etc har du helt rett i. Der er jeg bare svak, og må bli flinkere. Spise til jeg er passe mett er er godt tips, takk 🙂 

Skrevet

En vanlig problemstilling. Jeg selv prøver å prioritere. Småkaker/pepperkaker og sånn type kjeks-bakst er ikke egentlig supergodt. Og tar jeg først en blir det alltid flere. Da spiser jeg heller litt smågodt/sjokolade som jeg elsker. Det holder med en posjon middag selv om det er godt. Lettbrus å drikke. Er en godtesnok selv, så det er ikke lett. Men 5kg opp syns jeg hørtes drøyt ut.

Anonymkode: fb859...d60

Skrevet

Jeg har alltid tenkt at ja, man kan ha litt ekstra mat og snacks i jula, men det betyr ikke at jeg stapper meg hver dag. Jeg spiser de gode julemåltidene, men spiser meg ikke så mett at jeg får vondt (som resten gjør her). Jeg spiser marsipan og julekaker i stedet for det vanlige godteriet. Jeg passer på å ha noen sunne måltider i romjula, og drikker mest vann som vanlig.

Jeg lytter heller ikke til familie som prøver å presse i meg mer mat. Det syns jeg er en skikkelig uting. "Bare litt til?" "Nei tante, jeg er faktisk mett". 

Har aldri gått varig opp i vekt av jula. Skulle jeg veid meg hadde jeg kanskje sett en kilo, men er fort tilbake til gode vaner i januar. 

Tror veldig mange forbinder mat med kos, og bør jobbe litt der. For meg er kos familie, være med mannen, hobbyer, stearinlys. Ikke godteri.

Anonymkode: ffd4b...9bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...