Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å leie ut ett år, pga ekstrem trang økonomi. Og bo gratis hos foreldrene mine, selv om jeg er 32 år🫣Men pga tilskudd fra husbanken(jeg er ufør) er jeg ikke sikker på om det er lov…? Noen som vet? Har 15000kr i boutgifter, og pga andre uventede kostnader(bilreperasjon og dyre medisiner) har jeg gått i minus 2000kr over lang tid nå😏

Anonymkode: 95a63...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje sjekke med husbanken da?

Skrevet

Kommer ikke gjennom på tlf, så tenkte å prøve å få litt tilbakemld her. Skal selvsagt få en skriftelig tillatelse om det er lov.

Skrevet

Husk at du vil måtte skatte av leieinntektene siden du ikke bor i deler av boligen selv.

Og realistisk sett er den eneste reduksjonen du får er utgiftene til strøm. Du vil fortsatt ha de samme utgiftene mtp avdrag, renter, forsikring, eiendomsskatt, kommunale avgifter etc. samtidig får di en forpliktelse til leietaker og må kunne dekke kostnader til ødelagte ting og økt vedlikehold.

Hva med å leie ut et rom i stede for? Skattefritt og korttidsleie. Mer ustabilt men potensielt mindre risiko.

• Hjerte 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (25 minutter siden):

Husk at du vil måtte skatte av leieinntektene siden du ikke bor i deler av boligen selv.

Og realistisk sett er den eneste reduksjonen du får er utgiftene til strøm. Du vil fortsatt ha de samme utgiftene mtp avdrag, renter, forsikring, eiendomsskatt, kommunale avgifter etc. samtidig får di en forpliktelse til leietaker og må kunne dekke kostnader til ødelagte ting og økt vedlikehold.

Hva med å leie ut et rom i stede for? Skattefritt og korttidsleie. Mer ustabilt men potensielt mindre risiko.

Det er en liten 2R på 42m2😬Ja ikke optimalt, men prøver å unngå å selge. Kan evt ta forbrukslån. Får ikke avdragsfrihet; hadde det tidligere. Hvis jeg skal selge bør det gjøres nå, og ikke om ett år når prisene trolig har sunket. Bare de siste 6 mnd har verdien gått ned ca 200k.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vurderer å leie ut ett år, pga ekstrem trang økonomi. Og bo gratis hos foreldrene mine, selv om jeg er 32 år🫣Men pga tilskudd fra husbanken(jeg er ufør) er jeg ikke sikker på om det er lov…? Noen som vet? Har 15000kr i boutgifter, og pga andre uventede kostnader(bilreperasjon og dyre medisiner) har jeg gått i minus 2000kr over lang tid nå😏

Du kommer ikke til å spare noe penger på å leie ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er en liten 2R på 42m2😬Ja ikke optimalt, men prøver å unngå å selge. Kan evt ta forbrukslån. Får ikke avdragsfrihet; hadde det tidligere. Hvis jeg skal selge bør det gjøres nå, og ikke om ett år når prisene trolig har sunket. Bare de siste 6 mnd har verdien gått ned ca 200k.

Prisene i boligmarkedet er ikke så enkle å spå. Det kan være det er lurt å selge så snart som mulig før prisene går enda mer ned, eller det kan være lurt å ha is i magen og se når markedet stabiliserer seg.

Men husk at verdien på boligen din har ikke gått ned med 200k. Verdivurderingen har gått ned med 200k sammenlignet med andre tilsvarende boliger i området ditt. Det betyr at du fortsatt kan få en større smell enn det om du selger nå, eller du kan gå med god gevinst. Alt dette avhenger av om du finner den rette kjøperen.

Det største problemet nå er ikke prisen på boligene, men antall kjøpere. Vent som et minimum til januar/februar før du legger ut boligen. Da er det statistisk sett større tjangs for å få den solgt.

Skrevet
Reign skrev (19 minutter siden):

TS vil jo få inn leie, som kan dekke deler av utgiftene til boligen? Selv om det neppe vil dekke alt, siden TS ser ut til å ha et stort lån. Men hvis TS sine boutgifter hjemme hos foreldrene er 0, og inntektene utenom utleie fortsetter å være de samme, vil det være enklere for TS å betjene lånet hvis hen leier ut. 

Anonymkode: b5531...43f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Forbrukslån er ikke tilrådelig. Det skal jo betales tilbake og du graver deg ned i et dypt hull. 

Du må søke husbanken om å leie ut. Mulig gir de dispensasjon fra reglene i et år eller to om du er heldig. I utgangspunktet fikk du lån fordi du har vanskeligheter rfor å komme inn på boligmarkedet, ikke fordi du skal tjene penger på det.  Husk å se om det lønner seg. Utleiepris Minus 22% skatt, kommunale avgifter, husleie, vedlikehold og hva andre utgifter leiligheten har. Kanskje går det i null eller bli en liten profitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

TS vil jo få inn leie, som kan dekke deler av utgiftene til boligen? Selv om det neppe vil dekke alt, siden TS ser ut til å ha et stort lån. Men hvis TS sine boutgifter hjemme hos foreldrene er 0, og inntektene utenom utleie fortsetter å være de samme, vil det være enklere for TS å betjene lånet hvis hen leier ut. 

Anonymkode: b5531...43f

Det kan være det. Men det gir og en økt risiko knyttet til slitasje, skader og andre utgifter rundt et utleieforhold.

Ryker for eks varmekablene på badet mens TS bor der så kan TS selv vurdere om de skal fikses nå, eller vente til TS har råd. Ryker varmekablene mens leietaker bor der så må TS fikse varmekablene uten unødig opphold. Eller betydelig avslag i leie. Og det høres ikke ut som TS sin økonomi er romslig nok til det pr nå.

Gjest takinova
Skrevet
Reign skrev (32 minutter siden):

Den der forstår jeg ikke.

Hvis man har boutgifter på 15k og leier ut for 15k - så er jo de utgiftene borte?

Samtidig bor man gratis hjemme.

Det er jo oppskriften på å tjene penger i utleiemarkedet.

Skrevet
takinova skrev (5 minutter siden):

Den der forstår jeg ikke.

Hvis man har boutgifter på 15k og leier ut for 15k - så er jo de utgiftene borte?

Samtidig bor man gratis hjemme.

Det er jo oppskriften på å tjene penger i utleiemarkedet.

Først og fremst tviler jeg på at man får leigd ut en 2 roms 54 kvm leilighet for 15k.

Men om vi antar det stemmer så skal TS skatte 22% av de 15k. Så da sitter TS igjen med 11,7k. Så skal fortsatt forsikring, eiendomsskatt, kommunale utgifter og lignende. La oss si at alt dette havner på 4k. Da sitter TS igjen med 7,7k. Og av disse skal avdrag og renter betales på lånet.

Og da vil en kanskje tenke det at en sitter der med 2-4k til overs pr måned.

Så blir noe ødelagt som TS må fikse..

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte det var bedre å ha -5000(for eks) i stedet for -15000 i mnd ett år😬Ang varmekabler som kan ryke så bør vel det fikses uansett hvis det skjer på vinteren? Tror jeg kan få problemer med forsikring om rørene fryser.

Skrevet
Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Først og fremst tviler jeg på at man får leigd ut en 2 roms 54 kvm leilighet for 15k.

Men om vi antar det stemmer så skal TS skatte 22% av de 15k. Så da sitter TS igjen med 11,7k. Så skal fortsatt forsikring, eiendomsskatt, kommunale utgifter og lignende. La oss si at alt dette havner på 4k. Da sitter TS igjen med 7,7k. Og av disse skal avdrag og renter betales på lånet.

Skatter man for alt ETTER kommunale avg, fellesutg, eiendomsskatt og mer er trekt fra?

Skrevet

Ikke fellesutgifter, men ellers er det litt å trekke fra. Litt risikabelt å ha inkl strøm, men ser det er en fradragspost. Sukk tror det blir enklere å selge. Bo hjemme og spare til ny EK. Kanskje jeg kan gjøre et kupp på brukt bolig om ett år(maks tid jeg orker å bo hos mamma og pappa😄)

Gjest takinova
Skrevet
Snublefot62 skrev (8 minutter siden):

Ja, men det er worst case du skisserer her. Hvorfor skal noe plutselig bli ødelagt i løpet av et år?

Her er mitt regnestykke. 

La oss si 10k.

Først får du fradrag for de 4k du skisserer utgiftene kommer på. Det er først ETTER det at skatten skal betales. Det er også andre fradrag, feks om det leies ut møblert så kan du trekke fra opp til 15%(i vårt tilfelle 1500kr).

Da skal det betales skatt av 10k-4k-1,5k = 4,5k *0,22 = 990kr mnd i skatt.

TS sitter igjen med 9010kr.

Disse pengene setter TS inn på en bufferkonto. Det blir 108k etter 12 mnd.

Samtidig bor hun gratis hjemme, og kniper sannsynligvis inn på matbudsjettet pga det også.

Altså klarer hun å betale alle andre utgifter knyttet til leiligheten samtidig som hun henter inn 108k.

Meget god ide, forutsatt at foreldrene (og husbanken) syns det er greit.

Skrevet
takinova skrev (7 minutter siden):

Ja, men det er worst case du skisserer her. Hvorfor skal noe plutselig bli ødelagt i løpet av et år?

Her er mitt regnestykke. 

La oss si 10k.

Først får du fradrag for de 4k du skisserer utgiftene kommer på. Det er først ETTER det at skatten skal betales. Det er også andre fradrag, feks om det leies ut møblert så kan du trekke fra opp til 15%(i vårt tilfelle 1500kr).

Da skal det betales skatt av 10k-4k-1,5k = 4,5k *0,22 = 990kr mnd i skatt.

TS sitter igjen med 9010kr.

Disse pengene setter TS inn på en bufferkonto. Det blir 108k etter 12 mnd.

Samtidig bor hun gratis hjemme, og kniper sannsynligvis inn på matbudsjettet pga det også.

Altså klarer hun å betale alle andre utgifter knyttet til leiligheten samtidig som hun henter inn 108k.

Meget god ide, forutsatt at foreldrene (og husbanken) syns det er greit.

Tror du ikke ts må betale avdrag og renter på boliglån?

Anonymkode: 3b46b...7ed

• Liker 1
Skrevet

Antar jeg får 12 000kr i husleie. Om det blir 15000-11000=tap på 4000kr, er det likevel dumt/bedre å selge? De ekstra utgiftene jeg har hatt/har varer ikke evig.

Skrevet

Hvis du har studielån kan du enkelt søke om utsettelse på det for å spare et par tusen i mnd. Man trenger ingen begrunnelse for å søke.

Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Tror du ikke ts må betale avdrag og renter på boliglån?

Anonymkode: 3b46b...7ed

Ja, hva er poenget ditt? 

Renter er kostnaden ved å ha lån, avdrag er sparing.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...